Krijgt ie niet te veel??

22-07-2008 16:33 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
MIjn zoontje is net 7 maanden en voor mijn gevoel ben ik hem de hele dag eten aan het geven . Het ziet er nu als volgt uit:

0630 flesvoeding (opvolgmelk 200ml)

1000 bordje pap (babmix met opvolgmelk)

1230 fruithapje

1530 flesvoeding (opvolgmelk 200ml)

1730 groentehap met aardappel

1930 flesvoeding (opvolgmelk 200ml)

Als ik het zo zie staan vind ik het echt veel, maar op cb zeggen ze dat het wel kan. Manlief en ik zijn allebei geen lichtgewichten en ik wil niet ook een zwaargewicht peuter creeëren....

Iemand ervaring, wat eten jullie kleintjes rond de 7 maanden??
hai heaven

Ik heb geen verstand van hoeveel een baby moet eten, maar als je redelijk binnen de richtlijnen zit, kan je verder toch gewoon letten op hoeveel het kind aankomt? Zolang je binnen de richtlijnen zit en je kind wordt niet te mollig, heeft het dat eten waarschijnlijk gewoon nodig, toch?
heaven

Als het CB zelfs zeg dat t oke is zou ik me HELEMAAL niet druk maken. Mijn kleine is bijna 9 maanden. Toen ze 7 maanden was probeerde we van 4 naar 3 flessen te gaan. maar dat was alleen maar omdat ze op een gegeven moment de 4 flessen niet meer leegdronk. Dus geleidelijk aan zijn we naar 3 gegaan.

Haar schema toen was

07.00 flesvoeding

10.00 fruithapje

12.00 flesvoeding

16.00 flesvoeding

17.00 groentehapje

21.00 flesvoeding

Ik geloof dat t er ongeveer zo uitzag. Gek nog geen 2 mnd geleden en ik ben t nu alweer kwijt :-)

Zolang ze niet te zwaar zijn, hebben ze het gewoon nodig hoor! Ze leren en doen zoveel op deze leeftijd. Kost energie en dat moeten ze binnenkrijgen via de voeding.
Je hebt helemaal niet veel eten hoor! een baby met overgewicht opzadelen hoef je ook nog niet bang voor te zijn. zolang je kind geen koekjes en snoep en limonade geeft moet je t kind laten weten wat hij wil, ze groeien zo hard nog! als ze tussen de 1 en de 2 zijn word het vanzelf heel veel minder wat ze eten, dan groeien ze minder hard en hebben ze minder nodig.
Hoeveel opvolgmelk krijgt je baby, inclusief de pap? Er staat me iets van bij dat het maximum dat je zonder de niertjes teveel te belasten kunt geven vrij laag ligt, lager dan de 1 liter voor "fase 1"-melk.

Mijn zoontje is ook net 7 maanden en kreeg gisteren

2:30 BV

5:30 BV

8:30 BV

11:30 fruit (1 appel)

12:30 1 boterham

14:30 BV

18:00 BV

19:00 groente (sperziebonen)

20:00 fles afgekolfde melk - 270 ml

23:30 BV

(en daarna om 1 uur, 2 uur, 4:30 en 7 uur weer BV)

Over de hele dag eten geven gesproken dus... Bovenstaande is overigens niet normaal -ik word er heel moe van en hoop dat deze fase snel voorbij gaat-, maar op een keer of 6 BV zit hij echt nog wel, en volgens het CB is dat geen punt.
Ik snap alleen niet zo goed het bordje pap én de flesvoeding, dat lijkt me wat dubbel.

Schema van mijn zoontje (nu 9 maanden, maar te vroeg geboren, dus gecorrigeerd zijn ze ongeveer even oud)

7.00 pap 200 cc

9.30 fruithap

12.00 pap 200cc(hij eet nog geen brood, wel korsten af en toe)

15.00 rijstwafeltje/broodkorst

18.00 warm eten (meestal aardappels/groente, soms vlees, soms pasta of iets anders)

19.30 pap 200 cc

Dus ik vind niet dat je zoontje heel veel krijgt, maar wel dat hij veel melk/pap krijgt. Waarom niet gewoon 1 ontbijt en de fruithap 's ochtends als tussendoor?

Met 7 maanden mogen ze ook aan het brood, dat scheelt weer een fles tussen de middag. Naast een boterham mogen ze nog 100 cc melk.
dank jullie wel voor de reacties. Hij krijgt 800 ml opvolgmelk in totaal (de flessen en de pap samen). Eigenlijk moet dat bordje pap als ontbijt en dan tussendoor (rond 10 uur) een flesvoeding. Maar in het kader van weinig tijd 's ochtends om half 7 draai ik dat om. (pap met een lepeltje is erg leuk, maar niet zo handig zo in de vroege ochtend). Ik had ook gedacht dat er een fles af zou mogen, maar dat is dus niet zo. Brood moest ik nog even mee wachten tot hij 8 maanden is en ook vlees mag nog niet. Pffff word er helemaal onzeker van. Wil hem niet te kort doen, maar wil hem ook niet overvoeden. Hij lijkt geeft nooit zelf aan dat ie niet meer wil. Eet alles op, alle flessen gaan leeg, dus geen probleem met niet willen eten.. Eerder het tegenovergestelde....
Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar dit heb ik gedaan, zoon nu 9 maanden:

Ik zou eea toch meer proberen te gaan verschuiven naar een wat normaler eetpatroon waar hij/zij de komende maanden tot zn eerste verjaardag toch heen moet. Met normaler bedoel ik 3 hoofdmaaltijden, 2/3 tussendoortjes en voldoende drinken. (max 7 eet/drink momenten op een dag ivm herstel glazuur tanden)

Bijv.

0630 flesvoeding (opvolgmelk 200ml) + bambix uit fles met 3 standenspeen. Gaat ook prima naar binnen hoor op die manier, als je geen tijd hebt.

1000 fruithapje+ander drinken(bijv (kabouter)thee/water/erg verdunde diksap

1230 Flesvoeding 200 ml (tijden misschien iets aanpassen)

1530 flesvoeding (opvolgmelk 200ml) Hoeveelheid kan je gaan afbouwen, bijvoorbeeld door nogmaals fruit (leer je hem gelijk 2 keer fruit op een dag) met opnieuw ander drinken. Rijstewafeltje/soepstengel kan ook.

1730 groentehap met aardappel. gaan varieren met rijst, macaroni

1930 flesvoeding opvolgmelk 200ml-eventueel met pap om goed door te slapen.

Wat ik een tijdje heb gedaan, is de middagfles, verdelen over 2 flessen en een halve hoeveelheid per keer geven. Dus om 11.00uur 100 ml, en om 14.00uur 100 ml. Totdat hij aangaf echt voldoende te hebben s ochtends om te wachten tot het middaguur. Nu gaaf ik hem dan nog een fles, en na het slaapje de boterham. Dat wil ik de komende maanden gaan vershuiven anar voor het slaapje, met minder melk.

Vlees geef ik hem hier nog steeds heel weinig. Maar daar mag je met 8 maanden mee beginnen volgens het cb.

Succes!
Trouwen, een fles eraf zou niet mogen?!?!?! Jij bent zn moeder! Als je maar zorgt dat hij ongeveer 800 ml vocht binnen krijgt, dwz +_ 6 goede plasjes op een dag. Dat hoeft echt niet van melk te komen hoor. Zeker niet als blijkt dat je kind geen honger heeft, niet extra om eten 'vraagt' en goed blijft slapen.
Brood gewoon begonnen met geven vanaf 7 maanden, volgens mij gaf het cb dat ook aan. Hij eet van af het begin brood met korst en alles gaat nu goed naar binnen. Ik zou zeggen, als je er zelf achter staat, gewoon proberen.
Wij hebben het volgende schema, mijn dochter is bijna 7 maanden:

ong. 7 uur: bv (veel)

in de ochtend: vers fruit (1,5 stuk en dan hoeft ze niet meer) en bv (veel!)

's middags: bv

17:30: verse groente, hoeveelheid weet ik niet, zoveel ze wil, maar is niet zo belachelijk veel geloof ik

18:30: bv en naar bed

Over een weekje komt daar 's middags een boterham bij. Daar krijgt ze nog bv na, maar na verloop van tijd zal dat wel minder worden, maar ze krijgt nog niets anders dan bv.

Ik heb zoiets van, ze geeft zelf wel aan wat ze wil eten en zeker omdat ik borstvoeding geef maak ik me niet zoveel zorgen. Maar ik vind vooral dat ze 's ochtends veel eet, dus ik hou het zeker in de gaten. Maar dat doet het cb ook wel. Is er een reden dat je brood pas met 8 maanden mag geven volgens het cb? Volgens mij is de standaard 'norm' 7 maanden.
Ja lijkt veel he wat ze op een gegeven moment krijgen!

Maar ze groeien ook hard dus ze hebben het wel nodig (mijn zoon van net twee eet minder haha)

Mijn dochter is bijna 7 mnd en dit is haar schema;

07.00 Fles 180 cc

10.00 fruit (dat was vandaag een appel, 6 aardbeien en een halve banaan en alles was op!)

12.00 fles 180 cc met rijstebloem

15.00 fruit/rijstewafel/diksap

17.30 groenten/ aardappel oid. Yoghurt toe

18.30 fles 180 cc

22.30 fles 180 cc met rijstebloem

de fles van 16.00 is er net vanaf, met moeite, om half 6 heeft ze echt zin in haar eten!!!

Over een week wil ik eens de fles van 22.30 weglaten en dan in de fles van 18.30 rijstebloem doen.
Brood mag toch gewoon met 7 maanden, ook volgens het landelijk advies van het CB? Wat raar dat dat niet mag van 'jouw' cb. En 4x 200cc melk vind ik eigenlijk best veel, naast fruithappen en warme happen.

Vlees is nog niet nodig, maar het mág wel. Ik geef ook nog bijna geen vlees, met 9 maanden nu.
ik denk dat het ook gewoon de leeftijd van je kindje is. Ik weet nog dat ik rond die tijd ook het idee had dat ik continu eten aan het geven was. Komt omdat je langzamerhand vanalles aan het introduceren bent. Er ligt ook best wel de nadruk waarschijnlijk op de eetmomenten omdat het allemaal nieuw is. Warme hap enzo bedoel ik dan.

Straks zul je denk ik merken dat de voeding van rond 15 uur vervalt en dat de middaghap een boterham wordt.

Ik zou trouwens fruithapje en pap gewoon omdraaien.
Ik heb toch maar even het formulier van het cb erbij gezocht en ze zeggen 3 flessen met 6 mnd... Nou is hier net de 5de eraf maargoed. Daar kun je dus wel naar toe werken (bij jou dus die van 15.30 eraf, bij mij die van 22.30)
Mijn dochter van zeven maanden eet/drinkt dit ongeveer:

7.00 fles 100 cc

10.00 fruithap (1 stuk fruit- op de creche doen ze er soms Liga doorheen)

12.00 fles 120 cc

14.00 boterham (gewoon droog)

16.00 fles 120 cc

18.30 avondeten (groente + aardappels/pasta/rijst, zo'n 150-200 gr) + soms nog melk

22.00 iets van 100 cc pap

en dan nog vaak een nachtvoeding

Dit is wat ze daadwerkelijk opdrinkt, ik kan wel meer aanbieden maar dan blijft de rest over. Ze heeft nog echt het eetpatroon van een bv-kindje geloof ik. Maar ja, wat doe je eraan? Bij elkaar is het wel een stuk minder melk dan jouw zoontje.

Roze Wolk, volgens mij worden aardbeien afgeraden bij zulke kleintjes ivm allergieen.
en het gaat natuurlijk nog langzamer. Mijn zoon geef ik een appel en daar hoef ik verder niet meer naar om te kijken. Of een bord avondeten en een lepel. Bij dochter is het natuurlijk nog hapje voor hapje. Is weer even wennen haha
ja dat heb ik wel vaker gehoord, maar lees het niet terug in dat cb forumulier. En ze reageert op alle fruit goed (moet steeds 3 dgn hetzelfde introduceren) dus toen dacht ik, dan kan aardbeien ook wel.
Ik snap die pap om 10.00uur en die fruithap tussen de middag niet zo. Net als hierboven gezegd wordt, ik zou het omdraaien. Dat is uiteindelijk toch ook het schema waar je naar toe werkt?

Dochter 9,5 maand krijgt hier:

7.00uur fles melk+bambix (max. hoeveelheid)

10.00uur fruithap

12.00/12.30 boterham + fles melk (max.hoeveelheid)

16.30/17.00 groente met yoghurt toe

20.00uur fles melk+bambix (max.hoeveelheid)

Toen ze 7 maanden was, was ik nog niet begonnen met de boterham en kreeg ze dus enkel de fles tussen de middag.

Verder heb ik net, sinds een maandje, de middagfles (16.00uur) laten vallen. Die kreeg ze dus eerst nog en dan om 18.00uur warm eten. Maar omdat ze al genoeg melk binnen krijgt, heb ik die laten vallen. Omdat ze dus om 16.30/17.00uur wel honger heeft, krijgt ze haar warme hap nu gewoon op die tijd. Lekker handig ook, want kunnen wij 'rustig' aan tafel met peuter en kleuter die ook alle aandacht nodig hebben qua eten.

Wat ik ook trouwens niet snap is dat 'iedereen altijd' vindt dat je pap van een bordje moet leren eten omdat het zo goed voor de mondspieren/kaak etc. is blabla. Ze eet toch ook al groente, yoghurt en fruitprut van een bordje dus er wordt genoeg geoefend denk ik dan. En pap van een lepel heeft hier nooit gewerkt, bij alle kids niet. En net wat je zegt, 's ochtends heb je daar al helemaal geen tijd voor/zin in. Wat een gepruts is dat zeg!

Gelukkig gaat pap in een fles wel heel erg goed
Whatever, I do what I want
hier ook een papfles hoor, inderdaad genoeg lepelmomenten en ik heb het te druk s'ochtends om met een bord pap te gaan zitten.
Oke, ik ga dan die pap en vroege voeding maar omdraaien. Maar hoe krijg je die pap in een fles, das echt veeeeel te dik. KOmt zelfs niet uit een drie tanden speen. Gewoon minder bambix erdoor doen dan maar? (dit kan ik op cb niet vragen, die vinden pap met een lepel inderdaad het beste) Mij maakt het niet zoveel uit, fles is gewoon handiger en hij eet prima van een lepel dus daar hoef ik het niet voor te doen. We gaan volgende week een weekje weg, dan hou ik het maar even zo zoals het nu is. Na dat weekje maar de boel eens omdraaien om te kijken hoe het gaat. Dan ben ik er zelf bij. Vind het ook zowat om opa en oma er mee op te zadelen als ik zelf moet werken.....
Ik doe 4 eetlepels pap door de fles. Standje 1 van een drie standenspeen van avent gaat hier dan zelfs goed
Hier helemaal geen lepelmomenten, mijn dochter wil de lepel helemaal niet (ja, om mee te spelen ). Ze krijgt stukken groente en fruit, die in haar haar mond stop (eerst deed ze het zelf, maar ze ziet het vooral als speelgoed). Ze krijgt geen pap. Ze krijgt borstvoeding, schijnt ook goed voor de mondmotoriek te zijn en stukjes eten ook.
Nou Snoopy, laat het CB het maar niet horen, geen lepelmomenten...
quote:Roze wolk schreef op 23 juli 2008 @ 21:58:

Nou Snoopy, laat het CB het maar niet horen, geen lepelmomenten...

Ik ga morgen even langs om te wegen (beetje nieuwsgierig, het voelt of ze 10 kilo weegt ), zal het eens aankaarten. Maar meestal doen ze bij ons cb niet zo moeilijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven