Eén glaasje kan best...

03-08-2008 15:07 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geregeld lees ik hier dat er over alcohol drinken in de zwangerschap gezegd wordt 'ach, één glaasje wijn kan best' of 'mijn kind heeft er niets aan overgehouden'. Nou zal je kind niet meteen ernstige afwijkingen overhouden aan één glas per maand. Maar wat ik niet begrijp: overal kun je nalezen dat de concentratie alcohol in het bloed van een zwangere hetzelfde is als die in het kind. Het kind drinkt dus in feite net zoveel als zijn aanstaande moeder. Waarom is dat wel sociaal geaccepteerd, en wordt je gelyncht als je je pasgeboren baby een flesje geeft met bier in plaats van melk?

Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar! Niet om heilig te zijn of zo.
quote:rider schreef op 03 augustus 2008 @ 16:09:

[...]

Ja, sorry, maar de mens heeft enzymen die alcohol kunnen afbreken naar voor de mens nuttige moleculen. Dat betekent dat alcohol voor de mens geen afvalstof is die je zsm kwijt moet, maar een voedingsstof.

Gelukkig heb ik nog nooit iets gemerkt van een voedingsstof die ik zou missen

Ik vind het zo tegenstrijdig: mensen doen er alles aan om een gezond kindje te krijgen: de kattenbak is een no-go-area, een roker wordt vriendelijk doch dringend verzocht niet meer in de buurt van de zwangere te roken en alle rauwe kaasjes, vlees en vis worden zorgvuldig gemeden, maar "af en toe een glaasje" moet kunnen.
Ik heb begrepen dat het niet eens zozeer gaat om hoeveel je drinkt qua alcohol tijdens een zwangerschap, maar wanneer je het drinkt. Dat wanneer het net op een moment is dat er iets belangrijks wordt ontwikkeld, dit inderdaad schadelijk kan zijn. En dan kan het dus zijn dat op sommige momenten weinig kwaad kan (voor zover je het weinig kwaad vindt kunnen wanneer een baby alcohol binnen krijgt) om bij wijze van spreken meerdere glazen te drinken, terwijl op een ander moment zelfs een paar slokken al beroerde consequenties kan hebben.

En het lullige is, we weten nou eenmaal niet exact op welk moment wat gebeurt, natuurlijk. Zal eens een keer kijken waar ik dat nou had gelezen en of ik er meer over kan vinden.

Hoe dan ook, ik weet natuurlijk niet precies en zeker hoe het werkt. Ik wil gewoon geen risico's lopen met mijn kind, ook geen ietsiepietsie klein risicootje. Dus ik drink niet, ook niet een glaasje. Hoe lekker ik het ook vinden kan.
quote:Marielle29 schreef op 03 augustus 2008 @ 16:10:

We leven tegenwoordig wel echt in de maatschappij van betutteling. Naar mijn idee is alles waar TE voor staat niet goed. Niet als je zwanger bent en niet als je niet zwanger bent. Ik heb tijdens mijn hele zwangerschap niet gerookt omdat ik daar nu eenmaal prima zonder kan.

Ik heb, ben nu 36 weken, af en toe een glaasje wijn gedronken en daar van genoten. Ik denk dat gestress om alles wat eventueel schadelijk kan zijn voor een baby veel slechter is.

Vroeger, toen mijn mams moeder werd, waren veel dingen helemaal niet bekend. Ik noem bijvoorbeeld het niet verschonen van de kattenbak tijdens zwangerschap. Hartstikke goed dat ze tegenwoordig precies weten wat er allemaal wel en niet goed is maar ik wil vooral op een relaxte manier omgaan met mijn zwangerschap. Ik ben verantwoordelijk genoeg, eet gezond, beweeg nog veel en ja..af en toe een glaasje wijn. Ik voel me er geen slechte aanstaande moeder over en zal me dat ook nooit laten aanpraten..

Vroeger was niet alles beter. Vroeger reden ze ook nog met paard en wagen, dat doe je nu toch ook niet meer?

Het is gewoon bekend dat alcohol slecht is als je zwanger bent. Geen alcohol drinken, betekend niet gelijk dat je geen relaxte zwangerschap meer kunt hebben.
Confusion over whether women can safely drink during pregnancy deepened yesterday with new guidance stating that a small glass of wine a day is okay.

The National Institute for Health and Clinical Excellence said that women can drink up to 1.5 units of alcohol a day without harming their unborn baby.

This contradicts Department of Health advice that mothers-to-be should not drink at all and will leave women wondering which set of 'official' guidelines to follow.

In a draft document, NICE, which devises public health guidance for the Government, said the evidence behind the Department of Health's call for abstinence is 'unclear'.

After reviewing a series of studies on drinking in pregnancy, the NICE advisers, who include doctors and midwives, said that other than possibly increasing the risk of miscarriage, it appeared small amounts of alcohol did not harm the unborn baby.

Instead of cutting out alcohol altogether, pregnant women should limit their intake to 1.5 units a day and, if possible, avoid it in the first three months of pregnancy.

A small glass of wine counts as one unit, as does half a pint of ordinary strength lager, while a bottle of alcopop counts as 1.5 units.

A NICE spokesman said it was anticipated the Department of Health would issue 'clear advice' on the issue when the final version of the NICE guidance is issued next March.

However, the Department of Health said its advice to avoid alcohol all together was 'straightforward' and 'simple'.

A spokesman said: 'Although there is scientific uncertainty about the precise impact of excess alcohol on unborn babies, we believed the time was right to introduce a strong, consistent and precautionary approach.

'Our advice is simple: avoid alcohol if you are pregnant or trying to conceive.'

Doctors said the mixed messages could only confuse pregnant women.

Dr David Williams, consultant obstetric physician at the Institute for Women's Health at University College London Hospitals, described the Department of Health's message of abstinence as 'draconian'.

He said: 'I think the NICE advice is accurate according to the data we have got ? a total ban is not a good thing. Most claim research shows that even very small amounts of alcohol can damage the health of the unborn child.

Dangers include foetal alcohol syndrome, which affects around 100 babies a year and causes low birth weight, flattened features, heart and kidney abnormalities, deafness and brain damage.

In addition, as many as 7,000 British babies a year are affected by the less serious foetal alcohol spectrum disorder, which causes attention deficit disorder, hyperactivity and poor co-ordination.

The British Medical Association advises that pregnant women who drink as little as a small glass of wine a day should be counselled over their consumption.

The Royal College of Obstetricians and Gynaecologists says that abstinence is the 'safest option'.

And Andrew Shennan, professor of obstetrics for the baby charity Tommy's, said: 'The message from the Government provides a simple guideline for women to follow, insofar as no alcohol means no risk.'

Oktober 2007
quote:jolantje schreef op 03 augustus 2008 @ 16:21:

Mijn zusje nu bijna op haar laatst, heeft met carnaval eens een alcoholvrij biertje gedronken, gewoon voor het idee.. Nou je had de mensen eens moeten zien kijken.. Niet normaal meer.. Maar als ze een zwangere zien roken hebben ze minder moeite mee...Grappig dat jij weet waar mensen moeite mee hebben. Wel eens een topic over rokende zwangeren gelezen hier?
Alcohol en de zwangerschap

Als je zwanger bent is het veiligste advies om niet te drinken. Alcohol is op ieder moment van de zwangerschap schadelijk voor het ongeboren kind. De risico’s nemen toe naarmate de consumptie stijgt. Andersom leidt iedere vermindering van gebruik tot afname van de risico’s.

Bij minder dan èèn glas alcohol per dag is mogelijk, het risico van een miskraam of vroeggeboorte al verhoogd. Minder dan 1 glas kan ook al een negatieve invloed hebben op de mentale ontwikkeling van het kind.

De rest van dit artikel hier
Nee maar in die ruimte waar mijn zusje haaralcohol biertje was aan het drinken , waren nog meer zwangere vrouwen waarvan 2 rookte , en niemand die hun aanspreekte over hun rook gedrag, maar tegen mijn zusje werd wel meteen gezegt dat alcohol niet goed was voor de baby..
quote:Star schreef op 03 augustus 2008 @ 16:25:

[...]

Grappig dat jij weet waar mensen moeite mee hebben. Wel eens een topic over rokende zwangeren gelezen hier?En wat bedoelde je met "grappig dat jij weet waar mensen moeite mee hebben?"
Ik quoot het artikeltje hier ook maar even, het is een mooi helder voorbeeld:

Echo toont hoe alcohol baby schaadt

20 / 11 / 2005

Bron: The Sunday Times

Een zwangere vrouw krijgt van haar arts vaak te horen dat het beter is niet te veel alcohol te drinken, om de baby niet te schaden. Nu blijkt dat ook matig alcoholgebruik schadelijk is. Echografieën tonen zeer duidelijk aan hoe groot de impact is van alcohol op een foetus. Alcohol kan ernstige gevolgen hebben voor de geestelijke ontwikkeling van het kind.

Op zwangerschapsecho`s wordt getoond dat zelfs één glas wijn gevolgen heeft. Nadat de zwangere vrouw één glas heeft gedronken, vertoont de foetus tekenen van zeer ongewone hyperactiviteit, wat een gevolg is van het feit dat alcohol de vorming van het centrale zenuwstelsel vertraagt.

Wetenschappers aan de universiteit van Belfast onderzochten, onder leiding van professor Peter Hepper, bij 40 zwangere vrouwen de effecten van alcoholgebruik. De ene helft dronk geen alcohol, de andere helft dronk nu en dan toch een glaasje – één tot vier glazen per week.

Tijdens de eerste 18 weken van de zwangerschap ondergingen de vrouwen drie echografieën, daarna nog eens vier. Bij alle baby`s werden tijdens die eerste periode van 18 weken tekenen van hyperactiviteit waargenomen, iets dat `schrikreflex` wordt genoemd, die de foetus letterlijk in de baarmoeder doet opspringen als gevolg van bijvoorbeeld harde geluiden.

Bij de moeders die niks dronken verdween dat na 18 weken, wanneer het centrale zenuwstelsel volledig is gevormd. Foetussen van moeders die wel dronken bleven die schrikreflex echter tot en met het einde van de zwangerschap vertonen. Bovendien werd bevonden dat de baby`s van de moeders die alcohol dronken meer schrikreflexen vertoonden gedurende de eerste 18 weken van de zwangerschap.

Dit bracht Hepper en zijn medewerkers, zoals blijkt uit hun publicatie in de Journal of Physiology and Behaviour, tot de conclusie dat zelfs matig alcoholgebruik een ernstig effect heeft op de ontwikkeling van het zenuwstelsel van een baby. Dit onderzoek leert, aldus Hepper, dat er geen veilige ondergrens is voor alcoholgebruik tijdens de zwangerschap.

Het onderzoek lijkt een bevestiging van Amerikaans onderzoek dat aantoont dat alcoholgebruik tijdens de zwangerschap een negatieve invloed heeft op het IQ van het kind en kan leiden tot hyperactiviteit en andere gedragsstoornissen.

Hepper blijft de baby`s na hun geboorte volgen, om na te gaan of ze mentale of gedragsstoornissen ontwikkelen.

Politici in Groot-Brittannië pleiten nu voor een waarschuwing op alcoholflessen voor de gevaren van alcohol tijdens de zwangerschap.
Een vriendin van mij kwam bij haar eerste (ongeplande) zwangerschap er heel laat achter dat ze zwanger was. Ze had flink ingenomen in die eerste weken. Om haar gerust te stellen had haar verloskundige gezegd dat het niet zo erg was. Wat doet ze bij de tweede zwangerschap? Gewoon ook vrij veel drinken (rustig 3 cocktails als ze uitging). Het maakte immers niet uit?

Zij zal ook altijd volhouden dat haar kinderen er niks aan hebben overgehouden. Het zijn schatjes, maar beiden heel druk, hebben slechte concentratie op school, zijn impulsief en vrij aggressief (weinig impulsbeheersing zeg maar). Ik vraag me echt af of dat misschien toch iets met haar drankgebruik te maken heeft. Je krijgt nooit antwoord op die vraag natuurlijk, maar veel ouders stappen in mijn ogen veel te makkelijk over dat soort dingen heen.
quote:rider schreef op 03 augustus 2008 @ 16:20:

[...]

Daar zit ook nogal wat ijzer in, als ik me niet vergisPleegzuster Bloedwijn werd niets voor niets aangeraden bij anemie.
quote:jolantje schreef op 03 augustus 2008 @ 16:29:

[...]

En wat bedoelde je met "grappig dat jij weet waar mensen moeite mee hebben?"

Precies zoals ik het zeg.

Lees nu echter dat je het over de mensen in de ruimte waar jullie je bevonden had en niet over mensen in het algemeen.
quote:Surface2 schreef op 03 augustus 2008 @ 16:23:

[...]

Vroeger was niet alles beter. Vroeger reden ze ook nog met paard en wagen, dat doe je nu toch ook niet meer?

Het is gewoon bekend dat alcohol slecht is als je zwanger bent. Geen alcohol drinken, betekend niet gelijk dat je geen relaxte zwangerschap meer kunt hebben.

Je ziet mij nergens beweren dat vroeger alles beter was. En tja, paard en wagen..in ieder geval beter voor het milieu. Maar da'ss flauw en nu niet aan de orde.

Ik vind dus wel dat er nu teveel betutteling is. Iedereen kan voor zichzelf uitmaken wat goed en slecht is. Ik zou me er absoluut niet goed bij voelen als ik veel zou drinken en roken maar voel me niet slecht bij een af en toe een glaasje.

Daarnaast geloof ik wel dat het de eerste maanden, als bij beeb nog alles in de aanleg is, het slechter is dan verder in de zwangerschap.

Daarnaast heb ik ook niet gezegd dat je anders niet relaxed met een zwangerschap kunt omgaan..
Mijn vraag: zijn er mensen die na het lezen van deze onderzoeken (vooral het stuk wat Wen net plaaste is heel duidelijk over de schadelijke effecten van weinig alcohol) nog steeds zeggen: 1 glaasje moet kunnen? Die zulk onderzoek zeg maar niet serieus nemen? Of verander je je gedrag daadwerkelijk naar aanleiding van dit soort nieuws?

Wat mezelf betreft is dat wel zo: 6 jaar geleden was ik voor het eerst zwanger en dronk ik om de twee weken ongeveer een of een half glaasje wijn. Nu ik weer zwanger ben en dit onderzoek ken drink ik geen druppel meer (hoe moeilijk dat soms ook is!!!)
quote:Marielle29 schreef op 03 augustus 2008 @ 16:35:

[...]

Iedereen kan voor zichzelf uitmaken wat goed en slecht is. Dit geloof je toch niet echt? Volgens mij blijkt vaak genoeg dat mensen dat juist niet kunnen...
quote:Surface2 schreef op 03 augustus 2008 @ 16:37:

[...]

Dit geloof je toch niet echt? Volgens mij blijkt vaak genoeg dat mensen dat juist niet kunnen...Iedereen kan zichzelf wijsmaken dat zijzelf wel uitmaakt wat goed of slecht is - volgens mij moet je het zo lezen.
quote:Surface2 schreef op 03 augustus 2008 @ 16:37:

[...]

Dit geloof je toch niet echt? Volgens mij blijkt vaak genoeg dat mensen dat juist niet kunnen...

En dan is het aan bijv. jou om te bepalen wat wel goed is voor een ander.

Ook al zou jij mijn kleine glaasje wijn per maand afkeuren, dan ben jij niet degene voor wie ik het zou laten.

En mensen die toch als een ketter doorroken en drinken..die weten diep van binnen heus wel dat het slecht is maar kunnen/willen of whatever er toch niet mee stoppen hoeveel waarschuwingen er voor zijn.
Marielle, de hersenen worden de hele zwangerschap door ontwikkeld. Daar heeft alcohol veel effect op.

(denk maar aan het advies om vette vis te eten in de laatste maanden van de zwangerschap, da's dan weer goed voor de hersenen)

Overigens slaat mijn vriend me hiermee om de oren: ik moet de laatste maanden twee keer per week vis eten, zegt hij, anders ben ik net zo slecht bezig als rokende of drinkende zwangeren (ik hou niet van vis )
Ik ben het eens met het artikel van wen, maar! daar gaat het om 1 tot 4 glazen per week, ik vind dat veel als je zwanger bent, om maar even mijn eigen voorbeeld weer aan te halen, ik heb in 9 maanden tijd (ook toen ik nog niet wist dat ik zwanger was heb ik niet gedronken) 2 wijntjes gedronken. Ik vind dat dat moet kunnen. Kijk als iemand stelselmatig doordrinkt, vind ik dat niet kunnen maar af en toe een glaasje (dus in mijn geval 2 in 9 maanden) vind ik dus moeten kunnen
Ik ben geschokt over de post van 16.23. Anderhalf glas alcohol wordt hier zelfs niet aan niet-zwangere vrouwen aangeraden

-en ik vind het één glas per dag voor niet-zwangere vrouwen of twee glazen per dag voor mannen al flink riant-

Drinken die lui in GB zo veel dat dat wordt aangeraden/toegelaten?
quote:Marielle29 schreef op 03 augustus 2008 @ 16:40:

[...]

Ook al zou jij mijn kleine glaasje wijn per maand afkeuren, dan ben jij niet degene voor wie ik het zou laten.

En mensen die toch als een ketter doorroken en drinken..die weten diep van binnen heus wel dat het slecht is maar kunnen/willen of whatever er toch niet mee stoppen hoeveel waarschuwingen er voor zijn.Het interesseert mij geen reet wat jij doet of laat tijdens je zwangerschap, wil je dat wel geloven?
quote:Marielle29 schreef op 03 augustus 2008 @ 16:40:

[...]

Marielle, ik bedoel dit niet aanvallend: maar zouden wetenschappers door hun onderzoek niet kunnen bepalen wat wel en niet goed voor ongeboren kinderen is?

En zou je kindje niet degene zijn voor wie je het zou laten? Of is dat glaasje dan toch belangrijker?
@mamzelle, in GB wordt volgens mij sowieso meer gedronken dan hier
En wat ik al helemaal niet snap: alcohol laten staan als je zwanger bent, als dat niet lukt, ben je dan niet gewoon een soort van verslaafd ofzo? Zo moeilijk is het nou toch ook weer niet?

**dit is niet aanvallend bedoeld, ik vraag het me gewoon af**
Kijk, en daarom begon ik dus in mijn openingspost over die alcohol die rechtstreeks naar het kind gaat, en de vergelijking met een pasgeboren baby die je een flesje alcohol geeft.

Moet dat dan ook kunnen? Want het komt in principe op hetzelfde neer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven