Gezondheid alle pijlers

Ontlastingsprobleempje

22-11-2013 10:04 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry dames, zo op de ochtend, maar ik vroeg me af of iemand mijn probleempje herkent.

Al een paar maanden ben ik bezig met clean eten dwz dat ik zo veel puur mogelijke producten eet én ik vermijd koolhydraten in de vorm van brood, pasta, rijst zo veel mogelijk.

Ik voel me top, energiek maar mijn ontlasting is drie keer niks: zacht en ruikend. Het duurt een paar keer afvegen tot alles schoon is.

Dit is gekomen nadat ik begonnen ben met clean eten dus ik dacht mijn voedingspatroon wat nader te bekijken maar naar mijn idee is er niks mis mee.

Dit is wat ik zo ongeveer eet op een dag:

08.30 uur

Havermout met kaneel, rauwe cacoa en lijnzaad of 2 eieren met spinazie.

10.30 uur

Groentesmoothie (als basis een sinaasappel en dat afwisselend met spinazie, andijvie, wortels en dat soms i.c.m. een halve avocado).

12.30 uur

Bak gestoomde groenten (afwisselend broccoli, sperzibonen, bloemkool dit i.c.m. tomaat, komkommer en lijnzaad)

15.00 uur

Handje gemixte noten (ongebrand en ongezout).

Fruit.

18.30 uur

Groenten met een stukje vlees of soms een stukje vega-vlees. Dit afwisselend met quinoa. Af en toe wissel ik het af met een rijstgerecht of een broodje eigengemaakte hamburger met groenten.

Voor de rest drink ik de hele dag door water, groene thee en max. 2 kopjes koffie.

'S- avonds na het sporten (5x in de week krachttraining) vaak ook nog een glas met weipoeder.
Wat boeiend dat voeding een nieuwe religie is, compleet met god, hemel en duivel
quote:Suze02 schreef op 22 november 2013 @ 11:03:

Ik heb de eetmeter voor haar ingevuld: zie hierboven het resultaat

Het Voedingscentrum is gesponsord door de overheid en grote bedrijven als Unilever en Frieslandcampina. Ze promoten het gebruik van margarine en halvarine o.a. en dat strookt met mijn opvattingen wat ik denk wat wel gezond is (weinig onbewerkt tot volledig onbewerkte producten).

Ik heb het ook niet zo met de eetmeter, vandaar dat ik vooral wees op vitamines en mineralen. Die zijn juist belangrijk voor het goed functioneren van je lichaam en daar heb je snel tekort van.

Ik gebruik de eetmeter als indicatie, ik kijk verder niet daar datgene wat ze promoten.
Ik heb geleerd dat je met groene smoothies bijvoorbeeld niet met te veel groente moet beginnen, dat je dat moet opbouwen.

En ontlasting hoort trouwens zacht te zijn.
Tsja, als je ook nog complot-denken aan je theorie toevoegt.

Volgens mij is er voldoende onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek dat halvarines en margarines gezond zijn.

En dat alles wat 'natuurlijk' en 'onbewerkt' is, goed is, is ook een fabeltje. De natuur kent bijvoorbeeld veel giftige stoffen.

En wat is er in godsnaam fout aan een aardappel (die tegenwoordig ook veel geweerd wordt) en peulvruchten en biologisch brood. Ook allemaal heel natuurlijk.
quote:whiteflakesoflove schreef op 22 november 2013 @ 11:24:

[...]

Het Voedingscentrum is gesponsord door de overheid en grote bedrijven als Unilever en Frieslandcampina. Ze promoten het gebruik van margarine en halvarine o.a. en dat strookt met mijn opvattingen wat ik denk wat wel gezond is (weinig onbewerkt tot volledig onbewerkte producten).

En daarom moet je hun opvattingen inderdaad allemaal maar in de prullenbak gooien. Verstandig
Je moet het zelf weten hoor, maar met dit voedingspatroon moet je niet gek opkijken als je aan de dunne gaat.

Je kunt ook olijfolie (of andere olie: notenolie, zonnebloemolie, sesamolie, keuze genoeg) gebruiken als je geen boter wil gebruiken. Maar dan nog lijkt je voedingspatroon me erg eenzijdig. Ik zou er niet op kunnen leven in ieder geval.
Je krijgt ook amper eiwitten binnen zo. Dit voedingspatroon in combinatie met 5 keer krachttraining is roofbouw op je lichaam.
Kokosvet past ook in een clean dieet, en wordt niet gepromoot door het voedingscentrum. Als je je eieren en je vlees nou eens daarin gaat bakken? Dan kom je al aan meer vetten.

Daarnaast vind ik de suggestie van wat abrikozen toevoegen ook wel een goeie.
quote:hiltje schreef op 22 november 2013 @ 11:27:

Tsja, als je ook nog complot-denken aan je theorie toevoegt.

Volgens mij is er voldoende onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek dat halvarines en margarines gezond zijn.

En dat alles wat 'natuurlijk' en 'onbewerkt' is, goed is, is ook een fabeltje. De natuur kent bijvoorbeeld veel giftige stoffen.

En wat is er in godsnaam fout aan een aardappel (die tegenwoordig ook veel geweerd wordt) en peulvruchten en biologisch brood. Ook allemaal heel natuurlijk.

Er is niks mis met een aardappel maar ik eet ze vrijwel niet omdat ze veel koolhydraten/energie bevatten en het snelle suikers zijn. Ideaal voor duursporters maar niet voor iemand die 8 uur per dag kantoorwerk doet.

Brood is tegenwoordig veels te bewerkt met suiker, zout en bestandelen om het langer goed te houden en er mooier uit te laten zien. Daarom kies ik er voor om dit niet elke dag te eten. Hooguit een lekker broodje in het weekend.

Margarines en halvarine zijn alleen maar chemische bewerkte producten waarbij ze zelf een kleurstof moeten toedienen om het als boter eruit te laten zien. Ik eet daarom een boter met roomboter. Niet te bewerkt maar geeft mij wel vetten die mij lichaam makkelijk kan verwerken.

Kortom, dit zijn mijn opvattingen. Ik voel mij er goed bij.

Ik vroeg niemand zijn mening om mijn eethoeveelheden e.d. te bespreken. Ik voed mijn lichaam om de ca. 2 uur met producten die mijn lichaam nodig heeft zodat mijn verbranding op pijl blijft en ik geen energiedip krijg. Dat werkt voor mij.

Ik was alleen benieuwd wat ik dan toch nog miste waarom mijn ontlasting niet zo optimaal is.

Ik hoop dat je mijn opvattingen over eten respecteert en je bij het onderwerp van het topic houdt.

Dank je wel.
quote:Luxaflex schreef op 22 november 2013 @ 11:32:

Je krijgt ook amper eiwitten binnen zo. Dit voedingspatroon in combinatie met 5 keer krachttraining is roofbouw op je lichaam.

Bedankt! Heb je misschien tips waarmee ik mijn eiwitten-niveau kan opkrikken? (ben geen vlees/viseter..)

Ik drink namelijk wel een eiwittenshake na mijn krachtsportsessie.
quote:mallebeppie schreef op 22 november 2013 @ 10:17:

Was is er mis met zachte ontlasting? Niks toch? Beter zacht dan te hard of diarree. En dat het ruikt. Tja. Ik ruik ook niet naar roosjes.

En je moet een paar keer af vegen? Ehm....ik ook hoor....

zachte ontlasting is wel zeker een teken, dat er iets niet goed is. Te zacht is je ontlasting, als hij niet als 'drol' blijft liggen, uit elkaar valt in de pot.

Een een drol mag best wat ruiken, maar als er bijvoorbeeld een flinke zure lucht hangt, ben je echt ongezond bezig.

Ook afvegen hoort vrij snel te gaan. Juist als je gezond, natuurlijk eet. Apen hebben ook geen rol wc-papier hangen.
Een ei...
quote:whiteflakesoflove schreef op 22 november 2013 @ 11:24:

[...]

nee hoor, dat is absoluut niet waar!

Zie deze link:

http://www.salusi.nl/eiwi ... -lijst-eiwitrijk-voedsel/

Kwark, yoghurt, karnemelk, peulvruchten (o.a. sojabonen)
quote:lilalinda schreef op 22 november 2013 @ 12:07:

[...]

zachte ontlasting is wel zeker een teken, dat er iets niet goed is. Te zacht is je ontlasting, als hij niet als 'drol' blijft liggen, uit elkaar valt in de pot.

Een een drol mag best wat ruiken, maar als er bijvoorbeeld een flinke zure lucht hangt, ben je echt ongezond bezig.

Ook afvegen hoort vrij snel te gaan. Juist als je gezond, natuurlijk eet. Apen hebben ook geen rol wc-papier hangen.Inderdaad dat vind ik ook. Vandaar dit topic
quote:whiteflakesoflove schreef op 22 november 2013 @ 12:03:

[...]

Brood is tegenwoordig veels te bewerkt met suiker, zout en bestandelen om het langer goed te houden en er mooier uit te laten zien. Daarom kies ik er voor om dit niet elke dag te eten. Hooguit een lekker broodje in het weekend.

Ik pik deze er even uit.

Je kunt heel goed zelf je brood bakken met biologische ingredienten. Dan is er niets aan bewerkt, bepaal je zelf wat er in gaat.

Gooi het in de broodbakmachine, heb je er nog vrijwel geen moeite van ook.

Een collega van mijn man is bodybuilder, zit altijd en eeuwig op een dieet met (veel) eieren en eiwitshakes. Blijkbaar wekt dat nogal wat flatulentie op, want hij loopt de hele dag door te ruften. En zie je zo ongeveer een giftige groene walm om hem heen hangen. En als hij naar het toilet is geweest wil je daar de eerste uren al helemaal niet komen.
Hoezo te weinig eiwitten?

Ze eet twee eieren, vlees of vis en een avocado. Lijkt me genoeg.

Mijn nagels zijn trouwens nog nooit zo mooi en hard geweest.

Ik merk het meteen als ik brood of pasta bij mijn maaltijd heb gegeten. Krijg dan gelijk een dip en een opgezette buik.

Het is gewoon waar je je het prettigst bij voelt.
Sorry hoor maar die eiwitshakes groeien toch ook niet aan de boom? Hoe past dat wel in een 'clean' dieet maar een snee brood niet?

Denk verder dat je wat doordraaft met wat bijv. zegt over aardappels. Natuurlijk heb je achter je bureau minder koolhydraten nodig dan iemand die aan duursport doet. Betekent nog niet dat je ze helemaal moet schrappen. Maar goed, je moet het zelf weten.
Neem dan quinoa of zilvervliesrijst.
quote:Nemesis. schreef op 22 november 2013 @ 13:35:

Neem dan quinoa of zilvervliesrijst.Doe ik ook, staat in mijn OP
quote:nucky schreef op 22 november 2013 @ 13:28:

Sorry hoor maar die eiwitshakes groeien toch ook niet aan de boom? Hoe past dat wel in een 'clean' dieet maar een snee brood niet?

Denk verder dat je wat doordraaft met wat bijv. zegt over aardappels. Natuurlijk heb je achter je bureau minder koolhydraten nodig dan iemand die aan duursport doet. Betekent nog niet dat je ze helemaal moet schrappen. Maar goed, je moet het zelf weten.De shakes die ik neem is een poeder van alleen eiwitten en dat maak ik aan met water. Er zijn geen toegevoegde/chemische middelen bij.
quote:whiteflakesoflove schreef op 22 november 2013 @ 13:52:

[...]

De shakes die ik neem is een poeder van alleen eiwitten en dat maak ik aan met water. Er zijn geen toegevoegde/chemische middelen bij. er zijn ook idd boompjes waar dat poeder aan groeit ja
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 22 november 2013 @ 13:57:

[...]

er zijn ook idd boompjes waar dat poeder aan groeit ja

Hé jammer wat kinderachtig deze opmerking. Heb je gelezen dat ik alleen maar plantaardige producten eet? Ik eet zo min mogelijk bewerkte producten en omdat ik zoveel sport moet ik mijn eiwitten wel aanvullen en vind ik dit de beste oplossing.

Wil je je verder aan het topic houden? Mensen hebben wat aan tips. Dank je.
quote:whiteflakesoflove schreef op 22 november 2013 @ 14:02:

[...]

Hé jammer wat kinderachtig deze opmerking. Heb je gelezen dat ik alleen maar plantaardige producten eet? Ik eet zo min mogelijk bewerkte producten en omdat ik zoveel sport moet ik mijn eiwitten wel aanvullen en vind ik dit de beste oplossing.

Wil je je verder aan het topic houden? Mensen hebben wat aan tips. Dank je.

TO, niet zo schooljuffig doen.

Jij zegt dat je clean wil eten: je eet geen margarine en geen brood omdat dat te chemisch is. Maar weipoeder, een bijproduct van kaasbereiding, is wel ok kennelijk. Dat vind ik een vreemde redenering en daar mag je toch op gewezen worden?! Zou je ook kunnen zien als tip hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven