Apartheidsregime Amsterdam

02-10-2014 20:35 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf volgende week wordt een deel van het zwembad Mercator en Sportplaza in Amsterdam vrouw- en –als het even kan- kaffirvrij gemaakt teneinde moslimmannen ongestoord en gesubsidieerd te kunnen laten zwemmen. Een initiatief dat vanzelfsprekend wordt toegejuicht door de plaatselijke PvdA.

Het project 'Gouden Mannen' wil Marokkaanse en Turkse mannen van vijftig jaar en ouder uit hun isolement halen. Dit wil men doen door ze geïsoleerd te laten zwemmen. Voor de helft van de prijs die elke andere bezoeker betaald, de rest wordt bijgelegd uit belastingcentjes. Het is de bedoeling om het zwembad een keer in de week af te sluiten voor vrouwelijke mensendieren.

De Wet Gelijke Behandeling wordt hierbij doodleuk genegeerd. De VVD heeft inmiddels grote vraagtekens bij gezet bij dit idee dat niet misstaan had in het Zuid-Afrika van de jaren tachtig. Deze partij heeft vooral moeite met het feit dat er overheidsgeld wordt gestoken in een project dat in de basis discriminerend is. Raadslid Rik Torn wilt dat het stadbestuur zo snel mogelijk een einde maakt aan deze poppenkast.

Welzijnsorganisatie Kanata-brug snapt niets van alle ophef.

Bron: AT5
quote:fluim schreef op 04 oktober 2014 @ 18:36:

[...]

Dit en het volgende komt toch aardig overeen, zo niet precies het zelfde

quote:“Migrantenmannen, er zijn bijvoorbeeld mannen die al meer dan twintig jaar niet meer werken, de Nederlandse taal niet goed beheersen, moeite hebben met leren. Mannen bij wie het thuis met de opvoeding ook niet goed gaat, kinderen die dreigen te ontsporen. Terwijl ondertussen hun vrouwen zich beter ontwikkelen dan zij. Het zelfbeeld van die mannen werd steeds lager. Dat is uiteindelijk niet goed voor het welzijn van die mannen, maar ook niet voor hun gezin of de Nederlandse samenleving.”En wat te denken van dittum:quote:Uiteraard komen tijdens het programma onderwerpen als vaderschap en huiselijk geweld aan de orde. Vader-zijn uitvoerig zelfs. En natuurlijk, deze mannen werken niet en doen thuis weinig.

Dus dan klopt het toch gewoon wat zij schrijft.

Even wat dikdrukkingen voor de extra aandacht die het verdientd.Het toontje en het vingertje schelen nogal he? Het is nogal een verschil of je hier naartoe gekomen bent met het idee om hier nou eens lekker op je gat te gaan zitten, je hand op te houden en de boel te verzieken, of dat je hier naartoe gekomen bent onder mooie beloftes, jaren hard gewerkt hebt in zware banen, daarna aan de kant bent gezet omdat er goedkopere krachten voorhanden waren of omdat je rug kapot is gegaan en vervolgens door de samenleving met de nek wordt aangekeken en er bij voorbaat van uitgegaan wordt dat je niets goeds in de zin hebt. Onwil versus onmacht.
quote:maylina schreef op 05 oktober 2014 @ 09:30:

[...]

Het toontje en het vingertje schelen nogal he? Het is nogal een verschil of je hier naartoe gekomen bent met het idee om hier nou eens lekker op je gat te gaan zitten, je hand op te houden en de boel te verzieken, of dat je hier naartoe gekomen bent onder mooie beloftes, jaren hard gewerkt hebt in zware banen, daarna aan de kant bent gezet omdat er goedkopere krachten voorhanden waren of omdat je rug kapot is gegaan en vervolgens door de samenleving met de nek wordt aangekeken en er bij voorbaat van uitgegaan wordt dat je niets goeds in de zin hebt. Onwil versus onmacht. waar maak je je druk om. Laat die mensen toch lekker, waarom zou je überhaupt iemand iets misgunnen?

[...]

Het toontje en het vingertje schelen nogal he? Het is nogal een verschil of je hier naartoe gekomen bent met het idee om hier nou eens lekker op je gat te gaan zitten, je hand op te houden en de boel te verzieken, of dat je hier naartoe gekomen bent onder mooie beloftes, jaren hard gewerkt hebt in zware banen, daarna aan de kant bent gezet omdat er goedkopere krachten voorhanden waren of omdat je rug kapot is gegaan en vervolgens door de samenleving met de nek wordt aangekeken en er bij voorbaat van uitgegaan wordt dat je niets goeds in de zin hebt. Onwil versus onmacht.

Dat laatste is wel weer erg zwart-wit gesteld. Ik trek dan maar weer de vergelijking met de Italiaanse en Spaanse werknemers, die hier onder dezelfde voorwaarden zijn gekomen en die niet in een dergelijk isolement zijn geraakt. En aan de kant gezet worden overkomt anderen evengoed: ook mijn eigen vader mocht na een leven keihard werken af door de zijdeur toen hij gezondheidsklachten kreeg. Dat is een praktijk die laakbaar is, maar het is niet alleen maar één bevolkingsgroep die daardoor getroffen wordt.

Daarbij zijn die arbeiders hier naartoe gekomen omdat ze in hun eigen land blijkbaar geen toekomst hadden, en hier wel werk en een inkomen konden krijgen. In de loop van de jaren hebben ze ruim de kans gehad om terug te gaan als ze dat gewild hadden. Ik ken verschillende Spaanse en Italiaanse migrantenkinderen (van mijn leeftijd dus inmiddels geen kinderen meer), wier ouders die keuze wel gemaakt hebben en hun oude dag doorbrengen in hun land van herkomst. Hun kinderen zijn geheel geïntegreerd in de Nederlandse samenleving en leven allerminst geïsoleerd.

Met de nek aangekeken worden is natuurlijk vervelend, maar ook dat is te zwart-wit gesteld. Daarvoor kun je niet eenzijdig de schuld leggen bij de Nederlandse samenleving, het ligt complexer dan dat.

In ieder geval is nog nooit iemand ermee geholpen door zich in een slachtofferrol te blijven verschuilen. Naar het eigen aandeel kijken en zelf verantwoordelijkheid nemen is ook geen slechte zaak.
Ik gun ieder het zijne trouwens, viavia. Van mij mogen ze daar gratis gaan zwemmen. Maar je schiet er niets mee op om ze in een slachtofferrol te duwen zo van jullie zijn zo zielig en zo slecht behandeld door de Nederlandse samenleving. Dan ga je niet uit van de kracht van mensen en kijk je niet naar hun eigen verantwoordelijkheid. Daar wordt niemand beter van.
Willen die mannen wel zwemmen? Hebben ze behoefte aan die zwemuurtjes? Of zouden ze met geen haar op hun hoofd ooit hebben bedacht om de gang naar een zwembad te maken?

Kan ook nog. En wat iemand al eerder opperde, kunnen ze zwemmen? Ook handig.
quote:meivogel schreef op 05 oktober 2014 @ 09:56:

[...]

Dat laatste is wel weer erg zwart-wit gesteld. Ik trek dan maar weer de vergelijking met de Italiaanse en Spaanse werknemers, die hier onder dezelfde voorwaarden zijn gekomen en die niet in een dergelijk isolement zijn geraakt. En aan de kant gezet worden overkomt anderen evengoed: ook mijn eigen vader mocht na een leven keihard werken af door de zijdeur toen hij gezondheidsklachten kreeg. Dat is een praktijk die laakbaar is, maar het is niet alleen maar één bevolkingsgroep die daardoor getroffen wordt.

Daarbij zijn die arbeiders hier naartoe gekomen omdat ze in hun eigen land blijkbaar geen toekomst hadden, en hier wel werk en een inkomen konden krijgen. In de loop van de jaren hebben ze ruim de kans gehad om terug te gaan als ze dat gewild hadden. Ik ken verschillende Spaanse en Italiaanse migrantenkinderen (van mijn leeftijd dus inmiddels geen kinderen meer), wier ouders die keuze wel gemaakt hebben en hun oude dag doorbrengen in hun land van herkomst. Hun kinderen zijn geheel geïntegreerd in de Nederlandse samenleving en leven allerminst geïsoleerd.

Met de nek aangekeken worden is natuurlijk vervelend, maar ook dat is te zwart-wit gesteld. Daarvoor kun je niet eenzijdig de schuld leggen bij de Nederlandse samenleving, het ligt complexer dan dat.

In ieder geval is nog nooit iemand ermee geholpen door zich in een slachtofferrol te blijven verschuilen. Naar het eigen aandeel kijken en zelf verantwoordelijkheid nemen is ook geen slechte zaak.Die vergelijking met Italiaanse en Spaanse gastarbeiders lijkt me niet helemaal eerlijk. Toen het werk voor gastarbeiders afnam, was de economische situatie in Italië en Spanje verbeterd, waardoor remigratie opportuun was. Voor Turkije en Marokko gold dat niet. Het is overigens geenszins mijn bedoeling de schuld voor de narigheid m.b.t. Turkse en Marokkaanse immigranten eenzijdig bij de Nederlandse samenleving te leggen, maar het omgekeerde net zo min. Bovendien heeft het van beide zijden vaker te maken met onvermogen dan met opzet. Dat er in de jaren zestig en zeventig niets aan integratie werd gedaan omdat beide partijen dachten dat de gastarbeiders toch maar een paar jaar zouden blijven bijvoorbeeld.
quote:fairy1 schreef op 05 oktober 2014 @ 10:17:

Willen die mannen wel zwemmen? Hebben ze behoefte aan die zwemuurtjes? Of zouden ze met geen haar op hun hoofd ooit hebben bedacht om de gang naar een zwembad te maken?

Kan ook nog. En wat iemand al eerder opperde, kunnen ze zwemmen? Ook handig.

Aan het project "Gouden Mannen" nemen al veel mannen deel. Het project heeft tot doel ze weer te laten participeren in de samenleving. Juist niet binnen de eigen groep, maar de samenleving als geheel.

Het project vertrekt echter vanuit idee dat je met kleine stapjes moet beginnen. Dus: ze krijgen taalles, ze doen vrijwilligerswerk op kleine schaal etc. Ik zie persoonlijk niet in wat dat met slachtofferschap van doen heeft, maar dat zal mijn gebrek wel wezen.

Sporten is een nieuwe activiteit binnen het grotere project. Niet z zo'n gek idee: sportende mensen zijn vaak in het geheel actiever. Maar ook hier was de gedachte: we beginnen klein. Het doel is wederom niet om ze tot in 2030 apart te laten zwemmen, juist niet. Maar om mensen weer in beweging te krijgen wil het soms helpen de drempel heel laag te leggen.

Ten eerste gaat het om banen die afgehuurd worden, dus niet het hele zwembad. Al dat gescheld over "kaffirvrij" en de suggesties dat deze mannen niet met blote vrouwen geconfronteerd mogen worden zijn dus onzin. Die liggen in de baan ernaast

Ten tweede sluit dit dus aan bij een al voor mannen lopend project, die zelf aangaven behoefte te hebben aan sport. Die flyer waar zo'n ophef is ontstaan is gemaakt om ook andere mannen te laten weten van het bestaan van de mogelijkheid.

Denk je nu werkelijk dat zo'n al jaren lopend project zwemmen organiseert voor mannen die niet kunnen en willen zwemmen??

Het toontje en het vingertje schelen nogal he?Dat is toch wat ik ook zeg. Andere toon, zelfde boodschap.
quote:manusvanalles schreef op 05 oktober 2014 @ 11:15:

Die flyer waar zo'n ophef is ontstaan is gemaakt om ook andere mannen te laten weten van het bestaan van de mogelijkheid.

Denk je nu werkelijk dat zo'n al jaren lopend project zwemmen organiseert voor mannen die niet kunnen en willen zwemmen??

Dan is die flyer wel erg misleidend, vind je niet.

En wat dat laatste betreft. Ja hoor, zoiets organiseren ze best voor mensen die niet kunnen zwemmen.

Of staat erbij, diploma A verplicht.
quote:fluim schreef op 05 oktober 2014 @ 11:31:

[...]

Dat is toch wat ik ook zeg. Andere toon, zelfde boodschap.Helemaal niet dezelfde boodschap. In jouw ogen zijn het moedwillige uitvreters die enkel minachting verdienen, in de ogen van het project zijn het mannen die misschien vaak verkeerde keuzes maken in hun leven, maar die via emancipatie en positieve actie veel beter in staat zijn het roer ten goede om te gooien.
quote:fluim schreef op 05 oktober 2014 @ 11:35:

[...]

Dan is die flyer wel erg misleidend, vind je niet.

En wat dat laatste betreft. Ja hoor, zoiets organiseren ze best voor mensen die niet kunnen zwemmen.

Of staat erbij, diploma A verplicht.

A. Wie zijn die "ze"?

B. Concreet voorbeeld van zo'n actie?

C. Als "ze" iets organiseren voor "hullie" die toch niet kunnen zwemmen, hoef je ook niet bang te zijn dat de moslims je zwembad over komen nemen. Dat lijkt me dan weer een streepje licht in deze donkere tijden van een aanstormend kalifaat, niet waar?
Wie zijn hullie nou weer?
quote:manusvanalles schreef op 05 oktober 2014 @ 11:36:

In jouw ogen zijn het moedwillige uitvreters die enkel minachting verdienenJa echt niet dat ik zoiets zeg. Jij bent me dr eentje.
quote:fluim schreef op 05 oktober 2014 @ 11:43:

[...]

Ja echt niet dat ik zoiets zeg. Jij bent me dr eentje.

Dat zeg je wel en letterlijk. Je citeert met instemming een stuk van Malu die deze mannen "parasieten" noemt. En je beweert vervolgens ook nog, en dat is al helemaal een gotspe, dat de organisatie "Gouden Mannen" zélf ook zoiets over die mannen zou beweren in de eigen tekst.

Nou nee, dat doet die organisatie niet.

En als je niet ziet dat mensen uitmaken voor "parasieten" giftige haatretoriek is, dan zijn we verder compleet uitgepraat.
quote:Noesa schreef op 05 oktober 2014 @ 07:31:

[...]

Pff. Ok, bedankt. Dit maakt redelijk inzichtelijk waarom je zo'n verdediger van dat apartheidszwemmen bent.

Ik ben gevoeliger voor argumenten dan voor framing.

En de hele ophef hierom hangt van framing aan elkaar.
Als jij mij woorden in mijn mond gaat leggen ben ik inderdaad ook snel klaar.
quote:fluim schreef op 04 oktober 2014 @ 18:36:

[...]

Dit en het volgende komt toch aardig overeen, zo niet precies het zelfde

quote:“Migrantenmannen, er zijn bijvoorbeeld mannen die al meer dan twintig jaar niet meer werken, de Nederlandse taal niet goed beheersen, moeite hebben met leren. Mannen bij wie het thuis met de opvoeding ook niet goed gaat, kinderen die dreigen te ontsporen. Terwijl ondertussen hun vrouwen zich beter ontwikkelen dan zij. Het zelfbeeld van die mannen werd steeds lager. Dat is uiteindelijk niet goed voor het welzijn van die mannen, maar ook niet voor hun gezin of de Nederlandse samenleving.”En wat te denken van dittum:quote:Uiteraard komen tijdens het programma onderwerpen als vaderschap en huiselijk geweld aan de orde. Vader-zijn uitvoerig zelfs. En natuurlijk, deze mannen werken niet en doen thuis weinig.

Dus dan klopt het toch gewoon wat zij schrijft.

Even wat dikdrukkingen voor de extra aandacht die het verdientd.

Hier zeg je zelf dat je geen verschil ziet.
Kom aardig overeen, staat er.

En dit vind jij wel positief klinken: Migrantenmannen, er zijn bijvoorbeeld mannen die al meer dan twintig jaar niet meer werken, de Nederlandse taal niet goed beheersen, moeite hebben met leren. Mannen bij wie het thuis met de opvoeding ook niet goed gaat, kinderen die dreigen te ontsporen.
quote:ondernemer schreef op 05 oktober 2014 @ 08:18:

[...]

Het nut van al die aparte zwemuurtjes ontgaat me sowieso, met een uitzondering voor zaken met een medische of praktische noodzaak (zwemmen met baby's en hele kleine kinderen, gehandicaptenzwemmen).Ja, wat dat betreft: ik heb ook liever dat iedereen thuisblijft, des te meer ruimte voor mij. De Turken, de Marokkanen, de Zuid-Molukkers, de Chinezen, de expats, de bejaarden, de naturisten, de vrouwen, en iedereen voor wie er verder banen afgezet worden. Maar het is mij teveel moeite om al die groepen te gaan verketteren zodat ik wat beter door kan zwemmen.
Een baan met naturisten naast de baan met Turken. Het moet niet gekker worden!
Ik heb een ideetje: we koppelen de subsidie voortaan aan overgewicht. Iedere kilo teveel geeft 10 cent korting op de toegangsprijs.
quote:Noesa schreef op 05 oktober 2014 @ 06:51:

Hm, je lijkt me zelf nogal gefrustreerd Wittelelie143. Je lijkt nogal moeite te hebben met het feit dat niet iedereen hetzelfde vindt als jij.

Ik weet trouwens al eeuwen wat een kafir is. Ik vroeg me o.a. af of jij het wist, en waarom je wil dat mensen dit opzoeken. Dat gaf het idee dat je het zélf eigenlijk niet wist. Jammer dat je inhoudelijk zo weinig te melden hebt.

Lieverd, de enige die hier gefrustreerd is ben je zelf. Beetje lachwekkend hoe je de discussie aangaat.

Inhoudelijk reageren heb ik al gedaan. Das mijn mening. Hij was niet bedoelt voor jou, dus ook niet bedoelt om jou andere inzichten te geven of tegen jou argumenten in te gaan.

Fijne zondag verder he.
quote:fluim schreef op 05 oktober 2014 @ 11:54:

Kom aardig overeen, staat er.

En dit vind jij wel positief klinken: Migrantenmannen, er zijn bijvoorbeeld mannen die al meer dan twintig jaar niet meer werken, de Nederlandse taal niet goed beheersen, moeite hebben met leren. Mannen bij wie het thuis met de opvoeding ook niet goed gaat, kinderen die dreigen te ontsporen.

Dit is op geen enkele manier denigrerend, geschreven om deze mannen af te schilderen als minderwaardige wezens. Het is feitelijk zoals het is. Ik ben blij toe dat de organisatie over de feitelijke toestand geen doekjes heenwindt. Het project gaat er echter vanuit dat het gewone mensen zijn die liever niet in deze situatie zouden zitten, en die, als je ze middelen in handen geeft het roer om te gooien, dat ook meer zullen gaan doen.

Maar als je mensen "parasieten" noemt die "op hun luie reet zitten" dan zeg je letterlijk dat ze minderwaardig zijn. En je zegt ook dat ze zich prima voelen in deze situatie: een parasiet doet immers niet liever dan een uitkeren trekken, niks doen, en teren op het harde werken van een ander.
Hou ajb op, nu kom je al zelfs met dat ik ze minderwaardig zou vinden.

Maar denk even na over dit:

Gewone mensen willen niet in bepaalde situaties zitten. Waarom dan toch 20 jaar zo leven. Klinkt ongewoon, niet?

Keuzes maken.
quote:manusvanalles schreef op 05 oktober 2014 @ 12:20:

[...]

Maar als je mensen "parasieten" noemt die "op hun luie reet zitten" dan zeg je letterlijk dat ze minderwaardig zijn. En je zegt ook dat ze zich prima voelen in deze situatie: een parasiet doet immers niet liever dan een uitkeren trekken, niks doen, en teren op het harde werken van een ander.

In een ander topic maakt fluim heel duidelijk hoe ze over "parasieten" denkt dus bespaar je de moeite.

Fluim voelt zich ver verheven boven dit soort mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven