De verloedering van de Nederlandsche Taal :)
maandag 9 juni 2008 om 21:21
Word ik oud? Kunnen mensen tegenwoordig niet meer schrijven? Of is het gewoon evolutie van de taal?
Ik erger me zo aan de volgende taalvauten die ik zo vaak tegenkom dat ik haast zou denken dat ik iets heb gemist. Me ipv mijn (me man, me auto, me ventje etc), mjah (maar ja), tog (het is toch toch tog?) en nog meer waar ik zo snel niet op kom.
Naja wat denken jullie er nou van .
Ik erger me zo aan de volgende taalvauten die ik zo vaak tegenkom dat ik haast zou denken dat ik iets heb gemist. Me ipv mijn (me man, me auto, me ventje etc), mjah (maar ja), tog (het is toch toch tog?) en nog meer waar ik zo snel niet op kom.
Naja wat denken jullie er nou van .
anoniem_25873 wijzigde dit bericht op 10-06-2008 16:01
Reden: En nog wel zo goed opgelet of ik geen vauten zou maken...
Reden: En nog wel zo goed opgelet of ik geen vauten zou maken...
% gewijzigd
vrijdag 20 juni 2008 om 15:53
Blijft leuk deze (ik vind het maar raar hoor, gevoelsmatig klopt het gewoon niet) topic.
Hartstikke mensen, hartstikke...
Oh Lad, hier een Randstedeling en inderdaad gaat de klemtoon hier op káár. Komt hier dan ook het verschil in uitspreken van overleg vandaan? Wij spreken hier over een overlég, een oud-collega heeft liever óverleg. Vind ik zo gek klinken!
Hartstikke mensen, hartstikke...
Oh Lad, hier een Randstedeling en inderdaad gaat de klemtoon hier op káár. Komt hier dan ook het verschil in uitspreken van overleg vandaan? Wij spreken hier over een overlég, een oud-collega heeft liever óverleg. Vind ik zo gek klinken!
vrijdag 20 juni 2008 om 15:55
goet toppik dit > Nee, even serieus: je hebt helemaal gelijk. Ik vind dat we best wat zorgvuldiger met onze taal om zouden mogen gaan. Ik erger me vooral aan al die buitenlandse woorden of verbastereingen die in het Nederlands sluipen. Héél erg vind ik bijvoorbeeld servicedienst, brr. Nu je ook kunt gaan betalen met je vingerafdruk zag ik het woord vingertip voorbijkomen. Waarom niet vingertop, of desnoods fingertip ?
vrijdag 20 juni 2008 om 15:56
op een geboortekaartje wat ik laatst kreeg stond het woord : nieuwschierig... een fout die mij gelijk in t oog sprong, gewoon omdat ik het een stomme fout vind.
maar nu valt me op dat het heel vaak gebruikt wordt!
het kan aan mij liggen natuurlijk maar dit is toch zo`n woord waaraan je ziet dat het fout is???
en dan de volgende, graag hoor ik jullie mening over het volgende.
liefde is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt.
is het in deze zin nu vermenigvuldigt of vermenigvuldigd? volgens mij met een T maar ook dit kreeg ik op een geboortekaartje toegezonden, en de ouders zijn dus zeker van de d, ze hadden het namelijk uitgebreid opgezocht op internet en hebben de meeste stemmen gelden gedaan...
ik hoor het graag van jullie, want ik weet het niet meer!
maar nu valt me op dat het heel vaak gebruikt wordt!
het kan aan mij liggen natuurlijk maar dit is toch zo`n woord waaraan je ziet dat het fout is???
en dan de volgende, graag hoor ik jullie mening over het volgende.
liefde is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt.
is het in deze zin nu vermenigvuldigt of vermenigvuldigd? volgens mij met een T maar ook dit kreeg ik op een geboortekaartje toegezonden, en de ouders zijn dus zeker van de d, ze hadden het namelijk uitgebreid opgezocht op internet en hebben de meeste stemmen gelden gedaan...
ik hoor het graag van jullie, want ik weet het niet meer!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
vrijdag 20 juni 2008 om 16:01
Vermenigvuldigt met een T inderdaad (want: tegenwoordige tijd).
En ook: nieuwsgierig. Zie ook Van Dale:
U hebt gezocht op het woord: nieuwsgierig.
RESULTAAT (max 20 woorden)
nieuws·gie·rig (bijvoeglijk naamwoord; nieuwsgieriger, nieuwsgierigst; nieuwsgierigheid)
1 verlangend om iets te weten of waar te nemen
En ook: nieuwsgierig. Zie ook Van Dale:
U hebt gezocht op het woord: nieuwsgierig.
RESULTAAT (max 20 woorden)
nieuws·gie·rig (bijvoeglijk naamwoord; nieuwsgieriger, nieuwsgierigst; nieuwsgierigheid)
1 verlangend om iets te weten of waar te nemen
Peas on earth!
vrijdag 20 juni 2008 om 16:06
dank u prinses!
wat betreft het niewsgierig, de uitleg leek mij heel makkelijk, je bent gierig naar nieuws, en vandaag nieuwsgierig. Je bent niet schierig naar nieuw!..
ik snap niet dat mensen soms zulke rare fouten kunnen maken!
wat betreft het niewsgierig, de uitleg leek mij heel makkelijk, je bent gierig naar nieuws, en vandaag nieuwsgierig. Je bent niet schierig naar nieuw!..
ik snap niet dat mensen soms zulke rare fouten kunnen maken!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
vrijdag 20 juni 2008 om 16:11
Nieuwsgierig is inderdaad een van die woorden die vaak verkeerd wordt geschreven... Dat de drukker dat niet gezien heeft! Foei!
En ja vermenigvuldigT, inderdaad. Internet is niet altijd een valide bron van informatie als je niet weet waar je moet zoeken. Meeste stemmen gelden??!! Er zijn toch gewoon regels voor, haha.
Zag laatst ook op een geboortekaartje: Trots zijn wij met de geboorte....
Vind ik zo raar klinken, bij mijn weten is het 'trots op' of 'blij met'.
En ja vermenigvuldigT, inderdaad. Internet is niet altijd een valide bron van informatie als je niet weet waar je moet zoeken. Meeste stemmen gelden??!! Er zijn toch gewoon regels voor, haha.
Zag laatst ook op een geboortekaartje: Trots zijn wij met de geboorte....
Vind ik zo raar klinken, bij mijn weten is het 'trots op' of 'blij met'.
vrijdag 20 juni 2008 om 16:14
tja, dat krijg je als je zelf je kaartjes via internet laat drukken en niet even iemand een controle laat doen.
en de meeste stemmen gelden ja , ik moest er ook om lachen.... het is toch allemaal niet zo moeilijk. ( al schijnen heel veel mensen het toch heel moeilijk te vinden)
en de meeste stemmen gelden ja , ik moest er ook om lachen.... het is toch allemaal niet zo moeilijk. ( al schijnen heel veel mensen het toch heel moeilijk te vinden)
vrijdag 20 juni 2008 om 16:29
vrijdag 20 juni 2008 om 16:39

zaterdag 21 juni 2008 om 15:58
quote:CL2 schreef op 20 juni 2008 @ 15:56:
Oja, veel gehoord; "Ik werd gebeld door dat bedrijf." Ik zie dan een stenen gebouw voor me met armen en een hoorn. Afhankelijk van wie het zegt, vraag ik graag of dat bedrijf handjes heeft dan.
Ik vind dit wel normaal om te zeggen eigenlijk? In het Engels zeggen we het ook zo....is het in het Nederlands zo fout?
Je bedoelt toch dat je van het bedrijf hebt gehoord (als geheel) en niet per se van Mevr. ..., secretateresse van die-en-die?
Ik vind het eigenlijk wel logisch.
Oja, veel gehoord; "Ik werd gebeld door dat bedrijf." Ik zie dan een stenen gebouw voor me met armen en een hoorn. Afhankelijk van wie het zegt, vraag ik graag of dat bedrijf handjes heeft dan.
Ik vind dit wel normaal om te zeggen eigenlijk? In het Engels zeggen we het ook zo....is het in het Nederlands zo fout?
Je bedoelt toch dat je van het bedrijf hebt gehoord (als geheel) en niet per se van Mevr. ..., secretateresse van die-en-die?
Ik vind het eigenlijk wel logisch.

zaterdag 21 juni 2008 om 16:16
zaterdag 21 juni 2008 om 16:19