Is dit een vorm van autisme?

24-10-2013 12:19 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
bericht verwijderd
anoniem_155037 wijzigde dit bericht op 07-10-2017 02:08
Reden: prive
99.22% gewijzigd
Laat de voor jouw negatieve reacties dan links liggen en reageer wat minder op deze reakties en haal eruit wat welke voor jou wel van belang zijn. Die 1 reactie op de 10 dus. Dan stopt de discussie vanzelf.
quote:richard1989 schreef op 24 oktober 2013 @ 14:34:

[...]

Die jongens blijven echter zoiets hebben van ja het zal allemaal wel, maar hij moet gewoon eens normaal doen... Zonder ''stempel'' begrijpen ze niet waarom hij zo ''raar'' doet.. en dan kan je wel iemand op zijn nummer gaan zetten, maar als iedereen het lollig vindt, en niemand het begrijpt, dan komt het niet aan en doet niemand er wat mee.

Dus jij denkt dat als je een papiertje krijgt met daarop geschreven wat hij heeft, je alleen nog maar daarmee hoeft te zwaaien en dan is het probleem opgelost?

Die "vrienden" van jou zijn gewoon niet zo aardig denk ik.

Zou het kunnen dat daar het pijnpunt zit?

Dat dit een minder leuk punt van jouw vrienden naar boven brengt, en dat jij denkt dit op te kunnen lossen met een "diagnose" want dan word het wel weer gezellig?

Misschien is het ook gewoon tijd om die groep een beetje links te laten liggen, en andere vrienden te zoeken (en deze jongen mischien gewoon buiten de groep te ontmoeten in het vervolg)
quote:richard1989 schreef op 24 oktober 2013 @ 14:38:

[...]

Ik heb het niet over de dingen die mensen mij vertellen, maar het ''je moet dit, je moet dat', de onderstrepingen, de ''je moet eens even goed luisteren kerel, want ik zal wel eens even vertellen hoe de wereld in elkaar zit - toon'' vliegt me hier om de oren..

Veel mensen hier zullen er meer ervaringen mee hebben dan ik, maar ik begrijp niet waarom sommigen het nodig vinden om zo'n hautain toontje aan te slaan. Jullie zijn niet beter dan dat ik ben, en andersom, ik weet niet wie jullie zijn, en jullie weten niet hoe ik ben..

Users zeggen dat ze die vriend niet kunnen beoordelen op grond van een openingspost, maar diezelfde users kunnen wel op grond van diezelfde post beoordelen hoe ik en/of mijn vrienden in elkaar zitten..

Ik waardeer een bijdrage, ook al blijkt daaruit dat wat ik zeg helemaal niet klopt, maar als dit gewoon op een normale manier overgebracht wordt... En niet met onderstrepingen, voorbarige conclusies, schreeuwende taal. Dat is nergens voor nodig, en 9 van de 10 mensen doen dit ook niet op straat, dus waarom wel op een forum?

We zien je vriend voornamelijk door jouw bril, en we zien jou door wat je zelf hier schrijft, duidelijk verschil. Elk woord van wat je hier schrijft, schrijf je zelf. Over jou hebben we dus meer info dan over je vriend. Kijk als die vriend hier een topic opent over jou, dan zullen we het wat meer voor jou op nemen omdat we dan alles zien door zijn bril.

Succes verder ik ga eens even aan het huishouden!
@ viva-amber: ik ben de betweter

@ richard: de onderstrepingen waren niet hautain bedoeld, maar alleen maar om duidelijk te maken dat je m.i. totaal het verkeerde deel uit mijn post genomen had. Je nam enkele voorbeelden waarmee ik illustreerde, terwijl ik even verderop een aantal adviezen had gegeven. Dat was, m.i. de kern van mijn post. Enfin, toen dacht ik nog dat je op zoek was naar adviezen, dus dat dat relevant was. Nu begrijp dat dat eigenlijk niet zo is, zal ik je er verder ook niet mee vermoeien.

Hoop dat deze jongen vrienden (zo mogelijk jullie, als jullie ermee om kunnen gaan, anders anderen) vindt die hem accepteren om wie hij is, en bij wie hij wel steun en hulp kan vinden, ook zonder dat hij ze inlicht over al dan niet bekende psychiatrische diagnoses.
quote:quinacridonerose schreef op 24 oktober 2013 @ 14:44:

[...]

Dus jij denkt dat als je een papiertje krijgt met daarop geschreven wat hij heeft, je alleen nog maar daarmee hoeft te zwaaien en dan is het probleem opgelost?

Die "vrienden" van jou zijn gewoon niet zo aardig denk ik.

Zou het kunnen dat daar het pijnpunt zit?

Dat dit een minder leuk punt van jouw vrienden naar boven brengt, en dat jij denkt dit op te kunnen lossen met een "diagnose" want dan word het wel weer gezellig?

Misschien is het ook gewoon tijd om die groep een beetje links te laten liggen, en andere vrienden te zoeken (en deze jongen mischien gewoon buiten de groep te ontmoeten in het vervolg)

Wat je nu eigenlijk zegt, is dat ik mijn vrienden links moet laten liggen, omdat ze grapjes maken over een 25 jarige jongen die (om maar een voorbeeld te noemen), niet met de trein durft in zijn eentje..

Zo raar is het volgens mij helemaal niet dat mensen daar grapjes over maken, althans ; Niet bij een ''normaal'' iemand die al lang volwassen is..
quote:richard1989 schreef op 24 oktober 2013 @ 14:52:

[...]

Wat je nu eigenlijk zegt, is dat ik mijn vrienden links moet laten liggen, omdat ze grapjes maken over een 25 jarige jongen die (om maar een voorbeeld te noemen), niet met de trein durft in zijn eentje..

Zo raar is het volgens mij helemaal niet dat mensen daar grapjes over maken, althans ; Niet bij een ''normaal'' iemand die al lang volwassen is..

Nou dan ben je klaar toch?

Hij is niet normaal dus kan je best grapjes over hem maken en hoef je hem ook niet te helpen, 't is tenslotte zijn eigen schuld en ja wat kan jij er nou aan doehoen....

[...]

Ik vind het wel een beetje raar.

Onaardig ook, en ongezellig, als er steeds maar weer om één iemand word gelachen.

En je vind het zelf ook niet leuk, daarom stel je hier deze vraag.

Maar jouw vrienden (de pesters) zijn óók volwassen toch?

Waarom toon je voor hun kinderachtige gedrag meer begrip dan voor de vriend die gepest word?

Hij word gepest, dus hij moet maar "normaal" doen of bewijzen waarom hij dat niet kan?

Ik vind dat de omgekeerde wereld, en toch echt niet hoe het er in elke vriendengroep aan toe gaat.
Deze jongen heeft vast iets. Want zo is niemand op die leeftijd.

Het heeft helemaal geen zin om zo iemand onder druk te zetten. Of uit de tent te lokken. Wat schiet je daarmee op. Hij blijft al niet zo als jullie te zijn.

Zijn ouders zullen ook wel geleerd hebben gedurende de jaren hoe met hem om te gaan. Fijn dat hij de enge dingen niet vermijdt. Hij probeert het wel. Vindt ik dan toch wel weer knap.

Dat jullie hem uit de tent lokken vindt ik erg.

Op mijn werk werkt er ook een jongenman. Die heeft ook wat dingen. Ik zag ook dat sommige jonge mensen rond de 16 jaar. Niet wisten wat hij had en hem gingen lopen uitlokken.

Moeilijk vindt ik dat. Maar goed vaak weten mensen ook niet wat ze moeten doen. En denken dan dat deze mensen het zelfde in mekaar zitten als hun.\
Ik denk dat jij inderdaad een vorm van autisme hebt, doelend op je tekort aan empathie. Of was dit je vraag niet?
Overigens wordt het voor mij ook eens tijd om ermee te kappen..

Bedankt aan de mensen die tips hebben gegeven - want die heb ik wel degelijk gekregen - en waar ik inderdaad toch te weinig op ben ingegaan.. Ook de reacties die aantoonden dat ik het wellicht verkeerd bekijk allemaal zal ik nog even nalezen binnenkort zodat ik alles nog even kan bekijken en ik besef me nu in ieder geval wel dat -wat er ook aan de hand is met hem- , hij dit sowieso niet voor zijn eigen plezier doet allemaal dus dat er gerust hier of daar wel een reden zou zijn, die niet eens echt uit hoeft te maken, voor zijn gedrag.

Wat ik wel vervelend vind -en dat heb ik vaker gehad op dit forum- is dat ik een relatief onschuldig topic schrijf, waarin ik me kwetsbaar opstel, mijn voors en tegens verkondig, en dat ik me aan het eind van zo'n topic opeens voel alsof ik een vreselijk onredelijk figuur ben dat de meest vreselijke dingen heb gezegd..

Allerlei users die een beetje uit de hoogte reageren alsof ik labiel ben en niet weet wat ik zeg, terwijl ze zelf pretenderen wel even te weten hoe het allemaal werkt en alleen naar een topic lijken te komen om iemand even een les te lezen (durf je dit in het echt ook, of is het een beetje afreageren?)

Dat is in mijn ogen helemaal nergens voor nodig. Je kunt het er niet mee eens zijn wat iemand schrijft, of je kunt het zelfs volslagen onzin vinden, dit kun je zeggen en beredeneren waarom je iets vindt, maar een beetje via internet cynisch iemand belachelijk gaan lopen maken alsof wat ze zeggen het meest belachelijke is dat je ooit hebt gehoord is een beetje jammer, vooral omdat er nog een beeldscherm tussen zit en ik in het ''echte leven'' eigenlijk wel altijd normaal word behandeld door mensen, waarom op een forum dan opeens zo hooghartig doen?
quote:quinacridonerose schreef op 24 oktober 2013 @ 15:00:

[...]

Ik vind het wel een beetje raar.

Onaardig ook, en ongezellig, als er steeds maar weer om één iemand word gelachen.

En je vind het zelf ook niet leuk, daarom stel je hier deze vraag.

Maar jouw vrienden (de pesters) zijn óók volwassen toch?

Waarom toon je voor hun kinderachtige gedrag meer begrip dan voor de vriend die gepest word?

Hij word gepest, dus hij moet maar "normaal" doen of bewijzen waarom hij dat niet kan?

Ik vind dat de omgekeerde wereld, en toch echt niet hoe het er in elke vriendengroep aan toe gaat.Ach, dit kan je toch ook geen echte vrienden noemen. Jezelf beter voelen over de rug van een ander vind ik althans niet echt vriendschappelijk...
quote:richard1989 schreef op 24 oktober 2013 @ 13:52:

[...]

Nou dat vind ik best wel lastig eigenlijk. Want als ik eerlijk ben, irriteer ik me er wel aan. Een vent van een jaar ouder dan ik, die niet in zijn eentje met de trein durft, behalve dat ene traject naar zijn school die hij al een tijdje rijdt.. Ik irriteer me daar aan, omdat ik het niet begrijp, omdat ik het (nog) niet kan begrijpen.

En vinden dat iemand maar gewoon moet leren durven wat hij niet durft, hoezo kom je daar niet ver mee?

Ik had vorige week een presentatie waar ik al weken lang peentjes voor zweette, want ik haat niets meer dan een presentatie geven. Maarja, even niet aanstellen want het zal toch moeten als ik ooit een diploma wil..

Dan moet je ook gewoon even hard zijn en jezelf niet aanstellen, je moet er gewoon even doorheen op zo'n moment, en achteraf valt het allemaal hartstikke mee..

Maar dit zeg ik alleen, omdat ik vanuit mezelf redeneer, en niet vanuit hem kan redeneren. Daarom betrek ik mijn eigen redenering op zijn gedrag, en daardoor ontstaat die irritatie, omdat dat ene stukje begrip ontbreekt.

Ik heb dat ook wel hoor. Om mij heen zie ik ook mensen die soms totaal anders leven dan ik. Zijn ze de hele dag thuis, en elk klusje zelf doen alle tijd. Maar dan vragen ze ook nog hulp.

Ik kan daar ook niet bij. Maar goed nu weet ik niet mensen kunnen niet of willen niet.
quote:richard1989 schreef op 24 oktober 2013 @ 12:38:

[...]

Tja, in mijn ogen is de reactie van mijn vrienden op zijn gedrag helemaal niet zo raar.

Op viva wordt vaak uitgegaan van een ideale wereld waarin iedereen altijd op moet komen voor elkaar, elkaar moet begrijpen ongeacht hoe iemand is en hoe ze doen.

In zekere zin is dat wel een mooie gedachte natuurlijk, maar zo werkt het niet in de echte wereld, en ik denk dat veel mensen op dit forum ook heel anders redeneren dan hoe ze in het echt doen..

In een groepje jongens als bij ons hangt sowieso vaak een jolig sfeertje en maken we een beetje grapjes over elkaar. Natuurlijk zitten we elkaar -en ook hem- niet constant te beledigen, maar een vent van 25 met zijn karaktereigenschappen kan denk ik in andere groepen ook niet over een aai over zijn bol rekenen en ook andere mensen zullen wel denken wat is dit voor apart figuur..

Neemt nog niet weg dat je daarom maar lullig tegen hem moet zijn, en moet gaan lachen om alles was hij doet.

Wel is denk ik mijn insteek jegens hem anders als ik zou weten dat hij misschien heel anders in elkaar zit dan de meeste (eigenlijk alle) jongens die ik ken...

Nu heeft iedereen toch zoiets van allemachtig, wat zit die jongen zich toch altijd vreselijk aan te stellen, maar er wordt misschien te weinig naar zijn achtergrond gekeken en als daar iets aan de hand zou zijn, dan zou ik het wel oppervlakkig van ons vinden inderdaad als we daar volledig aan voorbij zouden gaan...

Maar dat is toch geen rede om maar een beetje te gaan roddelen over hem en nog erger, hem maar allemaal stempels van allerhande stoornissen op te gaan plakken? En wat de rede ook is dat hij misschien een beetje apart is, iemand kan er niet zoveel aan doen dat hij misschien in bepaalde dingen niet handig is of iets heeft of zoiets. Daar kiest niemand voor hoor...

En nogmaals: zowel jij als wij zijn geen psychiaters wat wil zeggen dat het niet onze taak is om maar diagnoses te gaan geven.

Zoals ik al zei: autistisch gerelateerde stoornissen hebben vooral te maken met communicatie e.d.

Autisme heeft echt geen zak en geen bal te maken met dingen niet allleen durven. (nou ja bij klassiek autisme ben je zo beperkt dat je dat niet zal kunnen maar dan kun je zelfs nauwelijks praten...)

Iets van een angststoornis lijkt mij veel logischer, maar goed ik ben ook geen pscychiater.

En waar het ook door komt, dat doet iemand niet voor zn lol hoor...

Wat dacht je er trouwens van dat hij misschien wat minder snel is met zelfstandig worden dan jullie?

Dat jullie jezelf zelfstandiger vinden dan hem en daarom er maar vanuit gaan dat hij raar is en van alles mankeert:

Misschien hoefde hij thuis wel niks te doen en is hij andijvie dingen (huishouden, koken, wassen enz) wel helemaal niet gewend en moet hij dat nog leren?

Dat maakt hem toch niet fout of stom of raar? (en als jullie groep zo denkt zijn jullie met zn allen veel raarder dan die knul...)
quote:phoebeisback schreef op 24 oktober 2013 @ 15:10:

[...]

Maar dat is toch geen rede om maar een beetje te gaan roddelen over hem en nog erger, hem maar allemaal stempels van allerhande stoornissen op te gaan plakken? En wat de rede ook is dat hij misschien een beetje apart is, iemand kan er niet zoveel aan doen dat hij misschien in bepaalde dingen niet handig is of iets heeft of zoiets. Daar kiest niemand voor hoor...

En nogmaals: zowel jij als wij zijn geen psychiaters wat wil zeggen dat het niet onze taak is om maar diagnoses te gaan geven.

Zoals ik al zei: autistisch gerelateerde stoornissen hebben vooral te maken met communicatie e.d.

Waarom is dat geen reden om te roddelen? Sorry hoor maar waar ik ook ben ; In de trein, op het perron, op de studie, op werk ; IEDEREEN roddelt wel eens over elkaar.

Wat dat betreft vind ik dit forum altijd erg ver afstaan van de realiteit, en ik heb het idee dat veel leden zich hier verkopen als idealistische moraalridders, terwijl ze zelf dondersgoed weten dat ze zelf in het echt ook wel eens roddelen..

En zo is het ook van mensen van ver in de 20 die door mama te veel zijn beschermd. Durven niets, zijn niets gewend en raken daardoor al in de stress als ze in een vreemde stad in Nederland zijn waar ze nooit zijn geweest..

En dan vind ik best dat je mag zeggen : Komop zeg, kom eens uit je hol, wees een beetje flink en ga zelf eens een beetje op onderzoek uit. De tendens in dit topic dat je iemand van verdomme bijna 30 dan maar aan het handje mee moet nemen naar een tram is toch verdorie te gek voor woorden...
Kritische reactie zijn vervelend hé to....laat staan hoe vervelend pestgedrag is voor iemand die zichzelf niet goed kan verdedigen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:adriane23 schreef op 24 oktober 2013 @ 15:18:

[...]

Waarom is dat geen reden om te roddelen? Sorry hoor maar waar ik ook ben ; In de trein, op het perron, op de studie, op werk ; IEDEREEN roddelt wel eens over elkaar.

Wat dat betreft vind ik dit forum altijd erg ver afstaan van de realiteit, en ik heb het idee dat veel leden zich hier verkopen als idealistische moraalridders, terwijl ze zelf dondersgoed weten dat ze zelf in het echt ook wel eens roddelen..

En zo is het ook van mensen van ver in de 20 die door mama te veel zijn beschermd. Durven niets, zijn niets gewend en raken daardoor al in de stress als ze in een vreemde stad in Nederland zijn waar ze nooit zijn geweest..

En dan vind ik best dat je mag zeggen : Komop zeg, kom eens uit je hol, wees een beetje flink en ga zelf eens een beetje op onderzoek uit. De tendens in dit topic dat je iemand van verdomme bijna 30 dan maar aan het handje mee moet nemen naar een tram is toch verdorie te gek voor woorden...

Roddelen doet iedereen ja, kwaadspreken is iets anders.

Jij bent ook zo'n empathisch persoon, dat je niet in kan denken dat wat voor jou vanzelfsprekend is dat voor een ander niet zo hoeft te zijn

Mijn zoon is ook anders als anders, dus volgens jou alle reden om te roddelen (of in jou geval kwaad te spreken)? Fijne persoonlijkheid heb je dan.

Was getekend ; Moraalridder

[...]

Zo raar is het volgens mij helemaal niet dat mensen daar grapjes over maken, althans ; Niet bij een ''normaal'' iemand die al lang volwassen is..Euhh, een vriend van mij (en mijn vriendengroep is wat ouder dan die van jou) heeft enorme straatvrees. Hij durfde vroeger zijn huis niet uit, daarna bleef hij enkel in zijn eigen wijk en tegenwoordig voornamelijk in zijn eigen stad. Het OV durft hij ook niet in. Echt niet dat we die jongen ooit hebben uitgelachen of belachelijk gemaakt hoor. En tja, wat is "normaal" he?
Wel een beetje een rare snuiter, die jongen. Misschien dat hij verandert als hij zelfstandig gaat wonen?

Lijkt ook of hij weinig zelfvertrouwen heeft.

Ik zou het gewoon eens met hem bespreken, niet zijn hele persoonlijkheid, maar bijv. waarom het niet lukt een eenvoudige bestelling te doen.
Je zegt dat jouw vrienden (en jij?) pas begrijpen dat er iets is, als er een stempeltje op gezet wordt. Vind je dat zelf ook niet raar? Je geeft al aan dat er toch een oorzaak moet zijn voor zijn gedrag. Is het niet gewoon genoeg om vast te stellen dat deze jongen zo zijn eigenaardigheden heeft? Dat zien jullie toch allemaal? In plaats van hem daar op te "pakken" door over zijn rug lollig te doen, zou het jullie sieren om hem gewoon te accepteren zoals hij is. En als dat niet lukt, flikker hem dan uit de groep. Want een beetje lullig doen en hem als joker in de groep erbij houden, is echt nog een stuk lulliger! Laat ik het zo zeggen, ik vraag me oprecht af waaruit precies het element "vrienden" blijkt in jullie "vriendengroep".
Ja idd. dat doet iedereen, maar een beetje etiketten plakken en iemand ongeveer afschrijven vind ik een ander verhaal...

Mensen zijn nou eenmaal verschillend, de een heeft wat meer moeite met dit, een ander weer met dat, enz.

Dat is toch geen misdaad?

Als TO en freunds dat wel vinden dan moeten ze ook ballen hebben en tegen die knul zeggen dat die op moet pl**ren ipv achterbaks doen. (en maar met diagnoses gaan strooien terwijl ze niks weten van autisme...)
Ik heb TO even geloept.

Ik vind het nogal wat om je een dergelijke houding aan te meten als je zelf ook een vrachtlading aan issues meetorst.

Maar het maakt de rol die hij in de vriendengroep speelt ook duidelijker.
quote:Lughnasadh schreef op 24 oktober 2013 @ 17:22:

Ik heb TO even geloept.

Ik vind het nogal wat om je zo'n houding aan te meten als je zelf ook een vrachtlading aan issues meetorst.

Maar het maakt de rol die hij in de vriendengroep speelt ook duidelijker.Ik wilde net iets soortgelijks posten na het loepje...
Als hij echt een stoornis binnen het autistisch spectrum heeft dan moet je juist mega veel ontzag voor hem hebben...potjan!

Want een 'vriendengroep' hebben, autorijden en uitstapjes maken is dan zeer stressvol en vermoeiend en dus ontiegelijk knap!

Als je echt met hem begaan bent dan accepteer je hoe hij is en dat hij dus wel stress ervaart van dingen waarvan jij denkt; stel je niet aan.

Als je echt met hem begaan bent dan houden jullie op om hem zo belachelijk te maken maar gaan jullie het gesprek met hem aan. Vraag er gewoon naar, wat er gebeurd? Help hem met drankjes halen...is toch niet te veel gevraagd?
quote:Lughnasadh schreef op 24 oktober 2013 @ 17:22:

Ik heb TO even geloept.

Ik vind het nogal wat om je een dergelijke houding aan te meten als je zelf ook een vrachtlading aan issues meetorst.

Maar het maakt de rol die hij in de vriendengroep speelt ook duidelijker.

Ik vermoed zo maar dat ook de TO een goed onderwerp is bij zijn vrienden om zich eens vreselijk te bescheuren onder het genot van een biertje.

Als ik de OP zo lees zou ik ook zomaar het labeltje autist opgeplakt kunnen krijgen door TO.

Ik durf ook niet met de trein, ik sta dan liever 2 uur in de file.

Als ik parkeer in de stad ga ik ook niet op die ene parkeerplek staan waar ik ooit ben lastig gevallen en ik kan rustig weekenden cocoonen in mijn huis zonder ook maar 1 simpele ziel te zoien

HEER-LIJK

Maar een autist....neuh
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Zelf ben ik autistisch. En ik herken wel het een en ander van hoe jij hem omschrijft.

En goddank heb ik vrienden die mij accepteren zoals ik ben want ik ben in mijn jeugd op school en overal eigenlijk al genoeg gepest met mijn volgens mijn medemensen zwaar afwijkende gedrag. Dat hoeven mijn vrienden ook niet nog eens te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven