kindje 2 en half jaar denkt dat negroide mensen apen zijn

05-07-2008 23:40 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
De topic zegt het al. mijn zoontje van twee en half jaar schreeuwde vandaag over een negroiede vrouw in de trein, mama kijk, een aap in de trein. Nou ik wist niet waar ik het moest zoeken, Ik vond het eerlijk gezegt nogal komisch,in de zin van die verwaring. Ik vraag me alleen af hoe moet ik hem dit afleren? moet ik hem vertellen waar die negroiede mensen bij zijn dat het mensen zijn maar geen apen? Ik voel me daar opgelaten bij en ik denk dat de negroiede mensen daar zich netzo opgelaten zouden voelen.Het baart me nogal zorgen voor de toekomst. hoe denken jullie dat ik er mee om moet gaan, om hem dat af te leren?

Goetjes mamatjuh
quote:rider schreef op 06 juli 2008 @ 00:16:

[...]

Zou je denken dat het voor een kind duidelijker is als je niet de normale woorden gebruikt, maar gaat omschrijven? Ik geloof je op je woord hoor, maar het lijkt me een vrij nieuw inzicht over de taalverwerving van jonge kinderen.

en hoe maak je dan verschil tussen een Indiër, en een neger? "ja, die met die bruine huid, die een meer Euroaziatisch voorkomen heeft, of die met die bruine huid die ietwat meer de kaaklijn van onze evolutionaire voorouders heeft"? Lijkt me ook niet echt duidelijk.Wat is jouw oplossing dan?
quote:borodini schreef op 06 juli 2008 @ 00:16:

ben heul raar

Ik weet het niet. Bij ons is de autist gewoon bruin, en is de rest ( 4 ander gezinsleden ) gewoon wit. Of blank.

Het valt ons ook eigenlijk nooit op. Tenzij iemand anders er iets van zegt.(f)
quote:shining schreef op 06 juli 2008 @ 00:19:

Je kunt ook zeggen: 'Joh, die mevrouw heeft een donkere huid en is daarom een neger'. Maaaarrrrrrr....niet alle mensen met een donkere huid zijn negers inderdaad.

Kun je dan beter vertellen dat er heel veel mensen zijn met een andere huidskleur zonder dat je woorden asl neger, aziaat, latino e.d. noemt?

Kan natuurlijk. Wij leren onze kinderen om een tafel een tafel te noemen, en geen plank met vier poten. en een neger een neger, een aziaat een aziaat, een latino een latino, en een blanke een blanke.

Ik heb niet de indruk dat onze kinderen enig onderscheid maken op basis van raciale kenmerken in de praktijk. Maar ze doen er niet moeilijk over om politiek correct te zijn. De oudste weet inmiddels ook dat "african-american" een onzin-term is die pc-amerikanen hebben bedacht omdat ze als de dood zijn iemand op de tenen te trappen door een neger een neger te noemen.

Hoe noem je trouwens een blanke? Een pigmentale onderpresteerder?
quote:shining schreef op 06 juli 2008 @ 00:19:

Je kunt ook zeggen: 'Joh, die mevrouw heeft een donkere huid en is daarom een neger'. Maaaarrrrrrr....niet alle mensen met een donkere huid zijn negers inderdaad.

Kun je dan beter vertellen dat er heel veel mensen zijn met een andere huidskleur zonder dat je woorden asl neger, aziaat, latino e.d. noemt?

Ik zou idd de huidskleur benoemen, en niet "het ras"

Onze zoon ( mijn stiefzoon ) is hindoestaans\surinaams \ nederlands. Een mengelmoesje dus. Maar hij is voor ons ( voor de andere 2 kinderen ) gewoon bruin, en niet een hindoestaan. Tenzij ze er specifiek om gaan vragen, dan gaan we uitleggen waar zijn moeder vandaan komt enzo. Maar tot die tijd is hij gewoon bruin. Netzoals wij gewoon blank zijn.

Gewoon dus.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:borodini schreef op 06 juli 2008 @ 00:23:

[...]

Gewoon dus.Volgens mij is dat de hele kern. Niet neurotisch over doen, de termen gebruiken die je zelf normaal vindt, klaar.
quote:rider schreef op 06 juli 2008 @ 00:23:

[...]

Hoe noem je trouwens een blanke? Een pigmentale onderpresteerder?

Niet zo flauw doen.

Ik vind het prima dat je je kind leert om dingen bij de naam te noemen. Maar het gaat hier om een tweejarige. Volgens mij is het woord neger iets te abstract voor een tweejarig kind.
En als mijn kind dus in de trein zou zeggen "kijk mam een aap" Dan zou ik dus zeggen, nee een bruine mevrouw. Als mijn kind dan verder zou vragen , zou ik het uitleggen, of die mevrouw vragen uit welk land ze komt ( of haar voor ouders kwamen )

Maar goed, dat is wat ik nu denk, ik heb het nog nooit gehad. ( behalve de burqa\spook verwarring )
Goh, dat doet me ineens denken aan het zoontje (nu 9 jaar) van mijn zus. Zij had uitleg gegeven over bruine mensen ( nadat hij daar iets over gevraagd had) en dat dat verder gewone mensen zijn maar dan bruin etc etc ..

Zitten ze samen in de trein, en zit daar een bruine (neger) man tegenover hen. Zegt hij hardop en wijzend: 'bedoelde je laatst toen je dat vertelde zo één mam?'
quote:borodini schreef op 06 juli 2008 @ 00:23:

[...]

Ik zou idd de huidskleur benoemen, en niet "het ras"

Ja, ik dus ook. Want als je zegt 'Dat is een Aziaat' of 'Dat is een Latino', geheid dat je dan de vraag krijgt 'Mahaaaaam, wat is dat een Latinoooooooo'.

Vandaar dat ik zou zeggen:'Die mevrouw heeft een donkere huidskleur'.
Mijn zoontje heb ik niet verteld dat een donkere mens een neger of negoide is voor alle duidelijkheid. Ik heb het woord negroiede gebruikt omdat ik het het meest nette naam vind. Dat word namelijk ook als beschrijving bij opsporing verzocht gebruikt en dat klinkt in mijn oren ook minder vijandig
quote:shining schreef op 06 juli 2008 @ 00:25:

[...]

Niet zo flauw doen.Niet zo humorloos doen.quote:Ik vind het prima dat je je kind leert om dingen bij de naam te noemen. Maar het gaat hier om een tweejarige. Volgens mij is het woord neger iets te abstract voor een tweejarig kind.

Volgens mij is de kern van taal dat het abstract is. Daarom kost het wat tijd een kind taal te leren. Maar ik vermoed dat je dat bezwaar van abstractie bij heel veel andere begrippen, die net zo abstract zijn of nog heel wat abstracter, niet hebt. Het is maar een vermoeden natuurlijk.

In de praktijk leert je kind gewoon jouw woorden, door te zien wanneer je die woorden gebruikt. En ik durf er echt vergif op in te nemen dat jij probleemloos weet wanneer de term "neger" wel, en wanneer niet te gebruiken is. Ongeacht de donkerte van de huidskleur.
quote:lonbonton schreef op 06 juli 2008 @ 00:26:

Goh, dat doet me ineens denken aan het zoontje (nu 9 jaar) van mijn zus. Zij had uitleg gegeven over bruine mensen ( nadat hij daar iets over gevraagd had) en dat dat verder gewone mensen zijn maar dan bruin etc etc ..

Zitten ze samen in de trein, en zit daar een bruine (neger) man tegenover hen. Zegt hij hardop en wijzend: 'bedoelde je laatst toen je dat vertelde zo één mam?'
Ik ben dus ook een groot voorstander van openheid.

Pas was ik met mijn dochter van 6 boodschappen aan het doen, en er liep een mevrouw met een zuurstof tankje en slangetjes in haar neus.

Dochter vroeg heel luid " waarom heeft die mevrouw dat mam?" Toen zei ik : "dat moet je maar even aan die mevrouw vragen, die kan dat beter uitleggen "

En idd die mevrouw heeft het kort maar netjes verteld. Dochter tevreden, mevrouw tevreden , ik tevreden.
quote:mamatjuh schreef op 06 juli 2008 @ 00:28:

Mijn zoontje heb ik niet verteld dat een donkere mens een neger of negoide is voor alle duidelijkheid. Ik heb het woord negroiede gebruikt omdat ik het het meest nette naam vind. Dat word namelijk ook als beschrijving bij opsporing verzocht gebruikt en dat klinkt in mijn oren ook minder vijandigVind je "neger" vijandig? Het betekent "zwarte", verder niets. Vind je "blanke" dan ook vijandig?
quote:mamatjuh schreef op 06 juli 2008 @ 00:28:

Mijn zoontje heb ik niet verteld dat een donkere mens een neger of negoide is voor alle duidelijkheid. Ik heb het woord negroiede gebruikt omdat ik het het meest nette naam vind. Dat word namelijk ook als beschrijving bij opsporing verzocht gebruikt en dat klinkt in mijn oren ook minder vijandig

sorry, heel fout van mij, maar "bij opsporing verzocht" en niet zo vijandig

Ik weet wat je bedoeld hoor , dont worry, maar het staat zo grappig.
Overigens, een afgeleide vraag: gaan jullie met je kind zitten om te vertellen wat een woord betekent? Dan kan ik me namelijk wel voorstellen dat je veel woorden te abstract vindt voor een twee-jarige. Ik doe dat nooit met mijn kinderen (van 2 dan), die pikt/pikten gewoon mee wat de mensen om hen heen zeggen.
quote:rider schreef op 06 juli 2008 @ 00:28:

[...]In de praktijk leert je kind gewoon jouw woorden, door te zien wanneer je die woorden gebruikt. En ik durf er echt vergif op in te nemen dat jij probleemloos weet wanneer de term "neger" wel, en wanneer niet te gebruiken is. Ongeacht de donkerte van de huidskleur.

Leer jij je kind dan ook hoe het fotosyntheseproces werkt? Of leg jij gewoon in kindertaal uit dat een bloem groeit als je het water geeft?

Kom op zeg, we hebben het hier over een tweejarig kind. Daar praat je in kindertaal tegen.

En leg me geen woorden in de mond die ik niet heb gezegd, want wat je suggereert vind ik echt vervelend.
quote:shining schreef op 06 juli 2008 @ 00:32:

[...]

Leer jij je kind dan ook hoe het fotosyntheseproces werkt? Of leg jij gewoon in kindertaal uit dat een bloem groeit als je het water geeft?Aan een twee-jarige? Geen van beide!quote:En leg me geen woorden in de mond die ik niet heb gezegd, want wat je suggereert vind ik echt vervelend.ben me van geen kwaad bewust. Ik suggereer volgens mij niks. Doe eens niet zo snel aangevallen zeg.
Jawel,dat doe je wel Rider.
quote:shining schreef op 06 juli 2008 @ 00:34:

Jawel,dat doe je wel Rider.Doe me een lol zeg. Wat suggereer ik dan wel voor vreselijks?
quote:rider schreef op 06 juli 2008 @ 00:30:

[...]

Vind je "neger" vijandig? Het betekent "zwarte", verder niets. Vind je "blanke" dan ook vijandig?Nee, absoluut niet.Ik ben zelf en blanke en als iemand mij voor blanke uitmaakt zou ik dat ook niet erg vinden. Neger komt mij iets meer discrimenerend over voor mijn gevoel enjah ik wil andere mensen niet kwetsen vandaar negroiede mensen. Ik bedoel als mensen er vreden mee hebben dat negroiede goed gekeurt word op tv, dan gebruik ik die naam graag en als ze het erg hadden gevonden dan was het probleem zich wel in de politiek voort gekomen. Ik kies simpelweg voor de makkelijke weg.
quote:mamatjuh schreef op 06 juli 2008 @ 00:36:

[...]

Nee, absoluut niet.Ik ben zelf en blanke en als iemand mij voor blanke uitmaakt zou ik dat ook niet erg vinden. Neger komt mij iets meer discrimenerend over voor mijn gevoel enjah ik wil andere mensen niet kwetsen vandaar negroiede mensen. Ik bedoel als mensen er vreden mee hebben dat negroiede goed gekeurt word op tv, dan gebruik ik die naam graag en als ze het erg hadden gevonden dan was het probleem zich wel in de politiek voort gekomen. Ik kies simpelweg voor de makkelijke weg.Prima natuurlijk, niks mis mee. Ik snap niet waarom "blanke" goed is, en "neger" discriminerend zou zijn. Maar als jij dat zo ziet, vooral nooit de term "neger" gebruiken natuurlijk.
quote:rider schreef op 06 juli 2008 @ 00:28:

[...]

Maar ik vermoed dat je dat bezwaar van abstractie bij heel veel andere begrippen, die net zo abstract zijn of nog heel wat abstracter, niet hebt. Het is maar een vermoeden natuurlijk.

Hier suggereer je dat ik dus geen problemen heb als het om andere woorden gaat, maar wel als het om neger gaat of om 'mevrouw met een donkere huid'. Dus nou niet zo raar gaan doen anders valt er geen discusiie te voeren.
[quote]rider schreef op 06 juli 2008 @ 00:33:

[...]

Aan een twee-jarige? Geen van beide!

[...]

Jij was toch zo voor het benoemen van dingen?

Leg je kind danmaar eens uit hoe dit proces werkt.
quote:rider schreef op 06 juli 2008 @ 00:35:

[...]

Doe me een lol zeg. Wat suggereer ik dan wel voor vreselijks?

Ik heb nog even terug gelezen, en ik suggereer inderdaad niets. Ik zeg alleen dat ik er vergif op durf in te nemen dat jij donders goed het verschil weet tussen negers en bruine mensen die geen neger zijn.

Geen suggestie dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven