Gezondheid alle pijlers

nekhernia en dan?

28-10-2013 23:17 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had al langere tijd last van mijn nek en schouders en aangezien ik veel achter de computer zit, ging ik er automatisch vanuit dat het RSI was..

Datzelfde dacht mijn huisarts ook, dus die stuurde me in eerste instantie door naar de fysio, maar dat had na 9 behandelingen nog totaal niks geholpen.. Toen uit eigen beweging naar de osteopaat geweest omdat ik van familie/kennissen te horen kreeg dat dat erg goed zou kunnen helpen..

Osteopaat hielp niet, dus weer terug naar de huisarts, die me toen doorverwees naar de neuroloog en na een mri scan blijkt dus dat ik een nekhernia heb.. C5/C6 .. Overigens was hij over dat kraken door de osteopaat totaal niet te spreken..

Mijn vraag is eigenlijk wie er ervaring heeft met een nekhernia en heeft er iemand tips wat je zou kunnen doen qua oefeningen, yoga of fysio om de ongemakken te verlichten.. Ik snap dat je aan de hernia op zich niks kunt doen, maar misschien dat bepaalde oefeningen helpen?
Voorlopig niet headbangen...

maar even serieus; hoezo vond je ha het kraken niet goed?

Volgens mij is dat juist wel goed hoor...
Naja, een hernia of een uitpuilende tussenwervelschuif is een fysieke beschadiging en het met grof geweld lostrekken/kraken scheen niet zo heen gezond te zijn daarvoor.. Althans, volgens de neuroloog.. Kweet 't niet, maar het klinkt logisch..
ok.

maar 'grof geweld' nee joh, die mensen leren daar járen voor, die weten heus wel wat ze doen, lijkt mij.

in de tussentijd; even lekker een kersenpitkussen derop, voor de allerergste pijn, daar knap je enorm van op.

iig; beterschap! (voor zover uiteraard met een hernia, dat kan helaas nog wel even duren...)
Bij zuiver toeval is bij mij een nekhernia geconstateerd op de MRI (ik ging voor controle voor iets anders) ook C5-6, de neuroloog zei met klem dat ik niet mocht laten kraken.

Ik heb Mckenzie therapie gedaan bij de fysio en dat werkt goed.
quote:PearlGirl schreef op 29 oktober 2013 @ 00:08:

Ik heb Mckenzie therapie gedaan bij de fysio en dat werkt goed.McKenzie therapie?.. Wat houdt dat precies in?.. Zal ik dat zometeen eens googelen dan?
Ik had er ook nooit van gehoord. De huisarts verwees me door. Oefeningen waren erg logisch en ook makkelijk thuis te doen. Het komt erop neer dar die 'gel' die tussen je wervels zit er nu aan een kant wordt uitgedrukt, en door die oefeningen duw je het weer terug.

Je leert ook betere houdingen aan te nemen. Ik lees nu op mijn zij, in plaats van met een gebogen hoofd op mijn rug liggend.
Ook bij mij werd (maar dan ter hoogte van C4/C5) een uitstulping van de tussenwervelschijf geconstateerd. Ook bij toeval, foto's waren met een ander doel gemaakt. Mijn ruggenmerg was door die uitstulping inmiddels voor de helft ingedeukt. De artsen gaven aan dat als ik een keer zou vallen, of een bal op mijn hoofd zou krijgen o.i.d., dat het risico groot was dat mijn hele ruggenmerg in de verdringing zou komen met een dwarslaesie mogelijk tot gevolg. Daarom adviseerden de artsen mij dringend om mij preventief te laten opereren. Dat is ook gebeurd. De tussenwervelschijf is grotendeels verwijderd en daarvoor in de plaats is een stukje kunststof gekomen. Ik moest wel een flink aantal weken herstellen, maar alles is goedgekomen en ik heb nergens last van.
Heb je daar nu nog last van?.. in de zin van beperkte mobiliteit of zo? of pijn?

heb filmpjes zitten kijken van zo'n operatie, maar daar werd ik niet erg vrolijk van..
Ik heb nergens last van, voel ook niet dat er iets 'onnatuurlijks' of wat dan ook zit. In mijn hals (aan de voorkant dus) zit in de nekplooi een minimaal klein streepje litteken, ook dat is perfect weggetrokken dus.

Maar ik was vooraf heel erg gestrest voorafgaande aan de operatie. Het is voor neurochirurgen wel min of meer een standaardoperatie, die ze vrij geregeld doen, en tegelijkertijd natuurlijk wel op een risicovolle plek. Er viel daarom wel een enorme last van me af na de operatie, toen bleek dat die geslaagd was.

Maar goed, ik had dan ook überhaupt geen pijn of last, voordat die uitstulping werd geconstateerd. Die operatie was een soort bonus zeg maar Aan de andere kant, ermee doorlopen was ook niet echt een optie: stel dat je wel een keer valt en onhandig terecht komt ...
Maar voordat je je gek laat maken over een eventuele operatie, misschien is voor jou een bepaalde therapie wel een mogelijkheid. Dat weet ik niet, hangt van jouw specifieke situatie af.

Sterkte in ieder geval, omdat je er nu wel last van hebt en dat had ik niet.

Trusten!
Ik ben 6 jaar geleden geopereerd aan een nekhernia, beetje hetzelfde verhaal als Boeket, alleen had ik uitvalsverschijnselen in beide armen. Pijn heb ik nooit gehad, dus wat je daar tegen kunt doen zou ik niet weten.

Kraken is idd gevaarlijk als je al een hernia hebt. Nu ik geopereerd ben en een kunst tussenwervelschijf heb mag mijn nek sowieso nooit meer gekraakt worden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Met zoiets als een hernia zou ik nou weer niet oefeningen gaan doen die je van een forum afhaalt. Ik zou er zelfs geen doorsnee yoga op los durven laten. Wel zijn er praktijken die yoga en fysiotherapie combineren, en je dus alleen yoga oefeningen doet die door een fysiotherapeut zijn goed gekeurd voor jouw specieke situatie. Je hebt al een slechte ervaring met zelf-dokteren, waarom zoek je het nu weer op? Hoe dan ook, beterschap. En wees zuinig op jezelf (to zover tante Anna's preek van de dag).
.
Combi van houding, McKenzie en triggerpoint therapie zou ik doen. McKenzie is gewoon een bepaalde serie oefeningen die een gewone fysio je kan leren. Op de website staat vast wel dat hij/zij een McKenzie therapeut is. Ik zelf heb de cursus niet gedaan maar ken de oefeningen ook.

En kraken (manipuleren) in de nek staat de laatste tijd sowieso ernstig onder vuur. Lijkt over het algemeen meer kwaad dan goed te doen, vaak ook door onkunde van de uitvoerder. Bij ons in de praktijk wordt het op het moment niet meer gedaan tot de richtlijnen herzien zijn.

Veel succes met het herstel!
quote:Anna37 schreef op 29 oktober 2013 @ 09:12:

Je hebt al een slechte ervaring met zelf-dokteren, waarom zoek je het nu weer op?

Ik wil helemaal niet zelf-dokteren.. maar neuroloog geeft aan dat er niks aan te doen is, tenzij ik voor een operatie ga, maar dat is wat hem betreft alleen een optie als ik er veel last van heb en anders zou ik het niet moeten doen..

Dus vraag ik me gewoon af wat de opties zijn met betrekking tot fysio en andere therapieen..
Okay, dan had ik je ws verkeerd begrepen, maar mi hoort zorg voor verlichting van pijnklachten van een hernia ook bij een (para)medicus, en oefeningen ter verlichting zou ik ook niet zonder (para)medische begeleiding doen. Als je dat niet van plan was, prima.
Hier iemand met 3 dubbele nek-hernia's (C3/4, C4/5 en C6/7 - en dan uitgestulpt naar beide kanten).

Ik ben eerst voor schouder-klachten gekraakt door een osteopaat, maar daar kreeg ik alleen maar meer klachten van, ook in mijn elleboog en pols. Daarna ben ik doorverwezen naar een orthopeed om een MRI te maken, en hierop zagen ze de 3 hernia's.

Zijn behandelplan is: nekkraag dragen, een combi van medicijnen : spierverslappers, (3 verschillende soorten) pijnstillers, en een middel tegen zenuwpijn voor 's nachts (wat ik niet meer neem vanwege teveel bijwerken), en een 'tantum-achtige' gel om mee in te smeren. Daarnaast kraakt hij 1x per 3 weken mijn nek - hij doet het meer gericht en anders dan de osteopaat wat gelukkig wél helpt.

Wat ik verder voor adviezen heb gekregen is:

- slapen op de rug, niet meer op de zij

- slapen zonder hoofdkussen, of een héle dunne (maar zonder is beter)

- niet onderuitgezakt lezen of TV kijken op bed, aangezien je in die houding de nekwervels tegen elkaar drukt.

- zo min mogelijk met je hoofd naar beneden werken; mijn monitor staat nu bijv. vrij hoog zodat ik recht vooruit kijk met mijn hoof recht op.

- niet te zwaar tillen

Ik heb ook 2 spuiten in mijn schouder gekregen wat de pijn gelukkig heeft verlicht. Ik dacht dat de klachten evt. ook in mijn schouder zaten, maar ze komen toch vanuit de nek. Als ik de beweeglijkheid en pijn van mijn schouder test voor en na het kraken, dan zit daar een duidelijk verschil in!

Sorry, ik zag dat je vroeg naar oefeningen (mijn post beantwoord niet echt je vraag ... ). Ik doe verder niks aan oefeningen, volgens de orthopeed is het daar nog te vroeg voor.
There's coffee in that nebula!
Bij mij denkt de huisarts ook aan een nekhernia.Al wist hij het niet 100% zeker.

Heb al ernstige artrose in mijn nek aan die kant. Nu werd de pijn echt ondraaglijk en straalde helemaal uit naar onderarm en vingers en dit ging ook tintelen en ik kon vrij weinig meer met die arm doen vandaar dat ik naar de huisarts ben gegaan.

Ik heb een verwijzing gekregen naar het ziekenhuis maar duurt nog even. Nu in elk geval rust, pijnstillers en spierverslappers en fysio.

Heb vorige week weer dry needling behandeling gehad (triggerpoints) en heb het idee dat dit nu wel heeft geholpen, al is de pijn nog niet weg.

Ben vandaag weer begonnen met halve dagen werken om te kijken hoe dat gaat.
Ow, ja huisarts had het ook over de pijnpoli....voor injecties in mijn nek, deze worden er dan onder narcose ingezet maar of ik daar nu op zit te wachten...? De orthopeed (die de artrose heeft geconstateerd een paar jaar geleden) zei dat dat het laatste redmiddel was maar dat ze dat niet zomaar deden ivm risico van verlamming.....heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zou heel erg blij zijn als die pijn weg zou zijn, maar dit vind ik toch ook nogal wat.
Nooit naar de kraker met wervelproblemen! Een kraker manipuleert en kan helaas ook verkeerd manipuleren. En dat kan hele ernstige gevolgen hebben. Echt niet doen!

Een hernia kan soms door een combi van rust en bewegen verdwijnen. Voor oefeningen ga je dan naar een fysiotherapeut (en niet naar iemand in het alternatieve circuit).

Pijnmedicatie kan verlichting geven (als het werkt). De nadelen vallen wel mee, behalve dan dat je met hormonen wordt ingespoten en daar wat bijwerkingen van kunt krijgen (ik ben er bijv flink van aangekomen en vermoed daardoor nu ook vroeger in de overgang).
Ook ik heb een nekhernia en loop hier nu bijna een jaar mee.

De neurochirurg heeft nu besloten om te opereren dit omdat verschillende pijn injecties maar voor korte tijd hebben geholpen.

De chirurg zegt ook dat mijn nekwervels bol staan in plaats van hol en het probleem dus nooit vanzelf overgaat.

De pijn medicatie die ik heb helpt wel maar niet afdoende.

Dus nu dan toch maar een operatie,ben benieuwd hoe het herstel verloopt en wanneer ik weer mag werken.

Overigens de injecties werden niet onder narcose gedaan, wel werd de huid verdoofd. Ik vond het reuze mee vallen na alles wat ik had gehoord. En heb er echt wel een paar weken profijt van gehad. Maar ze mogen niet binnen 3 maanden weer prikken en dat red ik dus niet.
Kraken van de nek is niet aan te raden. Ik heb het laten doen en het hielp wel, maar het kan ook echt misgaan. Misschien heb je baat bij een manueel therapeut. Die gaat wat subtieler te werk. Mijn moeder had een dubbele hernia en ischias en het enige wat hielp bij haar was manuele therapie.
Hoi, ik ben een kleine 2 jaar terug geopereerd geweest aan een nekhernia c6/c7, wanneer word je geopereerd? Ik heb dat toen toch als vrij spannend ervaren, was vooral bang van de verdoving, uiteindelijk viel dit wel mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven