openbaar borstvoeding geven uit protest

30-04-2014 18:47 576 berichten
Ongeveer zeventig boze vrouwen kwamen vandaag met hun baby naar de Britse sportwinkel Sports Direct om de 25-jarige Wioletta Komar een hart onder de riem te steken. Zij werd eerder dit jaar winkel uitgezet toen ze haar drie maanden oude zoontje daar borstvoeding gaf. Het voeden van de baby zou niet binnen de regels van het bedrijf passen. Wioletta werd door personeel doorgestuurd naar de McDonald’s.

Hardere aanpak

Na dit incident klaagde de moeder vijf keer bij het bedrijf maar ze kreeg geen antwoord. Dan maar op een hardere manier actie ondernemen. Initiatiefnemer Leah Gibson zegt dat ze vandaag alle vrouwen steunen die in het openbaar borstvoeding geven. Zij hebben het recht om hun kinderen in het openbaar te voeden, zonder daarop aangesproken te worden. De opkomst is fantastisch, meer dan ik verwacht had eigenlijk. We wilden gewoon tonen dat we moedermelk kunnen geven zonder dat iedereen onze borsten ziet. Erg toch dat de meesten daar het seksuele van inzien, terwijl ze eigenlijk bedoeld zijn om te voeden. Het liep niet uit de hand

De actie verliep rustig. Na een kwartier verlieten de boze moeders de winkel.

Vertel

Borstvoeding geven in het openbaar: heel gewoon of toch niet? Wat vind jij?

TO begint: ik vind het niet gepast om borstvoeding te geven in het openbaar.
quote:dubiootje schreef op 30 april 2014 @ 21:35:

[...]

Ach, baby's krijgen ook wel eens gewoon honger of dorst, het zijn net mensen Je gaat als je een baby hebt gewoon wel eens dingen doen die langer duren dan de tijd tussen twee voedingen. Je kan ze best even laten wachten, maar als je een halfuur of een uur in zo'n sportzaak bent, dan kun je toch net zo goed even voeden?

Ik heb nooit hysterische baby's gehad, zelfs een lange vlucht gedaan met baby van 11 maanden die daarna van alle (vast opgeluchte ) medepassagiers complimenten kreeg omdat ze zo lief was geweest. Tja, die lag zo ongeveer de hele vlucht aan de borst Ook mijn bovenburen waren verbaasd dat ze bijna nooit een baby hoorden huilen, bij beide baby's. Ik denk dat dat mede kwam omdat ik ze niet hoefde te laten huilen en ze makkelijk kon troosten. En zelf vond ik het erg makkelijk dat ik gewoon van huis kon met alleen een luier, wat luierdoekjes en een spuugdoekje op zak en dat ik me geen zorgen hoefde te maken om voedingstijden en dergelijke. Ik kon altijd wel een plekje vinden om te voeden. Heerlijk toch, dat je als jonge moeder met baby die vrijheid hebt?Ik kon ook altijd wel een plekje vinden om te voeden. Het is namelijk ook doodeenvoudig om bijvoorbeeld sportzaken daarvoor te mijden en een geschikter plekje te vinden. Kennelijk komt bij sommige moeders gevoel voor decorum pas laat weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind liggen slapen totaal wat anders dan je baby voeden, dat is gewoon sociaal afwijkend gedrag. Ik zou trouwens wel zo wegwezen als er een blèrende baby in een winkel was. Als er één ding is waar ik niet tegen kan...
Ga in therapie!
quote:Lebowski schreef op 30 april 2014 @ 21:40:

[...]

Ik geloof je best, maar voor mij is dat geen reden om het te laten. Net als het voor de meeste mannen geen reden is niet te voetballen/voetballen te kijken.Dat kan Lebowski, maar die sportzaak maakt waarschijnlijk een zakelijke afweging. Als ik de deur uitloop dan koop ik niks. Jij koopt op dat moment sowieso niks want jij bent aan het borstvoeden.

If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Wow wat een bizarre reacties hier van degenen die hier niet gepast vinden. Nogal preuts en bekrompen. Wat willen jullie dan? Dat jonge moeders in een sociaal isolement komen omdat openbaar bv geven te aanstootgevend is voor jullie bekrompen geestjes. Verschrikkelijk gewoon!
Ik mag over 6 weken borstvoeding gaan geven en ik kijk er al echt naar uit. Ik hoop zó dat het goed lukt.
quote:Oydis schreef op 30 april 2014 @ 21:45:

Wow wat een bizarre reacties hier van degenen die hier niet gepast vinden. Nogal preuts en bekrompen. Wat willen jullie dan? Dat jonge moeders in een sociaal isolement komen omdat openbaar bv geven te aanstootgevend is voor jullie bekrompen geestjes. Verschrikkelijk gewoon!Uhm ik heb nog bijzonder weinig reacties gelezen van mensen die het afkeuren. Het enige wat veel mensen zeggen is dat ze niet liever hebben dat vrouwen ongeveer topless in het openbaar gaan voeden.
quote:blanche778 schreef op 30 april 2014 @ 21:42:

Ik heb er totaal geen moeite mee als vrouwen borstvoeding geven in het openbaar, maar ik hoef ook niet die hele tiet te zien. Als het zo makkelijk te bedekken is, waarom zou je dat niet doen?

Die plaatjes van Dubiootje vind ik in principe prima. Er zijn er twee waarvan ik zeg, dat zou ook wel iets netter kunnen.Ik hoor dan ook alleen maar hier, in dit soort topics, dat er schijnbaar vrouwen zijn die eerst hun borsten op tafel gooien en dan hun baby eens gaan halen. Of zoiets. Ik ken best veel voedende moeders, maar geen een die haar kind niet discreet voedt.
quote:blanche778 schreef op 30 april 2014 @ 21:48:

[...]

Uhm ik heb nog bijzonder weinig reacties gelezen van mensen die het afkeuren. Het enige wat veel mensen zeggen is dat ze niet liever hebben dat vrouwen ongeveer topless in het openbaar gaan voeden.Heb jij dat ooit ervaren dan?
quote:blauwmetstippen schreef op 30 april 2014 @ 21:51:

[...]

Ik hoor dan ook alleen maar hier, in dit soort topics, dat er schijnbaar vrouwen zijn die eerst hun borsten op tafel gooien en dan hun baby eens gaan halen. Of zoiets. Ik ken best veel voedende moeders, maar geen een die haar kind niet discreet voedt.Viavia komt niet anders tegen blijkbaar. Ik ben nog steeds heel benieuwd waar zij die vrouwen tegenkomt.
Wat ik zeg, ik kan me niet herinneren in een sportzaak te hebben gevoed en het lijkt me niet de ideale plaats. Maar ik heb wel gevoed in winkels waar ik langere tijd was (en dus ook flink wat geld uitgaf). Soms vroeg ik dan wel eens om een plekje om rustig te voeden, maar als er een stoel of bankje was deed ik het ook wel in de winkel. Ik was er wel handig in om het onopvallend te doen, dus ik denk dat de meeste mensen het waarschijnlijk niet eens zagen.

Dan maar geen decorum hoor.
Ga in therapie!
quote:Oydis schreef op 30 april 2014 @ 21:45:

Wow wat een bizarre reacties hier van degenen die hier niet gepast vinden. Nogal preuts en bekrompen. Wat willen jullie dan? Dat jonge moeders in een sociaal isolement komen omdat openbaar bv geven te aanstootgevend is voor jullie bekrompen geestjes. Verschrikkelijk gewoon!

Stel je niet aan!

Dat zegt toch niemand? Het gaat om discreet voeden
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:merano schreef op 30 april 2014 @ 21:45:

[...]

Dat kan Lebowski, maar die sportzaak maakt waarschijnlijk een zakelijke afweging. Als ik de deur uitloop dan koop ik niks. Jij koopt op dat moment sowieso niks want jij bent aan het borstvoeden.

Ik kom toch alleen in een winkel als ik wat wil kopen
Ga in therapie!
quote:fleetfox schreef op 30 april 2014 @ 21:48:

Ik mag over 6 weken borstvoeding gaan geven en ik kijk er al echt naar uit. Ik hoop zó dat het goed lukt. Tuurlijk joh! Reken wel op een leerperiode, maar als het eenmaal goed loopt, kun je lekker overal voeden En als je vragen of problemen hebt, kom je gewoon op het borstvoedingsvragentopic.
Ga in therapie!
Dank je Dubiootje, dat is heel lief!
quote:blauwmetstippen schreef op 30 april 2014 @ 21:52:

[...]

Heb jij dat ooit ervaren dan?

Ja, ik heb wel eens meegemaakt dat een moeder der kind ging voeden en dat zij vast haar tiet vast uit haar shirt haalde, terwijl de persoon die erbij was nog bezig was dat kind uit de kinderwagen te halen. De hele tiet was zichtbaar en nummer 2 was ook behoorlijk prominent aanwezig. Terwijl ze het kind voedde was ook nog het grootste gedeelte te zien.

Als dat recht in je gezichtsveld zit terwijl je zit te eten, vond ik nou niet aangenaam. Het was geen wereldramp en ik heb er geen trauma aan overgehouden. Maar ik dacht wel had dat nou niet even anders gekund. En de hele tijd opzij staren of naar mijn bord vond ik ook niet de leukste optie.

Ik vind het juist goed dat vrouwen borstvoeding geven, maar ik vind het prettiger als ik daarbij niet hun tieten hoef te zien. Ze hoeven die van mij ook niet te zien
Dat vind ik ook niet prettig nee.
Ga in therapie!
quote:calvijn1 schreef op 30 april 2014 @ 21:56:

[...]

Stel je niet aan!

Dat zegt toch niemand? Het gaat om discreet voedenNou, volgens mij is het in deze discussie helemaal niet gewenst in de sportzaak te voeden, ook niet discreet.
quote:merano schreef op 30 april 2014 @ 21:45:

[...]

Dat kan Lebowski, maar die sportzaak maakt waarschijnlijk een zakelijke afweging. Als ik de deur uitloop dan koop ik niks. Jij koopt op dat moment sowieso niks want jij bent aan het borstvoeden.

Maar misschien ben ik wel met man en ander kind die wél wat aan het kopen zijn (meteen ook de reden dat het zo lang duurt, zelf ben ik altijd zo klaar)
Ik vind het lastig! Ik vind namelijk dat je moet voeden wanneer je kindje het nodig heeft. Maar mijn kindje (5 maanden) heeft toch wel al een ritme. Ik ga dus tussen de voedingen door winkelen. Ik ben dan weer op tijd thuis om te voeden. Niet omdat ik mij schaam ofzo, of preuts ben, maar omdat ik het wel iets intiems van. Ik verkeer in een staat van enorme verliefdheid als ik voed, dan doe ik liever thuis in rust, dan ergens in de drukte. Even genieten van mijn kindje!

Laatst een keer wel in het openbaar gevoed. Ik was met zussen op stap en mijn vriend app'te dat hij (met kind) nog steeds bij het voetbal was, er was van alles uitgelopen en hij wilde graag blijven kijken. Ik ben daar toen heen gegaan. Bleek dat een goede vriend van mij moest spelen, die wilde ik ook wel zien! Ik ben toen daar gaan voeden, ik vond het heel spannend!

Ik heb aan de jongen naast mij (een vage bekende) gevraagd of hij het vervelend vond dat ik ging voeden. Was niet zo. Dus ik gevoed, ging prima. Even later pakte mijn vriendin mijn kindje aan en riep hij vol verbazing: ik dacht dat je zou gaan voeden!! :-D

Gelukkig is het toen onopvallend gegaan, want thuis gaat het nog wel eens mis! Wil ik haar net aanleggen, besluit ze nog even rond te kijken, slappe lach te krijgen of aan m'n ketting te frummelen. Ondertussen zit ik al klaar met blote tiet Dat wil ik dus niet in het openbaar!

Maar goed, ik zou het dus altijd vragen van te voren, dan weet je vanzelf of het kan of niet! :-)

Ik vind het overigens wel goed dat er protest was!!! Ik vind het belachelijk dat die mevrouw is weggestuurd tijdens het voeden! Als bedrijf zou ik achteraf hebben gezegd dat ze dat in het vervolg liever niet meer willen hebben om die en die reden..

En degene die zei dat je dan maar gekolfde melk moest geven..... Pfff... Duidelijk nooit borstvoeding gegeven!!!!
Ik denk dat het ook iets cultureels is. Mijn familie komt uit een cultuur waarbij borstvoeding net zo normaal is als ademhalen. En als een ander kindje ook dorst heeft en zijn mama is niet in de buurt is er niks op tegen om dat andere kindje dat dus niet van jou is ook even de borst te geven. Een kind voeden, waar dan ook, is geen probleem.

Ik eet trouwens wel in een sportzaak, meestal zijn het alleen kledingzaken waar je niet mag eten. En als er markt is mag je in alle winkels eten is mijn ervaring
quote:blanche778 schreef op 30 april 2014 @ 22:10:

[...]

Ja, ik heb wel eens meegemaakt dat een moeder der kind ging voeden en dat zij vast haar tiet vast uit haar shirt haalde, terwijl de persoon die erbij was nog bezig was dat kind uit de kinderwagen te halen. De hele tiet was zichtbaar en nummer 2 was ook behoorlijk prominent aanwezig. Terwijl ze het kind voedde was ook nog het grootste gedeelte te zien.

Als dat recht in je gezichtsveld zit terwijl je zit te eten, vond ik nou niet aangenaam. Het was geen wereldramp en ik heb er geen trauma aan overgehouden. Maar ik dacht wel had dat nou niet even anders gekund. En de hele tijd opzij staren of naar mijn bord vond ik ook niet de leukste optie.

Ik vind het juist goed dat vrouwen borstvoeding geven, maar ik vind het prettiger als ik daarbij niet hun tieten hoef te zien. Ze hoeven die van mij ook niet te zien

Nu heb ik op veel plaatsen en lang gevoed, maar hier zou ik ook niet zo blij van worden. Ik vermoed dat deze moeder inderdaad haar gevoel voor decorum wat verloren is en het was een goed idee geweest als de ander die bij haar was haar daar even op attent gemaakt had.

Toch geloof ik dat dat de uitzonderingen zijn, maar die zie je wel en die blijven je bij. De anderen, die zie je waarschijnlijk niet eens. Hoe vaak ik niet een voedende moeder spot (ik zie het gewoon, heb er een soort extra zintuig voor ofzo) en mijn gezelschap zelfs dat hele kind niet gezien heeft...
quote:annelaure schreef op 30 april 2014 @ 22:35:

Ik denk dat het ook iets cultureels is. Mijn familie komt uit een cultuur waarbij borstvoeding net zo normaal is als ademhalen. En als een ander kindje ook dorst heeft en zijn mama is niet in de buurt is er niks op tegen om dat andere kindje dat dus niet van jou is ook even de borst te geven. Een kind voeden, waar dan ook, is geen probleem.

Ik eet trouwens wel in een sportzaak, meestal zijn het alleen kledingzaken waar je niet mag eten. En als er markt is mag je in alle winkels eten is mijn ervaring

In een sportzaak wordt toch heel veel kleding verkocht? Ik vind het overigens ook not done om in andere winkels te eten hoor, ook niet als het markt is.

Als ik mijn kind aantref aan de borst van een ander dan zijn de rapen wel gaar zeg maar, nogal....Maar ik snap best dat dat in andere culturen wel kan.
Er wordt kleding verkocht maar het is geen kledingzaak, meestal staat er ook nergens vermeldt dat je niet mag eten. Maar dit is offtopic dus ik ben weer weg.
quote:troelalaaaatje schreef op 30 april 2014 @ 20:38:

[...]

Mooi dat je zo'n volhouder bent.

Ikzelf vind dat een behoorlijk poos BV. Dat hoor je minder vaak.Dank je :-) Ik moet zeggen dat het na zes mnd steeda makkelijker wordt.
quote:blauwmetstippen schreef op 30 april 2014 @ 22:43:

[...]

Nu heb ik op veel plaatsen en lang gevoed, maar hier zou ik ook niet zo blij van worden. Ik vermoed dat deze moeder inderdaad haar gevoel voor decorum wat verloren is en het was een goed idee geweest als de ander die bij haar was haar daar even op attent gemaakt had.

Toch geloof ik dat dat de uitzonderingen zijn, maar die zie je wel en die blijven je bij. De anderen, die zie je waarschijnlijk niet eens. Hoe vaak ik niet een voedende moeder spot (ik zie het gewoon, heb er een soort extra zintuig voor ofzo) en mijn gezelschap zelfs dat hele kind niet gezien heeft...

t

Oh ik geloof ook dat het een uitzondering was hoor. En het kindje was nog heel erg klein, dus ik geef maar de schuld aan de hormonen

Maar zoiets valt toch veel meer op en blijft beter in je geheugen zitten, dan de honderden keren dat ik langs moeders ben gelopen die wel 'netjes' aan het voeden waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven