Kinderen ongewenst?

09-09-2007 19:35 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze krant van gisteren stond een heel artikel met deze titel. Het ging erover dat steeds meer mensen een hekel hebben aan kinderen, dat er steeds meer vraag is naar bijvoorbeeld kindvrije restaurants, kindvrije campings, hotels en meer van dat soort dingen.

Deze mensen zijn bewust kindvrij, maar daar blijft het niet bij, ze zeggen álle kinderen irritant te vinden en vinden 'de kinderen van tegenwoordig' onopgevoed, grof, irritant en luidruchtig. En willen dan in hun vrije tijd ook niet lastig gevallen worden door mensen met kinderen. Zo zijn er ook in Nederland al restaurants met een bordje 'kinderen onder de 12 niet welkom'.

Ik schrok zelf nogal toen ik het artikel las, zeker de uitspraken die van internet (van speciale fora voor mensen die bewust kindvrij zijn) geplukt waren over kinderen.

Ik snap dat mensen geen kinderen willen, daar kan ik best inkomen. Ik vind zelf ook niet alle kinderen leuk, ik kan me ook ergeren aan schreeuwende, gillende onopgevoede koters. Maar ik vind roepen dat je aan álle kinderen een hekel hebt wel érg ver gaan. Net zoiets als roepen dat alle bejaarden stom zijn, of dat Turken crimineel zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Heb je begrip voor mensen die zeggen kinderen per definitie vervelend te vinden? Vind je dat er inderdaad kindvrije restaurants en dergelijke moeten zijn?

Ben benieuwd.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 11:17:

[...]

k heb zomaar 't idee dat de stembanden van zo'n kind, hoe klein 't ook is, een behoorlijk aantal decibellen weet te produceren :D

Ik discussiëer liever gewoon over feiten dan over jouw idee dat gekleurd is door ergernis.
Niet geinteresseerd in andere meningen dus duidelijk?

Of gewoon gepikeerd door een andere opvatting over de term 'hobby'. Uiteraard is genocide geen hobby te noemen, dat is gewoon moord. Een kind op de wereld zetten doet iemand omdat dat z'n levenswens is (als het goed is) Voor mij is dat niet meer of minder waard dan de levenswensen van anderen. Relaties/vriendschappen kun je net zo goed onder hobby scharen: het zijn zaken die je leven voor jezelf rijker maken en waar je veel in moet investeren, maar waar je ook veel plezier voor terugkrijgt. Dat geldt ook voor iemand die topsport bedrijft. En 't lijkt me dus net zo goed van toepassing op het groot willen brengen van 'n kind.

Heeft iemand van jullie overigens 't Antikind boek wel 'ns gelezen? Daar komt de term hobby ook regelmatig voorbij. Erg leuk boek overigens, ook gewaardeerd door mensen die wel zelf kinderen hebben in mijn omgeving.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 11:14:

Eentje is al druk genoeg, een 2e kun je voor kiezen om ze een broertje/zusje te geven, maar als je er dan nog niet genoeg van hebt, dan moet je als ouder maar op de blaren zitten.

Huh? Hoe kan je nou zeggen dat ouders die drie kinderen krijgen "maar op de blaren moeten gaan zitten"? Waarom? Wat is erg aan het hebben van drie kinderen? (of meer) Ik neem mezelf even als voorbeeld. (wel zo makkelijk) Mijn eerste twee kindjes zijn een tweeling. Dit doet er eigenlijk niet toe, maar feit is dat ik momenteel twee kinderen heb. Wij, mijn man en ik, vonden en vinden beiden dat er psychisch ruimte is voor nog een kind en zowaar: ik ben zwanger van nummer drie. Dit kindje is net zo welkom en gewenst als zijn/haar broertjes zijn, dus ik zie echt niet in waarom ik op de blaren moet gaan zitten. Daarnaast vind ik het een belachelijke reden om een tweede kind te "nemen", omdat dat zo leuk is voor het eerste kind.

Ik zie ook ouders die echt zielsveel van hun kinderen houden en ze niet meer zouden willen missen, maar die toegeven dat als ze het over zouden kunnen doen, er geen gekomen zouden zijn. Het is niet niks en een enorm zware keuze, waarin wij anno nu gelukkig vrij zijn om die keus bewust te maken of te kiezen voor bewust niet.Echt? Ken jij echt ouders die zeggen dat er GEEN kinderen waren gekomen als ze het opnieuw zouden kunnen doen? Ik heb in mijn omgeving nog NOOIT iemand dit soort dingen horen zeggen. Wel heb ik gehoord dat de roze wolk uitbleef, dat het eerste jaar zwaar was, dat de nachtelijke voedingen zwaar waren, maar dat iedereen dit zo nog een keer zou doen!
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die kinderen met honden vergelijken.
Shit, quoten ging een beetje mis.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 11:27:

Of gewoon gepikeerd door een andere opvatting over de term 'hobby'.

hob·by (dem; hobby’s; hobby’tje)

1 bezigheid die men voor zijn genoegen of ontspanning doet
Geloof dat Elninjoo een beetje uit zijn/haar nek aan het raaskallen is. (Eventuele vruchtbaarheidsproblemen wil ik ook niet uitsluiten)
quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 11:20:

[...]

Ik discussiëer liever gewoon over feiten dan over jouw idee dat gekleurd is door ergernis. Okee, hier de feiten:

http://home.hetnet.nl/~vanadovv/Geluid.html

Een kleine greep uit de voorbeelden:

Een gillend kind produceert 90 decibel (staat o.a. gelijk aan zware vrachtwagen op 15 meter afstand)

Een klas schreeuwende kinderen 120 decibel (staat o.a. gelijk aan sirene, kettingzaag en aan 'n opstijgend vliegtuig op 70 m etc.)
Ik vind kinderen leuk. Vind het jammer dat het steeds meer gebruikelijk wordt kinderen bij veel dingen weg te houden. Ben sowieso een voorstander van zo veel mogelijk leeftijden door elkaar. Van baby tot bejaard. In de kroeg, op feesten en partijen, in kerken, overal. Dat houdt het levendig.

Waar ik niet, maar dan ook niet tegen kan: het krijsende kind in de supermarkt. Krijg daar een bijna lichamelijke reactie van: als de moeder niet optreedt, dan doe ik dat wel eventjes. Geef natuurlijk niet toe aan deze impuls, ik heb er niks mee te maken. Valt me wel op dat er veel wordt gepikt van het kroost. Schijnt de nieuwe opvoedmethode te zijn: negeren en dan gaat het vanzelf over. De ouders zullen het ongetwijfeld beter weten dan ik.

Wel is het zo dat ik het niet in mijn hoofd haalde om te krijsen in welke winkel dan ook. Dan zwaaide er wat, en hoe! Mijn ouders konden het allebei met hun ogen. Zeuren en drenzen, dan kreeg je De Blik. Dan wist je genoeg. De Blik veroorzaakte een pavlovreactie door het oorspronkelijke diep in de ogen kijken en de arm stevig, behoorlijk stevig vastpakken. Iets draaiend knijpen als je doorging.

Nu geloof ik meteen dat de hedendaagse kinderen zoveel prikkels krijgen, dat ze er geen raad mee weten. Daarnaast zijn ze de prinsjes en prinsesjes van hun ouders. Er is soms jaren geklust en gedanced voor ze dan eindelijk ter wereld komen. Komen we meteen bij mijn volgende ergernis: ouders die intolerant zijn als het om kinderen van een ander gaat, het eigen kind daarentegen is een wonder. Ronduit schermen met: nou, hahaha, ik vind alleen die van mij leuk. Dan krijgt het iets van apenliefde: het is mijn kind, mijn vlees en bloed en daarom fan-tas-tisch. Kijk eens hoe het op mij lijkt, of op de vader?

Om af te sluiten iets positiefs. Ik was met mijn hoogzwangere zus een dagje naar Amsterdam en ze heeft geen moment hoeven staan in de tram. Zelfs pubers stonden voor haar op! Dat maakte indruk op ons allebei en gaf het dagje uit extra glans.
Hobby: 1. stokpaardje

2. liefhebberij

Joh, noem jij het toch lekker een hobby? Zal mij verder worst wezen...
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 11:33:

[...]

Okee, hier de feiten:

http://home.hetnet.nl/~vanadovv/Geluid.html

Een kleine greep uit de voorbeelden:

Een gillend kind produceert 90 decibel (staat o.a. gelijk aan zware vrachtwagen op 15 meter afstand)

Een klas schreeuwende kinderen 120 decibel (staat o.a. gelijk aan sirene, kettingzaag en aan 'n opstijgend vliegtuig op 70 m etc.)

Geweldig!!!! Echt! Doen ze toch maar mooi, die kids!

Een kind op de wereld zetten doet iemand omdat dat z'n levenswens is (als het goed is) Voor mij is dat niet meer of minder waard dan de levenswensen van anderen. Kinderen worden op de wereld gezet omdat we geprogrammeerd zijn tot het in stand houden van onze soort. Jij onttrekt je bewust daaraan, en dat is je goed recht, zolang anderen maar kinderen krijgen. Maar dan moet je de zaken niet gaan omdraaien en doen alsof kinderen krijgen een aparte hobby is, net zoiets als motorrijden of cavia's fokken. Het is een stuk fundamenteler dan dat.
quote:spitsmuisje schreef op 23 juli 2008 @ 11:28:

[...]

Echt? Ken jij echt ouders die zeggen dat er GEEN kinderen waren gekomen als ze het opnieuw zouden kunnen doen? Ik heb in mijn omgeving nog NOOIT iemand dit soort dingen horen zeggen. Wel heb ik gehoord dat de roze wolk uitbleef, dat het eerste jaar zwaar was, dat de nachtelijke voedingen zwaar waren, maar dat iedereen dit zo nog een keer zou doen!Ik hoor beide varianten. Zowel de mensen die ondanks dat ze ze wel 'ns achter 't behang kunnen plakken 't bij 'n herkansing precies zo zouden doen, maar ook mensen die in dat geval juist voor geen kinderen zouden kiezen. Misschien durven ze het niet allemaal toe te geven tegen mensen die zelf gek op kinderen zijn? Dat ze niet voor andere ouders onder willen doen ofzo? Overigens ken ik geen mensen die hun kinderen nog zouden willen missen, ze houden zielsveel van hun kroost, maar het gaat nu puur even om de keus wel of niet als ze het over zouden kunnen doen.

Echt? Ken jij echt ouders die zeggen dat er GEEN kinderen waren gekomen als ze het opnieuw zouden kunnen doen?

Nou die ken ik ook wel hoor.

Ik heb een vriendin die regelmatig verzucht dat "ze heel veel van haar dochter houdt, en haar niet meer zou willen missen, maar als ze alles van tevoren had geweten geen kinderen had gekregen".

(letterlijk citaat).
quote:fleurtje schreef op 23 juli 2008 @ 11:33:

Geloof dat Elninjoo een beetje uit zijn/haar nek aan het raaskallen is. (Eventuele vruchtbaarheidsproblemen wil ik ook niet uitsluiten)Ik ben 'n vrouw en bewust kindvrij, ik wist als puber al dat ik niet wilde en dat is nooit veranderd, dus ik ben gelukkig niet gehinderd door 'n biologische klok.

Ik ben zeer geïnteresseerd in andere meningen, maar voorwaarde voor mij is wel dat je in ieder geval een béétje overeen moet komen qua wereldbeeld. Ik vind dat jij dermate buiten de werkelijkheid staat, dat ik niet denk dat wij een interessante discussie kunnen voeren.

Ik vind overigens genocide en het krijgen van kinderen een prima vergelijking hoor. Het gaat beiden om het behoud van eigen soort, de één door de eigen soort een positieve impuls te geven, de ander door de andere soort een negatieve impuls te geven. Dat iets bij wet verboden is, maakt niet dat het dus geen hobby kan zijn hoor. (Er zijn ook mensen die van straatracen houden, als hobby. Is ook bij wet verboden. En het is állemaal vrije keuze om je ermee bezig te houden. )

Het krijgen van kinderen is niet iets groters dan bijvoorbeeld vissen of reizen maken omdat wíj het er van maken. Het krijgen van kinderen, of het jezelf voort willen planten, dient een hoger doel: het voortbestaan van de eigen soort. Dat hoger doel brengt met zich mee dat je een paar jaar met van die lastpakken opgescheept zit, het is niet anders.

Wat doe jij voor het voortbestaan van onze soort? Behalve hobby's, reizen, puzzelen...???

[...]

Echt? Ken jij echt ouders die zeggen dat er GEEN kinderen waren gekomen als ze het opnieuw zouden kunnen doen? Ik heb in mijn omgeving nog NOOIT iemand dit soort dingen horen zeggen. Wel heb ik gehoord dat de roze wolk uitbleef, dat het eerste jaar zwaar was, dat de nachtelijke voedingen zwaar waren, maar dat iedereen dit zo nog een keer zou doen!

Ken de hele inhoud van dit topic niet en val met mijn neus in de boter, maar vind het nodig om even te reageren op jouw stukje en dan mogen jullie verder weer lekker samen ruzieën...

Die ouders zijn er echt wel, alleen zullen ze het niet snel en grif toegeven.

Sterker, ik ben waarschijnlijk een ouder die dat zou zeggen en dat heeft niks met mijn diepe liefde voor dochter te maken. Ik denk dat dat zelfs bij geen enkele ouder geldt en dat de liefde voor hun kind er niks mee van doen heeft. Maar het ouderschap zelf kan je zo zwaar vallen, dat als je weet wat je nu weet, dat je andere (en daardoor soms verstandigere?) keuzes gemaakt zou hebben. Dus ja, het kan zeker wel!
Ik begrijp best dat sommige mensen geen kinderen willen. Begrijp ook heel goed waarom je je aan sommige kinderen kan storen/ergeren. Maar eigenlijk ligt dat (meestal!) aan de ouders.

Maar dan moet je andersom ook begrijpen dat kinderen niet van het moment dat ze geboren zijn weten hoe ze zich moeten gedragen. Dat ze dus dingen doen doen niet altijd even leuk zijn. Opvoeding dus.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 11:38:

[...]

Ik ben 'n vrouw en bewust kindvrij, ik wist als puber al dat ik niet wilde en dat is nooit veranderd, dus ik ben gelukkig niet gehinderd door 'n biologische klok.

Ik ben 'n vrouw en bewust anorect, ik wist als puber al dat ik niet wilde eten en dat is nooit veranderd, dus ik ben gelukkig niet gehinderd door het door de natuur ingegeven hongergevoel.

(...)

Elninjoo, dat jij die natuurlijke aandrang niet hebt, wil niet zeggen dat jij normaal bent. Verander "kinderen" in "eten" (ook een hobby, want: vrije keuze) en je zou opgenomen worden en onder behandeling gesteld worden. Get the picture?
quote:spitsmuisje schreef op 23 juli 2008 @ 11:08:

Wat ik me afvraag is het volgende: Ken jij eigenlijk wel kinderen?

Ik denk dat hier de oorzaak van veel problemen zit.

Volgens mij is het zo dat, door kleinere gezinnen, lossere familiebanden etc. mensen -in tegenstelling tot vroeger- veel minder contact hebben met alle leeftijdsgroepen in de maatschappij. Waardoor er veel minder begrip voor elkaar is, en er meer ergernissen ontstaan.

Je weet dan gewoon niet meer dat het normaal is dat kinderen moeten rennen om hun energie kwijt te raken, etc.
Ik snap best dat er een markt is voor mensen die geen kinderen wensen tegen te komen tijdens hun diner, vakantie etc. En waarom ook niet?

Ik heb geen hekel aan kinderen, maar ik kan me soms ook echt ergeren aan hoeveel lawaai en geschreeuw kinderen maken en hoeveel aandacht ze opeisen. Echt, een kind dat loopt te klieren of door een restaurant rent of gilt, daar kan je je gewoon niet voor afsluiten: alle ogen (zowel die van de ouders als de omstanders) worden naar zo'n kind getrokken en niemand word er blij van.

ik snap dus wel dat er restaurants zijn die kinderen weigeren....in sommige gelegenheden horen kinderen ook gewoon niet thuis (neem een uberchique restaurant bijv.).

Om nou te roepen dat je aan ALLE kinderen een hekel hebt vind ik ook vrij ver gaan: dat slaat natuurlijk ook nergens op, Maar ik denk ook niet dat die mensen dat ZO letterlijk bedoelen. Ik denk gewoon dat het hun opvalt dat er altijd en overal kinderen zijn die lawaai maken en onbeschoft en aanwezig zijn en dat ze daar gewoon geen zin in hebben.

Ik baal soms ook wel eens hoor, als ik dan lekker met m'n vriend uit eten ben en naast je strijkt een gezin met 3 kinderen neer die om de haverklap gecorrigeerd nmoeten worden en lopen te schreeuwen of te huilen. Je kan veel zeggen, maar zoiets draagt gewoon niet bij aan de sfeer in een restaurant en al helemaal niet aan jouw gezellige etentje.

Een kindvrij restaurant lijkt me dus best een uitkomst en ik begrijp ook best dat daar een markt voor is,

Als jij als volwassene bewust kinderloos bent en je hebt niks met kinderen: waarom zou er dan geen restaurants mogen bestaan die geen kinderen toelaten? Is alleen maar ideaal voor iedereen toch?

Maar een hekel hebben aan per definitie ALLE kinderen vind ik ook wat ver gaan........je komt ze alleen overal tegen dus misschien is dat gewoon de frustratie (net zoals dat jij roept dat je al 100 keer geklaagd hebt, terwijl je in werkelijkheid misschien 2 keer geklaagd hebt: mensen overdrijven nou eenmaal graag)
Jeetje, mijn vrienden hebben allemaal géén kinderen, en ik weet van een aantal dat ze ze ook nooit willen, maar gelukkig zitten er geen mensen bij zoals Elninjoo. Wat verzuurd vind ik dat. En dat antikindboek vind ik eigenlijk gewoon vrij triest. Over Marokkanen, bejaarden of gehandicapten mag je zo'n boek niet schrijven, maar over kinderen wel. Sneu dat iets je zo kan ergeren.
quote:Tarantelle schreef op 23 juli 2008 @ 11:35:

Om af te sluiten iets positiefs. Ik was met mijn hoogzwangere zus een dagje naar Amsterdam en ze heeft geen moment hoeven staan in de tram. Zelfs pubers stonden voor haar op! Dat maakte indruk op ons allebei en gaf het dagje uit extra glans.Zucht... Hoop dat ik dat nog es mee mag maken. Zelfs als ik met kinderwagen binnenkom staan mensen niet op terwijl ze op de rolstoel/kinderwagenplek zitten. Kijken naar mn buik en kijken weer verder uit het raam. Ik vind dat toch zo ongelooflijk asociaal.
Nou Q, een huilend kind maakt behoorlijk wat herrie dat kun je niet ontkennen.

Ik ben in de jaren wel wat milder geworden to kids, vooral to freemde kids want voor neefjes / nichtjes maak ik een uitzondering , maar er blijven gewoon hele vervelende kinderen tussenzitten. Kunnen die kids misschien weinig aan doen, maar toch.

Mijn ervaring is wel dat vervelende lids vaak ook heel vervelende ouders hebben.

Gistermiddag nog: 2 moeders met een paar kids in de trein. Die kids spelen en roepen en lachen en rennen, geen probleem. Totdat een kind zich als een idioot tegen zijn (en dus mijn)rugleuning laat vallen, keihard en achter elkaar.

Na een paar keer zeg ik daar iets van, want prettig is anders.

Moeder zegt er wel wat van hoor, maar op een tóón.... 'Tja kind er zijn nu eenmaal mensen die niet zoveel kunnen hebben van kindjes....'

Dan word ik echt pissig en denk ik dat zo'n trut haar kids moet leren dat nu eenmaal niet alles mag en kan.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 11:41:

[...]

Elninjoo, dat jij die natuurlijke aandrang niet hebt, wil niet zeggen dat jij normaal bent. Verander "kinderen" in "eten" (ook een hobby, want: vrije keuze) en je zou opgenomen worden en onder behandeling gesteld worden. Get the picture?

Jammer dat je hier een voorbeeld gebruikt dat niet op gaat.

Eten moet je, anders ga je dood.

Al is het voor sommige mensen óók een hobby

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven