vriendin ineens in 'silent modus'

04-07-2008 23:44 323 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het even kwijt. Een van mijn beste vriendinnen, die ik al 30 jaar ken, gaat ineens in de silent modus.

Eervorige week mailde ze dat ze wat gezeur had op haar werk. Ik nodigde haar uit voor een weekendje blijven. Ze zou vrijdagavond komen. Belt vrijdagavond op, vriendje komt langs, wordt zaterdag rond het middaguur. Al wie er kwam...dus ik bel en sms van: waar ben je? Vriendin wil liever andere keer, maar ik geef aan dat ik dat niet zo leuk vind, althans, niet op deze manier, want ik bied haar een schouder aan en heb een huis vol voedsel. Of ze dan tenminste komt eten. Vriendin komt berouwvol langs en we hebben het verder gezellig, vriendin blijft tot zondagavond. Vriendin wil de dag erna, op maandag, langskomen voor mijn afstuderen, ook de borrel en eten. Al wie er komt....geen vriendin. Nou wist ik dat de spanningen op haar werk die dag een hoogtepunt konden bereiken. Ik mail 's avonds of alles okee is. Geen antwoord. Idem dito voor smsjes. Telefoontjes neemt ze niet op, noch mobiel, noch thuis. Ik mail dinsdag twee vrienden van haar, leg uit dat ik niet van de controle ben, maar dat ik haar dus niet te pakken krijg en me zorgen maak. Woensdag bel ik haar op haar werk. Ze zegt dat alles okee is en dat ze me die avond zal bellen. Niet dus.

Beide vrienden laten weten dat alles okee is en dat ze mij zal bellen.

Ze belt niet. Ook hoor ik verder helemaal niets van haar.

Ik stuur vandaag een smsje en een mail van: wat is er, want ik hoor helemaal niets. We zouden deze zondag met onze kinderen naar een pretpark gaan, maar omdat ik met een gekneusde voet zit, (kreeg ik op maandagavond), mail ik haar dat ik dus niet kan, maar stel voor dat we desnoods iets anders doen, speeltuin oid waar ik in ieder geval veel kan zitten. Picknick enzo. Ook daarop reageert ze niet.

Ook op mijn smsje en mail van vandaag reageert ze niet. Op haar Hyves kan ik wel zien dat ze achter de computer zit.

Kortom, ze wil duidelijk niet meer met mij praten maar ik snap er de ballen van waarom???? We zijn goed uit elkaar gegaan die zondag, niets aan de hand.

Ik wil het niet weer via die twee vrienden spelen, maar ik begin zo langzamerhand wel boos te worden. Kennelijk heb ik iets gedaan waar ik mij niet van bewust ben. Het lijkt me dat ik toch op zijn minst of een verklaring zou mogen krijgen, of een boos mailtje over iets waar ik mij niet bewust van ben.

Kortom, hoe zouden jullie dit opvatten en vooral, oplossen?

Muis - completely puzzled.....
quote:marie_liselotte1981 schreef op 05 juli 2008 @ 11:20:

Ik vind wel dat je hebt lopen pushen. Ik begrijp dat je teleurgesteld bent mbt je afstuderen maar laat je vriendin even met rust. Ik denk dat het haar goed recht is om tijd voor zichzelf te willen. Misschien is er niets bijzonders aan de hand, ze heeft een dipje, is erg moe en wil even alleen zijn. Misschien is er wel iets aan de hand maar heeft ze even tijd nodig om dat tegen je te zeggen. anyway..laat haar even en wees niet zo pissig (en kinderachtig) omdat je niets weet.Pissig? Kinderachtig? Dus jij vind het normaal dat er zo met je wordt omgegaan?
Natuurlijk is het haar goed recht om even gas terug te nemen, maar dan nog zou een berichtje van haar kant ('ik heb nu even teveel aan mijn hoofd, ik heb even geen zin in afspreken') netjes zijn.

Ik vind Muis niet pissig en kinderachtig, ze wil gewoon graag weten wat er aan de hand is. Ook haar goed recht!
quote:Ring1981 schreef op 05 juli 2008 @ 11:28:

Natuurlijk is het haar goed recht om even gas terug te nemen, maar dan nog zou een berichtje van haar kant ('ik heb nu even teveel aan mijn hoofd, ik heb even geen zin in afspreken') netjes zijn.

Ik vind Muis niet pissig en kinderachtig, ze wil gewoon graag weten wat er aan de hand is. Ook haar goed recht!Dank je wel.
Hou eens op met die Engelse onzinpraat over 'in de silent modus gaan'. Ze zegt heel weinig meer. Dat klinkt toch veel beter?
quote:FritsvanEgters schreef op 05 juli 2008 @ 11:30:

Hou eens op met die Engelse onzinpraat over 'in de silent modus gaan'. Ze zegt heel weinig meer. Dat klinkt toch veel beter?Goed lieverd, ik ga wel even bij de VivaMod vragen of ze mijn topictitel aanpast......
GAAP! Wat maakt het nou uit hoe je het noemt?
Wat ik nog even kwijt wil, het gaat me niet om het feit dat ze niet op mijn afstuderen was. Een heel dierbare vriend kon er niet bij zijn, en dat vonden we beiden heel vervelend. Dat vind ik ook niet erg.Wel jammer, maar ik neem het iemand niet kwalijk. Waar het mij om gaat is dat iemand ineens (okee FvE) in een radiostilte gaat en indirect laat weten dat alles okee is, maar dat om welke reden dan ook niet aan mij wil laten weten en dan wegblijft zonder berichtje. Als je jarenlang je intiemste zaken met elkaar deelt dan is dit toch wel ineens een koude douche. Dat is het euvel. Niet dat ze kon want mijn halve vriendenkring kon niet komen.
quote:Ring1981 schreef op 05 juli 2008 @ 11:39:

GAAP! Wat maakt het nou uit hoe je het noemt?Engelse ziekte?
quote:Muis66 schreef op 05 juli 2008 @ 11:27:

[...]

Pissig? Kinderachtig? Dus jij vind het normaal dat er zo met je wordt omgegaan?Ik vind het haar goed recht als ze tijd voor zichzelf wil. Je weet nog helemaal niet wat er is en óf er wel wat is.
quote:anemoon schreef op 05 juli 2008 @ 01:58:

Even vanaf de andere kant bekeken: zo te horen gaat ze zelf door een pittige tijd. Heb ik ook wel gehad, en in die periode was ik niet de beste vriendin die je kunt hebben. Liet ik dingen ook wel eens liggen, reageerde ik niet op telefoontjes, smsjes, mailtjes. Ik gaf het meestal wel aan, dat ik gewoon niet zoveel ruimte had, en dat ik tzt wel weer van me zou laten horen.

Ik heb ook zo'n periode gehad dat ik zelf niet goed in mijn vel zat en voor vrienden moeilijk te bereiken was. Denk dat dat bij haar ook ff het geval is.

Misschien zijn de spanningen te groot nu en kan ze jou (hoe lief je het ook bedoelt en hoe goede vriendinnen jullie ook zijn) even niet erbij hebben. En dat bedoel ik niet lullig.

Misschien ziet ze op tegen het weekend pretpark (nog meer drukte) maar wil ze dat nog niet zeggen.

Nouja... ik weet het ook niet natuurlijk, maar trek het je niet teveel persoonlijk aan. En laat haar ff.

Want dit speelt nu net een week toch? Een week lijkt lang als je wacht op een berichtje en zelf alles geprobeerd hebt. Dan is iedere dag frustrerend.

Maar voor iemand die het ff heel druk heeft is een week zo voorbij.

Succes!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Lees nog eens wat je allemaal gedaan hebt nadat ze niet op jouw afstuderen kwam: mailtje, smsje, telefoontje etc etc. Iemand die 3x niet op iets reageert, geeft, hoe onaardig/onfatsoenlijk/indirect ook, een boodschap af.

Wat jij doet is alleen maar op gesproken woorden willen reageren en alleen dat als boodschap erkennen. Zij geeft een ongesproken, nonverbale boodschap af. Het lijkt wel alsof je daar doof voor bent.

Ik zeg dit even heel hard, omdat er mensen zijn die vinden dat je niet teveel pusht..maar kijk even naar hoeveel keer je nul op request kreeg en vraag je af of iemand die maar een beetje betrokken is bij een vriendin zo zou doen.. het is gewoon NEGEREN en negeren is erg!!! En dat laat jij een stuk of 10x achterelkaar toe...

Hoe zit het met je eigenwaarde, dit is je eer toch te na, iemand die jou zo behandelt blijf je bestoken met vragen in berichtjes...

Wat er ook met haar is, een berichtje ben je kennelijk niet waard, een smsje van twee zinnen is zo gepiept...

Dus naar mijn mening ook geen enkel berichtje meer naar haar toe, dat vakantie kaartje: geen boodschap meer op zetten, echt niet doen, hoe vaak moet iemand jou negeren voor je boos wordt?

Ik snap dat een vriendschap van 30 jaar je niet in je koude kleren gaat zitten, maar dan moet het ook wel tegen een stootje kunnen. Dus ook wel goedkomen als jij even niets doet. Het zou niet direct de vriendschap op zich moeten aantasten zoiets.

Ik vraag me af hoe die 30 jaar waren en wie van jullie steeds het meeste investeerde. En wat je van haar aan aandacht en steun kreeg.
Muis, ik snap dat je heel graag wilt weten hoe, wat en waarom, maar ik denk dat je het nu even moet laten rusten. Ik weet natuurlijk niet hoe frequent en intens jullie contact normaal gezien is, maar iemand die mij zoveel keer per week loopt te mailen/sms-en/bellen of ik eens een keertje wat van me kan laten horen, daar zou ik kriegel van worden.

Ik begrijp overigens goed dat je iets van haar zou willen horen en dat je wilt weten of er iets aan de hand is; als ik in jouw positie zou zitten zou ik dat ook allemaal graag willen weten, maar zoals je merkt werkt dit niet, dus ik zou het echt even laten rusten. Ze heeft overigens gezegd dat ze je zou bellen, dus dan kun je aannemen dat ze dat gaat doen. Misschien moet je er alleen wat langer op wachten. Ik zou gewoon lekker op vakantie gaan, een kaartje sturen met een lieve, luchtige tekst en waarin je absoluut niet vraagt om contact op te nemen, en verder even af te wachten. Mocht ze nou na een tijdje nog steeds niets van zich hebben laten horen, dan zou ik even - puur voor jezelf - langs gaan en vragen hoe of wat. Dan heb je er toch wel alles aan gedaan.
quote:Branwen76 schreef op 05 juli 2008 @ 11:55:

Muis, ik snap dat je heel graag wilt weten hoe, wat en waarom, maar ik denk dat je het nu even moet laten rusten. Ik weet natuurlijk niet hoe frequent en intens jullie contact normaal gezien is, maar iemand die mij zoveel keer per week loopt te mailen/sms-en/bellen of ik eens een keertje wat van me kan laten horen, daar zou ik kriegel van worden. .Hangt van de situatie af. Soms horen we niets van elkaar, en spreken we weer af, dan is het contact intensiever mbt tot de afspraak. Het is denk ik de combinatie, ze zou komen, en nogmaals, had ze niet gekund dan was dat wel jammer, maar had ik haar dat niet aangerekend. Maar ze zou komen, komt niet en er zijn grote problemen op het werk. Die combinatie maakte dat ik me zorgen maakte. Iemand zegt toe te komen en komt niet terwijl je weet van grote problemen. Okee, dat kan dus de reden zijn van niet komen en nog vind ik dat geen probleem, ware het niet dat ze dan dus helemaal niet meer reageert. Dat vind ik dus zo merkwaardig. Terwijl ze wel toezegt dat te doen.Bovendien, ze weet van mijn voet, ze zou normaliter (...) gelijk reageren en mij beterschap wensen en bijvoorbeeld grappend vragen wie er nu weer op mijn tenen is gaan staan, zoiets.
quote:marie_liselotte1981 schreef op 05 juli 2008 @ 11:20:

Ik vind wel dat je hebt lopen pushen. Ik begrijp dat je teleurgesteld bent mbt je afstuderen maar laat je vriendin even met rust. Ik denk dat het haar goed recht is om tijd voor zichzelf te willen. Misschien is er niets bijzonders aan de hand, ze heeft een dipje, is erg moe en wil even alleen zijn. Misschien is er wel iets aan de hand maar heeft ze even tijd nodig om dat tegen je te zeggen. anyway..laat haar even en wees niet zo pissig (en kinderachtig) omdat je niets weet.

Dan heb jij waarschijnlijk een heel ander beeld bij goede vrienden dan Muis en anderen. Dat kan en geeft niets, maar betekent niet dat Muis het fout doet.

Ik begrijp je compleet Muis. Ik ben zelf iemand, die zich van tijd tot tijd terug trekt, maar dat laat ik altijd weten. Bij mijn, op een paar vingers te tellen échte vrienden, kan ik 'gewoon' afbellen als ik moeilijk zit. Ik stel het wel eens uit, omdat ik dan enorm in de knoop zit met mezelf, maar naarmate de tijd tot een afspraak vordert, moet ik gewoon wat laten horen. Ik zou het nooit over mijn hart verkrijgen om er dan gewoon niet te verschijnen. Eigenlijk heeft dat nog niet eens zoveel met een goede vriendschap te maken, maar met normale fatsoensnormen.

Ik zou inderdaad afstand nemen, laat maar. Als ze nog prijs stelt op je vriendschap na al die jaren en zij vindt het niet de moeite waard jou op de hoogte te brengen, mag zij de volgende stap zetten. Je hebt je best gedaan.

Ik zou een rijker mens zijn met een vriendin als jij!
In ieder geval laat ik het nu even voor wat het is. Zoals BitterandSweet zegt, ze geeft een boodschap af. Natuurlijk heb ik dat wel door. Alleen, en dat is misschien wel mijn fout, ik vind dit niet de manier. Wees eerlijk naar elkaar. Ik vind dat 30 jaar vriendschap dat rechtvaardigt.

Ik hou voorlopig inderdaad afstand. Als 30 jaar haar evenveel waard is als dat het mij is, zal ze waarschijnlijk wel contact met me opnemen. Denk inderdaad een luchtig kaartje een goed idee is. Dan, niet om FvE te irriteren, maar omdat ik de uitdrukking mooi vind: the ball is in her corner.
Mooi gezegd CL2!
CL2
Tjonge, mijn opmerking heeft er wel ingehakt. Gewoon wat vaker een Nederlands woord zoeken maakt een tekst toch veel leuker om te lezen?
Wat CL2 ook zegt, we trekken ons allemaal terug. Doe ik ook. Een vriendin mailde van: zal ik je bellen? Dat was ten tijde van mijn scriptie. En ik weet: met haar klep ik rustig 3 uur. Elke dag als het moet. Kwam echt niet uit, had net mijn scriptie weer terug van mijn eerste lezer met een welbekende 'rode waas'. Dus ik mailde van: zou het heel graag willen, al is het maar om mezelf 3 uur lang heel zielig en onbegrepen te voelen door mijn eerste lezer (dat is even een grapje hoor, de man had echt wel gelijk!) maar ik ga nu knutselen. Eerdaags ga ik gewoon lekker een hele dag bankhangen bij haar. Een vriend wilde afspreken alleen ik had 'scriptiemarathon' met twee klasgenoten, aan het werk. Hij begreep het probleemloos, bood nog aan om te lezen en pizza langs te brengen :-)

Kortom, een adempauze is niets mis mee. Maar wat je ook zegt, CL2, het fatsoen.
Nou muis lijkt helemaal niet kinderachtig laat staan pissig. Ze lijkt me eerder verdrietig en teleurgesteld.

En nonverbale boodschappen, ja dat kan natuurlijk wel maar na 30(!?!?!) jaar mag je best verwachten dat er toch enige verbale boodschap wordt afgegeven.

Daar is de vriendschap te close voor, "ze moet maar snappen wat ik bedoel als ik nix zeg". Ja zeg, je bent elkaar toch best nog wel wat verschuldigd na zoveel jaar. Een vriendschap gaat twee kanten op, hoe klef ook "tis geven en nemen" en je vriendin maar laten bungelen terwijl je twee andere vriendinnen wel doorgeeft dat je wat gaat laten horen kun je niet maken vind ik.

Ze heeft toch immers zelf tegen die andere twee vriendinnen gezegd dat ze contact opneemt dus dat is dan ook geen nonverbale boodschap. Nee hoor, dit is niet oke en ik kan me goed voorstellen dat dit knaagt bij muis..
quote:FritsvanEgters schreef op 05 juli 2008 @ 12:17:

Tjonge, mijn opmerking heeft er wel ingehakt. Gewoon wat vaker een Nederlands woord zoeken maakt een tekst toch veel leuker om te lezen?

Moet je niet stiekum je message changen! Je wrote zelf dat je guilty bent. As charged!

@ twompie: mooie woordspeling voor jouw en mijn avatar, "knagen". Maar je hebt wel gelijk, ik ben verdrietig en teleurgesteld. En ik ben zelf ook niet iemand van: ik geef wel nonverbale boodschappen af die iemand moet snappen. Weet je, ik vind ook dat je iemand dan niet de ruimte laat als je ineens niets meer van je laat horen. Als je iets dwars zit, terecht of onterecht, zeg het dan, biedt elkaar de kans op het uit te spreken. Zo'n hangende boodschap van: als ik wegblijf vat die of die het wel, natuurlijk wel, maar is het eerlijk? Ga naar iemand toe en zeg wat je op je lever hebt. Dat is misschien ook wel even hard, maar dan kun je verder. Nu laat je zomaar iets hangen en wat is er dan nog na 30 jaar kennelijk over?
quote:Muis66 schreef op 05 juli 2008 @ 12:26:

[...]

Moet je niet stiekum je message changen! Je wrote zelf dat je guilty bent. As charged!

Ik tsjeendzj m'n messudzjes de hool fokking taaim, cos' ik ben faak niet helemaal settisfaaid met mijn postings. Maar inderdaad: guilteej!
Ik sluit me bij Bitterandsweet en Cl2 aan. Ik wil daaraan nog toevoegen, dat ik ook moeite heb met het doorzien van de non-verbale communicatie. Ik zou afstand nemen als ik jou was en dan kan de uitwerking pijnlijk zijn (dat je dus nooit meer iets van je vriendin verneemt, zoals in mijn geval) maar zoals mijn therapeute me ooit leerde: liever geen vriendschap, dan een schijnvriendschap. Als iemand niet het fatsoen zou hebben mij af te bellen voor een cruciaal moment in mijn leven (afstuderen, ziekte...), dan zou ik hooguit spreken van een kennis.
quote:WishfulThinking schreef op 05 juli 2008 @ 12:40:

Ik sluit me bij Bitterandsweet en Cl2 aan. Ik wil daaraan nog toevoegen, dat ik ook moeite heb met het doorzien van de non-verbale communicatie. Ik zou afstand nemen als ik jou was en dan kan de uitwerking pijnlijk zijn (dat je dus nooit meer iets van je vriendin verneemt, zoals in mijn geval) maar zoals mijn therapeute me ooit leerde: liever geen vriendschap, dan een schijnvriendschap. Als iemand niet het fatsoen zou hebben mij af te bellen voor een cruciaal moment in mijn leven (afstuderen, ziekte...), dan zou ik hooguit spreken van een kennis.Dank je Wishful Thinking. En met je laatste zin, misschien is dat laatste nog wel teveel eer. Ik hoop het zelf niet, maar vrees van wel. Maakt het er alleen allemaal niet makkelijker op...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven