Het Heerlijke kooktopic.

17-03-2007 14:56 512 berichten
Alle reacties Link kopieren

Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Zo, heb dit topic even uit het stof gehaald

Wie o wie heeft een lekker recept om garnalen te marineren???
Twee recepten voor garnalen.

Een klassieker met olijfolie, knoflook, citroen, peterselie en een spaans pepertje.

En een Oosters recept. Garnalen pellen, darmkanaal eruit, staartje eraan laten. Marineren in olijfolie, ketjap, bruine suiker, oestersaus, citroensaus en zwarte peper. Paar uur laten staan.

Dip bijmaken van fijngesneden ui, suiker, ketjap, knoflook en veel koriander.

Aan stokjes rijgen en grillen.
Zweedse Kippensoep

1 flinke soepkipbout

6 kipbouillonblokjes

2 kruidenbuiltjes

2 uien in ringen gesneden

2 preien in ringen gesneden

1 eetlepel zwarte peperkorrels

4 laurierblaadjes

1 eetlepel foelie

zo'n 10 gram verse thijm

Vul een flinke pan en vul deze met water. Breng dit aan de kook. Zodra het kookt doe je de kippenbout in de pan. De bout moet ongeveer een vingerlengte onder water liggen.

Prei en ui toevoegen, net als de kruidenbuiltjes en bouillonblokjes.

De peperkorrels, laurierbladen, foelie en thijm doe je in een koffiefilter. Deze vouw je goed dicht: 2 keer omvouwen aan de bovenkant en vervolgens de hoekjes nog eens omvouwen naar de andere kant.

Ook deze koffiefilter gaat in de pan.

Pan op de kleinste pit zetten en dat helemaal laag draaien. Lekker door laten pruttelen. Bij ons heeft de pan de hele middag opgestaan.

Vervolgens haal je de kippenbout uit de pan en laat je die afkoelen. Kruidenbuiltjes en koffiefilter met kruiden uit de pan halen.

Kippenbout helemaal 'ontleden' en het vlees weer in de soep doen.

Alles door laten warmen.

Serveren op een bord waar eerst kerrie-poeder op gestrooid is.
Even een up voor mijzelf. Volgens de zoekfunctie moet hier mijn eigen recept van griekse kaasdriehoekjes staan. Volgens mij doet de zoekfunctie het totaal niet en zit ik voor janjoker alle recepten hier voor niets door te nemen.

Maar goed, er staan er ook een aantal tussen die ik nog niet gekopieerd had van anderen dus voordat het topic helemaal niet meer terug te krijgen is, even voor mijzelf uppen.
Goed plan M'leen, ik moest m'n eigen Zweedse Kippensoep-recept ook even kopiëren naar m'n computer
Wie heeft er een tip voor me? Ik heb gister rode peper gesneden. Dat ik bezig was vervloekte ik mijzelf want ik bedacht me dat ik vandaag mijn lenzen in moet doen. De rest met mes en vork gesneden maar het kwaad was al geschied.

Ik krijg nu ook na diverse keren wassen het gepeperde van mijn vingers. Het brandt als een gek als ik aan mijn ogen zit. Is daar een trukje voor om er nu nog vanaf te komen?
Ik eet alleen nooit groene paprika dus vervang die door rode of gele paprika. Het is echt een heerlijk gerecht, maar ik ben wat zuiniger met de rode peper. Maar dit alleen als waarschuwing, een halve is voor mij genoeg.

Pittige rijst met tonijn en ananas.

Gister had mijn vriendin Marokaanse gerechten gemaakt, heerlijk. Eentje ervan is zo lekker, B'stilla (kippenpastei), zie gerecht hieronder. Verder had ze erbij; groente-tajine, coucous met doperwten erdoor, tomaat/komkommersalade, dadels.

Ik hoop dat het zo te lezen is. Als ik het kopieer in Word kan ik het gerecht vergroten en is het beter te lezen. Groter in "mijn album" zetten lukt me steeds niet.

B'stilla (kippenpastei)

@mylenevalerie, ik kan het niet lezen, heb net het plaatje opgeslagen op mijn PC om het daarna te vergroten maar dan worden de letters zo korrelig dat het echt niet meer te lezen is, maar het ziet er wel heeeeel lekker uit!
quote:sartan schreef op 13 januari 2008 @ 20:23:

@mylenevalerie, ik kan het niet lezen, heb net het plaatje opgeslagen op mijn PC om het daarna te vergroten maar dan worden de letters zo korrelig dat het echt niet meer te lezen is, maar het ziet er wel heeeeel lekker uit! Als iemand het gerecht wilt, mail dan op mijn nickname apestaartje hotmail en dan com, dan mail ik je het recept.
anoniem_10085 wijzigde dit bericht op 14-01-2008 11:41
Reden: gerechten kan ik niet versturen, recepten wel
% gewijzigd
Griekse maaltijdsalade.

Ik heb een griekse salade gemaakt maar niet op de traditionele manier (eigen variatie).

Nodig;

Sla

Cherrie tomaatjes

Kipfilet

Gyroskruiden

Feta

Rode ui

Komkommer

Ei

Vinaigrette met knoflook

Evt. nog wat extra kruiden

Tsaziki; of vers maken en als je kant en klaar koopt, even wat vers geraspte komkommer erdoor doen.

Voorbereiding;

Kipfilet in kleine reepjes snijden, gyroskruiden erdoor roeren en erin laten trekken.

Sla in kleine gewassen stukken in een schaal doen. Eieren hard koken en daarna in 4e snijden. Rode ui in ringen snijden. Vinaigrette maken of kant en klare naturel sladressing gebruiken. Komkommer in 4e delen en in smalle plakjes snijden. Sladressing/vinaigrette erdoor doen en even laten intrekken.

Feta in blokjes snijden of ze al zo kant en klaar in pot kopen.

Kipfilet bakken of grillen. Uit laten lekken en aflaten koelen.

Cherrietomaatjes halveren, beetje oregano of andere kruiden op de platte helft strooien. Even in een grilpan met de platte kant onder bakken, niet te lang.

Salade bereiden;

Bij de sla de komkommer (met een beetje van de natures sladressing/vinaigrette) erdoor roeren dat de sla niet te droog is. Voeg dan de kipreepjes, feta, de helft van de cherrietomaatjes en de rode ui ringen er doorheen.

De salade afmaken door het restant van de cherrietomaatjes en de gevierendeelde ei(eren) bovenop verdelen en wat tsazikisaus er overheen schenken.

Serveren met stokbrood of een pistoletje en de rest van de tsaziki.
Oja, ik ben niet zo gek op olijven maar als je die wel lekker vindt zou ik die er nog in doen. In een salade vind ik 3 olijven in plakjes genoeg en ik had ze niet meer in huis dus om voor 3 een hele pot te kopen vond ik een beetje overdreven.
Ik had voor moederdag onderstaande klaargemaakt:

AllerHande 08 2004

Merluzzo Estate (zomerse kabeljauw)

· Italiaans, hoofdgerecht, 4 personen , Feestelijk, Koken met wijn, Hobbykoken, Meesterwerk, Toprecept, pasta, oven, vis, AllerHande 08 2004, culinair

· Bereiden: 55 min

· Bevat per eenpersoonsportie: Energie 610 kCal - Eiwit 43 g - Vet 31 g - Koolhydraten 36 g

Ingrediënten

· 1 sjalot

· 2 teentjes knoflook

· 1 zakje verse peterselie (30 g)

· 1 zakje verse basilicum (15 g)

· 250 g cherrytomaten

· 4 kleine kabeljauwhaasjes (of 2 grote, ca. 500 g)

· 2 blikken gepelde tomaten op tomatensap (a 400 g)

· 2 eetlepels olijfolie

· 100 g zwarte olijven

· 1 eetlepel kappertjes

· 1 theelepel gedroogde oregano

· 100 ml droge witte wijn

· 250 g verse tagliatelle of fettuccine (pasta)

· 100 g pittige kaas (stukje, bijv. grana padano)

· 1 bakje verse groene pesto (100 g)

Materialen

· keukenmachine

· ovenschaal

· aluminiumfolie

· kleine lage ovenschaaltjes

Bereiden

Oven voorverwarmen op 175 °C. Sjalot en knoflook pellen en snipperen. Blad van peterselie en basilicum fijnsnijden. Cherrytomaten in vieren snijden. Kabeljauwfilets eventueel halveren en bestrooien met zout en peper.

In ruime pan water opzetten voor pasta. Gepelde tomaten met sap in keukenmachine of met staafmixer tot gladde saus pureren. In hapjespan 1 el olie verhitten en sjalot met helft van knoflook 2 min. fruiten. Gepureerde tomaten met basilicum in pan doen en 10 min. zachtjes laten sudderen. Saus pittig op smaak brengen met peper en zout.

Intussen in koekenpan 1 el olie verhitten en rest van knoflook 1 min. fruiten. Kabeljauw in pan leggen en 2 min. per kant bakken. Cherrytomaten, olijven en kappertjes toevoegen en 2 min. meebakken. Vis in ovenschaal leggen en bestrooien met peterselie en oregano. Wijn bij tomaatjes in pan schenken en wat laten inkoken. Tomaatjesmengsel naast en over vis scheppen.

Pasta in ruim water met zout iets korter koken dan gebruiksaanwijzing aangeeft, zodat pasta nog net niet beetgaar is. Afgieten en pasta door saus mengen. In 4 ovenschaaltjes groot vel aluminiumfolie leggen en op elk kwart van pasta en saus scheppen.

Kaas boven pasta raspen en pesto erover verdelen. Folie dichtvouwen en schaaltjes in oven zetten. Schaal vis erbij zetten en nog 7 min. verwarmen.

Schalen uit oven nemen. Vis met groenten en jus over vier warme borden verdelen. Aluminumfolie openvouwen rond schaaltjes en pasta apart erbij serveren. Eventueel garneren met zeekraal (eerst overgieten met kokend water).

Had er een pittige witlofsalade bij, en vooraf broccolisoep (recept had ik ergens hier op t forum gevonden).

Was erg lekker!!
quote:mylenevalerie schreef op 04 januari 2008 @ 10:50:

Wie heeft er een tip voor me? Ik heb gister rode peper gesneden. Dat ik bezig was vervloekte ik mijzelf want ik bedacht me dat ik vandaag mijn lenzen in moet doen. De rest met mes en vork gesneden maar het kwaad was al geschied.

Ik krijg nu ook na diverse keren wassen het gepeperde van mijn vingers. Het brandt als een gek als ik aan mijn ogen zit. Is daar een trukje voor om er nu nog vanaf te komen?

Ik las gisteren dat je dan je handen even in moet wrijven met tandpasta.

Ik heb iets (kleins) te vieren en wil vanavond een lekkere cake gaan bakken. Maar heb even geen inspiratie.... iemand nog een receptje liggen voor een lekkere cake?
quote:revival schreef op 21 mei 2008 @ 13:22:

[...]

Ik las gisteren dat je dan je handen even in moet wrijven met tandpasta.

Ik heb iets (kleins) te vieren en wil vanavond een lekkere cake gaan bakken. Maar heb even geen inspiratie.... iemand nog een receptje liggen voor een lekkere cake?Jaaaaaaaaaaaaaa, ik heb een lekker recept. Even voor je opzoeken. Ik hou niet zo van cake, de meeste blijft zo in je keel hangen. Maar ik heb er een die zo lekker is, momentje.
Wauw, spannend! Ben benieuwd.
Appelkwarktaart/cake

Nodig;

500 g zachtzure appels (ben even de naam kwijt van de appels maar die je ook gebruikt voor appeltaart)

3 eetl. citroensap

100 g boter (Melkan)

150 g suiker

3 eieren

250 g kwark (Melkan)

150 g cakemeel

boter om in te vetten

50 g geschaafde amandelen

2 eetl. suiker

1 theel. kaneelpoeder

springvorm ø 24 cm

Voorbereiden:

Verwarm de oven voor op 160°C. Schil de appels en snijd ze in smalle partjes. Besprenkel ze met de helft van het citroensap. Roer of mix de boter en de suiker tot een luchtige massa. Klop de eieren er één voor één door. Meng de rest van het citroensap door de kwark. Schep het kwarkmengsel door de eieren met de suiker. Spatel het cakemeel er luchtig door. Vet de bakvorm licht in.

Bereiden:

Schep het beslag in de springvorm en strijk de bovenkant iets glad. Verdeel de appelpartjes over het beslag. Strooi de geschaafde amandelen erover. Meng suiker en kaneelpoeder en strooi dit mengsel over de appel en amandel. Bak de cake iets onder het midden van de oven in ca. 50 minuten goudbruin en gaar.
Ziet er zeker goed uit MV. Ik print het even uit en ga eens even bestuderen of ik die vanavond ga maken.

Dank!
Erg leuke recepten allemaal Zal um ook direct even UPPEN!

En er zelf ook een toevoegen. Om te beginnen een heel gemakkelijk recept voor Eierkoeken!

Let op: Het recept is voor 4 a 5 stuks....dus je kan het zelf x2 of x3 doen.... ze smaken heerlijk! Dus ze zijn snel op!

Eierkoeken

Ingrediënten

2 Eieren

100 gr Bloem

100 gr Suiker

2 theelepels Bakpoeder

Bereiden

Oven voorverwarmen op 180 graden.

Eieren en de Suiker luchtig kloppen.

Bloem en Bakpoeder beetje bij beetje toevoegen.

4 of 5 hoopjes maken op de bakplaat. (het beslag rijst nog in de hoogte en breedte)

10 min en de oven op 180 graden. Tot ze goudbruin zien.

En smikkelen maar!

Ook lekker met Jam, slagroom of iets na eigen smaakt.....

Materialen

Bakplaat + Oven Leg op de bakplaat een vel bakpapier. (hoef je de bakplaat niet af te wassen! ) Smeer deze wel in met boter
UP!
Ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n met die je aan met beide handen kan vasthouden en er dan mee kunt hakken (nigella lawson gebruikt hem bijna altijd)

Weet iemand waar ik die kan vinden?
quote:suikervrij schreef op 26 juli 2008 @ 11:37:

Ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n met die je aan met beide handen kan vasthouden en er dan mee kunt hakken (nigella lawson gebruikt hem bijna altijd)

Weet iemand waar ik die kan vinden?Bedoel je een soort mes??? Om kruiden fijn te snijden???

Bedoel je deze???

Denk dat je vergeten bent Wat je met 2 handen vast moet houden. :P
Hmmm, die eierkoeken klinken heerlijk! Heb het recept opgeslagen op m'n computer

Hier een nieuw recept van mij voor overheerlijke tosti's:

Tosti Verre Landen

nodig

witbrood

turkse feta (in blik, blauw deksel)

sucuk (turkse worst)

koriander

olijfolie

limoen

zeezout

Dipje maken van olijfolie met vers gesneden koriander, limoensap en zeezout. Feta erdoor mengen tot een smeuïge massa.

Op het brood smeren, paar dunne plakjes sucuk erop.

Nog wat koriander er overheen, andere boterham erop.

1 takje koriander op de bovenste boterham om het af te maken.

Roosteren in een tosti-ijzer of contactgrill (voorkeur!).
quote:Kroes schreef op 26 juli 2008 @ 15:48:

[...]

Bedoel je een soort mes??? Om kruiden fijn te snijden???

[afbeelding]

Bedoel je deze???

Denk dat je vergeten bent Wat je met 2 handen vast moet houden. :PHaha ja maar die bedoel ik dus. Lekker dom omschreven:S
Weer een lekker recept:

Kipspiesjes met Marokkaanse kruiden en citroen

Hoofdgerecht voor 4 personen

1 theel. korianderpoeder (ketoembar)

1 theel. komijnpoeder (djintan)

1 theel. kaneelpoeder

mespunt kruidnagelpoeder

mespunt kurkuma (koenjit)

mespunt paprikapoeder

mespunt zout

2 eetl. olijfolie

600 g kipfilet, in blokjes

2 citroenen in blokjes

8 satéstokjes, 1 uur geweekt in koud water

Voorbereiden:

Meng alle specerijen en de olie met elkaar in een schaal. Schep de blokjes kip erdoor en laat een half uur tot een uur marineren.

Bereiden:

Rijg de kipblokjes om en om met de blokjes citroen aan de satéstokjes en rooster ze op de barbecue in circa 3 minuten per kant.

Wijnadvies:

Feestelijk met de belletjes van Cava. Liever een 'stille' wijn? Dan een stoere, droge Spaanse rosado.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven