Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
@ chocoladeletter: fijn dat je zo dan toch gewicht verliest :-) Dat is ook nog steeds mijn doel.. Hardlopen motiveert inderdaad ook wel op dat punt en zorgt hopelijk ook voor wat gewichtsverlies straks. En die tien km: die hoop ik ook te lopen, maar dan aan een stuk (want dat is tot nu toe nog niet gelukt, ik heb hem alleen nog maar gelopen met wat wandelpauzes). Muziek heb ik overigens ook nodig, hoor, zonder loop ik niet :-)

@ twilight: fijn dat het goed gaat en je niets merkt!

@ sneeuwwitje: ja, ik heb vandaag ook echt veel gelopen als in wandelen (gemiddeld tempo met enkele km die wel lekker gingen erbij en veel wandelen ligt dan ook op 8.1 km per uur). En die 10 km is incl. inlopen en een aantal keer tussendoor rekken/strekken om blessures te voorkomen. En qua ziek zijn: als ik echt ziek ben, op bed lig en alles is een weekje rust na het ziek zijn verstandig, maar zo erg was het niet. Ook ben ik niet echt 'beter' en heb ik al maanden met wat tussenperioden veel last van mijn keel (ontstoken) en darmen, waarschijnlijk een (voedsel)allergie. Ik kan het niet laten om die periode niet langzaam op te bouwen (ik heb het gevoel anders 'nooit' wat te toen). Misschien eigenwijs, maar ik voel mezelf door wat te sporten juist wat beter (en heb dan ook wat uitdaging nodig).

& succes vast met het uitzoeken van nieuwe schoenen!
Te vroeg gejuicht :(

Vandaag toch verschillende keren steken door mijn knie. Met vlagen.

Moest vandaag eigenlijk weer rondje lopen, maar het regende. Misschien ook maar goed ook dat ik niet heen ben gegaan.
Ik loop 5 km met de mp3's van Evy, omdat er nog geen app was. Nu heb ik de app geinstalleerd, maar daar heb je geen donder aan toch als je al bezig bent? Ik kan 1 gratis training proberen, voor de rest heb je 300 punten nodig. Die je kan kopen. En dat was ik nou net niet van plan

En bij les 1 beginnen om aan de 300 punten te komen zie ik ook niet zitten.
Het was vanmiddag (met de zon er bij) toch warmer dan ik dacht. Dus tijdens het lopen mijn rondje aangepast en door het park gegaan, zodat ik meer in de schaduw van de bomen kon lopen. Mijn benen zijn na een dag werken toch wat zwaarder dan in het weekend, maar toch heb ik 6 kilometer gelopen met een gemiddelde van 10 km/h Nu een paar dagen rust en dan waarschijnlijk zaterdag op mijn nieuwe schoenen lopen (die ik 's ochtends ga kopen!)

@ Lilyofthevalley: je moet inderdaad voor de schema's betalen. Ze hadden destijds nooit gedacht dat de podcasts zo'n succes zouden worden en daar hebben ze helemaal niets aan verdiend. Dus ik snap nu ook wel dat ze willen dat je voor de schema's betaald.

@ Twilight: aaah, super balen. Is het misschien een idee om naar de fysiotherapeut te gaan?

@ Liss: ik wist niet dat je tussendoor ook nog wandelde, dat maakt het natuurlijk wel even wat anders.

Hoe is het met de rest van de lopers?
@sneeuwwitje: ja, dat wandelen doe ik eigenlijk nog steeds. Ik ben erg bang voor blessures en strek/rek dus liever een keertje extra :-)

& wat een goed tempo weer!!

@twight: gaat het inmiddels weer wat beter? Doe je wel voldoende oefeningen voor en na het hardlopen? Ik had ook last van mijn knie (oude blessure die op kwam) en nu ik voldoende aan oefeningen doe (verschillende die ik dan 10 seconden vasthoud en die doe ik dan voor het lopen, na een minuut of drie als ik net warm ben en na het lopen). Ik merkte zelf met de oefeningen wel veel verschil, vergeleken met daarvoor.

@hier: even geen hardlopen voor mij, maar wat dagen rust. Misschien dat ik vanmiddag nog even ga (plan is sportschool, zo nee dan hardlopen), maar anders morgen of wellicht zaterdag pas.
@sneeuwwitje: ik ben vorig jaar bij de fysio geweest, En die kan niets voor mij doen. Op foto's en scan is ook niets te zien. Stomme knie hoort gewoon bij mij.

Goed tempo heb jij gelopen zeg! Wauw!

@Lisss: Misschien moet ik inderdaad wat meer rek en strek oefeningen doen. Die doe ik inderdaad niet veel!

Hier te veel drukte even, hoop dat ik morgenavond tijd heb om te lopen!
@Sneeuwwitje, baal er ook ontzettend van. Op een of andere manier is dit een week die compleet anders loopt dan geplanned. Ik heb in ieder gepland morgenochtend te gaan hardlopen. Lekker rondje heb je gedaan. Ik ben benieuwd hoe je nieuwe schoenen lopen!

@Twilight, wat vervelend dat je toch last hebt gekregen van je knie. Hoop dat de rek en strek oefeningen gaan helpen.

Zoals ik net al zei, ben ik van plan morgen even een rondje te lopen. Ben sinds deze week ook gestart met fysio voor mijn rug, dus ik hoop dat dat niet teveel in de weg gaat zitten.
@sharebear: dan idd voorzichtig zijn!

@twilight: doen! Bij mij hielp dat echt veel. En dan niet alleen wat bijv. Evy zegt met been op ong een meter leggen, maar meerdere oefeningen. Ik doe er altijd 3/4 verschillende. Ik had ook veel last van mijn knie, maar sindsdien is het echt weg/minder. Als ik niet helemaal goed rek/strek (voor of na lopen) merk ik het soms nog, dus wetende waar het door komt.

Merken jullie trouwens ook zoveel vooruitgang in conditie? Ik moest van de week een stuk rennen naar de trein en vervolgens ook naar de tram. Normaal was ik dan altijd wat buiten adem (zo van 'phoe'), maar nu gewoon geheel niet.

Vandaag trouwens inderdaad sportschool gedaan een uurtje. Daarna ging de zon schijnen en had ik eigenlijk nog wel zin in een rondje, maar goed, zou een beetje dubbelop zijn. Morgen hopelijk rondje hardlopen en anders zaterdag.
@lisss, vooruitgang in conditie valt me nog een beetje tegen. Heb soms wel momenten dat ik denk 'goh, eerst zou ik hier buiten adem van zijn', maar die zijn er helaas nog niet zo vaak als ik zou willen. Is ook wel logisch denk ik, omdat ik zo onregelmatig sport.

Net eindelijk weer een rondje gelopen. Ging best lekker voor het feit dat het alweer even geleden is. Vind het alleen heel lastig om tempo vast te houden. Ik merk dat ik snel afzak naar een comfortabele 8 km/h. Heb nu 5x 8 min gelopen met steeds 2 minuten pauze ertussen. In totaal een rondje van 7 km gedaan.
1e 2 lessen van keep running waren zalig. Merk meteen dat ik een stuk sneller loop (9 km/h ipv 8) en het is makkelijker om vol te houden.

Zondag mijn eerste intervaltraining, ben benieuwd!

Veel loopplezier!!
Vanochtend in de hardloopwinkel geweest om nieuwe hardloopschoenen te kopen. Mijn oude (heb ik nu twee jaar) begonnen behoorlijk te slijten, vooral aan de binnenkant. Het blijkt nu dat ik een te grote maat aan had. Heb 1,5e maat kleiner nu (denk zelf dat dit ook deels komt doordat ik sinds ik mijn schoenen heb 20 kilo ben afgevallen, van gewone schoenen heb ik ook een maat kleiner). Het verklaart ook die slijtplekken in mijn schoenen, want de verkoper vond het eerst ook heel raar dat ik die plekken in mijn schoenen had. Dus nieuwe aangehad, de opvolger van mijn huidge schoenen, en het zat heel lekker, sloot goed aan. Alleen de kleur vond ik niet zo mooi. Had al op internet gezien dat ze nog een andere versie hadden en die is nu besteld. Dus hopelijk volgend week op mijn nieuwe schoenen lopen!

Vanmiddag een rondje op mijn oude schoenen gelopen, 6 kilometer en gemiddeld 10 km/h. Vond het wel weer warm, had een lekker rood hoofd

@ Chocoladeletter: wat fijn dat de lessen van Keep Running je zo goed bevallen. Ik vond het ook een heel fijn programma. De intervallessen vond ik wat minder, maar die zijn wel heel goed voor je tempo!

@ Sharebear: het is eerst belangrijk dat je het vol kunt houden, snelheid komt vanzelf!

@ Liss: ik merk dat mijn conditie vooruit is gegaan aan het fietsen, vooral bult op gaat veel sneller. Heb je gisteren of vandaag nog gelopen?

@ Twilight: wat super balen dat ze niets voor je kunnen doen...

Morgen rondje wandelen op mijn nieuwe wandelschoenen zodat deze voor de vakantie ook een beetje ingelopen zijn! Maandag weer naar de hardloopvereniging. En dan hopelijk woensdag op mijn nieuwe schoenen lopen
Vanochtend weer een rondje gelopen,12 en 10 minuten hard gelopen met tussendoor 2 minuten wandelen ging prima.

@lisss ik loop nog niet zo ver maar merk zeker al wel vooruitgang. Vooral bij trappen oplopen en sprintje naar de trein trekken. Ik ben nog steeds wel een beetje buiten adem maar adem al heel snel weer normaal.

@chocoladeletter dat klinkt goed. Je tempo is dan toch al een stukje hoger.

@sneeuwwitje, wat grappig dat je voeten zijn gekrompen. Ik wist niet dat dat gebeurde als je afvalt. Heb je een plaatje van de schoenen die je hebt gekocht?

@teilight balen dat je zo''n last hebt van je knie. Hopelijk helpen strek en rek oefeningen nog iets.

Deze week weer een raar weekje qua reizen dus ik hoop dat ik de 3 keer red!
@sneeuwwitje, nog even geduld dus met je nieuwe schoenen! In welke kleur heb je ze uiteindelijk besteld?

Ik weet dat snelheid vanzelf komt, maar ik vraag me af of ik langzamer ga omdat ik niet harder kan, of omdat ik dan niet aan het focussen ben en rustig aan doe. Een comfortabel tempo is natuurlijk fijn om het wat langer vol te houden, maar ben benieuwd of ik het ook zou redden als ik harder ga. Ben geloof ik alles weer een beetje aan het uitvogelen.
Ik kan geen plaatjes plakken, dus even een linkje van mijn nieuwe schoenen. Op de site kan je ze nog bestellen, dus ik hoop dat ze nog leverbaar zijn. De andere kleur vond ik namelijk echt niet mooi

@ Madamecannibale: wat goed dat je al zo lang gelopen hebt! Straks hoef je helemaal niet meer te wandelen tussendoor (en dan vind je het wandelen tussendoor ook helemaal niet meer prettig, dat is heel apart!).

@ Sharebear: misschien kun je een keer proberen om een deel van je loopstukje iets sneller te lopen. Dan kun je kijken of je het vol kunt houden.
@sneeuwwitje, wauw hele mooie schoenen. Hoop voor je dat ze nog leverbaar zijn.

Ja ik merk dat het nu ook wel snel gaat met opbouwen, vooral de laatste paar minuten kosten steeds nog wel veel moeite. Maar ik kan het wel gewoon volhouden. Het is misschien ook meer mentaal
Nog steeds niet hardgelopen hier, maar een kleine pauze kan geen kwaad denk ik. Ik ben wel drie dagen naar de sportschool geweest (steeds andere les), dus heb ook weer niet stilgezeten. Deze week (begin van de week) ook wel twee keer hardgelopen; morgen weer eens een rondje.

@sneeuwwitje: mooi van de nieuwe schoenen, fijn ook altijd wanneer een leuk kleurtje mogelijk is! Ik loop momenteel met knalgele/roze schoenen (en andere paar is gewoon standaard met wit/blauw). Misschien gek, maar geeft me toch wel wat energie, leuke schoenen(/outfit) :-)

(en dat lopen tussendoor, daar ben ik nog niet geheel vanaf, doe ik ook nog steeds.. maar wel minder; 2x per 10 km zoiets)
Even klagen,

ik zit qua lopen echt in een dip.

Ik liep 2 week geleden de les van evy waar je een uur moest lopen, zwaar maar ik hield het vol.

Maar sindsdien gaat het zzo prut heb het gevoel alsof ik lood in mijn benen heb ofzo.

Moest vandaag 1 uur en 5 minuten. Heb het na 40 minuten oopgegeven, had toen al 3x tussendoor gewandeld

Herkenbaar?
Teuntje, ik heb ook wel eens zo'n week. Dan wil het gewoon niet. Heb je wel normaal gegeten en gedronken vandaag? Heb een keer de fout gemaakt te lang na een maaltijd te lopen, toen ging ik bijna achteruit, zo langzaam ging ik.

Ik zou zeggen, neem 1 (of 2) rustdagen en doe die les van vandaag nog een keer (of doe de laatste les die wel lekker ging nog een keer en pak het vanaf daar weer op) !

Vandaag les 3 gelopen. De eerste interval en t ging heerlijk!! Uiteindelijk 45 min gelopen (tijd is incl de onderbreking om te rekken) 6,04 km! Langste afstand tot nu toe
Whoop Holland Whoop Holland!!!

Heb even geen tijd om uitgebreid op iedereen te reageren, want moet zo echt naar bed, maar zo te lezen gaat het goed met iedereen en zijn jullie allemaal lekker aan het lopen! Toppers!

Lees zo hier en daar ook een dipje en daar zit/zat ik ook in... Donderdag meegedaan met een fun color run, erg leuk, maar liep met een vriendin die nooit hardloopt, dus we hebben veel gewandeld en dat vond ik geen eens erg. Had de puf helemaal niet meer.. Slecht he?! Maar... vandaag over precies 12 weken is de Damloop al en ik moet nu toch echt serieus bezig gaan met trainen en geen dipjes meer hebben anders gaat die damloop hem niet worden en dat zou ik heeeeeel zuur vinden. Dus heb dit weekend niet gelopen en bedacht wat ik nu echt wilde en hoe ik dat het best kan bereiken. Mijn nichtje met wie ik de damloop zou lopen kan ivm persoonlijke omstandigheden niet en ik wil hem niet alleen gaan lopen, dus..... dit weekend op zoek gegaan naar een ander loopmaatje en 1 gevonden, joepie! Heb internet afgezocht voor een goed opbouw/trainingsschema wat ook haalbaar is en besloten om niet meer met Renate/Evy te gaan lopen en ga vanaf morgen een schema van Asics aanhouden, ben heel benieuwd! Volgens het schema moet ik 3x per week trainen en dan kan ik de Damloop rond de 1.50 uur uitlopen. Schema begint ook rustig aan, dinsdag 3km rustig joggen met een pace van 10min/km, dus dat moet echt goed gaan komen! Ben iig erg gemotiveerd en heb er zin in!!

Ga vanaf nu dus ook weer fanatiek mee schrijven en next time ga ik ook weer op iedereen reageren!!
Vanochtend heb ik lekker vrijgenomen dus ik had mooi tijd om te gaan lopen. Een nieuwe les van het schema gevolgd. 12-9-6 met 2 keer een minuut lopen ertussen. In totaal dus 27 minuten gelopen en ongeveer 3,5 km afgelegd. Ik merk wel dat ik langzamer ga lopen het laatste stukje. Dan word het toch wel zwaar. Aan de andere kant een maand geleden liep ik nog maar 15 minuten.

@lisss, je bent wel goed actief geweest dat is ook belangrijk. En misschien dat een pauze inderdaad wel goed is om even te herstellen.

@teuntje, balen dat het zo slecht ging. Wat chocoladeletter zegt, misschien moet je de vorige les nog een keer doen.

@chocoladeletter, zo al meer dan 6 km dat gaat lekker snel, stop je dan tijdens het rennen om tussendoor te strekken? Ik zit altijd een beetje te twijfelen of ik moet strekken, ben daar nogal laks in eigenlijk

@ lexie wat fijn dat je alweer een nieuw hardloopmaatje hebt gevonden. Hopelijk bevalt je nieuwe schema goed.
Madame: ik moest stoppen van Evy Dat hoort bij de interval les. Normaal loop ik aan 1 stuk. Ik wandel normaal gesproken nog wel een stuk uit en dan bij aankomst thuis nog even strekken.

Niet kijken naar wat minder gaat, maar inderdaad: je rent nu al 27 minuten! Dat is hartstikke goed! Ga je nu langzaam aan de loopminuten inkorten. Ik merkte dat op een gegeven moment de wandelstukken me begonnen te irriteren omdat ik uit mijn ritme ging. Zodra je dat bereikt ben je bijna bij het aan 1 stuk lopen!!
Hello dames!

Wel af en toe gelopen, zelfs tijdens mijn weekje Oerol, maar niet trouw om de dag zoals eerst. Vanmorgen na de regen ook mijn schoenen weer aangetrokken en gegaan.

Sneeuwwitje dat moet een aparte ervaring zijn, zoveel afvallen dat zelfs je schoenen te groot worden. Maar het klinkt ook wel logisch, vet gaat natuurlijk ook op je voeten zitten. Mooie nieuwe schoenen heb je nu!

Lexie leuk dat je een nieuw maatje hebt gevonden! Vaak op t moment dat je een strak doel hebt, kun je de dipjes ook beter negeren.

Wat zijn de meesten vooruit gegaan zeg! Als ik zie hoe lang jullie nu kunnen lopen.

Maar als ik consequent blijf lopen kan ik ook wel weer iets opbouwen.
@Lisss, als je verder lekker bezig bent geweest, is een pauze van het lopen niet erg toch? Vandaag nog gelukt om een rondje te lopen?

@Teuntje, wat vervelend dat het ff niet gaat. Misschien wat te actief geweest waardoor het nu even niet gaat? Net wat chocoladeletter zegt, even rust nemen en het daarna weer oppakken.

@Chocoladeletter, goede intervaltraining! En gelijk 6 km gelopen! Watvoor intervallen moest je lopen?

@Lexie, fijn dat je de motivatie weer terug hebt! Damloop is 10 mijl toch? Dat is een flinke afstand! Op wat zit je nu ongeveer?

@Madamecannibale, In een maand tijd heb je de tijd die je kan lopen dus al bijna verdubbeld!

Ik heb vanmiddag ook weer een rondje gedaan. Merk wel dat ik een stuk gemotiveerder ben als ik jullie zie posten over jullie rondjes. Dan voel ik me een beetje 'verplicht' om ook te gaan. Groepsdruk is goed! Ik heb vandaag 18-12-6 gelopen met pauzes van 3 minuten. Was in totaal 6 km. Vond hem wel erg pittig, had mijn hardloopjack aangedaan omdat ik dacht dat het waaide/ging regenen. Ging uiteindelijk het zonnetje schijnen, veel te warm dus!
@Madame goed bezig! En precies moet je zien wat een vooruitgang je boekt in een maand tijd!

@Chocoladeletter wat fijn dat de 1e interval zo lekker ging en dat je de 6km hebt aangetikt!

@Moon, tuurlijk kan je ook opbouwen en goed dat je zelfs tijdens Oerol hebt gelopen. Bij welke les ben je nu?

@Sharebear, wat fijn dat het forum zo motiverend voor je werkt! En goed dat je de les hebt uitgelopen en de 6km hebt aangetikt ondanks dat je het pittig vond. De Damloop is idd 10mijl, ik heb nu 3x 10km gelopen, maar dit gaat nog niet zo soepel en lekker en snel als ik zou willen, maar gaat goed komen. Morgen de 1e training met mijn nieuwe schema, dus ben benieuwd. Loopmaatje gaat ook mee, dus gezellig!
quote:chocoladeletter schreef op 30 juni 2014 @ 11:11:

Madame: ik moest stoppen van Evy Dat hoort bij de interval les. Normaal loop ik aan 1 stuk. Ik wandel normaal gesproken nog wel een stuk uit en dan bij aankomst thuis nog even strekken.

Niet kijken naar wat minder gaat, maar inderdaad: je rent nu al 27 minuten! Dat is hartstikke goed! Ga je nu langzaam aan de loopminuten inkorten. Ik merkte dat op een gegeven moment de wandelstukken me begonnen te irriteren omdat ik uit mijn ritme ging. Zodra je dat bereikt ben je bijna bij het aan 1 stuk lopen!!

Ah vandaar dat je even stopte om te strekken

Ja ik stoor me wel aan die loopminuten maar wil eigenlijk nu toch volgens schema blijven lopen. Vooral omdat het zo wel erg lekker gaat. Dus voorlopig toch nog wel wat wandelen tussendoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven