Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
Hier net nog een rondje gegaan, wel laat, maar toch nog. Drukke dag gehad, dus nog even 'ontspannen'. Ik dacht vijf km te proberen, rustig tempo. Eenmaal bezig ging het lekker, dus had het idee tussendoor twee keer een km te versnellen. Ging op zich goed, tot ik net op het eind van de eerste km versnellen merkte dat mijn darmen nog niet geheel 'beter' zijn, om het zo maar te zeggen. Wel liep ik 10,3 km per uur die km :-) nog 1,5 km naar huis gewandeld en van de week maar weer eens proberen een stukje te gaan hardlopen.. Gaat dus niet helemaal super de laatste tijd, maar ik blijf in beweging.

@chocolade: wat goed. Beviel de intervallen ook goed?

@lexie: mooi dat je een schema hebt gevonden en er weer voor gaat :-)

@madame: zo gezien maak je inderdaad voortgang (en moe worden/langzamer gaan is niet vreemd..). Over een maand is er vast weer wat voortgang :-)

@sharebear: knoop het Jack wellicht een volgende keer om je middel? En ja, motiveert mij ook wel om hier te lezen en posten!

@moon: opbouwen komt straks inderdaad wel, als er wat regelmaat in zit gaat dat best snel. Goed dat je ook van huis toch gelopen hebt in het weekje!
Zoooo, ik had gisteravond echt een zware training bij de hardloopvereniging. Onze vaste trainer was ziek, dus we hadden een trainer van een hogere groep. Die wist wel van aanpakken Heb 7,5 kilometer gelopen (meestal lopen we rond de 5-6 km bij de training) en we hadden een hele pittige intervaltraining. Maar wel een super lekker gevoel! Voelde mijn benen wel gisteren, maar nu valt het me eigenlijk best mee (had een heleboel spierpijn verwacht ). Vandaag rustdag en morgen weer een rondje lopen.

@ Liss: inderdaad laat, maar toch nog lekker een rondje gelopen. Kun je wel slapen daarna?

@ Chocoladeletter: ik deed dat strekken nooit, vond ik zonde van m'n tempo Ik deed dat eerste stuk gewoon in een rustig tempo, dan intervalles, en als ik dan nog doorkon liep ik bij het uitlopen ook gewoon door.

@ Sharebear: je hebt het sneller te warm dan te koud. Ik loop met dit weer altijd in korte broek en shirtje met korte mouwen. Na 1 km heb ik het altijd al goed warm!

@ Moonlight: wat goed dat je ook nog doorloopt. Loop je nu nog met een schema, of gewoon voor jezelf?

@ Madamecanibale: je loopt al behoorlijk lange stukken, echt super goed. Kun je je nog voorstellen dat je na 3 minuten helemaal kapot was? Je bent al zo ver vooruit gegaan.

@ Lexie: goed zo, that's the spirit! In 12 weken kun je heel ver komen en is die Dam tot damloop echt wel haalbaar! Nu consequent 3x per week trainen. Wat bij mij helpt is om de trainingen in mijn agenda te zetten, dan staat het ook een beetje vast!
Dank jullie wel voor de support!

Ik heb steeds de lessen twee keer gedaan. Idd blijven lopen als doel gesteld boven opbouwen. Veel werkstress gehad en dat was ook te voelen aan mijn lichaam. Ben nu bij 17 en wil vanaf nu weer alle lessen 1 x doen. Dan zit ik met een week of 3 a 4 weer op de 5 km.

Ga wel volgende week in Apeldoorn vierdaagse lopen, 20 km. Denk dat hardloopspullen dan thuisblijven, dat wordt teveel.

En donderdagavond met moeder afgesproken om ff de stad in te gaan voor nieuwe hardloopschoenen. Naar een heel goede winkel. Ik hoop een uitverkoopje te kunnen scoren maar anders betaal ik gewoon t volle mep.

@ Sneeuwwitje dat klinkt pittig idd. Goed teken dat je nauwelijks last had vandaag.

@ Liss darmklachten tijdens het lopen zijn niet fijn idd. Hopelijk is t snel over.

@ Sharebear lastig soms he met die kleding. Soms ga ik van huis in korte broek en hemdje, bijna bibberend, maar halverwege heb ik t dan gewoon warm.
@Lexie, hoe ging vandaag je eerste training met je loopmaatje?

@Madame, die loopminuten heb je met je training denk ik toch wel baat bij. Lijkt me ook een soort interval toch?

@Lisss, zo laat nog een rondje gelopen? Wat ontzettend knap dat je er dan nog de motivatie voor hebt. En vervelend van je darmklachten. Ik hoop dat je snel opknapt!

@Sneeuwwitje, lijkt me dat zo'n pittige training veel voldoening geeft!

@Moonlight, mijn ervaring met die winkels is dat ik hoop op een uitverkoopje en eigenlijk altijd de volle mep betaald. Uiteindelijk is het natuurlijk het belangrijkst dat je de schoenen hebt die het lekkerst zitten.

Van het lopen gister vandaag helaas wat last gehad van mijn bilspier. Voelde het al een beetje tijdens het lopen.. Denk dat mijn bilspier nog even moet wennen aan de wat verdere afstand
Sharebear daar zal het idd wel op uitdraaien... Maar ik heb het ervoor over. Loop nu al bijna een jaar op Scapino'tjes en ik heb mezelf nu wel bewezen dat ik hardloopschoenen wel echt ga gebruiken.

(maar t zou toch leuk zijn als er wat korting af gaat )

Ik ben trouwens ineens 3 kg zwaarder. Weeg nu 83 bij een lengte van 1,78. Ik zie t eerlijk gezegd niet, dat ik aangekomen ben. Zit zelfs foto's van afgelopen weekend kritisch te kijken maar ik weet niet waar t zit Raar.

Ben van plan op de koolhydraten te gaan letten. Weet dat de meningen op Viva erover verdeeld zijn. Maar om me heen hoor ik veel positiefs. Heb vanavond een hele lading crackers besteld en als ik die binnen heb, begin ik

Sharebear sterkte met de bilspier!
@sneeuwwitje: en, vandaag ook geen spierpijn van maandag? Nog gelopen vandaag? Ik kan juist wel goed slapen daarna, zo laat lopen doe ik alleen wanneer ik anders met een 'vol hoofd' van de dag naar bed ga, waar ik juist niet mee kan slapen na een drukke dag. Vooral na drukte op het werk of veel andere afspraken vind ik het fijn nog even een klein stukje te lopen om mijn hoofd wat leeg te krijgen. Dan zit er daarna nog wat afkoelen tussen/kop thee oid drinken en een douche, dus ik lig ook niet binnen een kwartier op bed ofzo. Optimaal qua tijd is inderdaad anders, maar eerder op de avond/dag heb ik die dagen geen tijd.

@sharebear: ja, soms is het ook wel wat trekken aan mezelf, maar achteraf voelt het dan toch goed zo de dag af te sluiten (zie verder ook reactie hierboven op sneeuwwitje). Nog last van de spier? Wel goed gerekt vooraf?

@moon: succes met het vinden van schoenen en de vierdaagse! En wat voor crackers bedoel je, koolhydraadarm oid?

@hier: wellicht dat ik vanavond nog een rondje ga, tenzij ik voor de sportschool kies. Of wellicht vanmiddag als de zo'n lekker schijnt.
Liss, ja sorry voor de onduidelijkheid. Koolhydraatarme crackers idd. Die kan ik dan ook meenemen naar t werk voor bij de lunch.

Vind t zelf wel een onhandig gedoe maar door medicijnen gaan de kilo's er niet makkelijk vanaf en ook mijn arts raadde aan, als ik dan wilde afvallen, om de koolhydraten te beperken.

We zullen het zien

Knap hoor dat je soms zo laat nog de zin hebt om hard te lopen. En idd je raakt soms wel wat zorgen of gedachten kwijt onderweg, dat is lekker.
En dan nu.... de laatste keer lopen op mijn oude schoenen
Vanmiddag een rondje gelopen. Viel best mee met mijn benen, ze waren niet heel zwaar. Heb uiteindelijk bijna 6 kilometer gelopen, ik was niet heel snel maar heb wel lekker gelopen.

Nu twee rustdagen en dan zaterdag weer lopen (vrijdag is het ook veel te warm om te lopen overdag).

@ Moonligth: jaloers! Mijn schoenen zijn er nog niet, ik wil ooooook Wat apart trouwens dat je bent aangekomen. Heb je al eens alles opgeschreven wat je eet? En kijk eens het programma Secret eaters op TLC (maandagavond om 9.00 uur), is ook zeer verhelderend. Vooral het verschil tussen wat mensen denken dat ze eten en wat ze in het echt eten! En een tip: eet naast de crackers ook eens een salade.

@ Liss: dat is ook weer zo inderdaad, je hoofd is lekker leeg!

@ Sharebear: daar heb ik soms ook last van, van mijn bilspier. Is een naar gevoel. Is het inmiddels al wat beter?
Hier net weer een rondje gelopen, wel warm zo met die zon overdag maar ook erg lekker! Niet veel hardgelopen, kleine stukjes. Totaal zo'n 4 keer een km (of iets meer) en 8,5 km totaal weg geweest. Het is in elk geval iets he :-)

@moon: op die manier. En ja, wat sneeuwwitje zegt: salade meenemen is ook erg gezond (en lekker). Wellicht helpt het ook al als je het zwaarte punt van diner naar lunch verplaatst (na de lunch brand je het toch vaak wat meer op in vergelijking met na diner).

@sneeuwwitje: toch weer een lekker stukje dan! Loop jij nu alles aan een stuk door?
t Komt echt door de medicijnen, arts zegt het ook. Ik was in t verleden veel slanker en toen sportte ik nog niet eens. Denk dat die laatste kilo's erbij een combinatie zijn van dat ik vlak voor mijn menstruatie zit en kennelijk op Oerol iets ben aangekomen, ook door onregelmatig eten/slapen. Hoewel ik me wel het schompes heb gefietst

Salade mee is zeker een goed idee. Zeker in deze tijd van t jaar. Ik ga t nu wel serieus aanpakken.

Hier is t nog niet zo warm, morgen en overmorgen ws wel. Vrijdag maar vroeg lopen dan, of evt in t bos. (op nieuwe schoenen )

Liss ik vind dat je best veel hebt gelopen zo! Heb je ook een wedstrijd op het oog die je wilt gaan doen?
@moon: nee, geen wedstrijd ideeën hier. Ik wil gewoon mijn conditie verbeteren en wat kilo's kwijt. Verder is mijn hardloopdoel om de 10 km goed te kunnen lopen en dat vind ik aan een stuk door lopen en onder het uur (niet net een paar seconden en een keer, maar structureel daaronder). Uiteindelijk zal ik dan voorjaar 2015 denk ik weer eens meedoen aan een loop. Oktober dit jaar is er ook wel eentje hier in de buurt, maar ik weet niet of ik dan mijn streeftijd al haal :-)

En om dat te bereiken, probeer ik drie keer per week te gaan lopen. Eigenlijk twee keer duurloop, een keer soort van interval. Tot de vakantie gewoon lekker op eigen muziek en naar eigen invulling, maar eind augustus wil ik Evy weer gaan starten om echt goed op te bouwen.

Jij doel(en) voor ogen?
Liss, dank voor je antwoord, ik vind 10 km al een heel mooi streven.

Ik hoop over een aantal weken weer een 5 km loop te lopen. Eind van de zomer ofzo. En van daaruit opbouwen om 10 te gaan lopen, maar ik weet nog niet wanneer.

Ik heb schoenen gekocht! Ben ff lui maar misschien zoek ik later een plaatje ervan.

Goede winkel, je moet stukjes buiten lopen, op de loopband lopen wat ze dan filmen, op een glazen ding staan met een spiegel om de onderkant van je voeten goed te bekijken...

Ik baalde dat ik niet mijn sportBH had aangetrokken want ik heb heel wat stukken moeten rennen buiten met telkens andere schoenen aan.

Ik had een soort afwijking bij mijn linkervoet waardoor ik een heel stuk naar binnen doorzakte iedere stap. Nu wordt dat deels gecorrigeerd maar ze gaf aan dat dat ook bij iedere stap energie kost en dat het misschien ook daardoor minder goed was gelukt om het op te bouwen. Dus ik hoop dat het nu wat beter zal gaan.

Moet wel de eerste paar keer om de 5 min ff wandelen omdat mijn benen moeten wennen aan de schoenen.

Best een heel gedoe nog, schoenen uitzoeken. Stond helemaal dorstig en duizelig buiten aan het einde (eerste dag van mijn dieet haha). Morgenochtend moet ik ze nog even passen omdat ze een klein beetje twijfelde over de maat (warme dag dus misschien wat opgezette voeten)
@Moonlight, jeetje, zolang op scapinoschoenen gelopen? Dan heb je deze echt wel verdiend! Ben benieuwd hoe ze eruit zien en of ze morgen goed zitten! Pas je wel op met je dieet in combinatie met hardlopen? Als je gaat sporten, moet je wel wat energie hebben!

@Lisss, ik snap wel goed wat je bedoelt met je hoofd even leegmaken. Soms kan het echt even zorgen voor wat rust voor het slapen gaan. Ik voelde mijn bilspier wel een beetje tijdens mijn rondje, maar het deed niet echt pijn. Na het lopen ook geen last van gehad. Had deze keer ook wat beter gerekt van te voren, maar weet niet goed hoe ik hem staand het beste kan rekken. Welke oefeningen doen jullie allemaal voor het lopen?

Ik ga denk ik na het weekend weer even lopen. Ga zaterdag naar de sportschool met een hele fanatieke vriendin, dus dat gaat zwaar genoeg worden denk ik!
Pfffff die drempel om weer te beginnen met hardlopen was/is zooooo hoog dat ik het maar blijf uitstellen. Maar vanavond mijzelf eindelijk een goede harde schop onder mijn luie kont gegeven en ik ben gegaan. Lekker muziekje, geen runkeeper aan, wel mijn horloge om en gaan met benen. Op het programma stond 3km met een pace van 9min/km, dus dat heb ik geprobeerd en moet zeggen dat ik heeeerlijk heb gelopen en het ook nog goed vol heb kunnen houden. Mijn pace zat op 7.20 dus ik ben dik tevreden en voel mij nu zo veel fijner en energieker! Dus van het weekend weer!
Ja leuk!! ik doe mee!

Morgen ga ik ook voor de allereerste keer 'hardlopen met Evy'

Er staat 'vrije training' gepland in de app, heeft iemand enig idee wat ik hiervan kan verwachten?
@moon: wat goed van de schoenen! Fijn dat je nu ook echt aangemeten schoenen hebt (althans, geen simpele zonder naar je voeten te kijken, zeg maar). Zal je waarschijnlijk wel merken met lopen! Ik loop bij nieuwe schoenen altijd eerst een klein stukje een aantal keer en wissel in het begin nog af met de oude. Nu eigenlijk nog steeds zo nu en dan, voor de afwisseling.

@sharebear: ik doe er drie, maar vind beschrijven moeilijk. Even plaatjes: http://www.hardloopschema.nl/?p=tools&cat=rekken . Die bovenste doe ik, de vijfde en de tweede, maar dan zet ik bij nr. 2 beide voeten plat ipv de voorste op de hiel. Ik duw dan mijn kont van de voorste been naar boven, dan voel je de stretch enorm in je bil aan die kant.
Reactie ineens weg..

@doris: goed dat new eer geweest bent! Dat herken ik, moeite met gaan, maar dat tweede gelukkig ook. Nu volhouden :-)

@lola: dat is geen echte training, maar alleenrecht registratie van wat je gaat lopen. De training moet je nog kopen in de app (of is wellicht als mp3 nog ergens te downloaden?).
@Sneeuwwitje, zijn je nieuwe schoenen er al? En wat zijn ze moooooi!!!! Ben ook benieuwd hoe ze lopen. Goed idee om de trainingen in je agenda te zetten dat ga ik nu ook doen!

@Moon, nice nieuwe schoenen! Welke zijn het geworden? Zeker wel een heel verschil met je Scapinootjes? En dorstig en duizelig is niet goed, wel om je zelf denken hoor!

@Lisss, bedoelde je mij? Mooi doel heb je om 10km achter elkaar te lopen en binnen het uur. En lekker dat je nu even je eigen schema e met eigen muziek loopt.

@Sharebear succes morgen in de sportschool!

Morgen ga ik weer lopen!
@lexie: ja, ik bedoelde jou ipv doris, geen idee hoe ik daar nu bij kwam (was al laat.. ).
Hahaha Lisss. Wanneer ga jij weer lopen?

Ik heb nu lekker weekend, heerlijk! Morgenochtend wil ik weer een 3k of 5k rondje gaan doen.

Fijn zonnig weekend en veel (loop) plezier!
Vanmiddag een stukje geweest, paar km maar (vier). Werd gebeld en moest opnemen ivm werk, dus weer richting huis gegaan. Was ook wel prima zo met die warmte (en was niet superhit, dus voel mijn spieren en had blijkbaar niet veel meer moeten doen).

Succes morgen/zondag! Ik ga op zijn vroegst zondag weer, maand hoop eigenlijk dat ik de sportschool dan verkies boven een rondje buiten om ook wat spieren op te bouwen, minder kans op blessures tijdens het hardlopen daarmee hopelijk..

Goed weekend!
Jaaaaa, gisteren mijn nieuwe schoenen opgehaald. Het zijn toch andere geworden, want de schoenen die ik besteld had hadden ze niet meer (was van de voorjaarscollectie). Dus ik heb nu de allernieuwste van de wintercollectie en die zijn ook lekker opvallend!

Gisteren was het te warm om te lopen vond ik, dus ik ga straks een rondje lopen. Ben heel benieuwd hoe ze bevallen!

@ Liss: ik loop nu ongeveer een jaar aan één stuk door (dus zonder te wandelen tussendoor). Op een gegeven moment is het wandelen tussendoor niet meer prettig, net alsof je dan uit je ritme bent. Kreeg zijsteek enzo, dus echt een teken dat je er aan toe bent om door te lopen.

@ Moonlight: ik heb de eerste keer ook zo'n analyse gehad. Nu vroegen ze alleen of de schoenen bevielen en heb ik de opvolgers gekregen. Ik ben wel heel benieuwd hoe ze er uit zien (we willen een plaatje!!! ). Heb je er inmiddels al een rondje op gelopen?

@ Sharebear: succes in de sportschool vandaag!

@ Lexie: lastig die drempel, meestal voel je je daarna zoveel beter. Dat moet je eigenlijk onthouden, maar is soms wel heel moeilijk Hoe ging je rondje vanochtend?

@ Lola: vrije training betekent inderdaad dat je geen Evy training doet, maar gewoon voor jezelf gaat lopen. Je kunt één les gratis uitproberen, daarna moet je een schema kopen.

Ik heb sinds gisteren vakantie, echt heerlijk! De komende week kan ik dus lopen wanneer het mij uitkomt. Ga maandag in ieder geval nog naar de hardloopvereniging en dan woensdag en vrijdag lopen denk ik. Zaterdag namelijk mijn tas in pakken, want zondag gaan we op vakantie
@Sneeuwwitje, woooow nice shoes!! Vind ze heeeel mooi! En.. en.. en?? Hoe lopen ze? En wat lekker dat je vakantie hebt. Ben je van plan om tijdens je vakantie ook te gaan lopen? Veel plezier met je rondje op je nieuwe schoenen.

@Lisss, toch goed dat je hebt gelopen en het maakt niet uit toch dat het 'maar' 4km was? Lopen is lopen! Ga je vaak naar de sportschool en wat voor oefeningen doe je dan? Fitness? Veel plezier in ieder geval!

Ik heb dus een trainingsschema gemaakt via Asics en eigenlijk staat de 1e training woensdag gepland, dus vandaag gewoon lekker gelopen, met in mijn achterhoofd die 1e training, dat is namelijk 5km met en pace van 9.59. Ik heb vanochtend een klein rondje van 4km gedaan, maar het lukt niet om een pace van 9.59 aan te houden, dan sjok ik echt en struikel over mijn eigen voeten. Dus lekker mijn eigen rustige tempo aangehouden en ging weer lekker. Heb 4km gelopen met een pace van 7.20. Vond het wel warm en benauwd, maar ging goed. En heb liever dat ik het steeds sneller dan het schema loop dan dat ik er steeds heel veel moeite voor moet doen of net niet haal, niet zo goed voor mijn zelfvertrouwen enzo.. Morgen over 11 weken is het al zover!
@sneeuwwitje: fijn dat je schoenen er zijn! Supergaaf die kleur! Hoe liepen ze? En dat van die zijsteken wist ik niet, klinkt ook vreemd, heb je daar dan na het lopen geen last van?

@lexie: dat klopt, alleen wil ik graag opbouwen met 2x duurloop en een keer interval pw, maar goed, beter iets dan niets :-) en sportschool probeer ik twee keer pw te doen, soms oefeningen in de zaal, maar liever een les bodypump (zaal vind ik wat saai.. les is niet nadenken en gewoon meedoen). Totaal sport ik heus niet altijd vijf keer pw hoor! Ik probeer dat wel altijd, maar soms is het een keer sportschool en twee keer hardlopen (minder in elk geval niet).

En wat bedoel je met pace, is dat minuten per km? Is het programma dan wel goed voor je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven