Heb jij een accent?

02-02-2014 19:02 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net weer een klant, jij komt zeker uit Friesland? Ja, dat hoor je duidelijk!

Ik ben inderdaad geboren in Friesland, maar op mijn elfde verhuisd naar een andere provincie, waar ik alweer heel wat jaren woon. Wij spraken ook geen fries thuis, hoewel ik het wel versta.

Kom je eigenlijk ooit echt van een accent af? Of word je taal in die eerste jaren gevormd voor altijd?

Niet dat ik er nou veel last van heb hoor, maar vind het bijzonder dat het toch wel vaak herkend word.

Ik hoor het zelf helemaal niet en denk dus ook altijd dat ik behoorlijk ABN praat

Praten jullie met een sterk accent? Of zijn jullie daarmee opgegroeid? Hoor je het nog of ben je inmiddels helemaal ingeburgerd in je nieuwe woonplaats qua taal?
Erger je niet, maar verbaas je!
Mensen horen aan mij wel dat ik uit Brabant kom. Zachte g en echt dat accent. Maar ik gebruik niet echt brabantse uitspraken, alleen ooit op mijn werk gezegd "is goed, ik kom er direct aan". Stonden ze dus op me te wachten terwijl ik bedoelde dat ik er dus zometeen aan kwam. Voortaan maar weer subiet gebruiken

Dochter hier heeft ook die zachte g en ik ben haar nu Tilburgs aan het leren haha! Ze kan al houdoe, kaaibaand, appetjoek en golliepaop!
Ik heb een Gooische R.

Maar ik kan ook uitstekend Drents, Limburgs of Friesch praten...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:Frizz schreef op 02 februari 2014 @ 20:01:

[...]

Je bedoelt scherrup.

Ja idd. Hier betekent dat 'geil (zijn) op'. Dan vertelt hij op luide toon over een nieuwe medewerkster die schijnbaar pienter is: "Jah, toen kwam zij dus binnen met een nieuwe order, toen had ik zoiets van: scherp!".

Hij ging in zijn jonge jaren ook naar "troppikul partieeees". Duurde even voordat ik ontdekte dat hij het over tropical parties had. Dacht al aan vage rave feesten.
Ik kom uit Den Haag en ben opgegroeid in de buurt van Gouda dus een Haagse 'r' en een Goudse/Rotterdamsige (want daar hebben mijn vader en grootouders lang gewoond) 'eau'.

Ik woon nu een jaar of 10 in Gelderland en krijg vaak te horen: "jij komt hier niet vandaan" Die 'r' en die 'eau' zijn wel minder geworden maar ze floepen er nog regelmatig uit.

Ik krijg geen Gelders accent maar merk wel dat ik uitdrukkingen/zinsopbouw (ik doe de vuilniszak weggooien- aaaaargh!) overneem.
Ik ben mijn eigen bananenschil
quote:lemoos2 schreef op 02 februari 2014 @ 20:06:

[...]

Ja idd. Hier betekent dat 'geil (zijn) op'. Dan vertelt hij op luide toon over een nieuwe medewerkster die schijnbaar pienter is: "Jah, toen kwam zij dus binnen met een nieuwe order, toen had ik zoiets van: scherp!".

Hij ging in zijn jonge jaren ook naar "troppikul partieeees". Duurde even voordat ik ontdekte dat hij het over tropical parties had. Dacht al aan vage rave feesten.Huh? Hoe gebruik je scherp dan in een zin bij jullie? Ik ben scherp op je?
•
Ik vind het wel grappig hoe je in een nieuwe woonomgeving wel nieuwe woorden kunt overnemen.

Zo zeg ik nu soms dat mijn zoontje aan het miemelen is, een woord dat ik voorheen nooit gebruikte.
quote:Frizz schreef op 02 februari 2014 @ 20:08:

[...]

Huh? Hoe gebruik je scherp dan in een zin bij jullie? Ik ben scherp op je?Du kens kallen wa se wils, maar die is scherp (Je kunt praten wat je wil, maar zij is geil). Als toevoeging. Een nieuwe collega (insert lachje): scherp.
quote:NYC schreef op 02 februari 2014 @ 20:10:

Ik vind het wel grappig hoe je in een nieuwe woonomgeving wel nieuwe woorden kunt overnemen.

Zo zeg ik nu soms dat mijn zoontje aan het miemelen is, een woord dat ik voorheen nooit gebruikte. Hij doet niet aan fispernullen?
Lemoos, waarschijnlijk ietsje noordelijker dan waar wij wonen?
quote:BellatrixVanDetta schreef op zondag 02 februari 2014 19:12 Empire

Mi jau kennik proate vrouwke!

Chartreuse

Dan kom jij uit mijn omgeving. Leuk, nooit geweten! Hahah wa lief!
Geeeen idee wat fispernullen is. Hij is soms wel een moelejaan.
quote:NYC schreef op 02 februari 2014 @ 20:12:

Lemoos, waarschijnlijk ietsje noordelijker dan waar wij wonen?Ik zit precies in het midden
quote:BellatrixVanDetta schreef op 02 februari 2014 @ 19:43:

Chartreuse

Regio 040.Jij zat iets westelijker dus
quote:cello1987 schreef op zondag 02 februari 2014 19:12 Haha Brabants klinkt altijd zo grappig

Ik denk dat het ook in bepaalde uitspraken zit, zo maak ik de deur altijd los ipv open.

Brabanders praten kei leuheuk!

Mijn stiefpappa kwam uit Brabant hij zei altijd melluk ipv melk hahaha
quote:NYC schreef op 02 februari 2014 @ 20:13:

Geeeen idee wat fispernullen is. Hij is soms wel een moelejaan.

Fispernullen: miemelen om niks bij kleintjes, bij peuters/kleuters: iets uitspoken

Ook handig om te weten:

- Pie(ke)= liefkozend 'kleine' jongen

- Sjnaak= bijdehand opdondertje (positief bedoeld)

- jonk= vervelend kind

- wemel= actief kind

- slauwberger= slim kind, strategisch

- mup(ke)= lief snoetje
quote:NYC schreef op 02 februari 2014 @ 20:10:

Zo zeg ik nu soms dat mijn zoontje aan het miemelen is, een woord dat ik voorheen nooit gebruikte.

Ja, doe ik dus ook.

Twente uitdrukkingen en termen in brabants accent!
Geboren in Drenthe, 19 jaar gewoond. Daarna naar Zwolle verhuisd en nu woon ik al weer een aantal jaar in de buurt van Rotterdam. Ik spreek alles. Groningse vriendin, dus Gronings zit er ook wel in. Ook een Friese vriendin gehad.

Ik neem snel een accent over, als mijn vriend niet hier had gewoond maar in Groningen was mijn accent anders.

Voor mijn werk is het wel handig, meestal praat ik (naar mijn idee dan) ABN. Het hangt er van af wie ik aan de telefoon heb maar ik kan dan zo met iemand mee praten.
Ik kan trouwens alle accenten van Nederland wel na doen en Amerika,Surinaams,Chinees ik vind het leuk om te doen en als ik het doe lacht iedereen zich een ongeluk.

Kalender of lollie voo kinder de bai?

Ik haal eem een bossie bloemn veur mien va

* Ik ga even na ons marg en dan na ons pa en ma , dan rij ik dalijk jou kant in .
quote:Olijfje_ schreef op zondag 02 februari 2014 20:06 Ik kom uit Den Haag en ben opgegroeid in de buurt van Gouda dus een Haagse 'r' en een Goudse/Rotterdamsige (want daar hebben mijn vader en grootouders lang gewoond) 'eau'.

Ik woon nu een jaar of 10 in Gelderland en krijg vaak te horen: "jij komt hier niet vandaan" Die 'r' en die 'eau' zijn wel minder geworden maar ze floepen er nog regelmatig uit.

Ik krijg geen Gelders accent maar merk wel dat ik uitdrukkingen/zinsopbouw (ik doe de vuilniszak weggooien- aaaaargh!) overneem. Ik word gediscimineerd in Gelderland me mijn gooise r, en als ik boers praat dan kijken ze me raar aan.
quote:iones schreef op 02 februari 2014 @ 19:57:

Ik ben geboren en getogen in Brabant en leefde daar tot 2004. Daarna ben ik verhuisd naar Twente.

En dan zeggen ze tegen mij "moar ie bint nie van hier, woa?" (d.w.a. je bent niet van hier, wel?)

Ik klink namelijk nog altijd onvervalst brabants. Zal ik ook nooit afleren, zal altijd zo blijven. Ik verbaas me er over hoe bijvoorbeeld Leontine van Moorsel als brabantse een geheel Rotterdams accent heeft aangemeten zonder enig brabantse restant. Dat zou mij gewoon niet lukken.

Nu zullen die tukkers daar geen aanstoot aan nemen, want ze vinden "het wel een mooi taaltje", zoals ik dat ook vind van het twents. Maar het wekt alleen maar hun nieuwsgierigheid op

Het is trouwens wel zo dat boven de grote rivieren vaak brabants en limburgs met elkaar verward wordt. Terwijl daar toch nog wel een verschil tussen zit.Aan leontien van Moorsel hoor je donders goed dat ze niet uit Rotterdam komt, net zoals je aan mij kunt horen dat ik in Rotterdam geboren en getogen ben maar ik praat geen plat Rotterdams. Iedere streek heeft een accent, ook al spreekt iemand ABN, meestal is het nog wel te horen.
verba volant, scripta manent.
Ik kan ook zigeuner taal:

Stiek mij es een jajumpie

Ik moet ff na de majumkiet

Dat mokkel spant de glimmers uit de kop

Ze spanne de glimmer uit de tokes as joekels uit de teps

Mame bak mij es een lousie

Dat maas niet kwant

Dat gado lonkt aldoor na dat skafeeltje

Tretelings uit !!
quote:MarianneDavids schreef op 02 februari 2014 @ 20:20:

[...]

Aan leontien van Moorsel hoor je donders goed dat ze niet uit Rotterdam komt, net zoals je aan mij kunt horen dat ik in Rotterdam geboren en getogen ben maar ik praat geen plat Rotterdams. Iedere streek heeft een accent, ook al spreekt iemand ABN, meestal is het nog wel te horen.Ik vind haar echt een rotjeknor accent hebben, maar ik hoor er niets brabants meer aan.
Eigenlijk versta ik alle dialecten wel, Fries moet ik even inkomen maar na een dag of twee lukt het aardig.

Schrik wel altijd van mensen die plat Haags praten, denk ieder ogenblik dat ze elkaar naar de strot vliegen
Hier ook een Brabantse (tegen de grens met Gelderland aan). En ik spreek ook ABN met een Brabantse tongval. Verbaas me altijd over Brabanders die ABN menen te spreken maar een veel ergere tongval dan ik ('als mij') hebben. Maar dat geldt overigens niet alleen voor Brabanders maar ook voor Friezen, twentenaren, Achterhoekers, Zeeuwen en oa. Rotterdammers haha.

En afgewerkt ben ik nooit en ik rijd ook nooit aan. Maar soms 'zoek ik het gewoon niet' (=heb ik er geen zin in) of dek ik mijn bed op haha. Niets Brabants is mij vreemd haha.

En idd Bredaas is anders dan Bosch of Eindhoofs. En als mensen ten oosten van Eindhoven praten kan ik vaak niet horen of het nu Limburgers zijn of Brabanders.
quote:iones schreef op zondag 02 februari 2014 20:24 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="MarianneDavids in "Heb jij een accent?"" class="messagelink">MarianneDavids schreef op 02 februari 2014 @ 20:20</a>:</b>

[...]

Aan leontien van Moorsel hoor je donders goed dat ze niet uit Rotterdam komt, net zoals je aan mij kunt horen dat ik in Rotterdam geboren en getogen ben maar ik praat geen plat Rotterdams. Iedere streek heeft een accent, ook al spreekt iemand ABN, meestal is het nog wel te horen.</div></blockquote>Ik vind haar echt een rotjeknor accent hebben, maar ik hoor er niets brabants meer aan. Ja en juist door dat rotjeknor accent vind ik haar niet leuk omdat die g bij haar teveel overheerst, dat maakt haae stem irritant

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven