hoe lang trekt een lichaam dit tot overlijden? (zie uitleg)
dinsdag 14 oktober 2014 om 12:23
dinsdag 14 oktober 2014 om 12:28
dinsdag 14 oktober 2014 om 12:39
De regel is
- 3 minuten zonder zuurstof
- 3 dagen zonder drinken
- 3 weken zonder eten
- 3 maanden zonder beschutting en bescherming
Rochelen geeft vaak aan dat er geen kracht meer is om het slijm weg te kuchen of slikken. Waarschijnlijk zal je eerder in uren / dagen denken dan weken of langer.
Sterkte
- 3 minuten zonder zuurstof
- 3 dagen zonder drinken
- 3 weken zonder eten
- 3 maanden zonder beschutting en bescherming
Rochelen geeft vaak aan dat er geen kracht meer is om het slijm weg te kuchen of slikken. Waarschijnlijk zal je eerder in uren / dagen denken dan weken of langer.
Sterkte
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 14 oktober 2014 om 12:44
Yraatje mijn schoonmoeder was langere tijd ziek en toen ze longontsteking kreeg is gekozen voor niet behandelen en het stopzetten van vocht en sondevoeding maar zo comfortabel mogelijk laten gaan. Ze kreeg morfine. Eerste dag was ze grote delen van de dag wakker en redelijk pijnloos (op een moment van ongeveer 30 min na dan, was heel naar). De tweede dag was ze maar af en toe wakker (paar minuten ogen open). Toen ze 's avonds morfine kreeg is ze in slaap gevallen en niet meer wakker geworden. Het rochelen en borrelen van de longen klinkt heel naar maar daar heeft ze voor zover wij konden beoordelen niks van meegekregen. Ze was heel ontspannen.
dinsdag 14 oktober 2014 om 12:47
quote:Yraatje schreef op 14 oktober 2014 @ 12:36:
Ik heb niet zoveel ervaring ermee, maar het klinkt me toch wat onmenselijk in de oren. Geen voeding en geen vocht.
Is dat niet vreselijk voor degene die er ligt?
Nee. Dit is iemand die op sterven ligt, in de laatste fase. De hartactiviteit is soms al zo dusdanig slecht, als je dan nog vocht gaat geven, kunnen patiënten dat niet verwerken. Worden ze alleen maar benauwder van.
En voeding? Patiënt heeft nog weinig kracht, of niet meer bij bewustzijn, dat het niet via de normale weg kan. Een sonde is al helemaal geen pretje.
Ik heb niet zoveel ervaring ermee, maar het klinkt me toch wat onmenselijk in de oren. Geen voeding en geen vocht.
Is dat niet vreselijk voor degene die er ligt?
Nee. Dit is iemand die op sterven ligt, in de laatste fase. De hartactiviteit is soms al zo dusdanig slecht, als je dan nog vocht gaat geven, kunnen patiënten dat niet verwerken. Worden ze alleen maar benauwder van.
En voeding? Patiënt heeft nog weinig kracht, of niet meer bij bewustzijn, dat het niet via de normale weg kan. Een sonde is al helemaal geen pretje.
dinsdag 14 oktober 2014 om 12:47
quote:matroesjka_ schreef op 14 oktober 2014 @ 12:44:
Yraatje mijn schoonmoeder was langere tijd ziek en toen ze longontsteking kreeg is gekozen voor niet behandelen en het stopzetten van vocht en sondevoeding maar zo comfortabel mogelijk laten gaan. Ze kreeg morfine. Eerste dag was ze grote delen van de dag wakker en redelijk pijnloos (op een moment van ongeveer 30 min na dan, was heel naar). De tweede dag was ze maar af en toe wakker (paar minuten ogen open). Toen ze 's avonds morfine kreeg is ze in slaap gevallen en niet meer wakker geworden. Het rochelen en borrelen van de longen klinkt heel naar maar daar heeft ze voor zover wij konden beoordelen niks van meegekregen. Ze was heel ontspannen.Dat rochelen is naar inderdaad, dat heb ik bij mijn oma (lang geleden) ook mee gemaakt, maar dat geen vocht en geen voeding toedienen klinkt in mijn ogen onmenselijk. Dan kun je beter een spuitje krijgen lijkt me.
Yraatje mijn schoonmoeder was langere tijd ziek en toen ze longontsteking kreeg is gekozen voor niet behandelen en het stopzetten van vocht en sondevoeding maar zo comfortabel mogelijk laten gaan. Ze kreeg morfine. Eerste dag was ze grote delen van de dag wakker en redelijk pijnloos (op een moment van ongeveer 30 min na dan, was heel naar). De tweede dag was ze maar af en toe wakker (paar minuten ogen open). Toen ze 's avonds morfine kreeg is ze in slaap gevallen en niet meer wakker geworden. Het rochelen en borrelen van de longen klinkt heel naar maar daar heeft ze voor zover wij konden beoordelen niks van meegekregen. Ze was heel ontspannen.Dat rochelen is naar inderdaad, dat heb ik bij mijn oma (lang geleden) ook mee gemaakt, maar dat geen vocht en geen voeding toedienen klinkt in mijn ogen onmenselijk. Dan kun je beter een spuitje krijgen lijkt me.
dinsdag 14 oktober 2014 om 12:58
Door de morfine kan het best zijn dat het geen onprettig proces is voor degene die daar ligt. Het is onprettiger voor de mensen die het aan moeten zien.
Ik vond het zelf heel naar dat mijn oma de laatste dagen allerlei dingen zag die er niet waren... dat er een man in de kamer stond, en dat ze zei dat ze in een sloot lag in het water... ze wilde ook dat iemand constant haar handen vasthield.
de fase die jij omschrijft duurde bij mijn oma, zonder morfine, 2 dagen.
Ik vond het zelf heel naar dat mijn oma de laatste dagen allerlei dingen zag die er niet waren... dat er een man in de kamer stond, en dat ze zei dat ze in een sloot lag in het water... ze wilde ook dat iemand constant haar handen vasthield.
de fase die jij omschrijft duurde bij mijn oma, zonder morfine, 2 dagen.
Stressed is just desserts spelled backwards