Geld & Recht alle pijlers

Bezuinigen !

27-11-2013 16:02 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de bekendmaking van de toeslagen 2014, ben ik ook eens voor onszelf gaan rekenen. Wij raken dus ook de zorgtoeslag kwijt. De afgelopen jaren al heftig bezuinigd (geen mobiele telefoons meer) maar ik vind onze vaste lasten nog hoog. Willen jullie eens meekijken waar ik nog op kan bezuinigen ??

Hypotheek (bruto) ¤ 470

Levensverzekering (hypotheek) ¤ 112

Zorg ¤ 253

Verplicht eigen risico ¤ 30

Eneco ¤ 190

Water ¤ 18

Gemeente ¤ 68

Uitvaart ¤ 38

Sporten kids ¤ 35

Telefoon-internet-tv ¤ 42

Verzekeringen auto-huis-avp ¤ 68

Wegenbelasting ¤ 42

Brilplan ¤ 6

Ouderbijdrage en schoolreis ¤ 10

Sparen kinderen ¤ 20

Vakbond ¤ 16

Ik heb een chronische ziekte (vandaar die hoge premie levensverzekering, uitvaart en ziektekosten).

Per maand houden we nu ¤ 425 over om van te leven (2 volwassenen en 2 kinderen). Variabele lasten is ook al op bezuinigd: we roken niet meer.

We tanken ¤ 50 per maand, ¤ 25 is begroot voor cadeautjes en extraatjes, ¤ 25 voor de kapper, ¤ 325 voor boodschappen.

Kleding kopen we van de kinderbijslag, sparen lukt niet meer maandelijks dus dat doen we van het vakantiegeld.

Zou eigenlijk minder vaste lasten willen en wat we besparen gaan sparen. Wie kijkt er even mee ?
En weer gaan werken voor je oude werkgever?

In maart van dit jaar zie je nog, dat hij regelmatig belde of je weer terug wilde komen.

Parttime bijvoorbeeld als hele dagen niet lukt?
Als ik zou kunnen zou ik graag weer gaan werken, fysiek lukt het alleen niet. Ik ben al blij als ik heen en weer kan lopen om de kids op school te brengen (5 minuten). Mijn oude werkgevers willen mij zo echt niet hebben, ik ben niet betrouwbaar weet namelijk nooit hoe mijn fysieke gesteldheid een dag later is.

Ben wel bezig om voor mezelf een bedrijf op te zetten, eigen tijd indelen, fysieke belasting. Maar daar verwacht ik de eerste tijd ook niet veel inkomsten van.

Mijn kinderen handballen en dochter zit daarnaast nog op Zumba. Ik heb mijn eigen sporten opgezegd zodat de kinderen kunnen sporten. Dus ik vind de kosten nog wel meevallen. Ik was lid van een sportschool en ik zwom 1x per week.
Je gaat dus goedkoop kamperen maar hebt daar wel een dure stationwagon voor nodig. Zo'n auto is duurder in wegenbelasting, benzine en verzekering. Als je dit allemaal bij elkaar optelt kon je nog wel eens goedkoper uit zijn door wel die vliegvakantie te boeken en een kleinere auto te nemen. Of gewoon een huisje in Nederland.

Als je zo vaak bij de fysiotherapeut komt, kun je dan niet revalidatie zwemmen of fitnessen? Is vaak goedkoper dan normaal naar het zwembad of de sportschool gaan.

Het is nog maar de vraag of het slim is om je eigen sporten op te zeggen. Als je weinig doet omdat je niet veel kan dan holt je conditie achteruit en kan je straks nog weer minder.

Als je daardoor dan een dure schoonmaakster moet nemen had je beter kunnen gaan sporten.
Koop je ook onbewerkte producten? Zelf bijvoorbeeld andijvie snijden of hutspot is veel goedkoper. Als je op het platteland woont aardappelen en groente bij de boer halen. Verder zelf koekjes of een cake bakken scheelt ook veel geld. Als " ouwetje" verbaas ik me er soms over hoeveel mijn jongere kennissen aan boodschappen uitgeven doordat de zoveel kant en klare dingen kopen. Ik bewaar ook vaak wat groente van door de week waar ik dan zaterdags soep of roerbak van maak.

Ook zaken zoals Senseo of Nespresso. Zijn vreselijk duur.

En dan wat mij betreft de gouden tip: eet minder vlees, ook erg duur. Als ik nasi maak doe ik er tegenwoordig reepjes omelet door. Veel goedkoper dan bijvoorbeeld een kipfilet. Of gestampte sla met een gekookt eitje, erg lekker. Eventueel met een restje jus van de vorige dag. Zo kan ik nog een poost doorgaan maar dan wordt het wel een erg lang verhaal.
quote:bionical schreef op 27 november 2013 @ 18:14:

Als ik zou kunnen zou ik graag weer gaan werken, fysiek lukt het alleen niet. Ik ben al blij als ik heen en weer kan lopen om de kids op school te brengen (5 minuten). Mijn oude werkgevers willen mij zo echt niet hebben, ik ben niet betrouwbaar weet namelijk nooit hoe mijn fysieke gesteldheid een dag later is.

Ben wel bezig om voor mezelf een bedrijf op te zetten, eigen tijd indelen, fysieke belasting. Maar daar verwacht ik de eerste tijd ook niet veel inkomsten van.

Mijn kinderen handballen en dochter zit daarnaast nog op Zumba. Ik heb mijn eigen sporten opgezegd zodat de kinderen kunnen sporten. Dus ik vind de kosten nog wel meevallen. Ik was lid van een sportschool en ik zwom 1x per week.

Ik had de indruk, dat je gestopt was met werken i.v.m. de situatie met je zoon (auti) en las niet eerder over gezondheidsklachten.

Maar als je echt zo weinig kan, hoe denk je dan een eigen bedrijf op te kunnen zetten? Dat vreet energie!
Zelf cake bakken goedkoper? als ik cake ga bakken moet ik eerst boter halen a 1 euro, je hebt cakes die goedkoper zijn hoor.

Ik vind de kindersporten ook wel mee vallen.
quote:Flashy schreef op 27 november 2013 @ 18:36:

Zelf cake bakken goedkoper? als ik cake ga bakken moet ik eerst boter halen a 1 euro, je hebt cakes die goedkoper zijn hoor.

Ik vind de kindersporten ook wel mee vallen.Joh je vergeet die 15 cent voor het meel
Bekijk eens heel goed of je de aanvullende ziektekostenverzekering wel nodig hebt en overweeg een hoger eigen risico (als je een beetje gezond bent).

En als je spaargeld hebt kan de begrafenisverzekering wellicht ook weg.
Caravan en auto verkopen, en een kleinere zuinigere auto kopen. Brilplan opzeggen, je kan voor 30 euro al een bril via internet bestellen.
hier is weinig zinnigs over te zeggen. ik vind je lasten laag, maar heb ook geen idee wat hier voor inkomen bij hoort en hoeveel toeslagen je nog eventueel ontvangt. (geen zorg blijkbaar dus meer dan 37145...)

eneco is aan de hoge kant, maar hangt van zo veel factoren af (isolatie, ketel, type woning, grootte woning, evt ketelonderhoud abo etc).

kapper... tja. ik geef dat per 6 weken ook minimaal uit. maar als ik zo weinig over zou hebben, zeker niet.
Die auto kost je wel veel geld hoor, en zo te lezen hebben jullie heb eigenlijk alleen maar om mee op vakantie te gaan. Als ik benzine niet eens meereken (want als je anders reist zal je toch ook reiskosten hebben) en de verzekering conservatief op zo'n 20 euro per maand inschat, kost die auto jullie dus sowieso al 744 euro per jaar! En dan heb je nog geen lampje vervangen of scheutje olie bijgevuld of apk keuring gehad. En de caravan zal neem ik aan ook ergens gestald moeten het hele jaar en dan heb je nog de kosten van de camping. Denk je ook niet dat het veel goedkoper zou zijn om een huisje te huren voor de vakanties? Of een caravan die al kant en klaar ergens staat, waar je dan heen kan met het OV of met een huurauto (greenwheels oid)?

Ook vind ik dat jullie behoorlijk veel gas en stroom gebruiken. Heb je spaarlampen? Is je huis een beetje geïsoleerd? Haal je laders die niet gebruikt worden uit stopcontacten en ontdooi je regelmatig de koelkast, dat soort besparende dingen?
Zeg maar Spijker.
Oh en als je spaart van het vakantiegeld, van welk geld ga je dan op vakantie? Moet je niet concluderen dat vakantie momenteel gewoon jammer genoeg er even niet in zit?
Zeg maar Spijker.
Als ik bij easyswitch kijk ( heb even je verbruik ingetypt daar ) dan zou je al 60 euro per maand kunnen besparen op je energierekening.
goedkopere boodschappen doen
.
Als ik alles bij elkaar optel kom ik op een inkomen van rond de 1700 euro? Dat lijkt me ook wel vrij weinig. Ik begrijp dat jij niet werkt ivm je gezondheid? Heb je dan geen ziektewet-uitkering?
De caravan verkopen en daarmee ook de station inruilen voor een goedkoper exemplaar of helemaal van de hand doen als je hem niet nodig hebt voor werk of vanwege ziekte.

Wij gaan ook veel binnen Nederland op vakantie, een hele week in een gehuurde tent die er dan al staat. En soms inderdaad wat al gezegd is, soms zit een vakantie er gewoon niet in.
Ons inkomen ligt rond de 1800 netto, ik werk idd niet en heb geen uitkering. In eerste instantie thuisgebleven voor auti-zoon en mantelzorger voor schoonmoeder. Ik had toen al lichamelijke klachten maar ik dacht niet zo gek met al die drukte, werken, mantelzorger, auti-zoon, huishouden. Ik heb destijds de keuze gemaakt om 2 jaar thuis te blijven, daar waren de financiële middelen ook voor. Niet wetende dat ik zo ziek zou worden dat werken er niet meer in zit. Heb af en toe op freelance basis bij oude werkgevers gewerkt, maar vaste dienst zat er niet in.

vandaar dus geen uitkering.

De caravan stallen we gratis bij kennissen die een boerenbedrijf hebben. Onze vakanties kosten ons gemiddeld ¤ 1000 per jaar. En dan hebben we een seizoensplek dus alle kindervakanties weg.

Nou dat ga je niet lukken met een vliegvakantie voor die prijs of met een huisje voor 3 weken in het hoogseizoen. De caravan gaat dus niet weg, wij hebben dat als gezin echt nodig. (wel eens geleefd met een kind met autisme, dat is soms echt heel zwaar)

Wij komen nu dus net rond en vroeg me af waarop we nog konden bezuinigen. Het is niet zo dat het water ons aan de lippen staat, we hebben nog een kleine buffer en verder geen schulden oid. Energie en zorg is iets waar ik zeker wat mee ga doen.

De auto zou weg kunnen, alleen zitten we dan wel met uitwedstrijden (zoon reist niet zo maar met iemand mee), met zijn vieren met openbaar vervoer kost gemiddeld ¤ 30 per keer (we spelen altijd uit in dezelfde regio) en dat 2x per maand.

Nogmaals ik heb goede hoop dat mijn eigen bedrijf vanaf het voorjaar goed gaat lopen en we dan wat ruimer kunnen leven. Met het werk kan ik zelf bepalen welke dagen ik wel en niet werk en hoeveel fysieke belasting ik krijg.
quote:bionical schreef op 27 november 2013 @ 20:28:

Nogmaals ik heb goede hoop dat mijn eigen bedrijf vanaf het voorjaar goed gaat lopen en we dan wat ruimer kunnen leven. Met het werk kan ik zelf bepalen welke dagen ik wel en niet werk en hoeveel fysieke belasting ik krijg.

Bij een eigen bedrijf heb je altijd te maken met opdrachtgevers of klanten. Die willen gewoon dat een bepaalde klus binnen een bepaalde tijd af is of dat ze terecht kunnen op de tijd dat zij willen/kunnen.

Als de klus te lang gaat duren omdat jij dagen in moet plannen waarop je niet kan werken of je te vaak nee moet verkopen tegen klanten dan zullen je opdrachtgevers afhaken en je klanten weggaan.

Voor veel mensen klinkt een eigen bedrijf ideaal lekker je eigen werktijden indelen maar in de praktijk komt het er bijna altijd op neer dat je meer uren beschikbaar bent voor je werk dan mensen in loondienst.

Doe je dit niet dan wordt het zo'n hobbybedrijfje waar je je leuk mee bezig kunt houden maar wat nou niet bepaald een inkomen oplevert waar je van kan leven.
quote:nina1966 schreef op 27 november 2013 @ 17:56:

[...]

Jeetje, wat doen ze dan? Hockey met gouden puck?

Nee hoor; niet eens hockey met een gewone bal.

Blijkbaar heb je echt geen idee wat sporten per jaar kost.

Leuk voorbeeld van Dwab dat voetbal ¤112 per jaar kost, maar tel je daar schoenen, sokken, shirt, broek bij op (en dan praat ik nog niet eens over kosten van rijden naar uitwedstrijden) dan komt er nog een aardig bedrag bij.

Dus als je al een goedkope sport als voetbal hebt zit je al snel aan het bedrag per maand wat TO noemt.
Nogmaals: je spaart wel elke maand 70 euro he, ondanks alles...
eneco is hoog en je hoeft niet op sloop de crisis te wachten hoor!

je bent vrij jouw verbruik te vergelijken op internet

kan de aanvullende verzekering van je man omlaag? je kan ook jullie verzekering googelen op collectiviteitskorting, scheelde hier 10,- per maand voor 2 verzekeringen

de auto: 40,- belasting is veel. kijk eens goed hoe veel jullie rijden, je praat over 50,- tanken per maand

kan het zijn dat jullie te dure brandstof rijden, ik verwacht voor 40,- een auto op gas of diesel en daar rijden jullie te weinig km's voor als je maar 50,- per maand tankt

óf jullie rijden een vrij grote auto, overweeg eens om hem in te ruilen

kijk iig de verzekering van de auto eens na, die kan meestal wel goedkoper

kapper 25 per maand voor 4 personen vind ik niet veel, dat ie per persoon 1x per 4 maanden (hier in elk geval wel, kapper zit tussen 20 en 30 euro)

wat is avp (verzekeringen?)
Je had toch een lening nodig van de bank van 20.000 euro om je bedrijf te kunnen starten?

Is dat toch goed afgelopen, heb je dat toch kunnen lenen na de aanvankelijke weigering?
Van alle verzekeringen, gas,electra de goedkoopste variant zoeken.

Zo heb ik laatst 10 Euro van mijn autoverzekering afgeluld. De goedkoopste offerte naar mijn verzekering gemaild, met de opmerkingen dat als zij op hetzelfde bedrag kunnen gaan zitten, ik bij hen blijf en niet overstap. Zo geregeld!

Waarom wachten op ' sloop de crisis'?Kan je makkelijk zelf uitzoeken, ik bespaar zo zeker 100 Euro per maand.

Ik heb ook een ( ernstig) auti kind, maar heb geen caravan. Die caravan met daarbij behorende keuringen, onderhoud en er ook nog een grote auto voor moeten rijden zou me echt te duur zijn!
quote:bionical schreef op 27 november 2013 @ 16:22:

[...]

Telfort is ¤ 36 per maand met als nadeel dat je elders in huis geen tv kunt kijken. Ik lig regelmatig op bed en dan is het wel fijn dat ik boven ook tv kan kijken.

Wij hebben ons aangemeld bij sloop de crisis en als het goed is krijgen we daar een aanbod van voor energie.

De belastingvoordelen voor chronisch zieken worden of zijn allemaal wegbezuinigd. Ik heb dit jaar nog recht op de Wtcg (¤ 299 per jaar) maar die verdwijnt ook vanaf 2014.

Hier ook tel fort op 3verdiepingen TV je koopt extra ontvanger op MP en het kan zelfs draadloos .

Die begrafenisverzekering vindt ik duur wij gooien hem er uit en maken zelf een pot.

Hier willen wij 200 euro per maand bezuinigen en dat gaat wel lukken eerst wordt zorgverzekering onder handen genomen.

Maar wat energieverbruik zitten wij al op minimale 70 euro per maand en dat voor een gezin van 6 personen en ook water betalen we net geen tientje in de maand.
quote:dwab schreef op 27 november 2013 @ 16:09:

Misschien kan je man overstappen naar een goedkopere zorgverzekering? Als jij chronisch ziek bent lijkt me dat niet heel handig. Maar ik lees niets over je man.

Sporten van de kinderen vind ik erg duur. Ik hoorde laatst dat bij ons de voetbal vereniging 112 per jaar kost voor kinderen tot 16 jaar. Ik zeg niet dat ze niet meer kunnen/ mogen sporten maar misschien is er een alternatief / goedkopere mogelijkheid?

Televisie/ internet is er geen goedkopere mogellijkheid?

Auto er uit?

Bril plan is dat echt nodig?

Ouderbijdrage is dat verplicht?

Vakbond?Bril plan denk ik dat het eruit kan, maar ouderbijdrage ( heb zelf in oudercomissie gezeten ) is niet verplicht, maar aan alle uitjes kan je kind dan niet mee doen, heel krom maar hoe erg is het als bijv sinterklaas wordt gevierd en je kind als enige geen cadeautje krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven