Gezondheid alle pijlers

Leven met allergieën

16-07-2013 22:32 519 berichten
Dit topic is bedoeld voor mensen die zelf of in hun gezin te maken hebben met mensen met allergieën. Een topic om ervaringen uit te wisselen, elkaar tips te geven, om af en toe te klagen als je weer eens in zes pannen tegelijk staat te roeren en ook om elkaar een hart onder de riem te steken als het even tegen zit. Het is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met aanpassingen in het eetpatroon.

Edit: omdat bleek dat er eigenlijk veel meer tips en ervaringen worden beschreven dan alleen over eten is de titel aangepast in 'leven met allergieen" en is het topic verplaatst naar de pijler gezondheid.
@Bibaatje, van het merk Minus-L kun je veel lactose vrije producten kopen. Ik weet niet in hoeverre je die producten ook in Nederland kunt kopen want ik woonde destijds in Duitsland. Overigens is het ook proberen.

Ik ben geboren met congenitale lactose-intolerantie. Dat betekende dus ook: geen moedermelk voor mij. Slecht groeien want in de jaren 80 was er haast nog geen lactose vrije babyvoeding. Ik moest vroeger voor 1 pannenkoek 12 kerutab tabletten slikken (kerutab ook een aanrader als je eens uit eten gaat en je weet niet zeker of er melkproducten in je eten zitten.).

Tegenwoordig gaat het al veel beter. Ik kan de volgende producten wel verdragen: medicijen met lactose, karnemelk, echte Hollandse kaas (dus let op: geen vermeende Nederlandse kaas uit het buitenland. Als je op vakantie gaat bijvoorbeeld. Ik eet meestal de kaas van Frico omdat die hier in Saudi ook verkrijgbaar is), yoghurt en yoghurtproducten (want zuur), gewoon brood en Nederlandse boter.

Ik moet zeggen dat mijn allergieen en darmziekte me nooit weerhouden hebben van mijn kinderwens. Beide kinderen hebben geen intoleranties. Alleen mijn oudste heeft wel allergieen: pinda, kabeljauw, kiwi en vroeger ook eiwit alhoewel dat laatste weg is. En voor pollen, poezen en honden.

Hij heeft een extreem droge huid dus ik was alleen met Persil Sensitive. Mijn jongste heeft alleen een allergie tegen muggenbulten. Muggenbulten zwellen bij hem helemaal op maar ik weet niet in hoeverre dat genetisch is.

Mijn man heeft geen allergieen. Mijn oudste kreeg alleen hypoallergene flesvoeding. Mijn jongste een combi van bv en HA-voeding.

Ik ben benieuwd of mijn derde ergens last van heeft. Hier in Saudi kunnen we op de campus geen HA-voeding kopen dus mijn man zal dat in de stad ergens moeten halen. Bang dat ze dezelfde darmziekte krijgen ben ik eigenlijk niet. Volgens mijn arts hangt deze ziekte waarschijnlijk grotendeels samen met de lactose intolerantie. Hoewel ik de laatste jaren van dat laatste eigenlijk geen last had. Maar blijkbaar is het slijmvlies toch aangetast. Aangezien beide kinderen geen lactosie intolerantie hebben, zullen ze dit ook wel niet krijgen.

Verder slik ik op dit moment alleen een klein tabletje Ceterizine dus het gaat goed. Komt door de hormonen en de afwezigheid van pollen. Behalve een beetje gras staan hier alleen maar palmbomen.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tip, Liubi. Volgens mij heeft Jumbo ook Minus-l producten, dus zal dat eens proberen. Man moet de komende weken heel strikt zijn, als blijkt dat het helpt, gaat hij met een diëtist bekijken in welke mate hij lactose wel kan gebruiken.

Die pillen, kun je dje dan gewoon gebruiken als je een keer wel lactose eet? Dat kan vast niet onbeperkt of wel?

Wat betreft erfelijkheid, daar hebben wij ook nooit zo over nagedacht. Coeliakie kwam pas aan het licht toen onze jongste was geboren (alleen bij hem, hoewel ik van schoonmoeder ook vermoed dat ze het heeft). Mijn man is verder wel enorm allergisch voor pollen en bloemen en dochter voor muggenbulten. En zoon heeft ook astma. Dus alles bij elkaar best veel maar zie de samenhang niet helemaal :-)
Bij de Lidl verkopen ze nu een Glutenvrij kookboekje. Kost 4 euro, er zijn wel recepten met vreemde en moeilijk verkrijgbare ingrediënten, maar ook recepten die goed te doen zijn.
Even snel, kom later uitgebreid reageren. Minus l is bij Jumbo verkrijgbaar, maanverlicht veel beperktervdan in Duitsland. Ik wilde kijken of ze producten kunnen bestellen.

Aldi (in ieder geval in Duitsland) heeft ook lactose vrije melk
quote:reglisse schreef op 03 januari 2014 @ 21:56:

Ik heb zelf ook een tijd gedacht dat ik hooikoorts had. Bleek uiteindelijk een kno-probleem, opgelost met een operatie.

Dit is bij mij blijven hangen.

Afgelopen week wederom bij de huisarts geweest, want ik ervaar gewoon veel narigheid betreft de holtes, gesnif, dikke ogen etc..

Zij vond dat ik eens naar de kno arts moest, en vroeg oa of ik zwaar ademde.

Volgens mijn man wel(hij was niet mee, maar gaf dat wel vaak aan als we aan het lopen waren)

En dat doe ik dus ook, maar dacht altijd dat het kwam omdat ik moe was etc.

Ze deed een test bij mij waar ik nooit bij stil heb gestaan.

Met rechter duim onder rechter neusgat de opening blokkeren en ademen door linker neusgat en hetzelfde voor links.

Blijkt dat ik helemaal niet door mijn linker neusgat kan ademen.

En door de rechter niet goed.

Ik ben al een paar dagen deze test aan het doen, omdat ik nauwelijks kan geloven dat het dat is, en waarom heb ik er zelf nooit aan gedacht

Dus kno is wellicht verstandig.

Maar ik vraag mij wel af of ik al deze malle klachten hierdoor kan krijgen, of dat het nog goed is om door verwezen te worden naar dermatoloog?

Ik reageer nl wel heftig op verzorgingen producten..
Zo alweer lang gelede dat ik geschreven heb.

Elke hoe gaat het met je nieuwe voedselleven?

Wij zijn eindelijk doorverwezen naar een allergiecentrum, maar kunnen er pas eind april terecht, tot die tijd blijft al het nieuwe eten spannend.

Er bestaat wel een vermoeden dat dochter coeliakie heeft en dat is nu toch wel erg lastig aan het worden. Dat vermoeden dan, en het niet zeker weten. Op aanraden van de huisarts vermijden we gluten, maar zo nu en dan geef ik toch eens wat om te kijken of ik er een reactie op volgt, ik had begrepen dat te lang wachten met tarwe ook niet goed is.

Dochter heeft nu 3 dagen elke dag een soepstengel gehad en is sinds gisteren dus ziek. Stinkende scheten, diarree, moe en futloos, dikke wallen onder haar ogen, loopneus. Ze had ook koorts dus wellicht een griepje, maar die ontlasting is dus elke keer dramatisch wanneer ze gewoon brood oid heeft gegeten. Huilen voordat ze moet poepen of een scheet laat en ze ziet er gewoon enorm moe uit.

Ik weet even niet wat wijsheid is. Wil haar niet van alles niet geven vanwege een vermoeden, maar om nu tot april haar ziek/ met buikklachten rond te laten lopen vind ik wel erg ver gaan. Herkent een van jullie dit bij jullie kinderen?
This is not kosher!
Als je gluten gaat vermijden kan er straks geen goede diagnose gesteld worden. Had ze al een bloedonderzoek gekregen waar geprikt is op coeliakie? Is het juiste onderzoek gedaan?
quote:jilzz schreef op 19 januari 2014 @ 15:53:

[...]

Dit is bij mij blijven hangen.

Afgelopen week wederom bij de huisarts geweest, want ik ervaar gewoon veel narigheid betreft de holtes, gesnif, dikke ogen etc..

Zij vond dat ik eens naar de kno arts moest, en vroeg oa of ik zwaar ademde.

Volgens mijn man wel(hij was niet mee, maar gaf dat wel vaak aan als we aan het lopen waren)

En dat doe ik dus ook, maar dacht altijd dat het kwam omdat ik moe was etc.

Ze deed een test bij mij waar ik nooit bij stil heb gestaan.

Met rechter duim onder rechter neusgat de opening blokkeren en ademen door linker neusgat en hetzelfde voor links.

Blijkt dat ik helemaal niet door mijn linker neusgat kan ademen.

En door de rechter niet goed.

Ik ben al een paar dagen deze test aan het doen, omdat ik nauwelijks kan geloven dat het dat is, en waarom heb ik er zelf nooit aan gedacht

Dus kno is wellicht verstandig.

Maar ik vraag mij wel af of ik al deze malle klachten hierdoor kan krijgen, of dat het nog goed is om door verwezen te worden naar dermatoloog?

Ik reageer nl wel heftig op verzorgingen producten..

Succes bij de kno-arts!

Voor reacties op verzorgingsproducten zou je naar de dermatoloog kunnen gaan. Mijn ervaring was trouwens dat mijn huid ook rustiger werd toen het knoprobleem was aangepakt, gewoon omdat mijn weerstand beter werd.
Welhello, kan je huisarts het allergiecentrum niet bellen of jullie eerder terecht kunnen? 4 maanden vind ik erg lang met een kind van die leeftijd. Vaak helpt het als je arts er wat spoed achter zet.

Of anders een ander centrum? Woon je in Nederland? Ik kon in Arnhem vrij snel terecht. Ik ben erg tevreden over dat centrum tot nu toe (een idee van mijn huisarts, ze had daar betere ervaringen mee dan met de allergoloog in mijn eigen stad). Ook over Utrecht heb ik goede dingen gehoord, maar geen idee hoe de wachtlijst is. Bij een zelfstandig centrum wel altijd even je verzekering checken, goedkope verzekeringen vergoeden vaak maar een paar ziekenhuizen.

Met gluten wordt volgens mij over het algemeen geadviseerd niet zelf te gaan dieten, dat verstoort de diagnose. En je wilt natuurlijk niet dat het nog langer duurt voor er duidelijkheid komt.
Bedankt voor jullie antwoorden!

Nee er is nog geen bloedonderzoek geweest. De kinderarts in Nederland vertelde dat we beter tarwe nog even weg konden laten uit haar voedingspatroon als dit voor problemen zorgde, dus dit deden we. Met tien maanden toch weer gaan introduceren (inmiddels verhuisd naar UK) en dit ging telkens niet goed. De huisarts hier raadde het af om haar constant gluten te blijven geven als ze er telkens zo'n last van heeft. Helaas weten ze dat ze veel voeding niet verdraagt maar de wachtlijsten voor een allergiecentrum zijn hier enorm. Wel gaan we in februari naar een dietist hier, in hetzelfde ziekenhuis dus misschien kunnen zij er wat druk achter zetten.

Precies om wat jullie schrijven ben ik dus wel weer gaan introduceren, omdat ik had begrepen dat het eigenlijk niet goed is om hiermee zelf te gaan vogelen. Maar het druist enorm tegen mijn gevoel in. Ik weet het even niet meer wat dit betreft.
This is not kosher!
In Nederland kan een huisarts gewoon een bloedonderzoek doen. Je kan hier: http://www.glutenvrij.nl/ eens kijken.

Als ze coeliakie heeft gaat het veel verder dan alleen geen tarwe (en dus ook geen couscous) geven, er zitten ook gluten in rogge, spelt, gerst en ook vaak is haver besmet. En ik mag ook geen tarwezetmeel en dat zit in heel veel producten. Daarnaast is kruisbesmetting ook al gevaarlijk, dus geen broodrooster gebruiken waar normaal brood in geroosterd wordt en zelfs de houten lepels zijn de keuken uit. Eigen jam, eigen boterkuipje, eigen kast zelfs.
Even up! Ik heb inmiddels weer een bezoek bij de MDL arts gehad. Mijn antistoffen waren onder de 10, helemaal goed dus! Verder alleen vit. D wat laag, die ben ik dus weer netjes gaan slikken.

Laatst een heerlijke glutenvrije pizza gemaakt, voor het eerst dat ik pizza lekker vind!

Jammer genoeg moet ik nu echt heel erg opletten om niet te snoepen, want ik kom zo snel aan. En dat is nog steeds een hele omschakeling, van alles kunnen eten en afvallen, naar flink aankomen en echt op moeten letten.

Hoe gaat het met jullie?
Hier prut... Dochter moest vorige week onder mes. Twee dagen opname. Alles oké. Gaan naar huis en daar wordt ze ziek. Blijkt ze in ziekenhuis noro opgelopen te hebben. Week in isolatie. Aan de sondevoeding (aangepast dieet) en aan het infuus. Nu zijn we thuis en bouwen we langzaam dieet op terwijl zij verder uitziekt.

Over twee weken gaan ze onderzoeken of er schade is aangericht is...
Lienepiennetje, wat naar! Ziekenhuizen zijn echt een "gevaarlijke" plek wat dat soort virussen betreft. Hopelijk valt het mee en zijn er geen verdere schadelijke gevolgen. Het lijkt me zo intens angstig als je kind zo kwetsbaar is

Met mij gaat het goed. Ik heb nu standaard dagelijks antihistamine in een forse dosis, en merk dat allerlei kleine klachten die ik had (o.a. hele overgevoelige huid) een stuk beter zijn. Dat allergiecentrum heeft een hoop goeds gedaan, duidelijke dosis en goede medicatie. En ik heb nu prednison in huis voor noodgevallen.
Jeetje Lienepiennetje dat klinkt heftig zeg. Beterschap voor je kleine meid!

Reglisse lekker dat je minder klachten hebt.
Mag ik me hier aansluiten?

Wij zijn sinds afgelopen zaterdag gestart met een glutenvrij dieet voor ons zoontje van 3.5

En ik vind het heftig! Ik droom erover, poets de hele dag zijn stukje aanrecht en haal drie keer per de dag de stofzuiger door de eetkamer.

Ben helemaal neurotisch aan het worden, zie overal broodkruimels en was wel 6 keer per uur mijn handen.

Wordt dit ooit beter? Ga ik er aan wennen?
quote:mimpje schreef op 20 maart 2014 @ 14:32:

Mag ik me hier aansluiten?

Wij zijn sinds afgelopen zaterdag gestart met een glutenvrij dieet voor ons zoontje van 3.5

En ik vind het heftig! Ik droom erover, poets de hele dag zijn stukje aanrecht en haal drie keer per de dag de stofzuiger door de eetkamer.

Ben helemaal neurotisch aan het worden, zie overal broodkruimels en was wel 6 keer per uur mijn handen.

Wordt dit ooit beter? Ga ik er aan wennen?

Ja hoor, het ging bij mij heel snel. Na 3 maanden was het routine en na 6 maanden dacht ik er niet eens meer bij na.

Handen wassen wordt minder als je routine hebt, eerst zijn eten dan jullie eten of andersom. Als je al gewend was om zonder pakjes te koken zal je weinig hoeven aanpassen.

Met een klein kind is altijd eten aan tafel wel zo fijn, geen kruimels door de rest van het huis.

Buiten huis is het een heel ander verhaal, dat is veel lastiger. Let dan goed op en stuur eten gerust terug als er een fout gemaakt is.

Het is nu voor mij soms lastig, maar meer ook niet.

En als je ziet dat hij gaat opknappen en klachten verdwijnen is dat echt heel fijn.

Heb je verder nog vragen?
Hallo allemaal,

Lien: wat heftig allemaal ! Knapt dochter al iets op?

Reisa: goed nieuws dus! Fijn om te horen.

Biba: hoe is het bij jullie?

Reglise: ook goed nieuws dus! Fijn dat het allergiecentrum heeft geholpen.

Mimpje: je gaat er aan wennen. In het begin is het allemaal erg nieuw en moet je er steeds bij nadenken. Op een gegeven moment wordt het automatisme en wordt het een stuk gemakkelijker.

Hier gaat het eigenlijk goed. Het lactosevrij eten wordt een prima automatisme. Mijn ouders zijn er ook helemaal aan gewend en het aangepast koken gaat goed. Toch ben ik wel blij dat ik straks weer op mezelf woon. Het maakt het een stuk gemakkelijker omdat mijn huis straks gewoon lactose-vrij is. Ik zal hooguit wat koffiemelk op voorraad hebben. Nu moet je toch steeds een schoon mes enzo pakken omdat iemand anders hem gebruikt kan hebben.

Verder geniet ik nog steeds van alles wat ik weer mag eten. Veel dingen worden nog niet echt een gewoonte. Chocola eet ik bijvoorbeeld zelden. Maar vorige week was ik even met mijn vader in de supermarkt en dan is het leuk om spontaan dingen uit te kunnen kiezen. Ik ben een groot fan geworden van rode wijn en ben benieuwd of mij straks de Rose ook gaat smaken.
Lang geleden dat ik hier was! Het gaat hier goed. Zoon is helemaal gewend aan glutenvrij en wij ook. Het blijft af en toe erg balen, helemaal als we niet thuis zijn etc. Dan kan ik er oprecht van balen als alle neefjes en nichtjes van zoon (heb drie broers/zussen met ook allemaal twee kids) heerlijk meeknabbelen met alles en ik daar met doekje en kruimeldief tussendoor loop en hapjes voor zoon aandraag. Gelukkig denkt iedereen in mijn familie erg mee.

Tegelijkertijd is het vaak ook zo dat mensen zeggen: gv weet ik niet hoor, neem zelf maar wat mee. Wat natuurlijk prima is, maar aan de andere kant is het ook weer niet zo moeilijk om even in de supermarkt te kijken wat er allemaal is. Zoals dit weekend, we waren bij vrienden op de borrel. Voor de kinderen wordt de zak chips opengetrokken, zoon ziet het, het blijken chips te zijn die hij niet mag. En dan is 2 een lastige leeftijd. Hij wil gewoon hetzelfde als de rest. Niet eens die chips, maar óók een bakje met íets aan dát tafeltje. En dat snappen mensen niet altijd (en dan breekt mijn hart soms voor hem )

Maar los hiervan gaat het eigenlijk erg goed. Hij heeft zijn groei helemaal ingehaald en is een stralend ventje.

Lien, wat naar voor je meisje en jullie. Hoe gaat het nu?

Elke, fijn dat je zo van de vrijheid geniet dat je weer meer kunt eten.

Hier is man gestopt met lv eten. Het leverde iets verbetering, maar niet noemenswaardig. Hij eet geen zachte kazen meer en gebruikt geen yoghurt en melk meer, maar verder eet hij wel lactose.
Mag een parfum allergie ook?

Ik heb namelijk al 11 jaar parfumallergie. Dit is ontstaan door de zwangerschap van m'n oudste dochter. Ik heb toen daardoor een extra hormoon "bij gekregen".

Ik heb alles gedaan om het te verhelpen, maar echt niets helpt. Vooral als ik moe ben, begint m'n hele lichaam te jeuken. Ik heb ook erg lelijke littekens op m'n hals en borst.

Thuis heeft iedereen zich aangepast aan mij. Niemand doet parfum op en ik gebruik alleen parfum vrije producten, zoals wasmiddel, make-up, handzeep, shampoo, afwasmiddel ect. Mn man gebruikt alleen parfum als hij niet thuis en neemt hij het mee in de auto. Zo vermijd ik ook feestjes en parfumshops. Ik krijg zelfs jeuk als iemand anders parfum opheeft en naast mij komt staan.

Ik kon het in het begin erg moeilijk accepteren. Vooral omdat ik erg veel van parfum en make-up hou. Maar ik werd gek van de jeuk en de wondjes die dan ontstaan.

Ik gebruik nu een jaar of 6, hormoonzalf ( Diprosone crème) en het gaat redelijk.

Nu wij in England wonen, ga ik hier naar de dermatoloog, hij zegt dat hij waarschijnlijk mij kan helpen. Hij wil mij een " stofje" geven wat ik wekelijks moet spuiten. Dat moet ervoor zorgen dat die " extra hormoon" minder actief wordt en zo na een tijdje helemaal verdwijnt. Maar zeker is het niet want de resultaat is maar 50%.

Ik moet er zelf over na denken, maar heb tot eind mei om te beslissen, want anders halen ze mij van de wachtlijst.
Waar een wil is, is een weg
Hee allemaal,

Heb door verhuizing tijdelijk geen internet gehad (voelt toch als best een probleem) en was benieuwd hoe het hier gaat.

Biba: wat vervelend dat mensen daar geen rekening mee willen houden af en toe, terwijl het maar een kleine moeite is. Ik merk het aan een vriendin van mij en als ik wat mee zou nemen voor de kinderen, zou ik de verpakking lezen. Maar ik weet natuurlijk zelf hoe het is..

Ik heb eigenlijk ook advies nodig. Zoals de meesten weten ben ik vorig jaar getest en ben ik allergie- en hooikoortsvrij verklaard. Maar dat laatste levert toch echt veel klachten op. Ik nies, heb mijn neus kapot en traan als een gek. De afgelopen week hooikoortspilletjes gebruikt en het helpt. Wat zouden jullie doen, terug naar de allergoloog en het probleem voorleggen? Of zelf pillen kopen en niet weten hoe het kan.
Bibaatje, dat is inderdaad naar en makkelijk op te lossen. Kleine moeite om de goede chips te kopen.

Hier ging dochter in hongerstaking want ze wilde een paasei (= 7 gram eiwit, ze mocht in totaal 3). Ze zag iedereen eieren eten en pikte het niet meer. Uiteindelijk gekozen om dan maar een half ei te geven en dat ze geen brood enzo meer mocht. Blijkt ze ei niet te lusten! Ik ben zo blij!! Geen gezeur meer in de toekomst.

Verder gaat het super! Bloedresultaten zijn nog steeds super. Medicatie en dieet werkt goed dus de ontwikkeling gaat nog steeds goed.

Elke, ik zou contact opnemen en advies vragen. Zeker weten.
Elke ik zou terug gaan naar de allergoloog, opnieuw laten onderzoeken.
Verginia; hier ook een parfum allergie. Heb ook veel aangepast, maar heb gelukkig geen last van mn shampoo. Neutral shampoo etc. is echt niet fijn! Partner draagt geen parfum en ook hier parfumvrij wasmiddel, schoonmaakmiddelen enzovoort.

Zo'n 5 jaar geleden ineens gekregen en zo nu en dan na een feestje een droge, geirriteerde huid. Maar gelukkig geen gezwollen 'panda' gezicht meer.

Ik ben overigens ook zwaar allergisch voor nikkel. Gelukkig ben ik de periode van goedkope fashion sieraden voorbij...
quote:DieFetteElke schreef op 20 april 2014 @ 12:54:

Ik heb eigenlijk ook advies nodig. Zoals de meesten weten ben ik vorig jaar getest en ben ik allergie- en hooikoortsvrij verklaard. Maar dat laatste levert toch echt veel klachten op. Ik nies, heb mijn neus kapot en traan als een gek. De afgelopen week hooikoortspilletjes gebruikt en het helpt. Wat zouden jullie doen, terug naar de allergoloog en het probleem voorleggen? Of zelf pillen kopen en niet weten hoe het kan.

je neus gaat niet vanzelf kapot neem ik aan, ik denk dat je zelf niet van je neus af kan blijven en dan in een negatieve spiraal beland.

Ik doe dat zelf ook met mijn ogen. Het begint met een klein beetje jeuk, dan ga ik wrijven en dan wordt de jeuk alleen maar erger, gevolg: blauw oog.

Dit fenomeen heeft te maken met mestcellen en de histamine in die cellen die vrij komt als je aan je neus of ogen zit te prutsen. Histamine zorgt oa voor jeuk. In hooikoorts pillen zit anti-histamine, dus dat helpt bij jeuk.

Ik ben zelf ook getest voor huisstofmijt allergie en kattenhaar allergie, tot mijn verbazing negatief. Wat bij mij een grote rol speel is voedsel, rode wijn, zuurkool, oude kaas en bier bijvoorbeeld hebben van zichzelf veel histamine. Dat verklaart bij mij de nies en jeukaanvallen ongeveer anderhalf uur na drinken van een wijntje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven