Geld & Recht alle pijlers

Bezuinigen !

27-11-2013 16:02 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de bekendmaking van de toeslagen 2014, ben ik ook eens voor onszelf gaan rekenen. Wij raken dus ook de zorgtoeslag kwijt. De afgelopen jaren al heftig bezuinigd (geen mobiele telefoons meer) maar ik vind onze vaste lasten nog hoog. Willen jullie eens meekijken waar ik nog op kan bezuinigen ??

Hypotheek (bruto) ¤ 470

Levensverzekering (hypotheek) ¤ 112

Zorg ¤ 253

Verplicht eigen risico ¤ 30

Eneco ¤ 190

Water ¤ 18

Gemeente ¤ 68

Uitvaart ¤ 38

Sporten kids ¤ 35

Telefoon-internet-tv ¤ 42

Verzekeringen auto-huis-avp ¤ 68

Wegenbelasting ¤ 42

Brilplan ¤ 6

Ouderbijdrage en schoolreis ¤ 10

Sparen kinderen ¤ 20

Vakbond ¤ 16

Ik heb een chronische ziekte (vandaar die hoge premie levensverzekering, uitvaart en ziektekosten).

Per maand houden we nu ¤ 425 over om van te leven (2 volwassenen en 2 kinderen). Variabele lasten is ook al op bezuinigd: we roken niet meer.

We tanken ¤ 50 per maand, ¤ 25 is begroot voor cadeautjes en extraatjes, ¤ 25 voor de kapper, ¤ 325 voor boodschappen.

Kleding kopen we van de kinderbijslag, sparen lukt niet meer maandelijks dus dat doen we van het vakantiegeld.

Zou eigenlijk minder vaste lasten willen en wat we besparen gaan sparen. Wie kijkt er even mee ?
quote:Flashy schreef op 27 november 2013 @ 18:36:

Zelf cake bakken goedkoper? als ik cake ga bakken moet ik eerst boter halen a 1 euro, je hebt cakes die goedkoper zijn hoor.

Ik vind de kindersporten ook wel mee vallen.

En de meel en rest maar ook de oven kost energie en afschrijfkosten.

Kant en klaar kopen is vaak voordeliger dan men denkt
Is het niet een beter idee om ipv je eigen bedrijfje te starten (wat voor bedrijfje dan? Ben ik wel benieuwd naar) om thuiswerk te gaan doen? Dan kun je ook zelf bepalen wanneer je wat doet. Tuurlijk zit er ook een deadline aan, maar je kunt wel de hulp van je man inschakelen als het echt niet lukt. En zo heb je misschien toch weer je boodschappengeld terugverdiend.
Dank jullie voor de reacties !!

De caravan gaat gewoon niet weg, ik wil besparen op de vaste lasten zoals vermeld. Caravan hoort daar niet bij. Die kwam alleen ter sprake als verklaring waarom wij een grotere auto hebben dat gemiddeld (en zo bijzonder istie niet, is gewoon een Ford station)
quote:bionical schreef op donderdag 28 november 2013 12:15 Dank jullie voor de reacties !!

De caravan gaat gewoon niet weg, ik wil besparen op de vaste lasten zoals vermeld. Caravan hoort daar niet bij. Die kwam alleen ter sprake als verklaring waarom wij een grotere auto hebben dat gemiddeld (en zo bijzonder istie niet, is gewoon een Ford station) Dat kan ik me goed voorstellen. Als jullie een vaste seizoensplaats hebben, is er dan niemand die twee keer per jaar de caravan voor jullie daarheen kan brengen en weer ophalen? Of zelf de auto van iemand lenen die de caravan kan trekken? Dan kunnen jullie voor jullie zelf een kleinere en goedkopere auto kopen?
Ik heb ook een chronische aandoening,en ben CZ TOP verzekerd,

pmdat de fysio aangeeft dat sporten voor mij noodzakelijk is,krijg ik mijn s[portschool abonnement ook vergoed door CZ.
acontributie vakbondslidmaatschap kun je via je werkgever laten bruteren. dat levert een belastingvoordeeltje op. Dus op tijd doen voor het einde van het jaar. (als je dat nog niet deed).

kijk bij zorgverzekeringen ook naar collectiviteitskortingen waar je eventueel recht op hebt (of je man).

uitvaartverzekering vindt ik ook erg hoog. dat betaal ik ongeveer per jaar (geen idee eigenlijk wat ik precies betaal, ik betaal voor 1 persoon).
quote:sandy1974 schreef op 28 november 2013 @ 12:56:

Ik heb ook een chronische aandoening,en ben CZ TOP verzekerd,

pmdat de fysio aangeeft dat sporten voor mij noodzakelijk is,krijg ik mijn s[portschool abonnement ook vergoed door CZ.Op basis waarvan krijg je dat vergoed ? Aanvullende verzekering of basispakket ?
quote:bionical schreef op 27 november 2013 @ 16:02:

Naar aanleiding van de bekendmaking van de toeslagen 2014, ben ik ook eens voor onszelf gaan rekenen. Wij raken dus ook de zorgtoeslag kwijt. De afgelopen jaren al heftig bezuinigd (geen mobiele telefoons meer) maar ik vind onze vaste lasten nog hoog. Willen jullie eens meekijken waar ik nog op kan bezuinigen ??

Waarom een levensverzekering? Waarom spaar je niet gewoon zelf zodat je vrij bent om te doen met dit geld, wanneer jij dit wil?

Eneco is wel enorm hoog, dat kan zeker 30/maand lager (gaslicht.com).

Incl. zorg, dit moet bijna wel de duurste verzekering van NL zijn. Uitvaart: nergens voor nodig... Gewoon zelf sparen, hou je 2x zoveel over. Waarom leg je niet gewoon een buffer daarvoor aan? Dan heb je ook niet al die verzekeringen nodig.

Telefoon, heb je die wel nodig, net zoals een TV, met al die pulp die daarop is...? Voor een paar euro heb je een sim-only kaart. Internet is iets van 15/maand.

Een brilplan? Daar kan je toch zelf geld voor opzij leggen, je betaalt gewoon mee aan de overhead van de verzekeraar. Zelf sparen daarvoor is altijd goedkoper. Vakbond is ook best prijzig. Krijg je niet iets terug van de werkgever?
Life is fun. Live it.
Zebraa, bij bepaalde hypotheekvormen is een levensverzekering verplicht, daar kun je dus niet zomaar onderuit.

En voor het quoten van de OP kun je een ban krijgen.
Levensverzekering is gekoppeld aan de hypotheek.

Nogmaals wij hebben geen geld om zelf een buffer aan te leggen voor uitvaart of eigen risico zorg. Misschien in de toekomst, maar nu niet.

Brilplan is van een brillenwinkel. Zowel kind als ik dragen een bril. Kosten van bril kind is ¤ 175 (dure glazen) Door het brilplan betalen we dus maar 12x¤6. Het ene jaar kind een bril, het andere jaar ik.

Vakbond hebben we inmiddels via verklaring bruto-netto laten verrekenen.

Ik wil niet leven zonder telefoon of televisie. En ik denk mijn kids ook niet
Ik wil je complimenteren, je bent al hartstikke goed bezig! Ik denk dat menig Nederlander er financieel ,inder voed voor zit als jullie. Je hebt alles heel goed op een rijtje. Je zou her en der inderdaad kunnen kijken voor goedkopere alternatieven, maar daar ben je al goed mee bezig! Zoals annemarie van dubbeltje op zijn kant zegt: voor alles is Een goedkoper alternatirf.

Voor de rest, ik zeg maar wat, wellicht kun je op je boodschappen nog wat besparen. Kijken of het lukt met 70 euro per week ofzo. Al hou je 50 euro over die je kunt uitgeven aan kleding voor je kinderen ipv de kinderbijslag aan te spreken.
quote:bionical schreef op 28 november 2013 @ 21:28:

Levensverzekering is gekoppeld aan de hypotheek.

Nogmaals wij hebben geen geld om zelf een buffer aan te leggen voor uitvaart of eigen risico zorg. Misschien in de toekomst, maar nu niet.

Brilplan is van een brillenwinkel. Zowel kind als ik dragen een bril. Kosten van bril kind is ¤ 175 (dure glazen) Door het brilplan betalen we dus maar 12x¤6. Het ene jaar kind een bril, het andere jaar ik.

Vakbond hebben we inmiddels via verklaring bruto-netto laten verrekenen.

Ik wil niet leven zonder telefoon of televisie. En ik denk mijn kids ook niet

Door al je overbodige verzekeringen zorgde je helaas ervoor dat je al die jaren niet een buffer kan maken om juist goedkoper uit te zijn. Beetje kip-ei verhaal, dat had je al eerder moeten voorzien helaas. ;)

Je rekent je echt rijk met een bril-plan. Het is altijd voordeliger om te gaan winkelen. Gratis (of bijna) geld -of bril- bestaat niet. Dat is met een zgn "bijna gratis telefoon" niet zo en met een bril vast ook niet.

Tv is jouw keuze natuurlijk. Je kan ook Skypen ipv de telefoon te gebruiken, kost niets!

Nu nog overstappen (jaarlijkse actie van maken) met de zorgverzekering en energie, dan houd je vast meer over. Succes!
Life is fun. Live it.
Zeebra, zo'n brilplan is in situatie van TO juist wel aantrekkelijk. In geval van zelf opzij zetten kom je er makkelijker aan in noodgevallen. Het brilplan is, van de keten waar ik het van ken, volgens mij zonder addertjes onder het gras.

Vraag me ook af of je wel alles gelezen hebt.
Als je iedere week fysio hebt en je zegt je vakbond op, dan ben je dat ook kwijt want alleen de fnv heeft met menzis de afspraak 100 % fysiotherapie
Op de kapper (zelf knippen is niet heel moeilijk vind ik) en eneco na zie ik niet heel veel ruimte. Ik snap ook best dat je met de caravan weg wil af en toe.

Je doet het vast al, maar heb je al naar àl het mogelijke gekeken waar je tegemoetkomingen, kwijtscheldingen etc kan krijgen i.v.m. je chronisch ziek zijn? Ik vond zo snel een site van de rijksoverheid waar je een testje kan doen (rechts, wtcg test) waar je voor in aanmerking kan komen, maar misschien ook via de gemeente, of de belastingdienst (ik ken iemand die voeding opgeeft vanwege diabetes, maar zij is ook wel erg goed in creatief met belastingen)?
tja caravan eruit en dan bv in een tent?

of vouwwagen, een stuk goedkoper ook ivm stalling.

Je kan dan ook kleinere auto rijden.

Wij zijn overgestapt van station naar kleinere auto, scheelt ruim 10 euro in wegenbelasting per maand, rijd een stuk zuiniger!

en als je caravan niet kwijt wil, kan je toch kleiner rijden... en vragen of iemand je wil rijden..?
Hoeveel zou je structureel willen kunnen sparen?
ooo trouwens elk jaar overstappen voor stroom helpt, alleen al opzeggen scheelt enorm veel geld, je krijg dan een beter aanbod :-)
quote:muisje... schreef op 29 november 2013 @ 14:09:

Wij zijn overgestapt van station naar kleinere auto, scheelt ruim 10 euro in wegenbelasting per maand, rijd een stuk zuiniger!

en als je caravan niet kwijt wil, kan je toch kleiner rijden... en vragen of iemand je wil rijden..?Dan weet je ook dat kleine auto,s in verhouding duurder zijn en je wilt vaak jonger rijden dus kost ook meer het is altijd goedkoper om lang in een voertuig te blijven rijden.
quote:eva364 schreef op 28 november 2013 @ 12:10:

Is het niet een beter idee om ipv je eigen bedrijfje te starten (wat voor bedrijfje dan? Ben ik wel benieuwd naar) om thuiswerk te gaan doen? Dan kun je ook zelf bepalen wanneer je wat doet. Tuurlijk zit er ook een deadline aan, maar je kunt wel de hulp van je man inschakelen als het echt niet lukt. En zo heb je misschien toch weer je boodschappengeld terugverdiend.Voor herkenning (er zijn er niet veel op dit forum die dit vak uitoefenen) vertel ik het niet. MIjn man kan nu ook helpen, juist de repeterende bewegingen zijn voor mij funest. Het vak wat ik uitoefen is juist erg afwisselend qua belasting, staan, lopen, bukken, zitten, alles is ergomisch (stoel e.d.). Ik heb geen deadlines met mijn werk het is zo gepland dat ik heeeeeeeeel rustig aan zou kunnen doen, ik bel de klant als ik klaar ben.
quote:Atelier_madame schreef op 28 november 2013 @ 23:34:

Ik wil je complimenteren, je bent al hartstikke goed bezig! Ik denk dat menig Nederlander er financieel ,inder voed voor zit als jullie. Je hebt alles heel goed op een rijtje. Je zou her en der inderdaad kunnen kijken voor goedkopere alternatieven, maar daar ben je al goed mee bezig! Zoals annemarie van dubbeltje op zijn kant zegt: voor alles is Een goedkoper alternatirf.

Voor de rest, ik zeg maar wat, wellicht kun je op je boodschappen nog wat besparen. Kijken of het lukt met 70 euro per week ofzo. Al hou je 50 euro over die je kunt uitgeven aan kleding voor je kinderen ipv de kinderbijslag aan te spreken.Dank je wel ! Ik vind ook dat we het goed doen. Alleen is een verse blik van anderen voor mij handig. Heb vandaag de week boodschappen gedaan voor ¤ 54. Heb van de week alleen nog brood nodig en 2x groente
quote:Zebraa schreef op 29 november 2013 @ 00:53:

[...]

Door al je overbodige verzekeringen zorgde je helaas ervoor dat je al die jaren niet een buffer kan maken om juist goedkoper uit te zijn. Beetje kip-ei verhaal, dat had je al eerder moeten voorzien helaas. ;)

Je rekent je echt rijk met een bril-plan. Het is altijd voordeliger om te gaan winkelen. Gratis (of bijna) geld -of bril- bestaat niet. Dat is met een zgn "bijna gratis telefoon" niet zo en met een bril vast ook niet.

Tv is jouw keuze natuurlijk. Je kan ook Skypen ipv de telefoon te gebruiken, kost niets!

Nu nog overstappen (jaarlijkse actie van maken) met de zorgverzekering en energie, dan houd je vast meer over. Succes!

Tja van huis uit heb ik meegekregen dat je je voor bepaalde dingen verzekert. Noem het dom, noem het onwetend. Wij hebben financieel hele goede tijden gehad, buffer genoeg gehad, maar er is nooit bij me opgekomen om die buffer echt als buffer te houden voor de uitvaart, want dat hadden we namelijk verzekerd.

Ik reken me niet rijk met het brilplan, het is idd zonder addertjes. Alleen multifocale glazen kan ik er niet van nemen. Verder montuur met glazen 1x per jaar gratis. Ik hoef dus naast de ¤ 72 die ik betaal op jaar basis NIETS bij te leggen, is ook gewoon opzegbaar

Ik kan niet simpel weg bij mijn zorgverzekeraar, ik gebruik bepaalde medicatie die alleen een ziekenhuis mag leveren, heb bepaalde pakketten waarvoor ik bij een andere verzekeraar niet zo maar in aanmerking kan komen. Mijn man wel, die is wel collectief verzekerd (net als ik) dus vraag me af of hij ergens goedkoper kan zonder in te moeten leveren op zorg.
quote:feeks schreef op 29 november 2013 @ 01:28:

Als je iedere week fysio hebt en je zegt je vakbond op, dan ben je dat ook kwijt want alleen de fnv heeft met menzis de afspraak 100 % fysiotherapieWij hebben geen FNV en geen Menzis
quote:elein schreef op 29 november 2013 @ 01:32:

Op de kapper (zelf knippen is niet heel moeilijk vind ik) en eneco na zie ik niet heel veel ruimte. Ik snap ook best dat je met de caravan weg wil af en toe.

Je doet het vast al, maar heb je al naar àl het mogelijke gekeken waar je tegemoetkomingen, kwijtscheldingen etc kan krijgen i.v.m. je chronisch ziek zijn? Ik vond zo snel een site van de rijksoverheid waar je een testje kan doen (rechts, wtcg test) waar je voor in aanmerking kan komen, maar misschien ook via de gemeente, of de belastingdienst (ik ken iemand die voeding opgeeft vanwege diabetes, maar zij is ook wel erg goed in creatief met belastingen)?

Die ¤ 25 per maand kapper is niet alleen voor mezelf. Ik ga gemiddeld 1x per 6 weken, mijn zoon en dochter ook. We hebben een thuiskapster en voor ons 3 komt het gemiddeld op ¤ 25 per maand. Mijn man zijn haar scheer ik zelf.

Ik heb WTCG, alleen die vervalt vanaf dit jaar boven de ¤ 35.100. Compensatie eigen risico vervalt ook vanaf volgend jaar. Dan is de gemeente de uitvoerende instantie voor deze regelingen. Maar kan me zo voorstellen dat we daar met een inkomen van rond de ¤ 1800 niet voor in aanmerking komen. Belasting voer ik al op wat mogelijk is (en dat is tegenwoordig niet veel meer).
quote:muisje... schreef op 29 november 2013 @ 14:09:

en als je caravan niet kwijt wil, kan je toch kleiner rijden... en vragen of iemand je wil rijden..?

Moest even lachen om je tent of vouwwagen optie. Ik kan echt niet slapen in een tent of vouwwagen. In onze caravan hebben we het bed aangepast (luxe lattenbodem met zeer goed matras) zonder dat kom ik niet overeind in de ochtend. Dat gaat je niet lukken met vouwwagen of tent. De stalling is GRATIS.

Ik heb_ken niemand die een grote auto heeft en ons wil rijden. Ik wil niet afhankelijk zijn van anderen als ik naar de camping wil. Als we op de camping zijn wil ik ook dingen kunnen doen (bos, stad bezoeken) niet alles is op loop of fietsafstand. Soms moet ik ook van de camping af om boodschappen te doen, niet alles is verkrijgbaar in de campingwinkel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven