Eén glaasje kan best...

03-08-2008 15:07 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geregeld lees ik hier dat er over alcohol drinken in de zwangerschap gezegd wordt 'ach, één glaasje wijn kan best' of 'mijn kind heeft er niets aan overgehouden'. Nou zal je kind niet meteen ernstige afwijkingen overhouden aan één glas per maand. Maar wat ik niet begrijp: overal kun je nalezen dat de concentratie alcohol in het bloed van een zwangere hetzelfde is als die in het kind. Het kind drinkt dus in feite net zoveel als zijn aanstaande moeder. Waarom is dat wel sociaal geaccepteerd, en wordt je gelyncht als je je pasgeboren baby een flesje geeft met bier in plaats van melk?

Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar! Niet om heilig te zijn of zo.
quote:Sophy schreef op 03 augustus 2008 @ 17:24:

Tegenwoordig geeft men inderdaad het advies geen alcohol te drinken tijdens zwangerschap. De wetenschap kan niet met zekerheid een ondergrens vaststellen (zoals vroeger 1 of 2 glazen bijvoorbeeld) en adviseert daarom 0,0 alcohol te drinken.

Bovendien wordt er steeds meer duidelijk over de schadelijke effecten zoals meerder artikelen hier ook onderschrijven.

En betutteling? Wees gewoon blij dat er veel onderzoek gedaan wordt naar zwangerschap en ongeboren kindjes en invloeden van buiten af.

Het 'lullige' hierin is gewoon dat niet je een risico voor jezelf neemt als je alcohol drinkt, je neemt een risico voor je kind. En leuk dat je dan verder heel gezond leeft als soon-to-be-mom, maar ik vind het een beetje paradoxaal klinken als ik eerlijk ben.

Prima dat jij dat vindt. Ik vind het niet zo en kan mezelf recht in de ogen kijken over mijn zwangerschap.

Ik heb lang genoeg gewacht op een zwangerschap en ben verantwoordelijk genoeg en denk heel veel aan de baby. En als jij 5 glaasjes vanaf kerst, inclusief de tijd dat ik het nog niet wist, niet vind kunnen...verschillen we hierover van mening.

Het zijn 9 maanden, ik snap ook niet dat mensen niet gewoon hun glaasje kunnen laten staan.
En wat is er nu zo bijzonder aan een glas drank?

Ik drink al 1,5 jaar niet meer door zwangerschap en later borstvoeding, en ik heb het nog geen moment gemist.
@Vana, zo heeft iedereen zijn voorkeuren in het leven. Mij doet een bakje patat niets maar andere zwangere vrouwen doen er 'snachts een moord voor..
quote:Vana77 schreef op 03 augustus 2008 @ 17:31:

En wat is er nu zo bijzonder aan een glas drank?

Ik drink al 1,5 jaar niet meer door zwangerschap en later borstvoeding, en ik heb het nog geen moment gemist.

vanaf januari drink ik niet meer maar elke vrijdag mis ik nog heel erg mijn glaasje wijn.

jaren lang trok ik op vrijdag avond bij de maaltijd een lekker flesje open ... en ik mis het echt !

( zwanger sinds april)
quote:rider schreef op 03 augustus 2008 @ 17:28:

[...]

1. er zijn onderzoeken die op "risico's" wijzen, maar niemand heeft tot nu toe onderzoeken geproduceerd waaruit blijkt dat er een aantoonbaar verband bestaat.

Ho ho, dat onderzoek van prof. Hepper toont wél een verband aan, en er zijn er meer.

Over die Engelsen, het wil niet zeggen dat de Engelse vrouwen ook zoveel drinken dat er aantoonbaar meer kinderen FAS oplopen (daarvoor moet je stevig drinken). Dan blijven de effecten moeilijk aantoonbaar, omdat de schade bij matig alcoholgebruik moeilijker te meten is. Maar uit studies blijkt wel degelijk dat alcoholgebruik effect heeft op ongeboren kinderen, dus die effecten zouden er ook op grotere schaal moeten zijn, ook al zijn ze moeilijk meetbaar.
Ik snap niet waarom je hier zo fel op reageert Rider. Zoals Wen al zegt is er echt wel een verband aangetoond tussen hersenontwikkeling en drankgebruik, maar het is idd niet zo dat iedere moeder die drinkt gegarandeerd een kind met hersenbeschadiging krijgt. Dus ja, dan heb je het over risico's, niet over directe correlatie.

Ik vind inderdaad dat we ons niet door angst moeten laten leiden in dit leven, en niet alle risico's zijn uit te bannen. Maar als je verantwoordelijkheid draagt voor de gezondheid van een mens doordat je van hem of haar zwanger bent, vind ik risicomijding een plicht.
quote:Marielle29 schreef op 03 augustus 2008 @ 17:31:

[...]

Ik vind het altijd een beetje lastig om het te hebben over meningen als het gaat over dingen waar wetenschappelijke onderbouwing voor is.

Maar goed, jij hebt er geen problemen mee dat je hebt gedronken en het is jouw kind. Ik veroordeel je ook niet, maar net als Wen verbaas ik me gewoon echt. Als je zoveel laat en doet voor je zwangerschap en dit is zo duidelijk bewezen schadelijk, tja dat vind ik lastig. Ik had het niet gedaan zeg maar. Ook niet 5 glaasjes,....het is weinig ben ik met je eens, maar als je zwanger bent dus gewoon teveel.

Hiermee zeg ik dus niet dat je een slechte moeder bent!

En dat je lang op je zwangerschap hebt moeten wachten, dat verband zie ik niet zo.
Rider, uit een publicatie van de Ierse overheid ism het Trinity College in Dublin:

There are no official statistics available for the prevalence of FASD in Ireland.

Applying the rates of FAS reported by the Substance Abuse and Mental Health Services Agency, Center for Disease Control in the United States (SAMHSA 2005)*, to the 2002 Irish birth rates (Central Statistics Office, 2002), we can estimate that 1%, i.e. 605 of the 60,503 babies born in Ireland in 2002 could have FASD. The incidence may be higher due to the high rate of binge drinking among young women in Ireland.

Volgens mij is het trouwens ook pas sinds een aantal jaren dat vrouwen zoveel drinken, vroeger was het meer een incidenteel glaasje schat ik in.
Bij een zwangere vrouw komt de alcohol direct via het bloed door de placenta in het lichaam van het ongeboren kind. Het alcoholpromillage is op dat moment bij de baby hetzelfde als bij de moeder.

Bij de moeder breekt de lever de alcohol weer af.

Bij de baby is dit niet het geval, omdat de lever nog niet is volgroeid. Gevolg: de baby plast de alcohol uit en de drank komt in het vruchtwater in de baarmoeder terecht. De baby, die voortdurend vruchtwater drinkt, krijgt de alcohol hierdoor opnieuw binnen.

Daarnaast is alcohol een vergif, ook al is het maar 1 glaasje.

Mogelijke gevolgen van drinken tijdens de zwangerschap

Tussen haakjes staat het aantal glazen per dag waarbij er kans is op dit effect.

Miskraam

(minder dan 1 glas)

Vroeggeboorte

(minder dan 1 glas)

Leer- en concentratieproblemen

(minder dan 1 glas)

Laag geboortegewicht

(1 à 2 glazen)

Moeizame ontwikkeling als baby en kind

(2 tot 6 glazen)

Alcoholproblemen

(2 tot 6 glazen)

Aangeboren afwijkingen

(vanaf 6 glazen)

Foetaal Alcohol Syndroom

(vanaf 6 glazen

*bron:alcoholinfo.nl

Genoeg redenen om helemaal niets te drinken lijkt mij
quote:Sophy schreef op 03 augustus 2008 @ 17:39:

[...]

Ik vind het altijd een beetje lastig om het te hebben over meningen als het gaat over dingen waar wetenschappelijke onderbouwing voor is.

Maar goed, jij hebt er geen problemen mee dat je hebt gedronken en het is jouw kind. Ik veroordeel je ook niet, maar net als Wen verbaas ik me gewoon echt. Als je zoveel laat en doet voor je zwangerschap en dit is zo duidelijk bewezen schadelijk, tja dat vind ik lastig. Ik had het niet gedaan zeg maar. Ook niet 5 glaasjes,....het is weinig ben ik met je eens, maar als je zwanger bent dus gewoon teveel.

Hiermee zeg ik dus niet dat je een slechte moeder bent!

En dat je lang op je zwangerschap hebt moeten wachten, dat verband zie ik niet zo.

Daarmee bedoel ik dat ik juist extra voorzichtig was met veel dingen omdat ik eindelijk zwanger was. Dat gevoel heb ik tot de eerste 12 weken heel sterk gehad.

En 5 glaasjes, ja misschien teveel maar als je er drie aftrekt van toen is het nog niet wist, vind ik niet dat ik heb gedronken. Dat klinkt me dan iets te zwaar.

En dat ik dronk terwijl ik bezig was met zwanger worden kan ik uitleggen. Het heeft meer dan twee jaar geduurd eer ik zwanger was. Het eerste jaar niet gedronken, niet gerookt, alles gedaan wat goed zou zijn voor de vruchtbaarheid en een eventuele zwangerschap. Toen na anderhalfjaar niet zwanger de mmm in en toen ben ik wel weer lekker een wijntje gaan drinken omdat het mijn leven al voor een deel beheerste en ik mezelf dat toen gunde.

Het was ook totaal onverwachts dat ik die maand toch zo ineens spontaan zwanger was, dat ik al een paar glaasjes op had.

Nu schijnt de natuur het wel zo geregeld te hebben dat je de eerste drie(?) weken geen bloedcontact hebt met je kindje en dat dus niet of minder schadelijk is.
quote:wen schreef op 03 augustus 2008 @ 17:35:

[...]

Ho ho, dat onderzoek van prof. Hepper toont wél een verband aan, en er zijn er meer.

Over die Engelsen, het wil niet zeggen dat de Engelse vrouwen ook zoveel drinken dat er aantoonbaar meer kinderen FAS oplopen (daarvoor moet je stevig drinken). Dan blijven de effecten moeilijk aantoonbaar, omdat de schade bij matig alcoholgebruik moeilijker te meten is. Maar uit studies blijkt wel degelijk dat alcoholgebruik effect heeft op ongeboren kinderen, dus die effecten zouden er ook op grotere schaal moeten zijn, ook al zijn ze moeilijk meetbaar.Hoe schadelijk is schade die zo moeilijk meetbaar is, dat de ontzagwekkende epidemische vormen die deze schade in de UK moet hebben nog niemand is opgevallen?
Loeszie, het lastige is dat bij dit soort cijfers het gaat om het aantal glazen per dag. Mensen vergelijken dat met hun eigen consumptie, denken 'ach, bij mij is het één per maand, dat valt hartstikke mee', en drinken af en toe een glaasje.

Het eerste deel is heldere info.
Hoi meiden,

Tijdens de zwangerschap heb ik 1 glas wijn per week gedronken (voor mij was dat al heel moeilijk vol te houden maar het lukte).

Ik wist niet dat dat ook ernstige gevolgen kon hebben en ik voel me na het lezen van bovenstaande onderzoeken best wel rot en schuldig naar mijn zoon toe. Gelukkig is hij wel gezond.

Mijn moeder zei trouwens ook dat af en toe een glaasje geen kwaad kon, heeft ze bij ons alle drie gedaan (maar niet super veel ofzo).

Sinds vandaag weet ik dat ik zwanger ben van de tweede! En deze keer drink ik echt geen druppel. Ik ben pas 28 dus na de zwangerschap heb ik nog tijd genoeg om te drinken (hopelijk 50 a 60 jaar!)

Vv.
Ik geloof in leven voor de dood
quote:MissMara schreef op 03 augustus 2008 @ 17:38:

Ik snap niet waarom je hier zo fel op reageert Rider.Reageer ik fel? Dat moet miscommunicatie zijn, want er is geen felheid aan mijn kant bij hoor. Het is niet voor niets dat ik zoveel slagen om de arm hou, dat ik blijf zeggen dat ik niet beweer dat het een goed idee is om te blijven drinken. Niks felheid.

Maar waar ik, in alle fel-loosheid , op reageer, is de algehele tendens om iedere scheet die een "autoriteit" laat maar serieus te nemen. Ik vind het niet nodig in paniek te schieten van ieder bericht over dingen die Heel Erg Erg zijn. Of dat nu de terreur-aanstellerij is die ons onze burgerrechten ontneemt, of de zogenaamde extreme kwetsbaarheid van kinderen die mensen een schuldgevoel aanpraat voor alles wat ze doen, of het eco-gezeur, of wat dan ook.

quote:Zoals Wen al zegt is er echt wel een verband aangetoond tussen hersenontwikkeling en drankgebruik, maar het is idd niet zo dat iedere moeder die drinkt gegarandeerd een kind met hersenbeschadiging krijgt. Dus ja, dan heb je het over risico's, niet over directe correlatie.Als dat risico significant is, en 50% van de UK-moms dagelijks drinkt (en wellicht dus 98% minstens wel iets drinkt) tijdens de zwangerschap, dan MOET je de effecten kunnen meten in de UK. Ik kan het ook niet helpen.quote:Ik vind inderdaad dat we ons niet door angst moeten laten leiden in dit leven, en niet alle risico's zijn uit te bannen. Maar als je verantwoordelijkheid draagt voor de gezondheid van een mens doordat je van hem of haar zwanger bent, vind ik risicomijding een plicht.ik ook. Inclusief het risico van verhoogde stress om niks.
quote:wen schreef op 03 augustus 2008 @ 17:39:

Rider, uit een publicatie van de Ierse overheid ism het Trinity College in Dublin:

There are no official statistics available for the prevalence of FASD in Ireland.

Applying the rates of FAS reported by the Substance Abuse and Mental Health Services Agency, Center for Disease Control in the United States (SAMHSA 2005)*, to the 2002 Irish birth rates (Central Statistics Office, 2002), we can estimate that 1%, i.e. 605 of the 60,503 babies born in Ireland in 2002 could have FASD. The incidence may be higher due to the high rate of binge drinking among young women in Ireland.ja ja
Rider, zoals ik al eerder zei, het hoeft geen grote schade te zijn. En alcoholschade wordt vaak verward met andere aandoeningen, zoals ADHD, waardoor diagnoses niet altijd kloppen. Ook speelt het een rol dat je ouders niet zomaar beschuldigt van teveel drinken tijdens de zwangerschap.

Maar wat wil je nu zeggen met je berichten? Dat die onderzoeken onzin zijn, en de schade wel mee zal vallen?

Over je laatste bericht: 1% is een internationale schatting van het voorkomen van FAS, hier toegepast op Ierland.

Ik krijg sterk de indruk dat je het allemaal maar onzin vindt.
Waarom zou je stress ervaren door het vermijden van risico's tijdens de zwangerschap? Het mag dan lekker zijn bepaalde dingen tot je te nemen, maar hoe groot is de moeite nou (als je niet verslaafd zegt te zijn) om dat een paar maanden te laten?

Ik snap dat ook echt niet. Ik wil geen risico nemen. Kleine moeite voor mijn kind. Zelfs als het achteraf onnodig zou zijn gebleken.
quote:Loeszie schreef op 03 augustus 2008 @ 17:45:

Daarnaast is alcohol een vergif, ook al is het maar 1 glaasje.

Dit soort bangmakerij wekt bij mij dus enige, niet-felle, ergernis op.

quote:Het eerste basisprincipe van de toxicologie is dat vrijwel iedere stof, die in overmaat aanwezig is, schadelijk kan zijn. Dosis sola facit venenum (alleen de hoeveelheid maakt het vergif) zei Paracelsus al in de 16e eeuw.

De keerzijde hiervan is dat er voor iedere giftige stof ook een drempelwaarde te vinden is waarbij nog geen enkel nadelig effect op het organisme aantoonbaar is. De giftigheid van een stof hangt niet alleen af van de drempelwaarde, maar ook van de sterkte van de effecten.

Volgens mij zijn de mensen die hier posten dat ze niet drinken helemaal niet gestresst hoor, Rider. En tja, ik aanvaard wetenschappelijk onderzoek als een autoriteit, meer dan andere autoriteiten. Misschien omdat ik zelf in die branche werk, wie zal het zeggen.

En het feit dat wij nu geen onderzoeken paraat hebben over effecten van drankgebruik in de UK betekent niet dat die

1) er niet zijn

2) er niet komen.

Dat zegt dus ook niks.
Ok, nog één van de BBC dan:

Worldwide FAS affects an estimated 0.097% of live babies born each year1. The UN estimates births for 2003 to be 128.6 million which gives us the figure of 127,742. This is comparable and, on occasion, greater than worldwide rates of Down Syndrome and Spina Bifida. ARND and ARBD affect nearly 1% of children born each year2 or over one and-a-quarter million children. Alcohol and its abuse is a widely-used teratogen (something that causes birth defects) and it is estimated that up to 60% women drink alcohol at some point during pregnancy. Roughly 20% of those women have babies that are affected by that drinking in some way3. That's 12% of worldwide births or approximately 15.4 million estimated for 2003.

En over Engeland en Wales:

Internationally, the statistics are equally alarming. In the UK the dangers are well-known. More commonly known as the total of all three disorders, Foetal Alcohol Spectrum Disorder (FASD) is estimated to have a prevalence of around 1 in 300. With 621,469 births in England and Wales alone in 2003 that means that 186,441 children have been affected. The UK site this statistic comes from is full of more information.

De link: BBC
@Rider, volwassenen hebben een lever om de alcohol af te breken, babies in de buik hebben dat niet..Waarom zou je dat doen dan? Ik snap je punt van betutteling, maar hier heb je de verantwoording over andermans leven. Als het gaat om je eigen leven, prima. Je wilt toch de risico's zo veel mogelijk vermijden?
Daarnaast heeft de gezondheidsraad in 2005 niet voor niets haar advies in 2005 aangepast van ' een enkel glaasje kan geen kwaad' naar beter drink je helemaal niets.
Wat Rider bedoelt met betutteling, dat is dus ook mijn punt.

En nu ga ik lekker eten koken en me niet slecht voelen over de al dan wel of niet 5 foute glaasjes wijn.

En nog een stukje wandelen, want dat is goed voor de bloedsomloop!
Rider, wat een onzin dat alcohol een voedingsstof is. Definitie voedingsstof:

Een nutriënt of voedingsstof is elk molecuul dat op enigerlei wijze door het lichaam opgenomen kan worden, en dat tevens door het lichaam nuttig gebruikt kan worden.

Alcohol wordt niet nuttig gebruikt door het lichaam. Dat er energie bij vrijkomt, betekent niet dat het nuttig is.

En er zijn meerdere onderzoeken die erop wijzen dat alcohol slecht is voor een (ongeboren) baby. Er worden er hier al een aantal genoemd. Bovendien is de zuigelingensterfte in Engeland schrikbarend hoog. Toch iets om eens achter je oren te krabben....
En betutteling? Als ik als medicus jou niets vertel over de gevaren die je kind kan lopen en jouw kind wordt geboren met een afwijking door toxoplasmose of listeria, of krijgt psychische problemen of overlijdt door alcohol, wie is dan de schuldige? Jij omdat je zelf had moeten weten wat goed is en wat niet? Of ik omdat ik het je niet verteld heb?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven