Een 2e, Ja of Nee

25-07-2008 10:41 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik zit met het volgende. Ik heb nu een zoon van 15 maanden en de bevalling was echt een ware hel. Na de bevalling had ik dan ook min of meer besloten dat ik geen 2e kindje wil. Ik durf 't gewoon niet eigenlijk. Daarnaast vind ik ons gezin eigenlijk wel best zo.

Mijn man daarentegen zou juist heel graag een broertje of zusje voor onze zoon willen.

Nu hebben we er geregeld discussies over van ja, maar ze kunnen dan leuk met elkaar spelen, het is goed om met een broertje of zusje op te groeien, ze leren dan goed delen en op vakanties hebben ze altijd iemand om mee te spelen. Dit zijn dan de argumenten van mijn man. Onze zoon zit op het kdv en leert daar prima spelen met andere kinderen, vriendjes maakt ie heus wel in de buurt en op school als hij wat ouder is en op vakantie zal hij ook vast wel vriendjes maken. En daarbij komt dat ik ook geen enkele behoefte aan nog zo'n bevalling heb.

Dit zijn dus mijn tegenwerpingen.

Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn die dit ok zo hebben thuis. En hoe jullie daar mee omgaan.

Wat zou voor jullie een echte reden zijn om aan een 2e kindje te beginnen?

Thanks, Eef
quote:JohnnyCake schreef op 25 juli 2008 @ 12:17:

[...]

Sorry, maar wat een onzin. Zo kan ik ook schrijven dat oudste kinderen later altijd irritante betweters zijn, middelste kinderen onzekere zwevers die nooit een keuze kunnen weten te maken in het leven en dat jongste kinderen nooit ergens voor hebben hoeven vechten en denken dat alles maar aan komt waaien.

Lekker kort door de bocht niet?Euhhh.... ik weet niet waar die vooroordelen vandaan komen, of je die zo uit je mouw schudt of dat deze werkelijk bestaan, maar heel eerlijk gezegd herken ik er wel wat in, als een van de drie!
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:Eefje1979 schreef op 25 juli 2008 @ 12:25:

Ze zeggen inderdaad dat je je bevalling soort van vergeet. Net als die verhalen van "als je je kindje eenmaal hebt ben je alle ellende vergeten". Nou echt niet. Ik ben helemaal niets vergeten. Ik vond het gewoon een klote ervaring en ik ben echt doodsbang dat het me nog eens overkomt.

Je moet je afvragen wat belangrijker voor je is;

die pijn is vreselijk maar gaat weer weg, een kind heb je (hopelijk) voor altijd
Ik ben zon ontaarde moeder die van te voren een ruggeprik heeft gevraagd en die er eentje zonder problemen heeft gekregen. Vind ik mezelf dan ontaard??? Zeker niet. Weeen begonnen om 2 uur snachts dus voordat ik een prik had was het 10 uur sochtends. Weet dus wel wat weeen zijn. Helemaal goed zon prik. Ik heb zelfs het ziekenhuis er van te voren op uitgezocht waar ze zelfs de ruggeprik tegenwoordig adviseren (en er ook reclame voor maken) Super. Eindelijk zijn we van de geneuzel af hier in Ned dat je 'anders geen goede band hebt' of je anders 'niet trots op jezelf bent" en nog veel meer van die argumenten die nergens over gaan. Gelukkig heb je nu in Ned eindelijk de keus (vooraf) wat je wilt.

Zoals het er in Amerika aan toe gaat met bevallen is zeker geen goed voorbeeld om over te nemen. Maar het wordt tijd dat een gynaecoloog eens zijn bed uit komt voor een bevalling. ik heb tijdens het onderzoek naar deze prik heel erg duidelijk signalen gehad dat het hier in Ned meer een kosten overweging is dan een principe (om het niet te stimuleren (vanuit het ziekenhuis en de zorgeverzekeraars gezien dan) En ja, een bevalling doet gewoon echt pijn.

Ik heb me van te voren wel goed laten informeren over alle nadelen (want die zijn er natuurlijk wel) maar ja, die heeft een thuisbevalling ook (nog meer zelfs). Afgezien van het feit dat ik de hele zwangerschap zelf een drama vond, vond ik de bevalling dus erg goed. Bij 8 cm ontsluiting wordt hij uitgezet, heb alle persweeen gewoon gevoelt en meegedaan, maar had nog alle energie over om lekker mee te helpen. Volgende keer hoef ik niet eens te twijfelen en zal er zeker weer eentje nemen.

TO misschien is dit een oplossing voor je angst. Zoek een ziekenhuis waarbij je van te voren de garantie krijgt dat je een ruggeprik krijgt (en er niet om hoeft te zeuren of al 30 uur met heftige baringspijn hoeft te liggen)

Verder vind ik het argument dat het zo leuk is om een broertje of zusje te hebben onzin. Ik heb twee zussen en dat was tot na de pubertijd (toen we pas uit huis gingen) altijd oorlog. Goh nou, dat had ik niet willen missen zeg. Een tweede erbij moet je niet doen omdat het misschien zo leuk is voor het broertje of zusje want je weet nooit of ze wel goed met elkaar kunnen opschieten.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Wie heeft het hier over ontaard?
En als jij hem om twee uur snachts vraagt en hem pas om tien uur sochtends krijgt... Ach, bij een gemiddelde bevalling ben je dan al bijna klaar. En ja, ik heb het nu over gemiddelde bevallingen.

De gyn. komt trouwens wel zijn bed uit, denk dat jij de anesthesist bedoelt (die in de meeste ziekenhuizen ook voor een bevalling zijn bed uitkomt).
quote:juliee schreef op 25 juli 2008 @ 12:20:

Mijn zusje en ik hebben aan een half woord genoeg. Hoeveel vrienden je ook hebt, ze zijn meestal niet bij de situaties geweest die jou hebben gemaakt tot wie je bent.

Tsja, en ik heb helemaal geen goede band met mijn zus. Sterker nog: ik denk wel eens dat, mochten mijn ouders komen te overlijden, ik haar nooit meer zal zien. Overigens ken ik best veel mensen die geen contact meer met hun broer/zus hebben.

Daar moet je dus maar net geluk mee hebben.
quote:elninjoo schreef op 25 juli 2008 @ 11:31:

Ik snap trouwens niet dat Nederland zo'n apenland is op 't gebied van vrouwonvriendelijke bevallingen. In Belgie is een ruggenprik standaard, daar hoef je niet om te vragen, die krijg je gewoon.

Ja, dat klopt. Zelfs als je geen prik wilt, komen ze ermee aandraven. En zijn ze niet aardig tegen je als je zegt dat je em (nog) niet wilt. En als je de prik eenmaal hebt, zetten ze - zo goed als gratis en voor niks - de knip er zo bij. Da's geen apenland, want apen kunnen niet knippen, toch?

Wat is er mis mee om je lichaam zoveel mogelijk te willen sparen?

Een knip is echt geweldig spaarzaam voor je lichaam, dat klopt.

De mogelijkheden zijn er anno nu, waarom daar geen gebruik van maken?

Omdat een ruggenprik het risico op complicaties bij de bevalling behoorlijk verhoogt. Voor zowel moeder als kind. Vooral voor moeder, trouwens. Ook weer zo spaarzaam voor je lichaamMisschien moet je eerst wol maken voor je gaat blaten.
quote:Eefje1979 schreef op 25 juli 2008 @ 10:57:

Nou ze zijn inderdaad niet zo happig op een keizersnee. Tijdens mn bevalling hadden ze ook gewoon moeten ingrijpen, maar omdat ze hier in nl zo dol zijn op natuurlijk bevallen hebben ze dat niet gedaan. Achteraf gezien hadden ze ook, cru gezegd, het mes erin moeten zetten.

Maar als ik 100% zeker een keizersnee zou kunnen krijgen zou ik er wellicht minder tegenop zien. Mn zwangerschap verliep geheel zonder problemen namelijk.Ik heb tot hier gelezen, dus wellicht ben ik allang mosterd, maar: probeer dat dan eens eerst te regelen, en zie dna verder. Ik heb ook een helse bevalling geahd (heel kort: drie dagen weeen en uiteindelijk alsnog een spoedkeizersnede) wilde ook nooit meer zwanger worden. Toch tien maanden na de bevalling weer zwanger en kreeg een geplande keizersnede.
Ik had vroeger ook vaak ruzie met haar. Maar toen brak er een moeilijke tijd aan in ons leven mbt onze ouders en toen leerden we elkaar goed kennen en ik weet zeker dat er niemand anders zou kunnen zijn geweest aan wie ik zoveel steun heb gehad en vice versa.
Als je kinderwens voor een tweede heel groot zou zijn, zou je de angsten voor een tweede bevalling minder mee laten tellen, denk ik.

Over een enig kind zijn inderdaad veel vooroordelen. Ik heb een vriendin als enig kind opgevoed werd. Ik ben opgegroeid met twee zussen. Maar als ik nu naar mezelf en mijn zussen kijk, wij zijn behoorlijke eigenheimers geworden die veel behoefte aan een rustige omgeving hebben. Mijn vriendin is iemand die altijd mensen over de vloer heeft, dat vindt ze gezellig. Echt een sociaal persoon, veel meer dan ik. Vroeger speelde ik dagelijks met haar. Ik voelde met haar vaak meer een band dan met mijn zussen.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Nee niemand heeft het over ontaard, maar wil de argumenten en vooroordelen alvast voor zijn Heb dat andere topic over de ruggeprik ook gelezen en daar waren de reacties soms een beetje overdreven.

De bevalling begon om 2 uur snachts bedoel ik mee dat toen de eerste weeen kwamen. Zelf weet ik pas achteraf dat het begonnen was (dacht dat het voorweeen ofzo zouden zijn ze is namelijk 2 weken te vroeg geboren) Op het moment dat de VK kwam, in de ochtend, zijn we meteen naar het ziekenhuis gegaan. Toen even alles onderzocht (hoeveel ontsluiting enzo) en toen meteen naar de gynaecoloog (hebben ze daar standaard 24 uur), prik gezet en wat een opluchting. Ik was voorbereid op een pittige discussie over deze prik omdat ik dacht dat ze het wel uit mijn hoofd gingen praten. Maar gelukkig dus niet. (alleen gevraagd of ik het zeker wist...Ja dus) Heb dus de ergste weeen gelukkig niet meegemaakt.
Tilalia ik ben het vaak met je eens maar nu even niet

Ja de complicaties met een ruggeprik worden verhoogt maar dat doet een thuisbevalling nog vele malen erger. Tevens is daar het risico voor het kind hoger dan in het ziekenhuis. Liever ik wat meer risico's dan mijn kind.

50% van de thuisbevalling eindigen in het ziekenhuis. Dat vind ik heel veel. (ik wil geen discussie over thuis- of in het ziekenhuis bevallen beginnen hoor, want dat is wel heel erg offtopic en ook een erg uitgekouwde discussie)
quote:Chica34 schreef op 25 juli 2008 @ 12:47:

en toen meteen naar de gynaecoloog (hebben ze daar standaard 24 uur), prik gezet en wat een opluchting. Heeft de gyn. de prik gezet???
quote:fleurtje schreef op 25 juli 2008 @ 12:42:

En als jij hem om twee uur snachts vraagt en hem pas om tien uur sochtends krijgt... Ach, bij een gemiddelde bevalling ben je dan al bijna klaar. En ja, ik heb het nu over gemiddelde bevallingen.

De gyn. komt trouwens wel zijn bed uit, denk dat jij de anesthesist bedoelt (die in de meeste ziekenhuizen ook voor een bevalling zijn bed uitkomt).

Je hebt gelijk, ik bedoel anesthesist. Shit ben ik toch een deel van de bevalling vergeten

Deze komt in ziekenhuizen waar ze niet standaard 24 uur aanwezig zijn, maar heel zelden uit zijn bed voor een bevalling. Je moet dus wel een groter ziekenhuis hebben waar ze 24 uur per dag aanwezig zijn. Voordeel van de grote steden dus.
quote:fleurtje schreef op 25 juli 2008 @ 12:55:

[...]

Heeft de gyn. de prik gezet???Nee dus maar was wel een gyn bij trouwens en een vk en een assistent en nog wel 100 anderen geloof ik ergens.
Tegenwoordig zijn er dus steeds meer ziekenhuizen waar de anesthesist wel zijn bed uit komt. In ieder geval in de steden. Dus niet 27/7 aanwezig, maar wel 24/oproepbaar.
quote:fleurtje schreef op 25 juli 2008 @ 12:58:

Tegenwoordig zijn er dus steeds meer ziekenhuizen waar de anesthesist wel zijn bed uit komt. In ieder geval in de steden. Dus niet 27/7 aanwezig, maar wel 24/oproepbaar.Heel goed, we gaan dus de goede kant op in Nederland. Maar inderdaad veelal in de grote steden en ik weet niet waar TO precies woont.
Erwt, nou begrijp ik waarom je zo contactgestoord bent

Eefje, wat was er precies zo erg aan je bevalling? Haal het er niet echt uit namelijk.
Ik ben toen rond 12.00 uur naar de medische afdeling het het ziekenhuis gebracht en kreeg daar een half uur later die ruggeprik door de anesthesist. Het was heel fijn dat dat zo snel was en ik niet nog eens weet ik veel hoeveel uur erop moest wachten. Ik kreeg laatst hier op het winkelcentrum een folder in mn handen gedrukt dat er een nieuwe verloskudige praktijk geopend was waarop met koeienletters gedrukt stond "pijnbestrijding mogelijk". Kennelijk zijn er heel veel vrouwen die daar toch behoefte aan hebben.
Nou, máák een afspraak (als je opzich wel een tweede zou wíllen). Een gesprek is nog niet meteen zwanger zijn.
quote:Eefje1979 schreef op 25 juli 2008 @ 13:03:

Ik ben toen rond 12.00 uur naar de medische afdeling het het ziekenhuis gebracht en kreeg daar een half uur later die ruggeprik door de anesthesist. Het was heel fijn dat dat zo snel was en ik niet nog eens weet ik veel hoeveel uur erop moest wachten. Ik kreeg laatst hier op het winkelcentrum een folder in mn handen gedrukt dat er een nieuwe verloskudige praktijk geopend was waarop met koeienletters gedrukt stond "pijnbestrijding mogelijk". Kennelijk zijn er heel veel vrouwen die daar toch behoefte aan hebben.

Tuurlijk is daar heel veel behoefte aan. Ik heb zelfs ergens gelezen dat ze bevallingspijn in de categorie amputatiepijnen onderbrengen. Je stelt je dus echt niet aan hoor dat je er bang voor bent en dat het echt heel veel pijn doet.

Maar naar mijn idee rust er nog een beetje een taboe op (in Ned)om te zeggen dat je dat liever niet hebt. Ik zou eens informeren naar die praktijk en wat ze er precies mee bedoelen. Misschien kunnen ze een deel van je angsten wegnemen. (ik hoop het maar)
Hoewel, als je sommigen op het forum moet geloven...
Een verloskundige mag volgens mij geen ruggeprik zetten, weet bijna wel zeker van niet.

Was laatst een arts op tv die zei dat bevallingspijn te vergelijken is met een blinde darmontsteking.
Ik denk dat het ook enorm uitmaakt hoe je wordt behandeld tijdens je bevalling.

Ik vond het vooral zo traumatisch dat er al die tijd amper iemand tijd voor me had. Ik mocht niets vragen. Er was niemand bij ons. Ik werd afgesnauwd als er wel iemand toevallig even een minuutje was.

Ze hebben het zelfs gepresteerd me al eerder na 24 uur weeen naar huis te sturen, zonder vk.... Want er was een bed nodig voor een inleiding...

Ik was uiteraard na enkele uren weer terug, verrekend van de pijn.

Ze me uiteindelijk een uur met volledige ontsluiting en persdrang hebben laten liggen (waarna ik dus wegraakte) en zeiden dat ik niet meer op de bel mocht drukken.

Ik heild mijn hand tegen mijn anus omdat de baby zo hard duwde en mijn buik enorm samentrok, de verpleegster zag het en zei: ja daar moet die baby heen, zie het maar in te houden, succes he...

Er was al die tijd niemand..... ik heb huilend gesmeekt of er alsjeblieft een keer iemand iets liefs tegen me wilden zeggen. Maar ze liepen gewoon weg. Het gaat prima hoor, je gilt nog niet hard genoeg (ben heel introvert persoon en gilde voor mijn doen enorm) doei

Uiteindelijk toen het reanimatieteam binnen kwam denderen nadat mijn man heel lang op de gang heeft staan gillen dat ik dood was, en ik weer bijgebracht was en het kind er uit MOEST bleef er wel iemand bij me.

Die was echt heel erg aardig tegen me en heeft me echt zo aangemoedigd met persen... Dat uurtje persen heb ik echt als prettig ervaren, alleen maar omdat iemand aardig tegen me was. Hoe uitgeput en ellendig ik ook was, en hoeveel pijn ik ook had. Ik zag alleen maar dat lieve gezicht voor me, en toen ging het veel beter met me.

Uiteraard is er een klacht ingediend en de verklaring was gebrek aan personeel tijdens de kerst, en een reanimatie van de kraamvrouw naast me, en een reanimatie van de baby (gewurgd door de navelstreng) tegenover me. Allemaal tegelijkertijd.

Het was een ultra extreme dag in het ziekenhuis met minimaal personeel en rond kerst....

En dat heb ik weer.

Als ik gewoon eerder was ingeleid en goede begeleiding had gekregen was deze bevalling echt niet zo gelopen.

Mijn huisarts is echt woest geweest op het ziekenhuis, en de verloskundige die ik had was achteraf ook in shock, ze zei steeds maar: had ik het maar geweten dat je daar zo alleen lag, had ik het maar geweten...
Amputatiepijn en bevallingspijn? Ben benieuwd wie die ze dan zijn Chica.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven