Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Dat was ns het wassen met shampoo bij mij ook altijd zo, trouwens, niet alleen.mijn.haar maar mijn hele lijf. Ben gestopt met zwemmen in chloorwater, dus dat probleem is opgelost bij mij
Ik was al benieuwd naar jouw mening, Phips
Ik schrik wel een beetje van dat artikel over hoe BS haar haar heeft verpest.. Mijn haar is nl ook regelmatig zo stug als stro en de glans is echt compleet verdwenen.. Ik krijg daar zelfs opmerkingen over soms, hoe dof mijn haar is.

En ik gebruik heel weinig BS..

Ook spoel ik mijn haar tussendoor met alleen water maar dit heeft totaal geen uitwerking op mijn haar, het blijft viezig/vettig aanvoelen en ik ben al bijna 6 maanden no poo.
Hier vind ik er nog één:

http://empoweredsustenance.com/no-poo-m ... ages-hair/

Hè, was ik net twee weken op weg, begin ik weer te twijfelen...
Ja dat artikel had ik ook gezien, Rasa. Deed me ook zorgen maken.

Ik hen vandaag wel voor het eerst BS en ACV gebruikt. Zoals Phips zei: 15gr. Ik heb alleen wel maar de helft gebruikt van het totaal (heb ook kort haar). M'n haar was wel goed in model te brengen, maar is nog wel beetje vettig. Liep gisteren helemaal met heel vet hoofd rond, want wilde proberen een dag uit te stellen (was het normaal elke dag).

Maar wat moet ik nu morgen als ik weer moet werken?

Weer BS of gewone shampoo? Ik kan echt niet met zulk vet haar naar m'n werk. Maar er moet wel wat veranderen, want ik wordt knettergek van de jeuk.
Wat rot, neversurrender! Zo zonde, als je al zo lang bezig bent wil je ook niet zomaar terug naar shampoo lijkt me? Misschien is dat honing gebeuren iets voor je?

Helaas is het niet zo dat wat natuurlijk is per definitie goed voor je is. (Net dat iets dat onnatuurlijk is niet per definitie slecht voor je is).
Ik ga nu nog proberen met water alleen te wassen en de azijn als conditioner.. Maar de azijn baart me ook zorgen, vooral omdat dit middel ook gewoon gebruikt wordt voor het heftige schoonmaakwerk zoals bijv, ontkalken van keukenmachine's, wcpot en het doodt zelfs schimmels op tegels!!!

En dan denk ik, waarom spuit ik dit in godsnaam in mijn haar???

Het alleen wassen met water ben ik ook sceptisch over want als het na 6 maanden nog niet schoonmaakt, waarom zou het na 6 maanden dan ineens wel voldoende zijn? De Baking Soda werkt ook gewoon meteen als reinigend middel, het werd alleen in het begin nog wat sneller vet maar het werd wel meteen schoon.

Water alleen doet bij mijn haar echt helemaal niks.

Maar ik geef het nog een kans, werkt het niet dan ben ik er echt klaar mee. Ik wil weer gezond, glanzend haar!
Oh oooh... Ik dacht het te hebben gevonden met BS. Was ook niet aan het afbouwen of zo.

Dan nu toch maar gaan doen, of 1 keer per week gaan wassen met een natuurshampoo.. Weet het nog niet..
.
Ik ben niet zo heel erg bang voor de schadelijke gevolgen van BS en azijn. Shampoo is ook een schoonmaakmiddel. BS wordt ook in heel veel baksels gebruikt, dus als het niet schadelijk is voor de binnenkant van mijn lichaam, dan is een kleine hoeveelheid ook niet slecht voor de buitenkant. Daarbij spoel ik het altijd weer goed af.
Ik ben ook benieuwd, of BS dan meer schade aanricht dan shampoo? Mijn haar is wel veel en veel brozer en droger geworden in elk geval, daar word ik echt niet vrolijk van..

En ik mis echt de glans..
Waarom roggebloem?quote:anna1815 schreef op 11 mei 2014 @ 16:00:

Hmm klinkt niet best he die BS. Gebruik het al vanaf januari, met alleen water lukt echt niet, blijft vet worden. Op zoek naar roggebloem dus, iemand een idee waar je dat koopt?
Ik gebruikte ook niet die hele fles in 1 keer, deed er zeker 6 keer mee als het niet meer was. (Halflang haar). Goed schrobben met je nagels over je hoofdhuid, daar komt alle rotzooi vandaan! En niet in laten trekken, wassen, schrobben, schrapen en heel goed uitspoelen!

Als ik dit plaatje mag geloven zouden we het beste ons haar met spuug of urine moeten wassen. Nőg goedkoper dan bs dus
quote:Phips schreef op 11 mei 2014 @ 21:23:

Ik gebruikte ook niet die hele fles in 1 keer, deed er zeker 6 keer mee als het niet meer was. (Halflang haar). Goed schrobben met je nagels over je hoofdhuid, daar komt alle rotzooi vandaan! En niet in laten trekken, wassen, schrobben, schrapen en heel goed uitspoelen!

Thanks. Ik ga het morgen of woensdag weer proberen. Vandaag weer met shampoo gewassen, om netjes naar mn werk te gaan, maar wil wel echt afbouwen. Jeuk leek echt minder te zijn gister (na twee dagen geen shampoo)

Hebben jullie trouwens goed onderbouwde (wetenschappelijke) artikelen waarom gewone shampoo niet goed is?
Ook voor het milieu vind ik erg belangrijk trouwens.
google maar eens op plastic ocean of plasticsoep......
Vorig jaar daar een documentaire over gezien, te verschrikkelijk voor woorden. En nadat er voor de kust weer een potvis was gestrand met zijn buik tjokvol rotzooi die wij met zijn allen hebben gemaakt was voor mij de maat vol. Oke, ik los het probleem niet in mijn eentje op, maar ik draag er ook niet meer (of in ieder geval minder) aan bij. Als meer mensen dat doen gaat het misschien ooit nog eens wat beter.....
Interessant, hoe de stemming omslaat... ik kijk eerlijk gezegd nu ook wat kritischer naar m`n haar, of het al broos en breekbaar wordt
Ik ga nog proberen met 1x in de week bs en tussendoor spoelen met water. Wat ik me afvroeg, ben ik nu de enige hier die glans mist? Mijn haar is echt dof
Ik weet het niet, maar mijn haar is echt mooier en beter dan.ooit. Dus ik zeg: hou vol!

Ik heb destijds veel gehad aan de tips van greenevelien, zoek zo even een linkje op (ben mobiel)
http://wordpress.bespaarenergie.com/zelf-shampoo-maken

Dit is em, ze heeft nog meer leuke tips
Neversurrender: door na de baking soda, je haar te spoelen met appelazijn wordt je haar zachter en glanst het. En dan uitspoelen met (het liefst koud) water. Thats it.

Dat is tenminste bij mij het geval. K doe in een klein plantenspuitje (blokker) een scheutje appelazijn, en vul hem voor de rest met water. Tijdens het naspoelen spuit ik zo'n btje de helft tussen mn haar, dan draai ik m los en giet de rest eroverheen.

Zo doe ik dat trouwens ook met de baking soda. Heb t idee dat ik het dan beter over mijn haar kan verdelen. Zag het eens op Youtube. Werkt voor mij!
Ik doe zowel de bs als de appelazijn al van het begin af aan in een sprayflacon.

Zonder appelazijn zou ik uberhaupt echt nooit meer door mijn haar komen. Het ontklitten gaat prima, de borstel vliegt er doorheen.

Maar de glans lijkt wel door het afvoerputje mee te gaan.
Ik ken haar website idd, erg leuk en leerzaam.

Maar als ik naar die foto kijk van Evelien en hoe haar haar zit... Dan word ik daar niet heel enthousiast van hoor!

quote:Phips schreef op 12 mei 2014 @ 22:13:

Ik weet het niet, maar mijn haar is echt mooier en beter dan.ooit. Dus ik zeg: hou vol!

Ik heb destijds veel gehad aan de tips van greenevelien, zoek zo even een linkje op (ben mobiel)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven