seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 augustus 2014 @ 17:07:

[...]

Gewoon, tanken bij een benzinepomp zoals Lemoos. De rij bij de kassa van de Albert Heyn zoals bij mij.

Maar goed, dat is geen ook plek voor een vrouw alleen!Hoe vaak gebeurt dit? Maken mannen elke week een obsceen gebaar? Elke maand? Eens per jaar? Elke dag?
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 augustus 2014 @ 17:15:

Nee. Neem ik niet van je aan omdat ik weet dat dit gewoon niet waar is. Normale mannen dien dit ook.Wat precies doen normale mannen?
World of Warcraft: Legion
quote:dubiootje schreef op 05 augustus 2014 @ 16:46:

Waar denk jij dat de verandering in moet liggen dan, mwcactus? Meer vrouwen aan de top? Ik dacht dat ook en zet me daar ook actief voor in, maar ik krijg steeds sterker het idee dat geweld tegen vrouwen en seksisme een echte verandering in de weg staan. Ook als er meer vrouwen aan de top komen. Dat gaat op dit moment sowieso tergend langzaam, en als vrouwen een topfunctie krijgen, dan belanden ze in een zwaar seksistisch klimaat waarin ze moeten vechten om serieus te worden genomen (of überhaupt uit te mogen praten...). Zie bijvoorbeeld dit filmpje van de ronduit onbeschofte wijze waarop het Amerikaanse Congres de nieuwe Fed-voorzitter Yellen ondervraagt in haar confirmation hearing (met vergelijkende opnamen van de confirmation hearing van haar mannelijke voorganger Bernanke). Ze krijgt werkelijk niet de kans ook maar één zin af te maken. Voel je de vijandigheid? Zie je hoe de mannen die haar ondervragen en de voorzitter geen greintje respect voor haar tonen, ondanks dat ze net is benoemd tot de machtigste financiële positie in de VS? Staat dit volgens jou volledig los van de manier waarop vrouwen in het algemeen worden behandeld in de maatschappij?

Zie jij hier de oplossing? Gaan meer Neeliekroezen ervoor zorgen dat het seksueel geweld en de seksuele intimidatie van vrouwen afnemen?

Waaruit concludeer je dat de manier van ondervragen in het filmpje komt omdat ze een vrouw is?

Ik zie een onzeker persoon op een positie waarbij je sterk in je schoenen moet staan. Ik vind haar daarom minder geschikt. Als daar een hakkelende onzekere man had gezeten had ik diezelfde mening gehad.
quote:rosanna08 schreef op 05 augustus 2014 @ 17:08:

linkje naar filmpje

weet je, ook de familie van mannen die veroordeeld worden wegens verkrachting of aanranding of incest zeggen, dat doet mijn broer, vader, neef, oom etc niet. Dat wil niet zeggen dat jij geen gelijk kunt hebben, maar sluit daar je ogen niet voor

Verder heb je hier al een aantal verhalen kunnen lezen van vrouwen die vertellen dat ze op straat benaderd worden, een oom die allemaal rare dingen zegt, een collega die zich er op voor laat staan een seksist te zijn.

Het feit dat jij geen mensen denkt te kennen die dit soort dingen doet, wil niet zeggen dat het niet gebeurt of dat de mannen die dit doen niet normaal zijn. In het algemeen normaal bevonden dan he, we kunnen nog een discussie voeren over wat normaal is

Ok, ik heb het filmpje tot ongeveer de helft bekeken, tot op het punt dat de dame die als een hoer gekleed door een achterbuurt loopt en zegt 'I know the way I dress is provocative'. Nogal wiedes dat ze nageroepen wordt. I keur het niet goed, maar je kunt ook de kat op het spek binden. (yeah yeah, blame the victim, maar ergens moet je ook een beetje common sense hebben).

Het hoogtepunt van de eerste helft van de film is een opzij kijkende zaken man omdat er een mooie vrouw langsloop. Met dramatische muziek, in slow motion. Moet ik de tweede helft ook zien of is het meer van hetzelfde?

Amand maakt op de vorige pagina een heel cruciaal punt: pas op dat feiten van het internet geen eigen leven gaan leiden. Daarom vraag ik het elk van jullie apart. Wat maken jullie dagelijks mee?
quote:hans66, 75 seconden geleden

Wat precies doen normale mannen?Obscene gebaren maken, obscene taal uitslaan of in je oor fluisteren, fluiten, sissen, knijpen, tegen je oprijden, etc. Al die mannen die dt doen zijn ook gewoon iemands zoon, broer, man, collega, buurman, etc. en worden als hele normale en nette mannen beschouwd in hun omgeving. Precies hetzelfde als de aanranders, verkrachters, misbruikers en incestplegers, of denk jullie nu werkelijk dat dit allemaal randfiguren zijn? Nee, het zijn putjesscheppers, bouwvakkers, horecapersoneel, winkelpersoneel, kantoormedewerkers, shoarmaboeren, directeuren, onderwijzers, etc. etc. Allemaal gewoon nette mannen met banen, hypotheken en kinderen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 17:28:

[...]

Ok, ik heb het filmpje tot ongeveer de helft bekeken, tot op het punt dat de dame die als een hoer gekleed door een achterbuurt loopt en zegt 'I know the way I dress is provocative'. Nogal wiedes dat ze nageroepen wordt. I keur het niet goed, maar je kunt ook de kat op het spek binden. (yeah yeah, blame the victim, maar ergens moet je ook een beetje common sense hebben).

Het hoogtepunt van de eerste helft van de film is een opzij kijkende zaken man omdat er een mooie vrouw langsloop. Met dramatische muziek, in slow motion. Moet ik de tweede helft ook zien of is het meer van hetzelfde? je vindt dat onder bepaalde omstandigheden het geoorloofd is om vrouwen zo te behandelen? Serieus???
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
en common sense? Voor wie? Die mannen toch mag ik hopen? Oh nee, die doen wat mannen nou eenmaal doen
quote:rosanna08 schreef op 05 augustus 2014 @ 17:30:

[...]

je vindt dat onder bepaalde omstandigheden het geoorloofd is om vrouwen zo te behandelen? Serieus???

Nee, lees nog een keer wat er staat.

Zo vind ik het ook niet normaal om beroofd te worden, maar als ik met briefjes van honderd door diezelfde buurt was gaan lopen als die dame in hoerenkostuum, dan was ik waarschijnlijk driemaal beroofd.
ze heeft een strak, kort rokje aan, hoezo hoerenoutfit?
Voor wat het waard is, Kadanz: eens met elke post van je. Chapeau dat je de moeite neemt.
quote:kadanz, 10 minuten geleden

Hoe vaak gebeurt dit? Maken mannen elke week een obsceen gebaar? Elke maand? Eens per jaar? Elke dag?

Ik betwijfel of daar betrouwbare cijfers van zijn. Mannen zullen zeker niet betrouwbaar rapporteren over hun gedragingen tov vrouwen. Vrouwen zullen ook niet elke obsceen gebaar rapporteren, vrouwen rapporteren niet eens alle extreme uitwassen van seksueel geweld, laat staan de minder extreme, alledaagse vormen van dit gedrag.
quote:rosanna08 schreef op 05 augustus 2014 @ 17:33:

ze heeft een strak, kort rokje aan, hoezo hoerenoutfit? De hoeren in Manhattan, alwaar dat filmpje geschoten is, kleden zich zo. Jij mag je ook zo kleden. Maar daar kleven nadelen aan. Heel vervelend, maar ja...
Vind je het normaal, Rosanna, dat je eist dat je in deze wereld op elk tijdstip van de dag op elke plek in de wereld gewoon maar kunt doen wat je belieft zonder dat er negatieve consequenties aan hangen? En nee, ik praat niets goed. Maar ik weet wel beter dan in het hoofdkwartier van Hell's Angels te verklaren dat die motorrijders allemaal leernichten zijn. Gordon zou ermee wegkomen misschien, maar ik niet.

Om de rij-instructeur van TAM maar even aan te halen: hier ligt TAM. Hij had voorrang.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 augustus 2014 @ 17:37:

[...]

Ik betwijfel of daar betrouwbare cijfers van zijn. Mannen zullen zeker niet betrouwbaar rapporteren over hun gedragingen tov vrouwen. Vrouwen zullen ook niet elke obsceen gebaar rapporteren, vrouwen rapporteren niet eens alle extreme uitwassen van seksueel geweld, laat staan de minder extreme, alledaagse vormen van dit gedrag.Daarom vraag ik het jou. Hoevaak krijg jij te maken met obscene gebaren?
quote:Amand schreef op 05 augustus 2014 @ 17:40:

Vind je het normaal, Rosanna, dat je eist dat je in deze wereld op elk tijdstip van de dag op elke plek in de wereld gewoon maar kunt doen wat je belieft zonder dat er negatieve consequenties aan hangen? En nee, ik praat niets goed. Maar ik weet wel beter dan in het hoofdkwartier van Hell's Angels te verklaren dat die motorrijders allemaal leernichten zijn. Gordon zou ermee wegkomen misschien, maar ik niet.

Om de rij-instructeur van TAM maar even aan te halen: hier ligt TAM. Hij had voorrang.

Ik zie het al helemaal voor me

Ik denk dat ze me al in mootjes hakken omdat ik een fluorhesje draag en een off road bike heb in plaats van een Harley.

Voor de laatste posts van Kadanz. Seriously, met briefjes van honderd lopen zwaaien? Dus dat doen we als we geen f*cking burka dragen?

Ik denk dat ik elke man die met een Rolex loopt ook maar ga beroven. Vraagt ie toch zelf om, wat denkt ie wel, beetje mijn ogen uitsteken met zijn rijkdom. Zodra hij een lege straat inloopt, is het de mijne. Ik wil natuurlijk geen getuigen, ik WEET namelijk dat beroven niet mag.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 augustus 2014 @ 17:44:

Voor de laatste posts van Kadanz. Seriously, met briefjes van honderd lopen zwaaien? Dus dat doen we als we geen f*cking burka dragen?

Ik denk dat ik elke man die met een Rolex loopt ook maar ga beroven. Vraagt ie toch zelf om, wat denkt ie wel, beetje mijn ogen uitsteken met zijn rijkdom. Zodra hij een lege straat inloopt, is het de mijne. Ik wil natuurlijk geen getuigen, ik WEET namelijk dat beroven niet mag.

De enigen die beledigd kunnen zijn na mijn vergelijking zijn die fluitende mannen omdat ik ze met straatrovers vergelijk.

Denk daar eens heel nuchter over na.
quote:kadanz, 3 minuten geleden

Daarom vraag ik het jou. Hoevaak krijg jij te maken met obscene gebaren?Wekelijks en op Brussel na, kom ik zelden in No Go-areas alleen. Ik draag altijd zakelijke kleding en mijn trouwring, aan mij ligt het niet. En het is minder aan het worden nu ik ouder wordt. Fijn hè?
Er zijn hier vele ervaringen gedeeld. Al die verhalen wegzetten als incident is te makkelijk gedacht.

Bij de paar ervaringen die ik vertelde, was de reactie dat het dan wel om een psycho, of narcist zou gaan. Of een zwaar gestoorde die in een gesloten inrichting thuis hoort. Of het ging om een dronkenlap. Ook te gemakkelijk gedacht.

Was het leven maar zo eenvoudig. Een op de drie vrouwen krijgt in haar leven te maken met seksueel geweld. Vele vrouwen hier hebben meerdere ervaringen met seksuele intimidatie. (en dan delen we waarschijnlijk niet eens de echt pijnlijke ervaringen)

Allemaal incidenten door gestoorde mannen?

Het gedrag is abnormaal, maar dat betekent niet dat die mannen gestoord zijn.

Een heel belangrijk verschil.
quote:kadanz, 20 seconden geleden

De enigen die beledigd kunnen zijn na mijn vergelijking zijn die fluitende mannen omdat ik ze met straatrovers vergelijk.

Denk daar eens heel nuchter over na.Rolexen, briefjes van honderd, vrouwen. Allemaal objecten. Denk jij eens nuchter na. Een vrouw als persoon behandelen is dus afhankelijk van hoe ze zich kleedt en waar ze loopt in jouw ogen.
quote:Amand schreef op 05 augustus 2014 @ 17:35:

Voor wat het waard is, Kadanz: eens met elke post van je. Chapeau dat je de moeite neemt.

Dank je Amand. Het is niet altijd even makkelijk. Sommige vrouwen accepteren gewoon never nooit geen kritiek op het gedrag van de vrouw. Want, oh Pavlov, dat is blaming the victim..

Dat is even 'constructief' als ontkennen dat seksisme bestaat.
quote:loquase schreef op 05 augustus 2014 @ 17:48:

Er zijn hier vele ervaringen gedeeld. Al die verhalen wegzetten als incident is te makkelijk gedacht.

Bij de paar ervaringen die ik vertelde, was de reactie dat het dan wel om een psycho, of narcist zou gaan. Of een zwaar gestoorde die in een gesloten inrichting thuis hoort. Of het ging om een dronkenlap. Ook te gemakkelijk gedacht.

Was het leven maar zo eenvoudig. Een op de drie vrouwen krijgt in haar leven te maken met seksueel geweld. Vele vrouwen hier hebben meerdere ervaringen met seksuele intimidatie. (en dan delen we waarschijnlijk niet eens de echt pijnlijke ervaringen)

Allemaal incidenten door gestoorde mannen?

Het gedrag is abnormaal, maar dat betekent niet dat die mannen gestoord zijn.

Een heel belangrijk verschil.

Ten eerste, bedankt dat je op een rustige manier in discussie treed. Ook al zijn we het niet eens (of praten we langs elkaar heen) ik waardeer je rust en geduld.

Ik zit dus met een dilemma: wie moet ik geloven? wat moet ik geloven?

Ik ben niet gek, ik zie ook seksisme en zelf seksueel geweld om me heen gebeuren. Ik ontken dat dus niet. Maar op het moment dat jullie mij willen vertellen dat het mannen zijn zoals ikzelf en mijn vrienden, dan raak ik in een tweespalt: ik wil je wel geloven, maar ik zie het gewoon niet. Ik zie het mezelf niet doen, ik zie het mijn vrienden niet doen etc. Erger nog, mijn vriendin heeft het er nooit over, haar vriendinnen ook niet.

Vandaar dat ik beter wil begrijpen wat jullie mij proberen te vertellen. Krijg je elke dag met obscene gebaren te maken? Elke week? In welke setting?
Ik begrijp steeds beter wat de mensen achter de slutwalks motiveert.
het feit dat jij het niet ziet of hoort, wil niet zeggen dat het dan ook niet bestaat.

Ik krijg geregeld sisgeluiden, mannen die in de bus net ff te dicht langs me heen komen terwijl er ruimte genoeg is om te passeren, mannen die denken wel even een arm om me heen te kunnen slaan etc. Hoe vaak? Ik tel het niet hoor
quote:kadanz, 11 minuten geleden

Dank je Amand. Het is niet altijd even makkelijk. Sommige vrouwen accepteren gewoon never nooit geen kritiek op het gedrag van de vrouw. Want, oh Pavlov, dat is blaming the victim..

Dat is even 'constructief' als ontkennen dat seksisme bestaat.

Kritiek op het gedrag van de vrouw of op hoe ze zich kleedt en waar ze zich begeeft? Daar zit geen verschil in?

Voorwaarden stellen aan hoe vrouwen zich moeten gedragen, kleden om geen risico te lopen om als object beschouwd te worden, lastig gevallen te worden of verkracht te worden... Hmmm, doet me denken aan... Oja! SEKSISME!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven