Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Dames, de Lidl heeft weer zaden!

Gisteren paprika, komkommer, sla en courgette gehaald.

Iets van 20 cent per zakje, vorig jaar de sla en courgette al geprobeerd en die deden het erg goed
@Jet bij mij doet courgette het altijd erg goed. Sla en andijvie zijn hier ook altijd een succes.

Tomatenzaden haal ik uit tomaten die ik in de supermarkt koop en die ik lekker vind. Tot nu toe nog altijd gelukt
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie voor de tips!

Kassa groen staat nu ingeprogrammeerd.

Morgen ff bij de Lidl kijken denk ik en bij de action.

Zus was hier en ze had haar voorraad zaden meegenomen om uit te wisselen. Dat doen we elk jaar wel, scheelt ook weer zaden kopen.
Wat leuk dat dit topic weer is gaan lopen!

Ik heb vandaag voor het eerst volgens de deno-methode gezaaid zoals Diana (mooie moestuin) hem beschreven heeft. Chili's, tomaatjes en paprika's. Ze staan nu met een kruik in een kasje voor het zonnigste raam; hopelijk is dat warm genoeg.

Tomatenzaadjes zelf winnen heb ik nog nooit gedaan maar als het goed te doen is ga ik het zeker proberen, weet je tenminste zeker dat ze lekker zijn.
Het is nog niet te vroeg om nu al te zaaien?

Ik heb nu sla in de vensterbank staan, maar ik was van plan om dat in de keuken te laten staan als pluk groente.

Bij de Lidl hadden ze ook anti slakken bloemzaad, zou dat werken?

Had vorig jaar verschrikkelijk veel naaktslakken, die veel van mijn planten hebben opgegeten (inc mijn zelf gekweekte watermeloen )
@ Jet, bij mij doen de volgende groenten het goed: sla, andijvie, peultjes, sugarsnaps, courgette, aubergine, tomaat.

slakkenprobleem;

http://goedomweten.blogsp ... sch-beschermen-tegen.html
Anti slakken bloemen, geen idee, op mijn balkon drie hoog komen bijzonder weinig slakken

Maar als je even zoekt vind je een hoop tips tegen slakken.

En voor binnen zaaien is het nu wel de goede tijd, maar het staat nog wel anderhalve maand binnen.
Als knoflook schijnt te werken voor slakken, heb ik daar weinig van gemerkt. De aardbeien die pal naast de knoflook stonden, werden ook opgevreten. In de composthoop met koffiedik vond ik ook regelmatig slakken.

Ik bedenk me net dat ik de composthoop ff moet omspitten, dat wat erin zit wil ik gebruiken in de borders, misschien wil de broccoli dan wel. De courgettes doen het er iig wel goed op.

Ook even een nieuw plekje bedenken voor de composthoop (curver prullenbak zonder bodem en deels in de grond zodat de wormen mee kunnen helpen met composteren en door de tuin verspreiden), ik had bedacht dat als ik die elk jaar verplaats, ik de oude plek prima kan gebruiken voor een plant die veel voeding nodig heeft. Het lijkt mij nl dat de bodem om de composthoop heen ook verbeterd is door die hoop.

Dit jaar wil ik ook een wormentoren maken (zelfde als composthoop, maar dan een deels ingegraven pvc buis met gaten erin geboord zodat de wormen in en uit kunnen), ik heb nog een stuk buis over. Die toren kan prima in 1 van de borders.

Hier doen tomaten, aardbeien, peulen en bonen het uitzonderlijk goed. Ik kon vorig jaar kilo's van alles plukken. De lavaz (maggiplant) doet het ook heel goed. Die was 1.70m hoog vorig jaar met veel nieuwe scheuten uit de grond. En de bieslook is weer net zo groot als voor ik hem doormidden splitste.

Eigenlijk mik ik vooral dingen in mijn tuin die ik te duur vind in de supermarkt. En dat bevalt mij wel goed. Ik heb nu nog genoeg bonen in de vriezer voor 3 maaltijden en de peultjes zijn net op. De aardbeien eten wij direct op en de tomaten die zo niet opgaan, gaan in de eigen gemaakte pastasaus, samen met de courgettes e.d.
In Kassa was trouwens ook nog een interessant alternatief voor de zware zonnepanelen. Helaas nog niet op de markt voor de consument, maar ik hoop dat dat niet meer zo lang duurt.

Op de zaadzakjes staat vanaf wanneer je het in potten binnen kunt inzaaien en wanneer je het buiten kunt inzaaien.

Met woekerende planten en kruiden kan je ze beter in potten zetten en dan pas eventueel in de grond. Ze verdringen anders de overige groeiers.
Pumps, die 'panelen' vond ik ook iets om in de gaten te houden. Wij hebben een zonnepaneel op het dak dat ons water verwarmd. Maar stel dat die strips goedkoper zijn dan panelen, wil ik die wel op ons dak voor de rest. Zonnepanelen zijn nl voor ons nu niet rendabel om aan te schaffen, wij wonen in een superzuinig huis.

Het item over de moestuin vond ik wel wat magertjes.
Ja, maar de grote van 1 vierkante meter is wel zeer elementair.

Heb heel mooie bloembakken voor aan de wand gezien. Op maar een muurtje kan dan heel veel.

Ik zit gehuurd, maar zonne-energie is wel populair bij mij. Ik ga over dat project lezen. Wie een tuin of balkon heeft kan ook dat tegen het raam aan hangen.

Ik zet de elementen van de Ikea lampen ook altijd voor het raam en dat werkt goed.
Ben momenteel te zwanger om te tuinieren, maar volg dit topic nog steeds!! Leuk topic
Ik las net iets over het kweken van groenten in potten binnenshuis. Dat lijkt me wel leuk om te proberen. Zijn in dit geval de aangegeven zaaiperiodes van belang? Immers is het binnenshuis altijd warm en kunnen ze voor een raam staan waar veel zon komt. Ook vroeg ik me af of ik de zaadjes dan eerst in een zaadbak moet laten ontkiemen en de plantjes dan in de potten doe, of kan ik de zaadjes gelijk in de potten planten. Iemand tips?
Emmy, ik merk hier dat mijn vleesetende plant (die aan de zonkant op de vensterbank staat) in winterrust is. Volgens mij gaan planten op zonkracht en die is in de winter wat minder. Vorig jaar wilde de sla niet in de winter binnen groeien, ik kreeg alleen lange slierten, geen mooie bladeren.

Ik wilde net zaadjes bestellen (o.a. Wortelpeterselie, gele komkommer en niet scherpe peper) bij een website en nu herkent mijn bank het bankrekeningnummer niet. Balen, ik hoop dat de eigenaresse een oplossing heeft.
Emmy, ik merk hier dat mijn vleesetende plant (die aan de zonkant op de vensterbank staat) in winterrust is. Volgens mij gaan planten op zonkracht en die is in de winter wat minder. Vorig jaar wilde de sla niet in de winter binnen groeien, ik kreeg alleen lange slierten, geen mooie bladeren.

Ik wilde net zaadjes bestellen (o.a. Wortelpeterselie, gele komkommer en niet scherpe peper) bij een website en nu herkent mijn bank het bankrekeningnummer niet. Balen, ik hoop dat de eigenaresse een oplossing heeft.
Zaaiperiodes zijn ja en nee van belang.

Ik heb zelf een windowgarden, en ben in november/december al begonnen met zaaien. Maar plantjes beginnen nu pas aan te slaan.

Normaal gesproken heb ik binnen twee maanden redelijke planten, nu dus pas na drie maanden eindelijk groei.

Dus licht is wel van belang.

Je kunt de zaden gewoon in potten laten ontkiemen.
Ik verschoof net wat bladeren in de tuin, en ontdekte dat naaktslakken zich daar massaal in verstopt hebben. Ik ben dus alvast maar begonnen met het opruimen van de bladeren. Hopelijk scheelt dat komend seizoen alvast iets.
Brrr naaktslakken. Ik wil kijken of ik de tijd kan vinden om de moestuin om te spitten & dan meteen beginnen met slakkenkorrels strooien. Vorig jaar had ik extreem veel slakken in mijn moestuingrond. Met deze winter zal het nu niet anders zijn. En meteen ook maar biologische kattenschrik strooien in de hoop dat mijn kater dit jaar niet op de slaplanten gaat slapen.
Ik heb daarstraks in het nieuws gehoord dat het nog te vroeg is de lente toe te juichen. Volgens die kenner is de natuur momenteel heel erg in de war. Wel is het nog nooit zo'n zachte winter geweest, maar vergeet niet dat USA heel slecht is. De koude wind en de extreme omstandigheden daar. Dat kan het weer hier nog ernstig ontregelen. Maar...... niets is zeker.

Volgens mij is het eind volgende maand pas tijd om te zaaien binnen. Maar als je een grote bak doet met verschillende groottes, zaai- en oogsttijden dan kan je een heel lange periode telkens iets uit een minituin halen. (Maar dat is een puzzel. Er zijn boekjes over. Zelf kan ik momenteel nog steeds niets met mijn balkon.
O ja, die naaktslakken. Ik zag een programma van .... en daar was een mannetje die aan biologisch tuinieren deed. Die at ze gewoon op. Was een fragment in een van die programma's. Geloof ik.... Weet even niet meer, maar ik kijk wel eens RTL late Night, DWDD en Pauw en Witteman. Daar was hij te gast en werd er over een van de programma's gesproken. Maar het kan ook iemand anders zijn geweest.)

Aha... en er zijn er meer. Deze doet het ook en die zat in Man bijt hond. Misschien als hij in je buurt woont.

http://www.manbijthond.nl ... -naaktslakken-als-ontbijt Dat andere fragment kan ik niet vinden. Dus als je nog een stukje tuin over hebt om die Frans te slapen te leggen...
Leuk idee voor een wandje Tekst erbij is in het Zweeds, maar foto prikkelt de fantasie. Zulke wanden zijn te koop.
Hahaha! Ik wou al zeggen, helaas ben ik vegetariër, maar als iemand trek heeft in slakken, dan hoor ik het graag.

Vorig jaar heb ik in de zomer bijna iedere avond en rondje gedaan om slakken te vangen . Ik heb hierbij geleerd dat slakken zich door een plastic zak heen naar buiten kunnen vreten / bijten, of hoe je het ook wilt noemen. Dus ik moet nog even bedenken waar ik de gevangen slakken in doe, en wat ik er vervolgens mee doe.

Die wand is leuk zeg! Lijkt me leuk voor kruiden!

Ik heb een redelijk grote tuin, maar op het westen. Denk niet dat kruiden het goed doen in de schaduw, zal eens kijken of ik nog een zonnig plekje over heb voor zoiets.
gister al wat groenten voorgezaaid die in maart al geplant kunnen worden.

ik had vorig jaar heel veel last van groene rupsen (van het koolwitje). die aten mijn bloemkool en boerenkool helemaal op. Wat is jullie tip daarvoor?

Ik ben geen voorstand voor gif.
De vlinders en rupsen laat ik wel zitten. Vorig jaar had ik 1 broccoli in de tuin en daar mochten ze ongelimiteerd op. Dat beschermde de rest ook meteen.

Je zou steeds de eitjes eraf kunnen halen..
Meer vogeltjes proberen te lokken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven