Sinterklaas vroeger

12-11-2013 15:56 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben eens benieuwd wat jullie vroeger voor Sinterklaas cadeaus kregen. De kinderen van nu krijgen vaak tablets, smartphone, Wii, X-box enz.

Wat voor speelgoed was "in" in jullie tijd en in welke jaren was dat ongeveer?
begin jaren 80 btw...
quote:koekje77 schreef op 12 november 2013 @ 16:55:

En ik herinner me nog zo'n make-up kop op een standaardGirl's World

Ik heb hem ook nog, met zo'n verlengstaart in dr kop.

Waren destijds 89 gulden meen ik me te herinneren.
broertje en ik kregen spelletjes, kleurpotloden, spullen om de aangeboren creativiteit van het kind te stimuleren.

uiteraard zo sekse-neutraal en pedagogisch verantwoord mogelijk, vooral geen barbies of kinder-make-up want dat vonden ze veel te seksistisch
verraad ik mijn leeftijd nu?

(jaren 70, kuch)
Ik ben nog wel eens benieuwd naar de Bart Smit folder van begin jaren 90. Wat voor speelgoed stond er ook alweer in?
oh en mini-loco natuurlijk

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
-rollerskates of een ander 'groter' item waar ik op dat moment m'n zinnen op had gezet

-een paar boekjes van De Vijf of soortgelijk

-nog wat kleine dingen die op dat moment door mij leuk gevonden werden

-chocoletter

Op zich vind ik het niet vreemd dat ze anno nu computerspellen en apparatuur krijgen. Dat is nu gewoon hetgeen wat ze willen hebben en wat ook nog nuttig is.

Je kunt het niet vergelijken met onze tijd waarin er nog niet eens video's waren (in mijn kindertijd) laat staan dvd's. Anders had ik die ongetwijfeld ook willen hebben als kind. En nu heb je gewoon 'n smartphone nodig omdat je anders buiten de groep valt die wél allemaal met 'n smartphone communiceren.
quote:Kapara schreef op 12 november 2013 @ 16:57:

Ik kreeg niet elke dag wat in mijn schoen. Kadootjes in de schoen deden we niet aan. Kreeg er alleen mandarijnen, pepernoten, taaipopjes of ander sintsnoepgoed in. Kadootjes deden we met sinterklaas zelf.
Schilder- en tekenspullen, ook wel poppen, pure chocoladeletters, ik lustte toen alleen maar pure chocolade, verder weet ik het eigenlijk niet meer, ik viel al snel van mijn geloof toen ik in Sint een kennis van mijn ouders herkende.
verba volant, scripta manent.
dingen als playmobil, lego, mini-stack/steck?
Wij hadden thuis altijd een vast bedrag (10 en later 15 gulden, en dan praat ik over de jaren '70/begin jaren '80) dat je mocht uitgeven voor degene wiens lootje jij had getrokken. Dus inderdaad een paar kleinere cadeautjes. Mijn ouders deden er dan extra een mooi bordspel o.i.d. bij waar we allemaal plezier van konden hebben. Maar de surprises en de gedichten speelden ook een grote rol, dat was al de helft van het plezier. Mijn moeder zorgde voor verse warme chocolademelk met slagroom en schalen met stukjes marsepein, borstplaat, speculaas, enz. In mijn herinnering: heerlijke avondjes. Het is echt niet nodig om kapitalen uit te geven aan X-Boxen, Wii's, tablets en weet ik veel wat voor peperdure dingen. Maar het lijkt wel of veel mensen dat vergeten zijn en niet meer blij kunnen zijn met gewoon een kleinigheidje en het plezier dat je met elkaar hebt over een gek gedicht waarin iemand er een beetje tussen genomen wordt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Het grootste cadeau wat ik ooit kreeg van sinterklaas was volgens mij een babybornpop. Verder veel boeken, spelletjes, knutselspullen, etc. Mijn ouders gaven met sinterklaas altijd die dingen waar zij niet zo veel in zagen maar die ik wel heel graag wou (net als die babybornpop)

Wij kregen altijd 1 keer een cadeautje in de schoen en 1 keer een groter iets van snoep zoals chocolademunten en verder kleine dingen zoals een chocolademuis/kikker of pepernoten.

Dit was eind jaren 80/ jaren 90
Jaren '70: Ik kreeg alleen snoep, een klein cadeautje of een mandarijn in mijn schoen. Pakjesavond deden we niet.

Kerst dan weer wel, en dan kreeg ik bijv een Sindy of een paard of koetsje of kleertjes voor de Sindy, of een doosje playmobil oid. Ongeveer 40 gulden mocht het kosten.
Oh die monchichi aapjes! Ik had er twee.,Ik ben een kind van begin jaren 70. Veel herkenning hier. Ook zo'n make-up pop kop. Heb ik helemaal kaalgeknipt... Ben zelf op 4 december jarig dus met Sinterklaas vaak kleine dingen en ook nuttige zaken zoals wanten, sjaals en pyjama's.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Barbies mocht ik niet wegens te onrealistisch, Fleur en Sindy na enig zeuren wel, die waren beter in verhouding. My little pony's mocht ik ook niet, want er bestaan immers geen roze pony's met regenboogharen. Verder alles wat enigszins met oorlog of geweld te maken had mocht ook niet (en ik wilde zo graag een plaffertjes-pistool net als de buurjongen) Het moest idd wel pedagogisch verantwoord jaren 70 zijn natuurlijk.
De grote cadeaus waren bijvoorbeeld een keukentje of poppenkast of babypop. Er zaten altijd nuttige cadeautjes bij als een pyjama, ondergoed en een leesboekje.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
quote:hondenmens schreef op 12 november 2013 @ 15:56:

Hoi,

Ik ben eens benieuwd wat jullie vroeger voor Sinterklaas cadeaus kregen. De kinderen van nu krijgen vaak tablets, smartphone, Wii, X-box enz.

Wat voor speelgoed was "in" in jullie tijd en in welke jaren was dat ongeveer?

Vaak tablets etc? Welnee

Natuurlijk, er zullen vast gezinnen zijn waar dat zo gaat maar meestal niet.

Ik ken van mijn jeugd ook gezinnen waar het geld flink rolde maar dat waren uitzonderingen

Ik ben 40+, arbeidersgezin, enig kind ( dat is natuurlijk anders dan een gezin met 2-3-4 kinderen) en heb een moeder met die koopziek is.

Ik kreeg op een gegeven ogenblik zoveel dat ik de helft verzweeg. Kinderen met ouders die het veel breder hadden kregen beslist minder.

Als ik naar nu kijk: ik ken gezinnen die het heel breed hebben en gezinnen die het alles behalve breed hebben maar er worden maar zelden hele dure kado's gegeven.
Je bent zelf een theepot
Fleur en Sindy beter in verhouding? Die hadden destijds een waterhoofd!
quote:nomennescio schreef op 12 november 2013 @ 17:39:

Barbies mocht ik niet wegens te onrealistisch, Fleur en Sindy na enig zeuren wel, die waren beter in verhouding. My little pony's mocht ik ook niet, want er bestaan immers geen roze pony's met regenboogharen. Verder alles wat enigszins met oorlog of geweld te maken had mocht ook niet (en ik wilde zo graag een plaffertjes-pistool net als de buurjongen) Het moest idd wel pedagogisch verantwoord jaren 70 zijn natuurlijk. Volgens mij heette die Barbie Cindy. Die had ik ook. Met zo'n groot hoofd en donker haar. Ik had ook een Barbie bankstel. Geen idee waarom. Ik mocht ook geen pistolen of zwaarden.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Wij kregen vaak heel veel kleine cadeautjes (stiften, potloden, kleurboek, enz) en meestal 1 groter cadeau (rollerskates, lolobal, etc). Daarnaast kregen we als gezin ook altijd nog een familiespel (triviant ofzo) van de Sint (want dat vond mijn moeder zo gezellig )
Bij ons thuis werd het zeer uitgebreid gevierd met veel cadeautjes (jaren 70/80). Barbies, veel boeken, een skateboard, rolschaatsen, lego. We vierden het ook altijd 2 keer: een keer met het gezin en nog eens met de hele familie bij opa en oma.

Als ik me goed herinner mochten we om de dag onze schoen zetten.

Mijn kinderen krijgen ongeveer hetzelfde soort dingen en mogen maar 1 of 2 keer per week hun schoen zetten (ze lusten eigenlijk geen sinterklaassnoep maar eten het uit beleefdheid op )
quote:christiane schreef op 12 november 2013 @ 17:55:

Fleur en Sindy beter in verhouding? Die hadden destijds een waterhoofd!Wel een waterhoofd, maar geen borsten, dat zal wel belangrijker zijn geweest
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Lolobal

MisterMagic

Trapspiraal van metaal.

Spelletjes voor de Atari

Disney prentboekjes

Poëziealbum

Modewijzer

Barbies

Make-up pop

Jojo's

Eerst lp's, later cassettebandjes en cd's

Flinke stapel garbage pailkids stickers
Doe mij maar een bakkie pleur...!
Poppels

Troetelberen

Sloffen

Barbies

My little pony

Weet nog 1 sinterklaas heel goed. Ik kreeg glitter vouwblaadjes. Ben nog nooit zo blij geweest.

En toen ik een tiener was een ladyshave... Ik zat nog in de ik schaam mij dood fase.
haha Tuorrebout, ik zie het voor me. Subtiel cadeau ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven