Gezondheid alle pijlers

Bezorgd om opmars e-sigaret

15-11-2013 17:06 239 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie - ook hier- dat de e-sigaret overal in populariteit wint. Er zitten natuurlijk ook veel voordelen aan voor mensen die toch al verslaafd zijn aan roken en het roken niet kunnen laten. Maar ik maak me wel een beetje zorgen. Er is geen enkele wetgeving voor deze producten, en dat terwijl er wel degelijk risico's zijn.

Op dit moment mag je wettelijk gezien overal een e-sigaret opsteken, ook op plekken waar roken al heel lang verboden is.

Vorig weekend zat ik te genieten van een heerlijk gezellig etentje in een restaurant en ineens begon een dame aan een andere tafel te dampen. Het stinkt niet, je ruikt het amper, personeel laat de dame haar gang gaan maar wat ademt zij nu uit? Het is vrijwel zeker dat dat niet slechts waterdamp is, er zitten carcinogenen in die vloeistoffen en die damp daarvan verspreid zich in de omgeving.

(zie: http://www.bfr.bund.de/en/press_informa ... 30596.html of http://news.yahoo.com/blogs/sideshow/-s ... 45093.html

Ik word niet zo blij van dat idee.

Ik moet er niet aan denken dat het straks normaal word om op kantoor te dampen, of in de omgeving van mijn kinderen maar er is geen wetgeving.

Hoe hier mee om te gaan? Mag je een damper verzoeken om ergens anders te gaan dampen of is dat not-done?

En weet iemand hier of er al wetgeving in de maak is?
quote:aliva, 2 minuten geleden

hoe kan dat nu, nicotine is toch schadelijk voor hart en bloedvaten?

http://www.gezondheid.be/ ... useaction=art&art_id=8156Dat artikel gaat over roken, niet over dampen. Tabak bevat duizenden giftige stoffen, waarvan er minstens veertig carcinogeen zijn.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:aliva schreef op 15 november 2013 @ 20:16:

[...]

maar dan gaan we wel van "onschadelijk" (want er mag niet meer op openbare plekken gerookt worden, dus ik kan blootstelling vermijden) naar "minder schadelijk" (want er mag wel gedampt worden, dus die blootstelling kan niet vermeden worden)

nu wil ik niet overdrijven, als het niet aantoonbaar schadelijk is kan het me niet schelen of mensen dampen of niet, maar ik vind het niet meer dan normaal dat mensen zich afvragen OF het wel helemaal onschadelijk is.

waarom is dat niet gewoon bespreekbaar? waarom wordt iemand die zich daar zorgen over maakt direct afgebrand?Nou ja, dat dus
quote:masque, 11 minuten geleden

@ mrs stanley: geschreven maar waar gepubliceerd? Door wie gereviewd? Hoeveel citaties? Statistische toetsen? Ik heb genoeg phd's crap zien schrijven.. Voor geld ed. Zo ook de klimaatbrigade van Al Gore..Lees jij wetenschappelijke onderzoeken altijd zo snel?
quote:MrsStanleyWalker schreef op vrijdag 15 november 2013 20:19 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div">masque, 11 minuten geleden

@ mrs stanley: geschreven maar waar gepubliceerd? Door wie gereviewd? Hoeveel citaties? Statistische toetsen? Ik heb genoeg phd's crap zien schrijven.. Voor geld ed. Zo ook de klimaatbrigade van Al Gore..</div></blockquote>Lees jij wetenschappelijke onderzoeken altijd zo snel? Deze wk wel, nieuwe stage en dan moet ik er zo'n 20 per dag wegwerken.. :D
quote:vosje78 schreef op 15 november 2013 @ 20:08:

[...]

Jawel.

ik ben nog nooit, echt nog nooit iemand met longkanker tegen gekomen die niet rookte of had gerookt. Er zal er vast ergens een rond lopen, daar niet van, maar longkanker krijg je van roken. [...]Volgens dit artikel van de site van het longkanker informatiecentrum heeft 25% van de longkankerpatiënten nooit gerookt. Eén op de vier kankerpatiënten dus.
quote:pepersteak schreef op 15 november 2013 @ 20:15:

[...]

Dat jij het in je omgeving nog nooit mee gemaakt hebt wil niet zeggen dat het niet kan.

Ik dacht dat 90% of 95% (of iets daaromtrent) van de gevallen van longkanker wordt veroorzaakt door roken.

Dus mijn omgeving is dan wel representatiever dan de jouwe, zeg maar.

quote:MrsStanleyWalker schreef op 15 november 2013 @ 20:17:

[...]

Dat artikel gaat over roken, niet over dampen. Tabak bevat duizenden giftige stoffen, waarvan er minstens veertig carcinogeen zijn.

heb jij die link eigenlijk wel bekeken?

het gaat me in dat artikel over de negatieve effecten van nicotine.

en die krijg je evengoed binnen als je 'dampt' met nicotine.

http://www.gezondheid.be/ ... useaction=art&art_id=8156
quote:waranaka schreef op 15 november 2013 @ 20:23:

[...]

Volgens dit artikel van de site van het longkanker informatiecentrum heeft 25% van de longkankerpatiënten nooit gerookt. Eén op de vier kankerpatiënten dus.

Wordt interressant.

Hier staat 10% http://www.longkanker.inf ... ngkanker-introductie.html

Ik ken best veel mensen met longkanker, en echt allemaal gerookt (niet allemaal even lang, trouwens).
kan je mijn quote aanpassen vosje, ik haal het ook weg ivm herkenbaarheid
quote:aliva, 32 seconden geleden

http://www.gezondheid.be/ ... useaction=art&art_id=8156Ja, natuurlijk heb ik de link gelezen. Je plakt hem niet voor niets, wel zo netjes om hem dan aandachtig te lezen. Maar het gaat over roken en van tabak weten we dat het duizenden giftige stoffen bevat. Hoe kan je dan concluderen dat juist de nicotine causaal verantwoordelijk is voor die negatieve effecten uit deze link èn daaruit de gevolgtrekking maken dat de nicotine uit een damper net zo slecht is? Tabak wordt verbrandt en de liquids worden verdampt, ook twee verschillende manieren van inhalering.
quote:vosje78 schreef op 15 november 2013 @ 20:28:

[...]

Wordt interressant.

Hier staat 10%.

nu ja, uiteindelijk is het exacte % niet relevant hé.

de link tussen roken en longkanker is er overduidelijk en significant genoeg om om die reden te stoppen of over te schakelen op dampen.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 15 november 2013 @ 20:33:

[...]Hoe kan je dan concluderen dat juist de nicotine causaal verantwoordelijk is voor die negatieve effecten uit deze link euh... omdat het er zo staat, misschien?

Nicotine en koolmonoxide zijn de voornaamste verantwoordelijken voor de negatieve weerslag van roken op hart en bloedvaten.

Nicotine verhoogt de bloeddruk en het hartritme. Pas 20 minuten na de laatste trek worden de bloeddruk en het hartritme opnieuw normaal. Nicotine heeft ook een negatieve invloed op de beschermende bekleding van de bloedvaten en kan op die manier aderverkalking en de vorming van bloedklonters in de hand werken. Bovendien stimuleert het de spieren in de wand rond de bloedvaten om samen te trekken. De bloedcirculatie in de kleinste bloedvaten kan daardoor vertragen of afgesloten worden.

waarom moeten hartpatienten stoppen met roken denk je?

waarom is roken zo'n belangrijke oorzaak van hartaanvallen? omdat het aderverkalking in de hand werkt.

quote:MrsStanleyWalker schreef op 15 november 2013 @ 20:33:

èn daaruit de gevolgtrekking maken dat de nicotine uit een damper net zo slecht is?

dat is waar, dat weet ik niet.

jij wel?
quote:vosje78 schreef op 15 november 2013 @ 20:08:

[...]

Jawel.

ik ben nog nooit, echt nog nooit iemand met longkanker tegen gekomen die niet rookte of had gerookt. Er zal er vast ergens een rond lopen, daar niet van, maar longkanker krijg je van roken. En dat mag je dan niet zeggen, want dat is niet aardig, maar het is wel zo. Als roken verboden wordt hebben we een fractie van het aantal longartsen nodig van wat er nu rond loopt

Maar dit geheel terzijde.Ho!! Bij mijn moeder is 4 jaar geleden bij toeval een agressieve vorm van longkanker ontdekt. Geopereerd en gelukkig geen uitzaaien en ze is er helemaal bovenop gekomen! Maar..... ze heeft werkelijk nog nooit van d'r hele leven 1 sigaret gerookt! Ik kom in mijn werk meer mensen tegen die nog nooit gerookt hebben en longkanker hebben/ gehad. Dus.... Klinkklare onzin overigens die je verkondigd!
Er is jarenlang een grootschalige wereldwijde campagne geweest die mensen die roken op alle mogelijke manieren heeft verteld dat hun gewoonte schadelijk is voor henzelf, maar - nog erger - voor iedereen in hun omgeving.

Nu hebben die rokers iets gevonden waardoor ze kunnen stoppen met roken. Rokers blij! Alle klachten over de overlast en schade die zij veroorzaakten, kunnen ze eindelijk naast zich neerleggen want ze zijn gestopt met roken.

Maar nee, nu wordt er geklaagd over het dampen. Want er komt nu waterdamp uit die mensen! En ze gebruiken nicotine!

En zo is er altijd wel wat.

Ja, daar raak ik geïrriteerd door, soms.
Ben ik weer. Ik had wel verwacht dat er pittig op dit onderwerp gereageerd zou worden maar het overtreft toch nog mijn verwachtingen.

Allereerst: ik heb niemand iets verboden, ik vraag me alleen (hardop) het een en ander af.

Ik vraag me inmiddels ook oprecht af waarom veel rokers ( en dampers) zich vaak gedragen alsof hun favoriete speelgoedje wordt afgepakt als roken ( of dampen) ter discussie wordt gesteld.

Voor de volledigheid: ik heb nog nooit iemand iets verboden, heb nog nooit een roker aangesproken dus zet me niet zo snel weg als zeurpiet.

OT: hoe schadelijk dampen actief, danwel passief, is moet nog nader onderzocht worden. Tot die tijd zou je er logischerwijs best voorzichtig vanuit kunnen gaan dat het ongezond is.

Als iemand er voor kiest om daar niet blootgesteld aan te willen zijn, heeft deze persoon dan rechten?
quote:waranaka schreef op 15 november 2013 @ 20:42:

Maar nee, nu wordt er geklaagd over het dampen. Want er komt nu waterdamp uit die mensen! En ze gebruiken nicotine!

ho, maar ik gun het jullie hoor, ik ben ook een ex-roker en in die tijd zou ik grof geld gegeven hebben om te kunnen blijven roken als het mezelf en de anderen geen schade zou berokkenen.

maar ik wil wel graag openheid: IS het echt zo onschadelijk voor de omstanders?

zo ja, no probs hoor.

maar de vraag mag toch gesteld worden?

en als dochter van een (rokende) vader die na een hele lange ziekte en lage levenskwaliteit overleden is omdat al zijn aders toekalkten (trouwens de reden waarom ik ben gestopt) heb ik het lastig als de mensen de ogen sluiten voor de schade die nicotine kan veroorzaken.
quote:pepersteak schreef op 15 november 2013 @ 20:32:

kan je mijn quote aanpassen vosje, ik haal het ook weg ivm herkenbaarheidja. Sorry was even elders.
quote:masque schreef op 15 november 2013 @ 19:01:

[...]

Nogmaals nicotine is en blijft een plantengif alkaloiden die ook in de nachtschade planten familie voorkomt. Een dure verbinding voor de plant die predatoren af moest schrikken. En nee dit heb ik niet op moeten zoeken en ja ik weet waar ik over praat... Dus jij zegt dat nicotine niet schadelijk is?? Ha ha eet dan maar het groene gedeelte van een tomaten plant.. Laat je even weten hoe het was??

Zou jij niet even beter je leerboeken in duiken?

Nicotine in nachtschade planten zit niet enkel in het bladgroen.. Ook in de aardappel zelf... Ook in de tomaat zelf..

Heb je ook al gelezen hoeveel nicotine een damper binnen krijgt? Heb je ook al onderzocht hoe schadelijk nicotine is door middel van dampen? Blijkbaar niet, anders zou je hier anders blaten...
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:pepersteak schreef op 15 november 2013 @ 19:19:

[...]

Liever een zwakkeling als een neurotische zeur die maar wat roept zonder zich in de materie te verdiepen
quote:waranaka schreef op 15 november 2013 @ 20:42:

Er is jarenlang een grootschalige wereldwijde campagne geweest die mensen die roken op alle mogelijke manieren heeft verteld dat hun gewoonte schadelijk is voor henzelf, maar - nog erger - voor iedereen in hun omgeving.

Nu hebben die rokers iets gevonden waardoor ze kunnen stoppen met roken. Rokers blij! Alle klachten over de overlast en schade die zij veroorzaakten, kunnen ze eindelijk naast zich neerleggen want ze zijn gestopt met roken.

Dat vind ik altijd zo bijzonder. Dat dat dan wordt gezien als aanval.

Maar goed, je hebt wel gelijk dat de e-sigaret ook voordelen heeft, zeker. Maar het is natuurlijk een beetje stom dat er geen vragen gesteld mogen worden omdat jij dat vervelend vind.

Het is juist goed dat het onderzocht wordt. Als het bewezen onschadelijk is, nou dan weten we het zeker en kan iedereen gewoon in een restaurant, bij de kinderen zijn e-sigaret op steken. Aan de andere kant, zou toch vervelend zijn als het wel schadelijk bleek en we dat nooit goed onderzocht hebben omdat het zo zeikerig is om die vraag te stellen.
quote:Sense-1970 schreef op 15 november 2013 @ 20:56:

[...]

Heb je ook al gelezen hoeveel nicotine een damper binnen krijgt? Heb je ook al onderzocht hoe schadelijk nicotine is door middel van dampen? Blijkbaar niet, anders zou je hier anders blaten...wel, vertel dan!
quote:aliva schreef op 15 november 2013 @ 20:34:

[...]

nu ja, uiteindelijk is het exacte % niet relevant hé.

de link tussen roken en longkanker is er overduidelijk en significant genoeg om om die reden te stoppen of over te schakelen op dampen.

Ja, daar heb je een punt

Maar ik vind 25% van de mensen met longkanker heeft niet gerook (1 op 4) toch anders klinken dan 10% (1 op de tien)

En los daarvan viel het mij op dat er blijkbaar zulke uiteenlopende cijfers (25% en 10 % is best een groot verschil) over zijn.

Maar feitelijk heb je gelijk natuurlijk.
quote:aliva schreef op 15 november 2013 @ 20:27:

[...]

http://www.gezondheid.be/ ... useaction=art&art_id=8156

Heb jij je huiswerk wel gedaan? Ja? Oh dus je weet dat je met dampen maar 20% van de nicotine in je lichaam opneemt van wat je in ademt, en dat dat bij roken 100% is ??

Hoe zo dan .. "Evengoed" ...

Als je opdraagt aan anderen om voor al goed te lezen, en hun huiswerk te doen voor ze met feiten komen, doe dat dan zelf ook!
quote:aliva schreef op 15 november 2013 @ 21:02:

[...]

wel, vertel dan!

Goh.. jij wist toch alle feiten?

Nou vooruit, 20%
quote:Zuigstengel schreef op 15 november 2013 @ 20:40:

[...]

Ho!! Bij mijn moeder is 4 jaar geleden bij toeval een agressieve vorm van longkanker ontdekt. Geopereerd en gelukkig geen uitzaaien en ze is er helemaal bovenop gekomen! Maar..... ze heeft werkelijk nog nooit van d'r hele leven 1 sigaret gerookt! Ik kom in mijn werk meer mensen tegen die nog nooit gerookt hebben en longkanker hebben/ gehad. Dus.... Klinkklare onzin overigens die je verkondigd!

Nee.

wat aliva zegt.

De meerderheid van de longkanker patienten (of het nou 75% of 90% is) heeft gerookt.

Longkanker komt dus door roken. En dan zijn er nog pech vogels die het zomaar krijgen, helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven