Dees en tees.

17-07-2008 21:53 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier nog zo iemand. En ik ben gedrild in de d en t regels.

Gelukkig kun je je eigen berichtjes aanpassen. Hopelijk voordat iemand je heeft geciteerd.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:laatje schreef op 17 juli 2008 @ 23:36:

[...]

haha nee, maar het is wel mistig voor mijn ogen haha.

Maar ik denk dat het vanavond niet meer goed gaat komen met die dees en thees.

Misschien OOIT nog wel en dan doe ik mee aan het nationaal dictee... wat jullie soundpost en borodini? haha

Dat is een goed streven, haha!

En Shining (en de rest): de overige berichten sla ik over, ik klamp mij nu vast aan de verleden tijden en vooral het sexy-fokschaap, das meer dan genoeg voor nu
quote:MaddyAlbright schreef op 17 juli 2008 @ 23:29:

[...]

Dit is ook niet waar.

Hele ww "spellen" -en = spell, dat is ook niet goed ! Maar ja, ieder sukkel snapt wel dat "ik spell" geen goed Nederlands is, toch?(idem voor bv. zetten, leggen, bellen, boren, horen, garen (ik gar???))Het regeltje klopt wel, het is namelijk enkel de regel om de t of de d te bepalen. En niet de regel om de rest van het voltooid deelwoord te bepalen... :-)
quote:mik25 schreef op 17 juli 2008 @ 23:39:

[...]

Dat klopt maar niet als je bedoeld is zoals ik maak me ervan af , jij maakt je ervan af(verdraaid kan er toch niet op komen hoe je dan heet..... ) hij maakt zich ervan af

Huh????

Dit snap ik even niet.

quote:borodini schreef op 17 juli 2008 @ 23:39:

[...]

Ooit, als mijn boek uitkomt , ga ik meedoen. ( met mijn personal assistent, die mij natuurlijk helpt )Kijk, daar noem je wat. Adriaan van Dis is dyslectisch en vast wel meer schrijvers, die hebben allemaal een PA!
quote:mastermind schreef op 17 juli 2008 @ 23:33:

[...]

't sexy fokschaap dan maar?

Of 't ex-fokschaap?

Toffe kaaschips?

(ok ok...ook zonder x..)
Hey!

het opgefokte xtc-schaap kan ook!

O nee, die verdomde G....
quote:Soundpost schreef op 17 juli 2008 @ 23:39:

[...]

Dat is een goed streven, haha!

En Shining (en de rest): de overige berichten sla ik over, ik klamp mij nu vast aan de verleden tijden en vooral het sexy-fokschaap, das meer dan genoeg voor nu Haha niet te veel in één keer hè.!
quote:Soundpost schreef op 17 juli 2008 @ 23:41:

[...]

Kijk, daar noem je wat. Adriaan van Dis is dyslectisch en vast wel meer schrijvers, die hebben allemaal een PA!Juist ! Mijn moeder - goed bevriend met een grote uitgevert - vertelde mij dat ik echt niet foutloos hoef te schrijven.. daar schijnen dan weer mensen voor te zijn. Die gaan mijn fouten eruit filteren ... Beter dus, ik schijven, hunnie werken
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:River schreef op 17 juli 2008 @ 23:40:

[...]

Het regeltje klopt wel, het is namelijk enkel de regel om de t of de d te bepalen. En niet de regel om de rest van het voltooid deelwoord te bepalen... :-)

O, ja! U heeft gelijk! :-)

(grrrrr...)
quote:borodini schreef op 17 juli 2008 @ 23:39:

[...]

Ooit, als mijn boek uitkomt , ga ik meedoen. ( met mijn personal assistent, die mij natuurlijk helpt )

haha

borodini @ P.A.: "type jij even in google: wie beweert dat?/ wie beweerd dat / wie beweerdt dat...."
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 23:41:

[...]

Huh????

Dit snap ik even niet.

Gegoogled, wat jij bedoelt zijn wederkerende werkwoorden, dus met zich. Dan is je niet te vervangen door jij. Naja laat maar ;-}
quote:laatje schreef op 17 juli 2008 @ 23:44:

[...]

haha

borodini @ P.A.: "type jij even in google: wie beweert dat?/ wie beweerd dat / wie beweerdt dat...."* piest bijna in broek . ik schrijf dan wel slecht, maar denk heel veel in plaatjes, zie het helemaal voor me
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:MaddyAlbright schreef op 17 juli 2008 @ 23:42:

Hey!

het opgefokte xtc-schaap kan ook!

O nee, die verdomde G....fok 't xtc-schaap!
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 23:37:

[...]

Maar die regel geldt natuurlijk ook als er 'je' achter het werkwoord staat. Je zegt immers vaak: 'Houd je daar van?'. In plaats van: 'Houd jij daar van?'

De regel is letterlijk bedoeld zoals de regel er staat geschreven: 'Bij ik ervoor of ik en jij erachter NOOIT stam + t.'

Er staat niet: 'Bij ik ervoor, of ik, jij of je erachter...'
quote:mik25 schreef op 17 juli 2008 @ 23:45:

[...]

Gegoogled, wat jij bedoelt zijn wederkerende werkwoorden, dus met zich. Dan is je niet te vervangen door jij. Naja laat maar ;-}

Oke, nu snap ik 'm wel. Als 'jij' achter een werkwoord niet te vervangen is door 'je' dan krijg je altijd 'stam + t'.

Bedoel je dat?
En als je door al deze adviezen door de bomen het bos niet meer ziet...

http://www.onzetaal.nl/advies/kofschip.php
quote:borodini schreef op 17 juli 2008 @ 23:45:

[...]

* piest bijna in broek . ik schrijf dan wel slecht, maar denk heel veel in plaatjes, zie het helemaal voor me
Uit bovenstaande URL: kofschiptaxietje..
quote:Omen schreef op 17 juli 2008 @ 23:45:

[...]

De regel is letterlijk bedoeld zoals de regel er staat geschreven: 'Bij ik ervoor of ik en jij erachter NOOIT stam + t.'

Er staat niet: 'Bij ik ervoor, of ik, jij of je erachter...'

Ja, dat zeg ik toch?

Maar, in spreektaal zeg je vaak ; je; i.p.v jij.
Oke, hou vol.
quote:Omen schreef op 17 juli 2008 @ 23:51:

Oke, hou vol.Tegen mij?
quote:River schreef op 17 juli 2008 @ 23:49:

Uit bovenstaande URL: kofschiptaxietje..

Dat is echt weer zo'n groene boekjes woord. Daar krijg ik jeuk van.

Vond 't sexy fokschaap beter... of fok 't xtc-schaap. Is ook veel begrijpelijker voor kinderen, kunnen ze visualiseren.

Welk kind weet nog wat een kofschip is? En dan een Kofschiptaxietje?!!! PUH!

Waarom moet het ook weer een taxieTJE zijn? Ow ja, voor de 't...
Voor de liefhebber:

kof·schip (het)

1 platboomd zeilschip met scherpe voor- en achtersteven
Wat betreft de stam+t regel:

Het gaat er om of onderwerp van de zin (in dit geval dus een persoon, dus een persoonlijk voornaamwoord) voor danwel achter het werkwoord staat.

Voorbeeld: "Jij houdt je nooit aan de regels."

'Jij' is het onderwerp van de zin, staat voor het werkwoord, waardoor de werkwoordvervoeging eindigt op een -t.

Ander voorbeeld: "Meestal houd jij je niet aan de regels."

'Jij' is weer het onderwerp van de zin, maar staat nu achter het werkwoord, dus eindigt de werkwoordvervoeging niet op een -t.

Moeilijker wordt het natuurlijk wanneer je schrijft: "Je houdt je nooit aan de regels" of "Meestal houd je je niet aan de regels"

Probeer dus altijd het onderwerp van de zin te bepalen, wanneer je deze regel wilt toepassen. Die laatste zin van mij wordt trouwens (erkend) ook wel geschreven als: "...wanneer je deze regel wil toepassen."
[quote]MaddyAlbright schreef op 17 juli 2008 @ 23:53:

[...]

Dat is echt weer zo'n groene boekjes woord. Daar krijg ik jeuk van.

Vond 't sexy fokschaap beter... of fok 't xtc-schaap. Is ook veel begrijpelijker voor kinderen, kunnen ze visualiseren.

Welk kind weet nog wat een kofschip is? En dan een Kofschiptaxietje?!!! PUH!

Waarom moet het ook weer een taxieTJE zijn? Ow ja, voor de 't...[/quote]

Die staat ook al in het begin van het woord. Taxietje....

Pffff wordt allemaal alleen maar ingewikkelder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven