Genetisch bepaald?
maandag 8 september 2014 om 00:06
Beste dames en enkele heren van het forum;
Ik ben verslavingsgevoelig, misschien zelfs verslaafd. Aan drank, aan wiet.
Het zit in de genen, in de familie; een verslaving aan het één of ander icm psychische stoornissen, al dan niet gediagnoticeerd.
Helaas, de genen zijn sterker als mijn eigen wil op dit moment, terwijl ik van mezelf dacht dat ik het redelijk onder controle had.
Herkent iemand zich hierin hoe moeilijk het is om tegen je genen te vechten?
Ik ben verslavingsgevoelig, misschien zelfs verslaafd. Aan drank, aan wiet.
Het zit in de genen, in de familie; een verslaving aan het één of ander icm psychische stoornissen, al dan niet gediagnoticeerd.
Helaas, de genen zijn sterker als mijn eigen wil op dit moment, terwijl ik van mezelf dacht dat ik het redelijk onder controle had.
Herkent iemand zich hierin hoe moeilijk het is om tegen je genen te vechten?
maandag 8 september 2014 om 02:36
maandag 8 september 2014 om 03:02
maandag 8 september 2014 om 03:11
quote:Tepelsteeltje schreef op 08 september 2014 @ 02:25:
[...]
Ik heb idd geen vaste baan. Net als zovelen.
Jij wel? Lucky you!
Dat ik problemen heb, wil niet zeggen dat ik me niet wil inzetten voor de maatschappij, en eenmaal bezig, ik ook alles geef om mijn plichten te kunnen/willen voldoen!quote:Tepelsteeltje schreef op 08 september 2014 @ 02:28:
Het gegiebel en de liefdesverklaringen onderling, vind ik trouwens behoorlijk smakeloos. Ik probeer hier een open gesprek aan te gaan, zonder [ver] oordeling[en].quote:Tepelsteeltje schreef op 08 september 2014 @ 02:35:
Volgens mij zijn er mensen die denken dat ik al trillend, lallend, bevend en vol zweren in mijn lijf hier op de bank aan het typen ben op Viva.
Niks is minder waar Ben je aan het dubbelnicken?
[...]
Ik heb idd geen vaste baan. Net als zovelen.
Jij wel? Lucky you!
Dat ik problemen heb, wil niet zeggen dat ik me niet wil inzetten voor de maatschappij, en eenmaal bezig, ik ook alles geef om mijn plichten te kunnen/willen voldoen!quote:Tepelsteeltje schreef op 08 september 2014 @ 02:28:
Het gegiebel en de liefdesverklaringen onderling, vind ik trouwens behoorlijk smakeloos. Ik probeer hier een open gesprek aan te gaan, zonder [ver] oordeling[en].quote:Tepelsteeltje schreef op 08 september 2014 @ 02:35:
Volgens mij zijn er mensen die denken dat ik al trillend, lallend, bevend en vol zweren in mijn lijf hier op de bank aan het typen ben op Viva.
Niks is minder waar Ben je aan het dubbelnicken?
maandag 8 september 2014 om 08:51
Ja, dubbelnicken valt niet mee, maar wat maakt het uit. Probleem blijft: ja, je kunt verslavingsgevoelig zijn door meerdere oorzaken. Maar zoals eerder gezegd: het is geen reden om je bij je verslaving neer te leggen. Tepelsteeltje, het is je eerder gelukt om je verslavingen te boven te komen, hoe is dat gelukt?
maandag 8 september 2014 om 09:08
Je verslaving kan genetisch zijn. Het kan ook 'gewoonte' zijn of 'aangeleerd gedrag'. Maakt dat uit? Nee. Je bent verslaafd en daar moet je hulp voor zoeken. Je erkent het probleem al, dus de eerste stap is er.
Door te zeggen dat je tegen je genen vecht, stel je je passief op "het zit in mijn genen, ik kan er [dus] niets aan doen" Door in te zien dat het je gedrag is, kun je er wél wat aan doen, genen of niet.
Je zult niet de eerste verslaafde zijn, bij wie het 'in de genen' zit, die er met hard werken vanaf komt. Genen of niet, is niet van belang in deze. Dat zijn [mogelijke] oorzaken, maar wat ga je er mee doen, dát is van belang. Hulp zoeken en aan het werk wel.
Door te zeggen dat je tegen je genen vecht, stel je je passief op "het zit in mijn genen, ik kan er [dus] niets aan doen" Door in te zien dat het je gedrag is, kun je er wél wat aan doen, genen of niet.
Je zult niet de eerste verslaafde zijn, bij wie het 'in de genen' zit, die er met hard werken vanaf komt. Genen of niet, is niet van belang in deze. Dat zijn [mogelijke] oorzaken, maar wat ga je er mee doen, dát is van belang. Hulp zoeken en aan het werk wel.
Later is nu