Gezondheid alle pijlers

‘We zijn te veel bezig met gezond eten’

27-05-2014 14:13 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezond eten is tegenwoordig een echte hype. De winkelschappen liggen voortaan goed gevuld met bijvoorbeeld chiazaad en açaizaad. Ook in mijn omgeving zie ik dat steeds meer vrienden hier mee bezig zijn. Ze lezen voedingstips op internet of in tijdschriften. Maar draven we nu niet een beetje door… ?

Zo las ik een interview met Ignaas Devisch over het maniakaal bezig zijn met voedsel. Volgens Ignaas zijn we tegenwoordig volledig geobsedeerd door onze gezondheid. Onze gezondheid werd in dit interview gekoppeld aan verschillende aspecten als welvaartziekten, schoonheidsideaal en de medische zorg waar we met z’n allen zo naar verlangen.

Ik ben het hier mee eens. We beginnen massaal aan het powerfood, waar we foto’s van maken en via het social media met elkaar delen. Zo kunnen we de rest van de wereld laten zien, dat we gezond eten. Dat allemaal voor het streven naar dat schoonheidsideaal! Maken we elkaar op deze manier niet helemaal gek?

En dan nog de gezondheidzorg die om de hoek komt kijken. Omdat we zo geobsedeerd zijn door het gezonde eten, willen we ook zeker weten dat we gezond zijn. Ook in het interview kwam naar voren dat er in bepaalde ziekenhuizen dure apparaten worden aangeschaft. Tussen deze ziekenhuizen ligt nog geen afstand van vijftien kilometer. Dit is toch te belachelijk voor woorden? Omdat wij gezonde eters zo graag zekerheid willen hebben over onze gezondheid. De vraag naar zekerheid wordt steeds groter, waardoor een verwijzing naar het ziekenhuis voor een CT-scan steeds makkelijker wordt gegeven.

Naar mijn mening slaan we met deze ‘gezonde’ levensstijl compleet door.
Is niks nieuws hoor. Teveel eiwit en te weinig koolhydraten leidt tot orgaanschade. Dat is al langer bekend. Maar komt gewoon niet binnen bij hen die geobsedeerd zijn door hun gewicht
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 mei 2014 @ 19:08:

[...]

Onzin, er zijn legio onderzoeken die de voordelen van zure zuivel op bijv. de darmflora hebben aangetoond. IN ziekenhuizen worden deze producten zelfs uitgedeeld aan patiënten.

Ook leidt het eten van bijv. yoghurt en karnemelk bij een dieet tot een hoger gewichtsverlies. Het zijn hele goede eiwitleveranciers en bevatten weinig vet.Zure zuivel is idd okee, maar we hadden 't hier over standaard melk.
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 mei 2014 @ 19:09:

Voor alle koolhydraat-angstigen is er slecht nieuws. Op een zeker moment in je leven is het zeer af te raden een koolhydraatbeperkt en eiwitrijk dieet te volgen. Het schijnt namelijk kankerverwekkend te zijn.

http://www.scientias.nl/v ... zo-slecht-als-roken/98434Daarom is af en toe een dag vasten ook zo gezond voor je. Daarmee haal je je IGF-1-niveau naar beneden. Muizen leven op die manier 40% langer. Ook is er onderzoek gaande wat bij muizen in elk geval een betere hersencapaciteit/geheugen bewijst. Er is een vermoeden dat deze eetwijze ook dementie/alzheimer bij mensen kan voorkomen.
Neehoor, ik begon met melkproducten in mijn stukje
Later is nu
Richtlijn voor hoeveelheid eiwit is ca. 1 gram per kilo lichaamsgewicht. als je intensief sport kan je 1,5 rekenen.

Dus stel je weegt 70 kilo en afhankelijk van de hoeveelheid die je sport zou je tussen de 70 en 100 gram eiwit mogen consumeren.

Daar zit je zo aan.

Voorbeeld:

bij de lunch een salade met een half blikje tonijn: 12 gram

Bakje havermout bij het ontbijt 8 gram

noten in de muesli: 5 gram

stukje kipfilet: 30 gram

Quinoa: 16 gram

oeps we zijn er al.
quote:elninjoo schreef op 31 mei 2014 @ 19:22:

[...]

Zure zuivel is idd okee, maar we hadden 't hier over standaard melk.wat is het verschil? Zure zuivel is van melk gemaakt.
quote:elninjoo schreef op 31 mei 2014 @ 19:23:

[...]

Daarom is af en toe een dag vasten ook zo gezond voor je. Daarmee haal je je IGF-1-niveau naar beneden. Muizen leven op die manier 40% langer. Ook is er onderzoek gaande wat bij muizen in elk geval een betere hersencapaciteit/geheugen bewijst. Er is een vermoeden dat deze eetwijze ook dementie/alzheimer bij mensen kan voorkomen.

Hahaha, grapjas.

Een dag vasten?

Een recept voor overgewicht en een aanslag op je weerstand.
Nee, de overconsumptie in onze huidige samenleving is juist een aanslag op je weerstand.

Denk je dat de oermens vroeger 3 keer per dag te eten had en dan ook nog in de juiste samenstelling? Die hadden ook wel 'ns een dag pech bij de jacht en groentes, noten en vruchten waren seizoensafhankelijk.

Kijk deze docu maar als je 't niet gelooft: http://vimeo.com/54089463

Het meest zinnige wat ik sinds lange tijd heb gezien/gehoord wat betreft dieeten.
De oermens werd hooguit een jaar of veertig
Wat ook lastig is, daarbij, is het "gewoon" wat meer bewegen, als je op dagelijkse basis het gevoel hebt dat iemand je knieën met een mes bewerkt.
Later is nu
echt maar zo weinig eiwit? Daar gaat iedereen overheen lijkt me

Dat vastengedoe klinkt dan als het nieuwe wondermiddel, maar ik vraag me af of dit ook verstandig is voor iemand met diabetes II
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
klopt roos. Tenzij 60% van je voeding bestaat uit koolhydraten. En dan heb ik het niet over chips of snoep maar over granen (Volkoren, niet de geraffineerde varianten), peulvruchten, fruit, groente, zaden etc.
dus als 60% van je voedsel bestaat uit groente, fruit etc dan mag je meer eiwitten?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Dreamer schreef op 31 mei 2014 @ 16:03:

[...]

Zo fijn dat j ij het allemaal zo goed weet. Ik weet dus wel zeker dat jij ongelijk hebt, want als ik écht gezond eet, krijg ik voldoende voedingsstoffen binnen. Maar als ik voldoende voedingsstoffen binnenkrijg, krijg ik ook teveel kcal binnen. Oooh wat moet ik doen?? En daarbij.. volgens jou zit ik hier gewoon te liegen, want ik zég wel dat ik gezond eet, maar doe het niet écht, natuurlijk.

En vertel me alsjeblieft niet over doorzettingsvermogen. IK beweeg elke dag ruim een 'uurtje'. Pff.. die hele toon van jou.. bah

Maar goed.. JIJ vindt dat het zo is en JIJ weet het zeker. Ignorance is a bliss, nietwaar?Jeetje, kom op, raap jezelf eens bij elkaar en stop met die smoezen en die slachtofferrol. Waarom zou je in godsnaam niet kunnen bewegen? Omdat je ouder wordt? Serieus? Wat een onzin. Alsof je op je 40e bijv. niet meer mobiel bent ofzo. Ik spreek regelmatig mensen van in de 65 in de, jawel(!), sportschool. Ben zelfs 'bevriend' geworden met een stel. En ze gaan als een tierelier!

Je hoeft niet 70km/h op een fiets te gaan zitten. Voldoende wandelen is ook beweging.

En ja, je kan 'gewoon' normaal eten en drinken. 'Gewone' porties, 'gewoon' voedsel, 'gewoon' drinken en 'gewoon' met mate. Dan hoef je niet constant op die calorietjes te letten, wat sowieso onzin is. Zolang je niet de hele dag door loopt te kanen en te doen, dan is er weinig aan de hand. En sorry dat ik het zeg, ik weet wel degelijk hoe het is. En je voedingsstoffen dagelijks allemaal binnenkrijgen, kan prima, maar je hoeft het niet te overdrijven. Je gaat niet dood als je niet alle dagen evenveel voedingsstoffen binnenhaalt. Je kan het ook afwisselen ;) Je kan ook dat ene koekjes gewoon niet nemen. Je geeft aan dat er koekjes enz in je eetpatroon voorkomen. Wees creatiever in oplossingen ipv dat je het zo zwaar hebt, niet kunt bewegen door ouder worden (alsjeblieft zeg,,,) en je dagelijks over je max kcal zit. Dan is er gewoon iets mis in je eetpatroon en dat moet je aanpakken. En geef me lekker ongelijk als je dat wil.
quote:rosanna08 schreef op 31 mei 2014 @ 20:02:

dus als 60% van je voedsel bestaat uit groente, fruit etc dan mag je meer eiwitten? Nee dan heb je nog 40% over om te verdelen tussen eiwitten en vetten.
quote:delusion schreef op 31 mei 2014 @ 20:20:

[...]

Jeetje, kom op, raap jezelf eens bij elkaar en stop met die smoezen en die slachtofferrol. Waarom zou je in godsnaam niet kunnen bewegen? Omdat je ouder wordt? Serieus? Wat een onzin. Alsof je op je 40e bijv. niet meer mobiel bent ofzo. Ik spreek regelmatig mensen van in de 65 in de, jawel(!), sportschool. Ben zelfs 'bevriend' geworden met een stel. En ze gaan als een tierelier!

Je hoeft niet 70km/h op een fiets te gaan zitten. Voldoende wandelen is ook beweging.

En ja, je kan 'gewoon' normaal eten en drinken. 'Gewone' porties, 'gewoon' voedsel, 'gewoon' drinken en 'gewoon' met mate. Dan hoef je niet constant op die calorietjes te letten, wat sowieso onzin is. Zolang je niet de hele dag door loopt te kanen en te doen, dan is er weinig aan de hand. En sorry dat ik het zeg, ik weet wel degelijk hoe het is. En je voedingsstoffen dagelijks allemaal binnenkrijgen, kan prima, maar je hoeft het niet te overdrijven. Je gaat niet dood als je niet alle dagen evenveel voedingsstoffen binnenhaalt. Je kan het ook afwisselen ;) Je kan ook dat ene koekjes gewoon niet nemen. Je geeft aan dat er koekjes enz in je eetpatroon voorkomen. Wees creatiever in oplossingen ipv dat je het zo zwaar hebt, niet kunt bewegen door ouder worden (alsjeblieft zeg,,,) en je dagelijks over je max kcal zit. Dan is er gewoon iets mis in je eetpatroon en dat moet je aanpakken. En geef me lekker ongelijk als je dat wil.Dit is te makkelijk gedacht. In jouw redenatie zou 50% (het percentage met overgewicht) van de Nederlanders in de slachtofferrol zitten? Want: het is heel makkelijk? Het klinkt heel makkelijk maar makkelijk is het zeker niet. Voldoende bewegen als je bijv. een forse beperking hebt in je bewegingsapparaat is dan niet mogelijk en een koekje minder eten zet eerlijk gezegd ook geen zoden aan de dijk. Het gaat om een nieuw aan te leren patroon dat je de rest van je leven vol moet houden. Iedereen die niet kan bewegen zal dan dus nog strikter aan zijn dieet moeten houden. dat dat heel moeilijk is blijkt wel uit het feit dat zoveel mensen te dik zijn. Of denk jij dat 50% van de Nederlanders het diep in zijn hart lekker vindt om overgewicht te hebben?

[...]

Jeetje, kom op, raap jezelf eens bij elkaar en stop met die smoezen en die slachtofferrol. Waarom zou je in godsnaam niet kunnen bewegen? Omdat je ouder wordt? Serieus? Wat een onzin. Alsof je op je 40e bijv. niet meer mobiel bent ofzo. Ik spreek regelmatig mensen van in de 65 in de, jawel(!), sportschool. Ben zelfs 'bevriend' geworden met een stel. En ze gaan als een tierelier!

En ja, je kan 'gewoon' normaal eten en drinken. 'Gewone' porties, 'gewoon' voedsel, 'gewoon' drinken en 'gewoon' met mate. Dan hoef je niet constant op die calorietjes te letten, wat sowieso onzin is. Zolang je niet de hele dag door loopt te kanen en te doen, dan is er weinig aan de hand. En sorry dat ik het zeg, ik weet wel degelijk hoe het is. En je voedingsstoffen dagelijks allemaal binnenkrijgen, kan prima, maar je hoeft het niet te overdrijven. Je gaat niet dood als je niet alle dagen evenveel voedingsstoffen binnenhaalt. Je kan het ook afwisselen ;) Je kan ook dat ene koekjes gewoon niet nemen. Je geeft aan dat er koekjes enz in je eetpatroon voorkomen. Wees creatiever in oplossingen ipv dat je het zo zwaar hebt, niet kunt bewegen door ouder worden (alsjeblieft zeg,,,) en je dagelijks over je max kcal zit. Dan is er gewoon iets mis in je eetpatroon en dat moet je aanpakken. En geef me lekker ongelijk als je dat wil.Nou ja, 1 van die vriendinnen waar ik het over had heeft dus wel problemen met gewoon bewegen. Dan kan je wel opscheppen over dat bevriende stel uit de sportschool, maar dat werkt dus niet voor iedereen.

[...]

En ja, je kan 'gewoon' normaal eten en drinken. 'Gewone' porties, 'gewoon' voedsel, 'gewoon' drinken en 'gewoon' met mate. Dan hoef je niet constant op die calorietjes te letten, wat sowieso onzin is. Zolang je niet de hele dag door loopt te kanen en te doen, dan is er weinig aan de hand. En sorry dat ik het zeg, ik weet wel degelijk hoe het is. En je voedingsstoffen dagelijks allemaal binnenkrijgen, kan prima, maar je hoeft het niet te overdrijven. Je gaat niet dood als je niet alle dagen evenveel voedingsstoffen binnenhaalt. Je kan het ook afwisselen ;) Je kan ook dat ene koekjes gewoon niet nemen. Je geeft aan dat er koekjes enz in je eetpatroon voorkomen. Wees creatiever in oplossingen ipv dat je het zo zwaar hebt, niet kunt bewegen door ouder worden (alsjeblieft zeg,,,) en je dagelijks over je max kcal zit. Dan is er gewoon iets mis in je eetpatroon en dat moet je aanpakken. En geef me lekker ongelijk als je dat wil.

Ik heb reuma

en ik zit totaal niet in een slachtofferrol. Ik wil je gewoon laten zien, dat het niet zo eenvoudig is, als het voor sommige mensen lijkt.

Ik ben bezig hardlopen op te bouwen. Maar doordat ik weer eens ergens pijn kreeg en rust moest houden, mag ik wéér opnieuw beginnen.

Koekjes zitten in mijn eetpatroon, omdat ik mijzelf niets ontzeg, maar echt niet dagelijks, nog niet eens wekelijks.

Je denkt dat je weet waar je het over hebt.

Je weet er niets van.

Denk je echt dat ik niet graag zoals die 65-plussers die jij kent, veel meer zou bewegen. PIJNLOOS zou willen bewegen? Weet jij hoe dat is? Echt?

Je hebt geen idee, waarschijnlijk.
Later is nu
Dreamer, lopen met reuma is misschien ook niet de meest logische vorm. Heb je geen zwembad in de buurt? Dat geeft geen belasting voor je gewrichten
Ik weet het allemaal Sabbaticalmeds Dokter, fysio en ergo vonden het een goed idee, zolang ik langzaam opbouw en goed luister naar m'n lichaam. Zwemmen heb ik jarenlang gedaan, ben ik echt op uitgekeken. Bovendien heb ik last van eczeem, waardoor zwemmen af en toe echt een hel kan worden.

Voorlopig is het meer wandelen dan hardlopen/joggen. Ik vind dat gewoon de meest prettige beweging, op dit moment. (als ik mij niet richt op het opbouwen van hardlopen, vind ik het lastiger om 2x per week die wandeling te doen) Ik heb echt een hekel aan de sportschool. Niet zozeer het sporten, wel de herrie eromheen. Brr..

Zwemmen is overigens ook niet prettig, als je last van knieën en/of bekken hebt. Dat valt best nog tegen.

Delusion: 'gewoon' matig eten, is behoorlijk lastig, als je het altijd moet doen en bijhouden. Dat gezonde handje noten, dat ik zo graag eet, kan maar zo net zoveel kcal bevatten als een matige lunch. Het lijkt niet veel, maar calorietechnisch is het dat wel. Daarom is bijhouden handig. Zodat je ook kunt zien, waar je de 'fout' inging, waar je beter niet teveel van kunt nemen (gezond en lekker) en waarmee je dat zou kunnen vervangen.
Later is nu
Ja, aquajoggen/aerobics zou je kunnen doen.
Oo. Mijn tip kun je overslaan dus
Overigens is naast de pijn vermoeidheid een behoorlijke valkuil. Het blijkt dat je, als je moe bent, meer gaat eten. Daarom is weinig/slecht slapen ook zo slecht. Maar met mijn reuma ben ik dus ook chronisch moe.

Daar heb ik wel eens aan gedacht, Sweetcaroline. Maar dan zit ik dus weer aan dat chloorwater. Bovendien vind ik het fijne van hardlopen, dat het in mijn eigen tijd kan en dat het niet meer dan 45 minuten duurt. Aquajoggen is maar een beperkt aantal uren per week in het zwembad, dat ik kan. En dan altijd 's avonds.
Later is nu
wandelen is ook prima. Kan je ook fietsen Dreamer?
voor je knieën is hardlopen wel echt funest, vooral als je overgewicht hebt. Elke kilo extra is extra wrijving op je gewrichten. Fietsen is dan beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven