Alcoholverslaving onder (jonge) vrouwen

08-11-2014 19:04 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva vrouwen,

Ik heb een brandende vraag. Ik heb zelf een alcoholverslaving gehad. Ik ben nu anderhalf jaar gestopt met drinken. Ik ben van plan om een stichting op te richten voor (jonge) hoogopgeleide vrouwen met een alcoholprobleem.

Heeft iemand tips, ervaringen of een persoonlijk verhaal? Ik hoor het heel erg graag.

groetjes lois
Dreamer,

Jazeker. Dat is exact de reden van mijn handelen. Als ik het bespreekbaar maak, kunnen mensen het eventueel ook vroegtijdig bij zichzelf herkennen. Het is de moeilijkste stap om het toe te geven aan jezelf. Je hebt inderdaad gelijk dat deze groep moeilijk is te vinden.

Vandaar dat ik mij hier voor inzet en het out and in the open vertel.
De moeilijkste stap is niet het toegeven aan jezelf, je weet van jezelf echt wel dat je teveel drinkt. De stap om er vervolgens iets mee te kunnen/willen doen is veel groter en moeilijker. Er zijn altijd 100 redenen om toch nog wel weer dat ene drankje nu nodig te hebben.
quote:diamond-gloss schreef op 09 november 2014 @ 19:20:

Ach lois wil zich ook niet tot echte verslaafden richten maar meer tot de hoog opgeleide jongedames die tijdens hun studententijd iets te vaak te diep in het glaasje hebben gekeken.

Dat is dan wrl goed nieuws voor de echte verslaafden want dan kunnen die zich richten tot de hulpverleners die er wél verstand van hebben.

De sherrytrutten die ook es mee willen babbelen dus.. .

(en daar is ze waarschijnlijk zelf de grootste van..)
Romyro,

Ik ben geen verslavingsdeskundige en ben me hier heel bewust van. Maar ik denk wel dat iedereen het in zich heeft om te kunnen stoppen met drinken. Je moet het alleen écht zelf willen. Ten koste van alles.

Iedereen is inderdaad anders, en er zullen er velen zijn die meer hulp nodig hebben dan alleen coaching. Voor deze doelgroep wil ik mij dan ook niet inzetten.

Maar voor de mensen die echt willen.... en op eigen kracht willen stoppen... daar heb ik wel de tools voor. Ik weet helemaal niets beter. Dat is juist mijn uitgangspunt. Ik weet wel wat NIET voor mij werkte. En dat waren de huidige instellingen. In mijn geval dan. En meerdere met mij... ik weet het niet beter. Ik weet alleen wat voor mij werkte. En als ik hierin al één iemand kan helpen vind ik dat al een mooi resultaat.
quote:phoebe1982 schreef op 10 november 2014 @ 09:31:

[...]

De sherrytrutten die ook es mee willen babbelen dus.. .

(en daar is ze waarschijnlijk zelf de grootste van..)Haha sherrytrutten die onthou ik
Liara,

Ik vond de moeilijkste stap wel om toe te geven dat ik een verslaving had. Ik wist wel dat ik teveel dronk, maar iedereen doet dat. Dus in dat opzicht is de maatschappelijke acceptatie van alcohol in de maatschappij, niet echt een goede graadmeter. Pas toen ik in ging zien dat ik teveel dronk, omdat het een verslaving was, kon ik wat doen aan mijn probleem. Een verslaving is een duiveltje.... Ik had duizend en één smoesjes om dat te verdoezelen.
Ik denk wel dat er een alcohol-gewoonte bestaat onder met name alleenstaande jonge vrouwen, ook de hoog opgeleide. Of je dat een verslaving moet noemen, is een ander verhaal. Maar mij valt het in elk geval op dat velen elke dag wel een paar glazen wijn pakken. Het komt zo wel eens ter sprake (bijv. onder collega’s) en dan merk ik dat velen toch dagelijks wel drinken. Nogmaals, dat valt me met name op bij de alleenstaande vrouwen.

Wat me ook opvalt, is dat als je op TV (bijv. in Nederlandse soapseries) vrouwen alleen thuis ziet zijn, of samen met een vriendin, er negen van de tien keer een bel rode wijn naast staat. Nooit eens een glaasje sinas. Altijd en eeuwig die bel rode wijn. Het is dus blijkbaar ook een beeld dat gepropageerd wordt onbewust, dat dat de normale gang van zaken is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lois ik heb het idee dat je over 2 verschillende dingen praat. Namelijk over verslaving en over alcoholmisbruik. Verslaving is geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid die met afkicken (ernstige) onthoudingsverschijnselen met zich meebrengt. Alcoholmisbruik is inderdaad ook ernstig maar is een stap die nog voor verslaving (als het überhaupt al tot verslaving komt) ligt en waarbij milde onthoudingsverschijnselen naar voren komen. Bij misbruik denk ik dat je ook minder over een ziekte spreekt inderdaad maar het kan wel een hersenziekte worden.

Heb je in je afstudeerscriptie onderzoek gedaan naar wat ziekte is, naar het verschil tussen verslaving, afhankelijkheid en middelenmisbruik?
Lois, ik denk dat je meer een probleemdrinker was dan een echte verslaafde, eerlijk gezegd. Goed dat je dat op tijd hebt ingezien en ermee gestopt bent. Maar bij een echte verslaafde werkt het niet zo makkelijk als hoe jij het nu doet lijken.

edit: wat romyro dus al zei
Dat zou kunnen. Vind ik een interessante opmerking.

Al kon ik niet zónder alcohol. Ik kan wel alle boxen aftikken voor de typerende verslavingssignalen

Signalen van verslaving

controleverlies

meer gebruiken of langer doorgaan dan u van plan was

vaker gebruiken dan u van plan was

in de problemen komen of grenzen overgaan door uw gebruik of gedrag

er veel aan moeten denken of er veel mee bezig zijn

ontwenningsverschijnselen als u niet drinkt of gebruikt
http://www.nji.nl/Middele ... -Probleemschets-Definitie : Een linkje over de voorstadia van verslaving, met als eindstadium de verslaving.

Ik vind het tof van je dat je zo blijft reageren en open staat voor andere gedachten terwijl je veel kritiek over je heen hebt gekregen

De grens tussen middelenmisbruik en (de weg naar) een echte verslaving is ook dun hoor en hersenziektes zijn moeilijk te onderzoeken waardoor er nog heel veel onbekend is.

Daarnaast is denk ik het middelenmisbruik op zich een nog groter taboe dan de echte verslaving. Een echte verslaving wordt nu inderdaad vaak gezien als ziekte waardoor de verslaafde zich hierachter kan verschuilen. Iemand die middelen misbruikt wordt eerder gezien als zwak want je bent niet verslaafd dus ligt het aan je wilskracht om hier mee te stoppen. Kort door de bocht.
quote:liara schreef op 10 november 2014 @ 09:28:

De moeilijkste stap is niet het toegeven aan jezelf, je weet van jezelf echt wel dat je teveel drinkt. De stap om er vervolgens iets mee te kunnen/willen doen is veel groter en moeilijker. Er zijn altijd 100 redenen om toch nog wel weer dat ene drankje nu nodig te hebben.Ik heb ook jarenlang teveel gedronken. Net niet verslaafd, denk ik zelf. Maar ik bagatelliseerde het enorm hoor. Het was zo erg niet, het ging toch goed en anderen dronken veel meer. Pas nu zie ik dat ik belachelijke hoeveelheden dronk. Ik werkte in de horeca en daar viel ik niet op.
Later is nu
Ook een heel groot probleem met verslaving is dat de verslaafde zelf helemaal geen probleem ziet.!

Als ik naar mijn eigen vader kijk zie ik dat ook heel duidelijk terug.
quote:pejeka schreef op 10 november 2014 @ 09:45:

Ik denk wel dat er een alcohol-gewoonte bestaat onder met name alleenstaande jonge vrouwen, ook de hoog opgeleide. Of je dat een verslaving moet noemen, is een ander verhaal. Maar mij valt het in elk geval op dat velen elke dag wel een paar glazen wijn pakken. Het komt zo wel eens ter sprake (bijv. onder collega’s) en dan merk ik dat velen toch dagelijks wel drinken. Nogmaals, dat valt me met name op bij de alleenstaande vrouwen.

Wat me ook opvalt, is dat als je op TV (bijv. in Nederlandse soapseries) vrouwen alleen thuis ziet zijn, of samen met een vriendin, er negen van de tien keer een bel rode wijn naast staat. Nooit eens een glaasje sinas. Altijd en eeuwig die bel rode wijn. Het is dus blijkbaar ook een beeld dat gepropageerd wordt onbewust, dat dat de normale gang van zaken is.Dat van die wijn overal bij op tv valt mij ook enorm op, de laatste tijd. Niet in Nederlandse soapseries, want die kijk ik niet, maar in zo'n beetje elke andere serie en/of film. Zodra men thuiskomt en het gezellig wordt, staat er wijn of bier op tafel. Af en toe heb je mensen, die een flesje water uit de koelkast pakken, maar alcohol is op tv ongeveer het meest gedronken product, zo lijkt het soms.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 10 november 2014 @ 10:24:

[...]

Ik heb ook jarenlang teveel gedronken. Net niet verslaafd, denk ik zelf. Maar ik bagatelliseerde het enorm hoor. Het was zo erg niet, het ging toch goed en anderen dronken veel meer. Pas nu zie ik dat ik belachelijke hoeveelheden dronk. Ik werkte in de horeca en daar viel ik niet op.

Ja, zo kan je het ook zien uiteraard. Ik ken verschillende alcoholisten in mijn nabije omgeving en ze zeggen stuk voor stuk dat ze weten dat ze verslaafd zijn. Maar de volgende stap nemen ze niet, daarom is mijn idee dat die volgende stap, het daadwerkelijk stoppen met drinken, blijkbaar veel moeilijker is dan het toegeven van je verslaving. Maar misschien is dat dan ook wel het bagatelliseren waar jij het over hebt.

Of ze zien gewoon het hele probleem niet, dat kan ook nog.
Ik denk dat de grens tussen alcoholmisbruik en verslaving erg dun kan zijn. Ook hoeft de verslaving misschien niet eens problematisch te worden. Volgens mij heb ik wel eens gelezen (en ja.. ook vooral hier op het forum, als het ging over alcoholgebruik van een partner) dat genoeg mensen dagelijks een aantal wijntjes (biertjes) neemt, misschien wel tot een fles aan toe, en daar op zich prima mee functioneren. En dan op een dag is er geen drank in huis en merken ze, dat het zonder eigenlijk heel lastig is. Dat ze ontwenningsverschijnselen krijgen..

Ik merkte, ooit, dat ik rond de tijd van mijn dagelijkse eerste biertje begon te trillen. Was ik verslaafd? Je zou het wel zeggen, na zo'n 3 jaar dagelijks gebruik, maar zo voelde het niet. En stoppen ging eigenlijk ook best makkelijk. Het lastigste was dat iedereen mij ineens 'ongezellig' vond, om dat ik besloot niet meer te drinken. En dat terwijl er bij onze groep mensen waren, die ook nooit dronken en van hen werd niets gezegd.
Later is nu
Idd liara mijn vader bijvoorbeeld ziet dus gewoon het hele probleem niet.

Of hij doet alsof hij het niet ziet dat kan natuurlijk ook nog.
quote:Dreamer schreef op 10 november 2014 @ 10:27:

[...]

Dat van die wijn overal bij op tv valt mij ook enorm op, de laatste tijd. Niet in Nederlandse soapseries, want die kijk ik niet, maar in zo'n beetje elke andere serie en/of film. Zodra men thuiskomt en het gezellig wordt, staat er wijn of bier op tafel. Af en toe heb je mensen, die een flesje water uit de koelkast pakken, maar alcohol is op tv ongeveer het meest gedronken product, zo lijkt het soms.Soapseries kijk ik ook niet, maar het valt me wel op dat als ik er bij het zappen wel eens langs kom, en er zitten een paar vrouwen bij elkaar, of een vrouw alleen thuis, dat er steevast een grote bel rode wijn bij staat. En inderdaad, ook verder op TV valt het me op. Bij veel praatprogramma's staat standaard een glas wijn op tafel, bijvoorbeeld.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Eens pejeka en naast die bel wijn hoorde daar vroegah ook nog een sigaretje bij.
quote:diamond-gloss schreef op 10 november 2014 @ 09:34:

[...]

Haha sherrytrutten die onthou ik

Niet zelf bedacht overigens, maar goed beter goed gejat

dan slecht verzonnen
pejeka: daar snap ik dus ook niks van, altijd maar die grote bel wijn overal. Drank staat gelijk aan gezelligheid, lijkt het idee te zijn. Vreemd eigenlijk als je er echt over nadenkt.
Als de verslaafde zelf niet ziet dat hij een probleem heeft (of het niet wil zien), hoe overtuig je hem dan dat er wel degelijk een probleem is? Of moet het echt uit jezelf komen?
quote:Dreamer schreef op 10 november 2014 @ 10:34 Het lastigste was dat iedereen mij ineens 'ongezellig' vond, om dat ik besloot niet meer te drinken.

Ja dat trieste heb ik hier dus ook meegemaakt.

Doe je je gruwelijke best minder/niet te drinken, zetten ze alsnog een glas drank voor je neus. Je bent zo gezellig als je wat op hebt.

Ik merkte zelf ook wel dat ik saaier werd, maar liever saai dan iedere dag een black out.
quote:diamond-gloss schreef op 10 november 2014 @ 10:25:

Ook een heel groot probleem met verslaving is dat de verslaafde zelf helemaal geen probleem ziet.!

Ow jawel hoor, genoeg die dat probleem er wel inzien.

Er zijn wel mensen die het geen probleem vinden dat ze zuipen, maar dat is heel wat anders.
quote:liara schreef op 10 november 2014 @ 11:03:

Als de verslaafde zelf niet ziet dat hij een probleem heeft (of het niet wil zien), hoe overtuig je hem dan dat er wel degelijk een probleem is? Of moet het echt uit jezelf komen?Niet, de overtuiging en de wil om te stoppen moeten uit de verslaafde zelf komen. Daarom erger ik mij verschrikkelijk aan programma's zoals van Peter vd Vorst. Enorme schreeuwpartijen, verslaafden die compleet over de rooie gaan, jankende familieleden die de verslaafde dreigen "als je niet stopt dan wil ik je nooit meer zien", het heeft allemaal geen enkele zin en is alleen goed voor de kijkcijfers. De verslaafde zelf is in deze situatie bijna weerloos en laat zich meeslepen om maanden later terug te vallen in het oude gedrag. Weer een demotiverende ervaring rijker.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven