Vraag zusje
vrijdag 20 juni 2008 om 12:18
Ik heb hier een huilend zusje (ze is 18) naast me zitten. Ze heeft ruim een half jaar iets met een hele leuke jongen. De laatste tijd ging het iets minder (de laatste weken) tussen hen, ook vanwege examenstress etc. Nu blijkt dat hij al een poosje heen en weer zit te mailen/hyven met een ander, niks bijzonders, vrij neutrale berichten. Maar vandaag heeft ze iets heel stoms gedaan (zusje) en zijn mail gecheckt. Ik heb al gezegd dat dat echt ontzettend not done is en dat het een hele stomme fout is, maar goed, dat is niet terug te draaien. In de laatste mail van die meid stond dat ze een hele leuke camping heeft gevonden en dat ze heeft gemaild wat de prijs is, dat ie maar even moest kijken. Toen heeft hij terug gemaild dat het hem leuk lijkt en dat ze misschien wel met twee tenten kunnen gaan. Zoals je begrijpt is ze enorm geschrokken van dit alles. We kunnen nu 1000 dingen gaan bedenken over wie er in die twee tenten gaan slapen. Maar het is wel raar dat hij dit doet aangezien die meid en mijn zusje nou niet echt met elkaar op kunnen schieten. Ik weet even niet wat voor advies ik haar moet geven. Iemand wijze raad hier? Er hoeft niet ingaan te worden op dat ze zijn mail heeft gecheckt, die volle laag heeft ze van mij al wel gehad. Is ze het zelf ook helemaal mee eens en voelt zich daar ook erg schuldig over, is normaal gesproken niks voor haar.
vrijdag 20 juni 2008 om 12:22
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 juni 2008 @ 12:20:
Nou , vriendjelief wil in ieder geval niet met dat meisje in één slaapzak , zoveel is al wel duidelijk , toch ?
Nee dat dacht ik ook al, want waar anders die twee tenten voor?
Moet ze het opbiechten dat ze z'n mail heeft gelezen of moet ze hem op een andere manier aan het praten krijgen over die vakantie?
Nou , vriendjelief wil in ieder geval niet met dat meisje in één slaapzak , zoveel is al wel duidelijk , toch ?
Nee dat dacht ik ook al, want waar anders die twee tenten voor?
Moet ze het opbiechten dat ze z'n mail heeft gelezen of moet ze hem op een andere manier aan het praten krijgen over die vakantie?
vrijdag 20 juni 2008 om 12:24
Ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die bij mails inbreken.
Maar wat ik niet begrijp is dat dat in connectie word gebracht met hem.
Zovan, hey hallo ik ga vreemd bij het leven, maar als jij erachter komt ben jij de boemand, want JIJ checkte mijn mails.
Niet dat hij vreemdgaat, maar gewoon opbiechten en zeggen wat ze gevonden heeft.
Durft ze dat niet, dan raad ik je aan zoals ik het zou doen, praat op een andere manier over de vakantie, doe het maar wat terloops achterbaks, en als zijn verhaal niet strookt met de mail, dán kan ze happen, en de waarheid zeggen.
Uitgekookt, maar effectief.
Maar wat ik niet begrijp is dat dat in connectie word gebracht met hem.
Zovan, hey hallo ik ga vreemd bij het leven, maar als jij erachter komt ben jij de boemand, want JIJ checkte mijn mails.
Niet dat hij vreemdgaat, maar gewoon opbiechten en zeggen wat ze gevonden heeft.
Durft ze dat niet, dan raad ik je aan zoals ik het zou doen, praat op een andere manier over de vakantie, doe het maar wat terloops achterbaks, en als zijn verhaal niet strookt met de mail, dán kan ze happen, en de waarheid zeggen.
Uitgekookt, maar effectief.
vrijdag 20 juni 2008 om 12:24
quote:yoyo2 schreef op 20 juni 2008 @ 12:23:
Ik zou het opbiechten, het komt er toch wel een keer uit.
En zij heeft nu toch al een rotgevoel, dus lijkt me moeilijk om de schijn op te houden.Ze is ontzettend bang dat hij heel erg boos wordt, dat het niks is en dat ze dan haar relatie naar de knoppen heeft geholpen. Tips om het op te biechten? Hoe breng je dat?
Ik zou het opbiechten, het komt er toch wel een keer uit.
En zij heeft nu toch al een rotgevoel, dus lijkt me moeilijk om de schijn op te houden.Ze is ontzettend bang dat hij heel erg boos wordt, dat het niks is en dat ze dan haar relatie naar de knoppen heeft geholpen. Tips om het op te biechten? Hoe breng je dat?
vrijdag 20 juni 2008 om 12:25
Als ze zin heeft in een dikke vette ruzie moet ze opbiechten dat ze zijn mail heeft gelezen . Als vriendje ( ook ! ) niet eerlijk blijkt te zijn ( ik heb nog geen idee wat ik ga doen van de zomer ) dan zou ze ook een en ander kunnen opbiechten .
In the end duurt eerlijkheid natuurlijk het langst .
Maar jemig , als je 18 bent ...je doet allemaal weleens wat op die leeftijd wat je later niet / anders zou doen .
In the end duurt eerlijkheid natuurlijk het langst .
Maar jemig , als je 18 bent ...je doet allemaal weleens wat op die leeftijd wat je later niet / anders zou doen .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:ambrosia9 schreef op 20 juni 2008 @ 12:22:
[...]
Moet ze het opbiechten dat ze z'n mail heeft gelezen of moet ze hem op een andere manier aan het praten krijgen over die vakantie?Dat zou haar sieren, ja. Eerlijkheid duurt het langst en iedereen doet wel eens iets stoms. Door om de brei heen te gaan draaien verraadt ze zichzelf misschien toch.
[...]
Moet ze het opbiechten dat ze z'n mail heeft gelezen of moet ze hem op een andere manier aan het praten krijgen over die vakantie?Dat zou haar sieren, ja. Eerlijkheid duurt het langst en iedereen doet wel eens iets stoms. Door om de brei heen te gaan draaien verraadt ze zichzelf misschien toch.
vrijdag 20 juni 2008 om 12:26
quote:Artemis schreef op 20 juni 2008 @ 12:25:
Bleek uit het mailberichtje dat hij alleen met haar zou gaan? Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat zij met een groepje vrienden (uit het examenjaar) gezamenlijk hun schoolcarriere willen afsluiten door met zijn allen te gaan camperen...
Just guessing...Ja, leek mij ook .
Bleek uit het mailberichtje dat hij alleen met haar zou gaan? Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat zij met een groepje vrienden (uit het examenjaar) gezamenlijk hun schoolcarriere willen afsluiten door met zijn allen te gaan camperen...
Just guessing...Ja, leek mij ook .

vrijdag 20 juni 2008 om 12:27
Lieve Zus van Ambroos,
Het enige wat je kunt doen om te zorgen dat alles geheimzinnigheid als sneeuw voor de zon verdwijnt is je vriend vertellen wat je je zus ook verteld hebt...
Als dat is wat je wil tenminste, weten waar je aan toe bent.
Heel lastig en enorm confronterend maar ik zou geen andere oplossing weten.
Als ik je mag tippen over het hoe aan te pakken dan zou ik beginnen te zeggen dat je het erg vind dat je in zijn mail hebt gekeken maar dat je gevoel je zei dat er meer speelde dan alleen een oppervlakkig contact tussen hem en dat andere meisje. Niet dat hij dan niet kwaad kan worden maar aangeven dat je zelf ook wel weet dat je een grens over bent gegaan werkt wel ontwapenend en ik denk dat het niet veel zin heeft daarover al te lang door te zagen over de reden waarom je dat deed. Je intuïtie gaf aan dat er iets niet klopte en daarnaar heb je gehandeld.
Wat ellendig meid, zulke dingen zijn nooit leuk om te lezen. Men zegt weleens 'wie zoekt, die vindt' en inderdaad, als je gaat zoeken op plekken waar je dat niet zou moeten doen dan vind je dingen die heel pijn doen.
Ga de confrontatie aan en zorg dat er - wat ook de afloop zal zijn - in ieder geval openlijk over deze gebeurtenis en zijn campingplannen met dat andere meisje gesproken wordt.
Heel veel sterkte!
Het enige wat je kunt doen om te zorgen dat alles geheimzinnigheid als sneeuw voor de zon verdwijnt is je vriend vertellen wat je je zus ook verteld hebt...
Als dat is wat je wil tenminste, weten waar je aan toe bent.
Heel lastig en enorm confronterend maar ik zou geen andere oplossing weten.
Als ik je mag tippen over het hoe aan te pakken dan zou ik beginnen te zeggen dat je het erg vind dat je in zijn mail hebt gekeken maar dat je gevoel je zei dat er meer speelde dan alleen een oppervlakkig contact tussen hem en dat andere meisje. Niet dat hij dan niet kwaad kan worden maar aangeven dat je zelf ook wel weet dat je een grens over bent gegaan werkt wel ontwapenend en ik denk dat het niet veel zin heeft daarover al te lang door te zagen over de reden waarom je dat deed. Je intuïtie gaf aan dat er iets niet klopte en daarnaar heb je gehandeld.
Wat ellendig meid, zulke dingen zijn nooit leuk om te lezen. Men zegt weleens 'wie zoekt, die vindt' en inderdaad, als je gaat zoeken op plekken waar je dat niet zou moeten doen dan vind je dingen die heel pijn doen.
Ga de confrontatie aan en zorg dat er - wat ook de afloop zal zijn - in ieder geval openlijk over deze gebeurtenis en zijn campingplannen met dat andere meisje gesproken wordt.
Heel veel sterkte!
vrijdag 20 juni 2008 om 12:28
Ik zou haar adviseren nu nog niets te zeggen over het lezen van zijn mail. En daarna het advies van BGB volgen; gekscherend eens babbelen over de vakantie, zijn plannen, haar wens om eens naar een camping te gaan en hoe hij daar over denkt.
En haar dan ergens binnen dit verhaal de waarheid laten zeggen. Eerst meer informatie vergaren dus.
En haar dan ergens binnen dit verhaal de waarheid laten zeggen. Eerst meer informatie vergaren dus.
vrijdag 20 juni 2008 om 12:30
Second best : Ambrosia belt vriendje op , zegt dat zusje huilend op de bank zit , dat ze al van haar vreselijk op haar donder heeft gehad en in d'r broek schijt van angst en ellende , en dat zij al heeft gezegd dat vriendje tuuuuuuuuuuuuuuuurlijk niets ergs in de zin heeft maar ja , kan hij dat even bevestigen ? , en dat je graag de lucht wil klaren omdat jij , en zij , zich zo verheugd hebben op het feest van vanavond .
vrijdag 20 juni 2008 om 12:32
Vanavond is de laatste avond dat ze dit kan bespreken voor het weekend, dan gaat ze namelijk naar onze moeder toe en ziet ze hem niet tot maandag. Dus hoe dan ook, het moet vanavond gebeuren. Ik zat ook al te denken om met haar een leuke vakantie voor hen uit te zoeken en die vanavond aan hem voor te stellen, kijken hoe hij reageert.
vrijdag 20 juni 2008 om 12:32
quote:ambrosia9 schreef op 20 juni 2008 @ 12:24:
Ze is ontzettend bang dat hij heel erg boos wordt, dat het niks is en dat ze dan haar relatie naar de knoppen heeft geholpen. Tips om het op te biechten? Hoe breng je dat?
Ze zou denk ik het beste gewoon rustig kunnen vertellen dat ze in zijn mail heeft gekeken, omdat ze het gevoel had dat er iets niet klopte en dat ze een beetje geschrokken is van wat ze heeft gelezen.
En natuurlijk is iemands mail checken niet netjes, maar als hij niets te verbergen heeft en de relatie goed zit zou het geen hele heftige reactie moeten opleveren.
Ze is ontzettend bang dat hij heel erg boos wordt, dat het niks is en dat ze dan haar relatie naar de knoppen heeft geholpen. Tips om het op te biechten? Hoe breng je dat?
Ze zou denk ik het beste gewoon rustig kunnen vertellen dat ze in zijn mail heeft gekeken, omdat ze het gevoel had dat er iets niet klopte en dat ze een beetje geschrokken is van wat ze heeft gelezen.
En natuurlijk is iemands mail checken niet netjes, maar als hij niets te verbergen heeft en de relatie goed zit zou het geen hele heftige reactie moeten opleveren.
vrijdag 20 juni 2008 om 12:35
Als je nu zogenaamd onbevangen gaat babbelen over vakantieplannen, en dan later vertelt dat je zijn mail hebt gelezen (omdat zijn reactie op onbevangen babbel niet strookt met emails bijvoorbeeld), ben ik bang dat je een nog veel grotere ruzie gaat krijgen omdat je die vragen met een Geheime Agenda hebt gesteld (namelijk checken of hij vertelt wat zijn vakantieplannen zijn met ander meisje).
Peas on earth!
vrijdag 20 juni 2008 om 12:36
Ben het ook eens met Yoyo, dat het geen ontzettend heftige reactie zou moeten opleveren als er niets aan de hand is. Natuurlijk kan hij boos worden, want ze zít ook fout door de mail te lezen, maar dat weet ze zelf ook. Leo gaf al de goede tip om dát ook als insteek te gebruiken voor een gesprek.
En Ambroos klinkt als een hele lieve zus
En Ambroos klinkt als een hele lieve zus
Peas on earth!