Papiervisjes - help!

13-01-2015 08:30 36 berichten
Hallo,

Ik woon in een nieuwbouwwoning van ongeveer 4 jaar oud.

Rond de kerst zag ik ineens in de gang op de slaapkamerverdieping een beestje lopen. Nooit eerder wat gezien.

Gevangen en even gegoogled want ik herkende het niet. Ik kwam uit op zilvervisje of papiervisje. Heel vies, maar aangezien ik er verder nooit 1 had gezien heb ik er verder niks mee gedaan.

Afgelopen vrijdag kwam ik thuis op mijn werk. Deed het licht aan en zag ineens 2 van zulke beestjes zitten op de muur bij de trap. Dit keer heb ik er (voor ik ze dood maakte) een goede foto van kunnen maken. Google wist mij nu te vertellen dat het gaat om papiervisjes. Zo vies!

Aangezien ik er echt van walgde en een plaag van papiervisjes nogal desastreuze gevolgen kan hebben voor behang, foto's etc. ben ik dit weekend voortvarend aan de gang gegaan.

Eerst in de woonkamer de hele boekenkast leeg getrokken. Alle boeken uitgeschud en de kast helemaal uitgezogen en gesopt. Geen papiervisje te zien.

De volgende dag de slaapkamer boven (die bij ons 100% vol staat met boeken, een soort bibliotheek idee). Ik ben er 7 uur mee bezig geweest maar heb alle boeken gehad en elke kast uitgesopt.

Wederom geen papiervisje te zien.

Maar 's avonds tijdens het tv kijken rent er maar zo weer 1 door de kamer. Ik heb niet zulke goede ogen hoor, maar mijn katten wel :-) Heel gek ook want ze schijnen lichtschuw te zijn dus waarom zou hij zomaar door de kamer gaan rennen.

Gisteren begonnen met het opruimen van de zolder. Ik dacht: misschien zijn ze met de kerstspullen meegekomen van zolder. Ben nu op de helft maar ook daar tot nu toe niets aangetroffen.

Maar goed, vanmorgen zag ik er dus weer 1 op de muur bij de trap. Dit keer was hij zo klein dat ik vermoed dat het een jonkie is.

Waar komen deze beestjes ineens vandaan? Wat kan ik eraan doen? (ik heb 3 katten dus gif spuiten kan niet zomaar). En is dit het topje van de ijsberg?

Help!

Oh ja, ons huis staat niet verbonden met dat van de buren dus overlopen is geen mogelijkheid.

Ik hoorde wel van een buurvrouw 5 huizen verderop (zelfde huis) dat zij ze ook heeft.

Wat nu? We runnen in huis ook een B&B en ik moet er niet aan denken dat een gast die beestjes ergens aantreft.

Foto
Wij hebben ze op het werk ook (oud pand) en wij moeten er echt de ongedierte bestrijding voor laten komen.
Ik kom er hier soms ook 1 tegen. Ik plet ze en klaar. Hier zitten ze op zolder. Schoonmaken heeft weinig zin. Daarmee krijg je ze niet weg hoor. Denk idd dat je dan de ongediertebestrijding moet laten komen. Maar ik heb zo het idee dat ze na verloop van tijd toch weer terug komen. Ik maak me er niet druk om iig. Heb ook nog nooit aangevreten boeken ofzo ontdekt door die beestjes.
Zeker weten dat het geen zilvervisje is? Die houden juist van vocht ipv droogte, en gezien het vochtige weer...

Ik heb ze ook helaas (nieuwbouwwoning). Op het toilet en in de keuken. Niet veel, en het enige wat ik eraan doe is degenen die ik zie direct doodmaken.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde als Desperate housewife; ik kom er af en toe 1 tegen en plet hem als ik snel genoeg ben, anders heeft ie geluk. Verder maak ik me er vooral niet druk over. Op werk hebben we ze ook al jaren, doen we ook niks mee en het is in die 13 jaar dat ik er werk nog nooit een plaag geworden.
quote:marana schreef op 13 januari 2015 @ 08:46:

Zeker weten dat het geen zilvervisje is? Die houden juist van vocht ipv droogte, en gezien het vochtige weer... Dit was wat ik ook dacht. Juist een nieuwbouwwoning bevat heel veel vocht, en dus is de kans groot dat er zilvervisjes zijn.
en dan heeft alles nat afnemen dus juist een averechts effect...
Zilvervisjes of papiervisjes houden idd van vocht. Je ziet ze meestal in badkamer of wc. Ik heb er nog nooit meer gezien dan 1 en in een huis met cv hoef je je echt niet druk te maken over een plaag. Ik laat ze gewoon lopen, vies he, maar ik heb geen last van ze. Spinnen mogen ook binnenshuis leven van mij, dan vangen ze misschien wat muggen en vliegen. Gratis ongediertebestrijding!
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Bedankt voor de reacties. Zeker weten doe ik het niet, maar omdat ik ze voornamelijk in de gang zie (op het behang) en in de woonkamer dacht ik papiervisjes.

In de badkamer (die best vochtig is) nog niets te zien.

Ik heb een foto aan mijn originele bericht toegevoegd. Misschien kunnen jullie ook eens kijken?
lastig te zeggen welke het is
Ik heb al jaren last van zilvervisjes. Toen ik en vriendlief er op een gegeven moment 10 per dag dood maakten, waren we het wel een klein beetje zat. Wij hebben toen de hg zilvervisjesspray gebruikt en er echt zonder grap meer dan 100 doodgemaakt. In de weken daarna ook nog wat lijkjes gevonden, maar er daarna bijna 2 jaar geen last van gehad. Mss uitzoeken of je dit spul ook kan gebruiken zonder dat het schadelijk is voor je katten. Daarnaast zou ik me er niet al te druk om maken, ze zijn vies, maar ze doen verder niet heel veel ofzo!
Ik lees mee, heb er gisteren toevallig al op zitten googelen. Mijn huis is drie jaar oud en hier zitten ze ook. Gisteren liep er 1 over de muur. Om geen vlekken te maken heb ik hem gevangen met een stukje plakband. Ik tilde laatst een doos op zolder op en daaronder lag poeder in zelfde kleur als doos en laatst toen ik de keuken ging schoonmaken zag ik achterin een hoekje waar de pannenlade in gaat verpulverd hardboard of zo met daarin een paar dode papiervisjes.
quote:sterrenmunt1 schreef op 13 januari 2015 @ 09:01:

Ik heb al jaren last van zilvervisjes. Toen ik en vriendlief er op een gegeven moment 10 per dag dood maakten, waren we het wel een klein beetje zat. Wij hebben toen de hg zilvervisjesspray gebruikt en er echt zonder grap meer dan 100 doodgemaakt. In de weken daarna ook nog wat lijkjes gevonden, maar er daarna bijna 2 jaar geen last van gehad. Mss uitzoeken of je dit spul ook kan gebruiken zonder dat het schadelijk is voor je katten. Daarnaast zou ik me er niet al te druk om maken, ze zijn vies, maar ze doen verder niet heel veel ofzo!Helpt dat ook voor papiervisjes en hoe weet je dan waar je moet spuiten?
Een vriendin van me heeft al meerdere keren de ongedierte bestrijding laten komen, maar ze blijven terugkomen. Het schijnt dat ze met name veel in de nieuwbouw zitten vanwege het vocht en dat het er zo'n beetje bijhoort. Ook opslagruimtes schijnen berucht te zijn, zo neem je ze mee je nieuwe huis in
Ik doe ze meestal opzuigen met de stofzuiger, aangezien die beestjes al met 1 zuchtje dood zijn. Als je ze door de gootsteen spoelt zijn ze ook al bij het eerste straaltje water dood.

Vaak zitten ze achter de kast aan de andere muur kant van de badkamer.

Onder een wandklok, achter een schilderij enz.
Herkenbaar! Wist je dat ze wel 8 jaar oud kunnen worden?

In mijn keuken zaten ze verstopt achter de glasplaat die tegen de muur aan zat, dat was echt heel vies.. Inmiddels geen glasplaat meer, maar de zilvervisjes zijn gebleven.

Wat helpt: Inderdaad direct doodmaken als je er één ziet en daarnaast van die plakvallen kopen. Dat zijn van die doosjes die je dan neer kunt zetten op een donkere/vochtige plek. Ik heb er één in de keuken, het toilet en de berging staan. Sindsdien nemen ze gestaag in hoeveelheid af en kom ik geen jonkies meer tegen.
quote:ravenheart schreef op 13 januari 2015 @ 09:21:

Herkenbaar! Wist je dat ze wel 8 jaar oud kunnen worden?

In mijn keuken zaten ze verstopt achter de glasplaat die tegen de muur aan zat, dat was echt heel vies.. Inmiddels geen glasplaat meer, maar de zilvervisjes zijn gebleven.

Wat helpt: Inderdaad direct doodmaken als je er één ziet en daarnaast van die plakvallen kopen. Dat zijn van die doosjes die je dan neer kunt zetten op een donkere/vochtige plek. Ik heb er één in de keuken, het toilet en de berging staan. Sindsdien nemen ze gestaag in hoeveelheid af en kom ik geen jonkies meer tegen.Waar koop je die vallen?
Ravenheart, ik had gisteren ook gelezen. Ik ben ze hier in huis op verschillende plaatsen tegen gekomen. Op zolder hebben mijn dochters een slaapkamer en daar zitten ze ook, en in de bergruimte van zolder tussen de dozen. In de keuken zag ik ze in de ruimte waar de laden in gaan. Ik baal hier best van. Ik was van plan om met gif aan de gang te gaan maar doe dat als mijn kinderen het weekend uit logeren kunnen gaan zodat ik na die tijd goed kan luchten. Het huis heel koud maken en een paar dagen weggaan schijnt ook te helpen, onder de 18 graden stoppen ze met eten las ik.
O joh, die dingen horen bij het leven, no worries. Kleine kans dat het een plaag wordt.

Wij hebben ze ook, al jaren. Gewoon, af en toe eentje. Ik maak ze niet eens dood.
quote:AndersdanAnders schreef op 13 januari 2015 @ 09:25:

[...]

Waar koop je die vallen?De Blokker heeft ze sowieso. Het zijn van die rode doosjes. Of even googlen op 'zilvervisjes vallen' waar ze nog meer te koop zijn.
Hier zie ik ze ook wel eens lopen, maar dan vangt en eet de kat ze, die is gek op insecten.

Ik maak me er ook niet te druk om, zolang ik er af en toe een zie en geen plaag van 30 of meer tegelijk komt er geen ongediertebestrijder.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 januari 2015 @ 09:29:

O joh, die dingen horen bij het leven, no worries. Kleine kans dat het een plaag wordt.

Wij hebben ze ook, al jaren. Gewoon, af en toe eentje. Ik maak ze niet eens dood.Joh, serieus, waarom maak je ze niet dood?
Ze zijn niet schadelijk, ze kunnen geen ziektes veroorzaken. Zilvervisjes eten vooral schimmels en etensresten dus die is bijna nuttig te noemen. Ze eten wel katoen en papier en kunnen bij een plaag veel schade aanrichten in boeken en kledingwinkels. Maar dan heb je het over een plaag. Een paar hier en daar is nog geen plaag. Ik woon in een tochtig, niet geisoleerd pand uit 1700 ofzo, echt waar. Oud bedrijfspand en nu al 7 jaar antikraak, dus geen onderhoud. Laatst hoorden we een rat in het verlaagde plafond. Maar ik heb hier geen zilver of papiervisjes. Ik denk dat ze op sommige plekken het heel prettig hebben, waardoor ze zich meer gaan voortplanten. En dat je pech hebt als dat gebeurt. Bij een plaag kun je vallen en spray gebruiken maar bij een paar, vind ik dat erg overdreven. Ze lijken vooral vies maar dat zijn ze niet echt. Stel nou dat ze eruit zagen als een lieveheersbeestje, zou men ze waarschijnlijk met rust laten.

Fascinerend dat ze 8 jaar oud kunnen worden en dat ze nooit drinken en 1 jaar zonder voedsel kunnen. Nu ga ik ze zeker niet meer doden. Sterker nog, als ik er eentje zie, krijgt die een naam. Een dier, hoe klein ook, dat 8 jaar in mijn huis woont, verdient een naam, hahaha. Sjonnie de zilvervis met Beppie zijn vrouw. Ik heb niks met overdreven hygiene hoor. Dieren zijn veel leuker.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:netniet schreef op 13 januari 2015 @ 09:43:

[...]

Joh, serieus, waarom maak je ze niet dood?Waarom wel? Beest heeft mij toch niets misdaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven