Kinderwens + financiële toestand

24-06-2008 12:02 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

Ik heb een grote kinderwens en zou het liefst dit jaar nog zwanger worden, maar ik twijfel of het wel verstandig is om nu aan een kind te beginnen. Wat vinden jullie van mijn situatie:

- Mijn vriend heeft een vast contract en verdient ruim 2500 bruto p.mnd.

- Ik heb een jaarcontract en zal voorlopig ook geen vast contract krijgen (ben op zoek naar een andere baan). Huidig salaris is 2200 bruto p.mnd.

- We hebben een koophuis en een auto, verder alles dus goed geregeld

- Maar... we hebben ook allebei nog een studieschuld van 10.000 euro.

Wat vinden jullie? Wel aan een kindje beginnen of eerst allebei een vaste baan zien te regelen en de studieschuld afbetaald hebben?

Gr. Sisa
quote:maudym schreef op 24 juni 2008 @ 15:23:

[...]

Zeg doe es niet zo jaloers! Bij een kind denk je toch als eerste: kan ik dat wel betalen? Ik vind het geen gekke vraag en ben het eens met Liselotte4. Al verdien je ¤ 10.000, als je continue rood staat kun je dus geen kind onderhouden.wat heeft jaloezie hier nou weer mee te maken? Het forum is wel de broeiplek voor heftige speculaties en conclusie trekkerij geworden. Laatse maal: ik verwacht bij een titel 'financiele toestand' een situatie waarin het schier onmogelijk zou zijn een kind te krijgen. En dan blijkt iemand dit te verstaan onder 'fianciele toestand'. Nou, wat een toestand dacht ik.... ik zal het nooit meer denken.
Gewoon proberen om zwanger te worden.

Wie weet, misschien lukt het niet meteen, en heb je later spijt dat je niet op tijd begonnen bent.

Mocht het wel lukken: het regelt zich wel. Je weet toch niet hoe alles gaat lopen in de toekomst, en voor nu hebben jullie het toch prima voor elkaar?
quote:Carlice schreef op 24 juni 2008 @ 15:37:

[...]

tjongje jonge, wat heeft een abortus hier nou mee te maken en over bv heb ik helemaal geen mening, maar goed.

Vond de titel nogal heftig, dan verwacht je toch een 'toestand' als in: heftige schulden bij inhalige kredietverstrekkers, wonen in een kraakpand en je fiets die ook nog eens gestolen is. Ik vind dit niet echt een 'toestand'. Maar blijkbaar zie ik dat verkeerd.Het woord toestand betekent: gesteldheid, stand van zaken. Ik zie geen reden waarom dat zou doen vermoeden dat er sprake is van een crisis...
ik zou kiezen voor: financiele situatie, aangezien er geen sprake is van een 'toestand' (dit draagt een negatieve lading bij zich)

Maar whatver, laat maar, doet er niet toe, off topic, heeft Sisa niets aan. Het is goed dat iemand het zicht afvraagt voordat je begint aan het ouderschap, maar het lijkt me een retorische vraag in haar situatie.
quote:sisa schreef op 24 juni 2008 @ 15:37:

Wat betreft het bruto-netto-verhaal. We hebben het nu goed. We hebben de ruimte om iedere maand wat te sparen en verder hoefen we niet heel erg op onze uitgaven te letten. Het is dus niet zo dat we nu met moeite de eindjes aan elkaar knopen...Dat klinkt wat mij betreft als een prima financiele situatie om een gezin te beginnen.
Jouw mening is jouw mening, daar is niks 'verkeerd' aan. Ik vind alleen de toon waarop je deze uit nogal negatief. Ik begrijp niet wat je over wil brengen, behalve een sneer naar TO. Ik krijg helemaal niet het gevoel dat ze een topic opent omdat ze graag even wil patsen met haar bezittingen. Ze is onzeker over de financiele situatie. In mijn ogen is dat begrijpelijk en ik kan alleen maar toejuichen dat ze hierbij stilstaat.

Offtopic: In principe heeft dit niets met abortus te maken. Ik haalde dit aan omdat ik je eerder op kinder/zwangerschap-gerelateerde topics nogal fel uit de hoek heb zien komen. Ik vraag me af waarom.
Wat goed dat je je dit afvraagt!

Zouden meer mensen moeten doen die echt een 'financiele toestand' hebben!
zoals je zegt Marieke, off topic. Ik post niet in zwangerschap/kinder gerelateerde topcis. Maar dit lijkt me niet de plek om mij hierover aan te spreken.

En ik mag dan zelf geen kinderen hebben, een vriendin van mij heeft een kind gekregen in een stuk minder florissante financiele situatie als Sisa (en zij heeft ook een studieschuld) en het gaat allemaal prima. Geen eindjes die aan elkaar geknoopt hoeven worden.
quote:Carlice schreef op 24 juni 2008 @ 16:01:

zoals je zegt Marieke, off topic. Ik post niet in zwangerschap/kinder gerelateerde topcis. Maar dit lijkt me niet de plek om mij hierover aan te spreken.

Hhmm, dat is vreemd. Ik zou zweren dat ik je zaterdag nog in een verhitte discussie met LaInda zag op het topic borstvoeding vs. flesvoeding, maar dan zal ik me vergist hebben, mijn excuses.
quote:maudym schreef op 24 juni 2008 @ 15:23:

[...]

Bij een kind denk je toch als eerste: kan ik dat wel betalen?

Echt waar joh...

Dat heb ik me nou werkelijk nooit afgevraagd.
Op welke plek dan wel, Carlice? "ik post niet in zwangerschap/kinder gerateerde topics"? Wat zijn deze topics dan?
Ontopic: TO maak je niet druk. We zijn hier met zes man (vier kinderen waarvan twee in de luiers, eentje volledige flesvoeding en eentje nog steeds opvolgmelk) en we leven prima op een salaris dat toch echt minstens 500 euries minder is dan dat van je man. Geloof me, voor de financiën zoals die er nu bij jullie voorstaan hoef je het niet te laten.

Offtopic, Carlice, wel eens dat vergrootglasje gezien onder je naam? Je post volgens mij een beetje te vaak op deze pijlert om te zeggen dat je noooooooooit in dit soort topics post....
hai,

wat een discussie over meningen zeg. Sorry!

Ik haak even in op de titel zoals ik deze opvat en dat kan voor een ieder anders zijn..

Ik ben moeder van een zoontje van 2 en 12 wk zwanger van de 2e. We hebben het financieel goed maar wel minder dan toen ik nog fulltime werkte. Ik werk nu 24 uur en mijn man fulltime.

Wat rust geeft is het idee dat we van mijn mans inkomen alleen ook rond kunnen komen inclusief nog wat leuke dingen als vakanties en etentjes e.d... Daarom hebben we destijds niet een te duur huis gekocht...

Maar als we het minder zouden krijgen zou ik het ook wel redden met 1 of 2 kids. Tis maar wat je balangrijk vindt. Ik vond moeder worden/zijn heel belangrijk en wilde niet het risico nemen dat het evt. jaren zou duren...

't komt als je erover nadenkt misschien nooit uit, maar dan blijf je wachten en wachten....

Een kind hoeft in eerste instantie niet echt duur te zijn. Er zijn veel aanbiedigen, je hebt marktplaats krijgt evt. kindertoeslag en kinderbijslag, korting op belasting, bijdrage kinderopvang... Eigenlijk best goed geregeld vind ik. Zelfs voor bijstandmoeders zijn er goede regelingen. Geen vetpot hoor maar het is te doen denk ik als je de lat niet te hoog legt en een beetje creatief bent...

Ga ervoor zou ik zeggen...

Het enige waar ik me een beetje zorgen om maak is de toekomst met studiekosten e.d. Daar sparen we nu al voor...

groetjes, Nikiet
Pluk de dag!
TO, ben 36,5 week zwanger en wij zitten in een minder florissante financiële situatie dan jullie. Jullie hebben alles lekker op de rit, zo te lezen. Vraag is misschien meer of jullie echt al willen of dat je eigenlijk een soort reden zoekt om nog even te wachten. Althans, dat is wat er in mij opkomt als ik je openingspost lees.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
TO, ik snap je heel goed hoor! Wij hebben alles ook goed op een rijtje (huis, auto, beide een baan, 2 katten ) en ook wij hebben eerst even goed gekeken of deze situatie ons geschikt leek. Wij zaten namenlijk ookin ovrweging om nog het een en ander te verbouwen aan ons huis. Maar aangezien ik de 30 nader, toch besloten om er voor te gaan. Zeker aangezien je niet weet of het wel zo snel lukt! Intussen zijn we dus ook al een half jaar bezig en ben ik nog niet zwanger... Zo zie je maar...

En met die verbouwing kunnen we gewoon in huis blijven wonen hoor, dus wat dat betreft, ach, zal wel los lopen. En een vriendin van me was ook zwanger met een jaar contract, en bij haar werd haar contract dus niet verlengd. Toen heeft ze zich in geschreven bij het uitzend buro en zo verschillende baantjes gehad. Nu is ze intussen zwanger van de 2e en heeft ze weer een jaar contract. Maar die mensen zijn erg blij met haar en bieden haar nu gewoon een vast contract aan terwijl ze over 2 maanden al zal bevallen!

Zo zie je maar dat zij het toch ook gewoon hebben kunnen redden. En het belangrijkste blijft: als je maar gelukkig met elkaar bent en bereid bent minder geld uit te geven als je daarvoor in "ruil" een kindje "krijgt"...
sisa;ik stelde de vraag.

en ik heb nooit aan het geld gedacht

jij wilt toch graag een kind

nou dan

als ik nu zeg NEE niet doen?????
Dan doet ze het niet. Lijkt me logisch.
Hai Sisa,

op zich is het slim om op een rijtje te zetten wat de financiele gevolgen zijn van een kind krijgen. En het belangrijkste is dan gewoon op een rijtje zetten wat je nu aan vaste lasten hebben, en kijken met hoeveel minder inkomsten van jouw kant jullie het nog steeds redden. Dat geeft je speelruimte aan. Als jullie een tophypotheek hebben gebaseerd op jullie beider complete inkomen dan heb je een stuk minder speelruimte. Als jullie altijd zijn uitgegaan van 1 inkomen waaruit de vaste lasten worden betaald (incl huis, verzekeringen, voedsel ed) en een inkomen voor de leuke dingen (zoals vakanties) dan hebben jullie veel speelruimte.

Dus als je dat op een rijtje hebt, dan weet je precies waar je aan toe bent. Wij kunnen dat niet voor je bepalen.
quote:sisa schreef op 24 juni 2008 @ 12:22:

Ook als ik een nieuwe baan vind, zal ik eerst weer een jaarcontract krijgen en welke werkgever geeft je een vast contract als je zwanger bent?

Gr. Sisade mijne, werkte er amper 2 maanden, was sneller zwanger dan gedacht en baas wilde me graag terug na mijn verlof, ookal wilde ik dan 1 dag minder werken.
Het punt met dit soort dingen is dat je ze niet kunt plannen. Bij ons heeft het twee jaar geduurd voordat ik zwanger was. Ik heb er ook een paar leuke banen dichter bij huis voor laten schieten, want wat als ik zwanger zou zijn?

Nu ben ik zwanger en werk nog steeds ver van huis.

Over het geld. Je moet leven van wat er binnenkomt en in jullie geval betekent een stapje terug doen niet meteen een drastische stap terug.

Kinderen, die neem je niet, die krijg je. Misschien ben je binnen een maand zwanger, misschien duurt het langer.

Succes!
Vaak komt alles wel weer op z'n pootjes terecht ook.
quote:gizz schreef op 24 juni 2008 @ 18:44:

[...]

de mijne, werkte er amper 2 maanden, was sneller zwanger dan gedacht en baas wilde me graag terug na mijn verlof, ookal wilde ik dan 1 dag minder werken.

En de mijne ook, ben nu 15 weken zwanger, jaarcontract loopt in mijn zwangerschapsverlof af, en ik heb sinds vandaag de schriftelijke toezegging dat ik na mijn verlof in een hogere functie terug kom, voor 28 uur en dat dat een contract voor onbepaalde tijd wordt.

Het is dus heel goed mogelijk!
gewoon doen, fijn dat de meesten dat vinden. ik wist toen ik met verlof ging niet eens of ik terug kon komen na de bevalling. daar maak je je even druk over. tot het kindje er is. dan boeit het allemaal niet meer. ik zou nog vloeren gaan schrobben voor mijn mannetje.

voor kind telt geld, daarna telt kind.
Wij hebben geen koophuis, geen auto, een onzeker leven (door werk manlief moeten we veel verhuizen) en ik heb ook nog een rekening bij de IBG.

En toch verwachten we in november 2008 ons eerste kindje. Zoals al gezegd is, je hoeft niet alles het nieuwste van het nieuwste hebben. Aandacht, liefde en gezond verstand en je komt een heel eind.
quote:fleurtje schreef op 24 juni 2008 @ 16:19:

[...]

Echt waar joh...

Dat heb ik me nou werkelijk nooit afgevraagd.

Ja echt waar. Vind je dat vreemd dan? Ik zou het vervelend vinden om een kindje te hebben en geen luiers te kunnen kopen.

Mijn vriend en ik willen (nog) geen kinderen, mede vanwege het geld. We hebben geen schulden, komen prima uit elke maand, maar gaan ook váák uit eten, weekendjes weg, op vakantie, we kopen dure onnodige dingen. En daar genieten we van. En we hebben geen zin om dat in te leveren voor een kind.

Wellicht over een jaar of 5, als ik ineens enórm klapperende eierstokken heb, dat ik anders praat hoor. Misschien denken we er nu teveel over na. Maar sommige mensen dóén gewoon maar wat, lijkt wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven