Kinderen ongewenst?

09-09-2007 19:35 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze krant van gisteren stond een heel artikel met deze titel. Het ging erover dat steeds meer mensen een hekel hebben aan kinderen, dat er steeds meer vraag is naar bijvoorbeeld kindvrije restaurants, kindvrije campings, hotels en meer van dat soort dingen.

Deze mensen zijn bewust kindvrij, maar daar blijft het niet bij, ze zeggen álle kinderen irritant te vinden en vinden 'de kinderen van tegenwoordig' onopgevoed, grof, irritant en luidruchtig. En willen dan in hun vrije tijd ook niet lastig gevallen worden door mensen met kinderen. Zo zijn er ook in Nederland al restaurants met een bordje 'kinderen onder de 12 niet welkom'.

Ik schrok zelf nogal toen ik het artikel las, zeker de uitspraken die van internet (van speciale fora voor mensen die bewust kindvrij zijn) geplukt waren over kinderen.

Ik snap dat mensen geen kinderen willen, daar kan ik best inkomen. Ik vind zelf ook niet alle kinderen leuk, ik kan me ook ergeren aan schreeuwende, gillende onopgevoede koters. Maar ik vind roepen dat je aan álle kinderen een hekel hebt wel érg ver gaan. Net zoiets als roepen dat alle bejaarden stom zijn, of dat Turken crimineel zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Heb je begrip voor mensen die zeggen kinderen per definitie vervelend te vinden? Vind je dat er inderdaad kindvrije restaurants en dergelijke moeten zijn?

Ben benieuwd.
quote:fashionvictim schreef op 24 juli 2008 @ 23:08:

[...]

Duh, het was een houten stoel. En het was 35 graden en mijn zoon had dus blote voetjes. Niet dat ik jou verantwoording verschuldigd ben, maar dan weet je dat maar. \\:-)//

oh kijk eens aan, een volwassen reactie met de middelvinger, toch maar niet meer schelden vanwege de moderator? Al was die stoel van chocoladevla, je kind leren dat hij op gemeenschappelijke stoelen mag staan!?

En jawel, ik heb wel degelijk heel veel in moeten leveren. Een partner, mijn moeder, mijn eigen zaak, en een heleboel geld, bijvoorbeeld. Dus nee, mijn leven is verre van ideaal, maar mijn leven als moeder is wel leuker dan mijn leven als niet-moeder. Gelukkig maar, toch? Het zou wat zijn als ik mijn leven als niet-moeder leuker had gevonden dan als moeder, want een kind stop je niet meer terug.

Het zit in het leven niet zo in elkaar dat je een partner of een ouder moet opgeven, om een kind te krijgen. Het zijn dingen die je in het leven kunnen overkomen, maar zijn geen opoffering voor een kind.

bla bla bla, had ik niet al gezegd dat jouw leven echt geweldig is met kind?

En ja, het is echt zo dat de praktijk van een kind hebben mij reuze meevalt. Ik heb méér tijd dan voor ik hem had, ik doe leukere dingen dan voor ik hem had, de dingen uit mijn oude leven die ik leuk vond (uit eten gaan, leuke dingen bezoeken) kunnen nog steeds en mijn vriendschappen zijn leuker en hechter geworden omdat ik zelf veel leuker en aardiger ben geworden van een kind hebben. En omdat ik meer rust in mijn donder heb, mijn tijd niet meer verspil aan mannen die het niet waard zijn, meer gefocust ben en vooral zíjn leven zo leuk mogelijk wil maken. Bovendien zijn mijn vrienden stuk voor stuk dol op mijn zoon, en willen ze allemaal graag dat hij erbij is. Ook is de hechte band die ik met mijn broer had nog hechter geworden doordat ik mijn zoon heb.

Ik weet niet waarom het feit dat ik zo dolgelukkig ben met mijn zoon jou keer op keer zo boos maakt, maar sorry, ik ga echt niet beweren dat ik het níet leuk met hem heb omdat jij dat niet kan hebben.

het maakt me niet boos, al helemaal niet keer op keer (could not care less), sterker nog in mijn post zet ik toch neer hoe geweldig en perfect jouw leven is met kind, ik beaam het alleen maar hoe geweldig het allemaal voor jou is. Moet ik het 100x gaan beamen allemaal? Ik plaats er een realistische kanttekening bij, anderen ervaren dit totaal anders. Misschien is de realiteit iets wat juist jou zo boos maakt.

En voor wat betreft hetgeen ik over Intiem zei: daar heeft Intiem zelf een topic over geopend waar ik een pagina of 20 in heb meegepraat omdat ik het oprecht rot voor vooral haar dochter, maar ook voor haarzelf vind.Ze is realistisch over het ouderschap, ze hemelt haar kind niet op. Lijkt me een geval van gezond verstand. Waarom altijd zo vingerwijzen en veroordelen?
quote:MysticAngel schreef op 25 juli 2008 @ 00:09:

Er zijn steeds meer singles, steeds meer (bewust) kinderlozen, steeds meer oudere jongeren die vroeger stoppen met werken (ik noem maar een paar zijstraten), zo is de maatschappij van nu steeds aan verandering onderhevig,

Deze relatief nieuwe, maar steeds groter wordende groepen, vragen om nieuwe impulsen, en een omgeving die (deels) met ze mee verandert,

Waarom is dat zo raar?

Waarom moet de hele wereld gezins/kindvriendelijk zijn, terwijl er grote groepen mensen hele andere behoeftes hebben?

Ik heb zelf een dochter, nu volwassen,

In de tijd dat zij klein was, had ik heel andere behoeftes (kwa omgeving, dingen doen enz.) dan nu, mijn leven is nu anders,

Er worden toch ook zaken afgestemd op ouderen? Dat is toch ook normaal?Nou, volgens mij moet het eerste restaurant waar bejaarde- en demente mensen niet welkom zijn anders nog geopend worden hoor.....
quote:MysticAngel schreef op 25 juli 2008 @ 00:09:

Er zijn steeds meer singles, steeds meer (bewust) kinderlozen, steeds meer oudere jongeren die vroeger stoppen met werken (ik noem maar een paar zijstraten), zo is de maatschappij van nu steeds aan verandering onderhevig,

Deze relatief nieuwe, maar steeds groter wordende groepen, vragen om nieuwe impulsen, en een omgeving die (deels) met ze mee verandert,

Waarom is dat zo raar?

Waarom moet de hele wereld gezins/kindvriendelijk zijn, terwijl er grote groepen mensen hele andere behoeftes hebben?

Ik heb zelf een dochter, nu volwassen,

In de tijd dat zij klein was, had ik heel andere behoeftes (kwa omgeving, dingen doen enz.) dan nu, mijn leven is nu anders,

Er worden toch ook zaken afgestemd op ouderen? Dat is toch ook normaal?

Ben ik met je eens. Op alle grotere doelgroepen worden dingen op afgestemd en de groep kinderlozen en ouderen die uit de kleine kinderen zijn wordt steeds groter dus die tellen ook mee.

@Fashion:

Misschien ben jij die ene uitzondering die een superbraaf kind heeft wat je overal mee naartoe kan nemen en die nooit ziek is zodat ie je drukke leven niet verstoord, maar dat is echt een uitzondering en niet iets waar mensen naar moeten kijken als ze afwegen of ze wel of geen kind nemen. Want in de meeste gevallen gaat 't niet zo en je kunt ook niet 't karakter van je kind kiezen, voor 't zelfde geld heb je een draak waar geen land mee te bezeilen valt, ondanks je goede opvoeding. Broer en zus, zelfde nest, zelfde opvoeding kunnen ook dag en nacht van elkaar verschillen in gedrag. Prijs jezelf maar gelukkig dat 't bij jou heel toevallig goed heeft uitgepakt.
quote:Carlice schreef op 25 juli 2008 @ 00:39:

[...]

Ze is realistisch over het ouderschap, ze hemelt haar kind niet op. Lijkt me een geval van gezond verstand. Waarom altijd zo vingerwijzen en veroordelen?Ze is niet realistisch, ze is negatief. Iedere ouder hier weet dondersgoed dat het hebben van kinderen niet alleen maar leuk is en niemand heeft hier gezegd dat het een grote roze wolk is, maar er wordt hier wel beseft dat die momenten dat het niet leuk is niet opwegen tegen de momenten die wel weer leuk zijn en dat zie ik bij Intiem absoluut niet naar voren komen.
quote:traincha2 schreef op 25 juli 2008 @ 07:05:

[...]

Nou, volgens mij moet het eerste restaurant waar bejaarde- en demente mensen niet welkom zijn anders nog geopend worden hoor.....

He lieffie, er loopt hier ook een topic ergens over dat ouderen niet meer zouden mogen autorijden, dus waarschijnlijk komen de restaurants ed nog,

grappig dat bejaard en dement hier (weer) in 1 adem genoemd worden, zal wel net zoiets zijn als kinderen, en onopgevoed,

Bovendien snap ik werkelijk niet waarom het zo'n hekel punt is, als er een kroeg vrouw vrij zou zijn (en die zijn er), zou ik me daar ook niet door aangesproken voelen, ik wens de kerels daar veel plezier,

Her feit dat zulke gelegenheden onstaan in deze tijd, heeft te maken met vraag en aanbod,

Wellicht zit daar inderdaad ook een stukje onverdraagzaamheid van de maatschappij in verborgen, en daarbij waarschijnlijk ook de overdosis aan kleine onopgevoede verwende terroristjes die mensen dan willen ontlopen.

Festivals zijn hier 18+

In Duitsland zijn vele gewoon geheel openbaar, en nemen mensen hun kids (en huisdieren mee), dat moet volgens jou dan ook gewoon maar kunnen?
quote:MysticAngel schreef op 25 juli 2008 @ 07:18:

[...]

He lieffie, er loopt hier ook een topic ergens over dat ouderen niet meer zouden mogen autorijden, dus waarschijnlijk komen de restaurants ed nog,

grappig dat bejaard en dement hier (weer) in 1 adem genoemd worden, zal wel net zoiets zijn als kinderen, en onopgevoed,

Bovendien snap ik werkelijk niet waarom het zo'n hekel punt is, als er een kroeg vrouw vrij zou zijn (en die zijn er), zou ik me daar ook niet door aangesproken voelen, ik wens de kerels daar veel plezier,

Her feit dat zulke gelegenheden onstaan in deze tijd, heeft te maken met vraag en aanbod,

Wellicht zit daar inderdaad ook een stukje onverdraagzaamheid van de maatschappij in verborgen, en daarbij waarschijnlijk ook de overdosis aan kleine onopgevoede verwende terroristjes die mensen dan willen ontlopen.

Festivals zijn hier 18+

In Duitsland zijn vele gewoon geheel openbaar, en nemen mensen hun kids (en huisdieren mee), dat moet volgens jou dan ook gewoon maar kunnen?

"He lieffie".....?????

Ja, dat moet kunnen maar dat kan hier niet in Nederland omdat hier zoveel mensen wonen die een hekel hebben aan kinderen.
quote:traincha2 schreef op 25 juli 2008 @ 07:28:

[...]

"He lieffie".....?????

Ja, dat moet kunnen maar dat kan hier niet in Nederland omdat hier zoveel mensen wonen die een hekel hebben aan kinderen.

Excuus, soms schrijf ik zoals ik praat,

en begin een zin vaak met: he lieffie, luister es.... nothing personal, en ik ben niet zo haatdragend

Nee, dat kan hier in NL, en dat is maar goed ook, en heeft geen ruk te maken met het hekel hebben aan kinderen.

enig idee wat een zootje pill-popping bezopen lui kunnen aanrichten bij jonge kinderen, dan wel dieren?

*edit*

wat ik er maar mee zeggen wil,

Niet iedere mogelijkheid, gelegenheid waar je kind niet kan/mag komen is een uiting van kinderhaat,

net zoals wanneer ik eens rustig wil eten met vriendlief, dat er ook geen uiting van is, of wanneer ik op een festival geen kinderen tegen wil komen.

Een stukje reflectie aan de andere kant is misschien ook wel op zijn plaats, want hoe heeft het dan zover kunnen komen dat die restaurants onstaan?

Ouders worden steeds vrijer, en de kinderen worden daardoor ook steeds vrijer opgevoed, leuk op zich, en ik denk dat daar het breekpunt voor veel mensen in zit, soms zitten mensen gewoon niet te wachten op al die vrije bijdehandte koters, ik merkte dat al aan hoe mijn eigen ouders reageerden op de opvoeding die ik mijn dochter gaf,

Vroeger, in mijn jeugd werden kinderen anders opgevoed, en gedroegen zich ook anders in het openbaar, we leven nu veel meer in een maatschappij waar alles kan, en moet kunnen, waar iedereen zich uit, en moet kunnen uiten.

Allemaal prima, maar niet iedereen vind dat even leuk, (en dat is toch ook ok?)
anoniem_28222 wijzigde dit bericht op 25-07-2008 07:57
Reden: grote toevoeging
% gewijzigd
Als ik Nederland vergelijk met landen om ons heen dan vind ik het met die kindvriendelijkheid nogal meevallen eerlijk gezegd. Ik heb twee kinderen, een van 3 en een van 10 maanden en ja die gaan met regelmaat mee naar 'volwassen' dingen, zoals ze hier genoemd worden. Ik snap nooit zo goed wat er volwassen is aan dingen bezichtigen en/of uit eten gaan, maar dat zal aan mij liggen.

Mijn kinderen zijn gewend aan tafel te eten. Te blijven zitten tot iedereen klaar is en thuis wordt ook niet gelopen, gerend, gegild enz. aan tafel dus als we ergens anders eten ook niet. Ik vind inderdaad dat het onzin is dat als je lekker samen uit eten bent je andersmans kind geduldig zou moeten vragen niet bij je tafeltje te hangen. Dat kind hoort gewoon normaal bij zijn ouders te zitten. Maar ik vind het ook onzin dat je je eraan zou storen dat als jij lekker samen zit te eten en 2 tafels verder zitten een vader en moeder met twee kleine kinderen te eten. Zolang kinderen gewoon rustig zitten en eten zie ik daar dus geen kwaad in. Zelf ga ik ondanks de kidneren nooit naar de zogeheten kindvriendelijke restaurants. Die hebben namelijk meestal een speelhoek en daar vind de bediening het niet erg dat de kinderen rondlopen. Althans ze mogen het niet erg vinden, want kindvriendelijk. En ik vind dat dus wel storend als ik zit te eten wil ik dat gewoon rustig kunnen doen. Natuurlijk kletst mijn dochter van 3 de oren van m'n hoofd tijdens het eten, maar als we samen gaan dan kletsen we ook tegen elkaar dus dat verschil is niet zo groot. Maar naar plekken gaan die uitnodigen om te spelen tijdens het eten snap ik dus gewoon niet.

Wat ik ook zeer irritant vind aan zogenaamde kindvriendelijkheid is de 'kinderkaart' in het gemiddelde restaurant. Mijn kinderen eten beiden met de pot mee (de jongste hooguit wat minder gekruid ) en mijn dochter houdt gewoon niet zo van frikandellen, kroketten en vissticks. Ze eet ze maar vind het niet echt lekker. Terwijl je toch juist uit eten gaat om lekker te eten. Jammer dus dat de meeste restaurants niet snappen dat kinderen ook gewoon lekker willen eten i.p.v. automatisch fast-food te krijgen zodra ze niet thuis zijn. We zijn dit voorjaar in Duitsland op vakantie geweest en daar hebben we niet 1 keer de zuchtende en zuur-kijkende mensen gezien in restaurants, die je hier eigenlijk altijd hebt. En ook is het meestal mogelijk om een normaal gerecht in een kleine portie te bestellen. Was mijn dochter ook zeer gelukkig mee.

Nederland heeft gewoon van nature een zeur-cultuur. Iedereen ergerd zich aan iedereen lijkt het wel. Laat mensen gewoon. Niet iedere 3 jarige is hetzelfde en niet ieder kind zeurt aan je tafeltje, want lang niet iedere ouder laat dat toe. Leef en laat leven.
Ik heb 2 kinderen en kan me echt wel vinden in het feit dat op sommige locaties kinderen niet echt op hun plaats zijn.

Mijn kinderen ( bijna 3 en 1,5) moeten ook blijven zitten tijdens het eten, maar dan duurt het eten ongeveer 20 minuten. En dan gaan ze weer lekker spelen. Maar in een restaurant duurt eten vele malen langer (vanaf bestellen tot toetje) en ik vind niet dat je van kinderen kan verlangen dat ze uren aan een stuk rustig blijven zitten.

Wat is er mis met en speciale eetgelegenheid voor kinderen met een speelhoek? Voor en na het eten, kunnen de kinderen dan lekker spelen en de ouders nog even babbelen met een kopje koffie. Het eten wordt toch niet in de speelhoek geserveerd?

Dus voor een 4-gangen diner neem je je kinderen niet mee lijkt mij. Ik in ieder geval niet, dan wil ik van mijn eten genieten en en goed gesprek kunnen voeren, zonder dat ik alles uit de kast moet halen om de kinderen rustig te houden....
quote:intiem schreef op 24 juli 2008 @ 22:46:

Jawel hoor, van mij mag je prima die mening hebben Van mij ook hoor. Denk dat je inderdaad gewoon pech hebt, ik ga ook regelmatig (zonder kids) uit eten, maar ik heb nagenoeg nooit een vragend kind aan mijn tafel! Nou ja, sterkte er maar mee!
En toen zat er gistermiddag zo'n leuk jochie tegenover me in de trein

Aan de andere kant van het gangpad zat een vrouw, tas op de plek naast haar, benen pontificaal op de bank tegenover haar. Avondspits, lekker druk, maar mevrouw gaf geen sjoege als mensen daar wilden zitten.

Dus toen er een papa, mama en kind met een hoop bagage en bezwete gezichten instapten en druk zochten naar een plekje kon ik niet laten om te roepen 'er is hier nog plaats genoeg hoor' Dat mens naast me de tering erin ik moest meteen aan dit topic denken

Anyway, dat knulletje ging to mij zitten, zat helemaal te stuiteren van plezier vanwege de treinreis, we raakten in gesprek en ik heb erg gelachen. Iedereen moest lachen, behalve die sjaggerijn naast me

Zou dat elnino zijn geweest?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Vast HPL

Ik moet zeggen, ik ging gisteren naar de Koningin Juliana Toren. Daar ben ik niet zo'n fan van, dat soort pretparkjes voor kleine kinderen, maar goed. Met dit topic in mijn achterhoofd ben ik eens gaan opletten, want hoewel ik zelf kinderen heb had ik óók visioenen van gillende, verwende, krijsende kinderen, ouders die alles maar goedvonden enzovoorts.

Maar ik heb de hele dag eigenlijk alleen maar leuke, vrolijke, blije kinderen gezien, geen gejengel, geschreeuw of gedram, een paar keer gezien dat kinderen iets deden wat niet mocht, maar die werden direct teruggefloten eigenlijk.

Volgens mij valt het gewoon wel mee, in zijn algemeenheid.
Poe Eowynn, zo'n speeltuin is mij echt teveel van het goede hoor, ook al zijn de kdis nog zo vrolijk. Het zijn er namelijk zovéél
Oh, ja dat had ik ook wel, maar ik was gewoon ook écht bang dat het vol met vervelende kinderen zou zitten En dat viel enorm mee en ik heb eigenlijk weinig gemerkt van al die kinderen daar, te druk met die van mezelf
quote:Liv schreef op 25 juli 2008 @ 10:19:

[...]

Van mij ook hoor. Denk dat je inderdaad gewoon pech hebt, ik ga ook regelmatig (zonder kids) uit eten, maar ik heb nagenoeg nooit een vragend kind aan mijn tafel! Nou ja, sterkte er maar mee!

Pech is ook het geluk,

Ik liep vanaaf naar huis, en mijn buurmeisje zag me al van ver aankomen,

Zwaaiend, lachend, halloooo buufje roepend stond ze op het terras, achterom lopend kwam ik haar bij de deur weer tegen, moest ze me even "van dichtbij" gedag zeggen.

Heerlijk om zo thuis te komen......
Of Nederlanders steeds onverdraagzamer zijn richting kinderen? Absoluut. Maar dat geldt ook richting ouderen etc. Hoe het heet? De individualisering.

En helaas doe ik er zelf ook aan mee. Ik ken mijn buren amper.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 26 juli 2008 @ 12:08:

En toen zat er gistermiddag zo'n leuk jochie tegenover me in de trein

Aan de andere kant van het gangpad zat een vrouw, tas op de plek naast haar, benen pontificaal op de bank tegenover haar. Avondspits, lekker druk, maar mevrouw gaf geen sjoege als mensen daar wilden zitten.

Dus toen er een papa, mama en kind met een hoop bagage en bezwete gezichten instapten en druk zochten naar een plekje kon ik niet laten om te roepen 'er is hier nog plaats genoeg hoor' Dat mens naast me de tering erin ik moest meteen aan dit topic denken

Anyway, dat knulletje ging to mij zitten, zat helemaal te stuiteren van plezier vanwege de treinreis, we raakten in gesprek en ik heb erg gelachen. Iedereen moest lachen, behalve die sjaggerijn naast me

Zou dat elnino zijn geweest?
quote:HoiPippiLangkous schreef op 26 juli 2008 @ 12:08:

Zou dat elnino zijn geweest?Nope, ik heb gelukkig een eigen auto! \\:-)//
Goh en je reageert ook zo volwassen elnino.......
Ik zie nu pas hoe je je nick schrijft. Elninjoo dus. Ik moet meteen aan Meneer Aart denken en dat hij Pino, Pinjoo noemt
quote:HoiPippiLangkous schreef op 27 juli 2008 @ 20:38:

Ik zie nu pas hoe je je nick schrijft. Elninjoo dus. Ik moet meteen aan Meneer Aart denken en dat hij Pino, Pinjoo noemt Nee, de laatste drie reakties van jou op Ninjo waren pas volwassen!!!
Goh, dank je wel voor het compliment MA
quote:MysticAngel schreef op 28 juli 2008 @ 03:00:

[...]

Nee, de laatste drie reakties van jou op Ninjo waren pas volwassen!!!Precies!
Goh elninjoo is ook al in zo'n complimenteuze bui! Dank je wel hoor!
graag gedaan hoor! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven