Eén glaasje kan best...

03-08-2008 15:07 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geregeld lees ik hier dat er over alcohol drinken in de zwangerschap gezegd wordt 'ach, één glaasje wijn kan best' of 'mijn kind heeft er niets aan overgehouden'. Nou zal je kind niet meteen ernstige afwijkingen overhouden aan één glas per maand. Maar wat ik niet begrijp: overal kun je nalezen dat de concentratie alcohol in het bloed van een zwangere hetzelfde is als die in het kind. Het kind drinkt dus in feite net zoveel als zijn aanstaande moeder. Waarom is dat wel sociaal geaccepteerd, en wordt je gelyncht als je je pasgeboren baby een flesje geeft met bier in plaats van melk?

Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar! Niet om heilig te zijn of zo.
[quote]Marielle29 schreef op 03 augustus 2008 @ 16:40:

[...]

En dan is het aan bijv. jou om te bepalen wat wel goed is voor een ander.

Ook al zou jij mijn kleine glaasje wijn per maand afkeuren, dan ben jij niet degene voor wie ik het zou laten.

En mensen die toch als een ketter doorroken en drinken..die weten diep van binnen heus wel dat het slecht is maar kunnen/willen of whatever er toch niet mee stoppen hoeveel waarschuwingen er voor zijn.[/quote]

En mensen die af en toe een glaasje drinken weten diep van binnen heus wel dat het slecht is maar kunnen/willen of whatever er toch niet mee stoppen hoeveel waarschuwingen er voor zijn.

Zo heb ik me er ook altijd schuldig over gevoeld dat ik in mijn eerste zwangerschap helemaal aan het eind een 'borrel' (cola met een klein beetje berenburg) voor het slapen nam, overigens op aanraden van mijn vk. Dat is nog maar 5,5 jaar geleden dat ik dat advies kreeg. Omdat ik bijna 42 weken zwanger was, door mijn enorme buik al weken nauwelijks sliep en als ik in slaap viel steeds na een uurtje al wakker werd omdat ik weer moest plassen. Ik heb het welgeteld 3x gedaan en ondanks dat het hielp (ik sliep er wel 4 uur onafgebroken op, wat ik veel vond toen) heb ik me er achteraf toch schuldig over gevoeld. Omdat het eigenlijk al een beetje not-done was, hoewel er toen dus nog gezegd werd (door mijn vk althans) dat dat kleine beetje alcohol in die allerlaatste fase minder schade aan zou richten, dan een moeder die met een enorm slaapgebrek en daardoor bekaf de bevalling inging. En misschien is dat ook wel zo, maar toch.

Overigens werd ik er niet zo ontspannen van dat ik spontaan ging bevallen, ik werd alsnog ingeleid met 42 weken 3 dagen.
Whatever, I do what I want
Interessante discussie. Deze heb ik ook weleens met vriendinnen gevoerd...En ook daar was ik verbaasd over sommige meningen die mensen hebben over het gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap...quote:

Als je dan met je gezonde scepsis de situatie eens aanschouwt, heb je twee opties:

1) zeker weten dat je geen risico loopt

2) niet zeker weten dat je geen risico loopt

Dit zegt volgens mij alles! Waarom zou je dan, ondanks dat er geen harde wetenschappelijke bewijzen zijn, in hemelsnaam voor optie 2 gaan?

Is het zo een grote opgave om 9 maanden niet te drinken voor het welzijn van je kindje?
Je kan ze niet vroeg genoeg laten wennen aan een goeie neut
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Worden ze wel lekker rustig van
Mocht ik ooit zwanger raken dan zou ik denk ik alcohol in zijn geheel laten staan. Ondanks dat ik tegen die tijd ook best zo zou kunnen zijn dat ik een paar slokjes niet erg zou vinden. Ben zelf zo'n type van "'één glas is te veel en twee te weinig" namelijk.

Ben best een ervaren drinker, ik drink niet zo vaak, maar als ik drink.....en nog steeds ga ik al na een half glas slap teuten en ben al de helft van de remmingen (zijn er al niet zo veel) kwijt.

(Zit al aan mijn tweede rosetje...)
quote:Aapje schreef op 04 augustus 2008 @ 17:58:

Is het zo een grote opgave om 9 maanden niet te drinken voor het welzijn van je kindje?

Dat niet, en ik zal geen druppel drinken, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel even moest slikken toen ik ging rekenen een aantal maanden geleden:

Ik wilde stoppen met drinken om kans op een zwangerschap te vergroten (dat scheelt echt enorm). Ik rekende toen op ongeveer een half jaar proberen, dan 9 maanden zwanger, dan 6 maanden bv... dan hebben we het toch over bijna 2 jaar geen lekker wijntje, geen glaasje sambuca, geen limoncello, geen Liqor 43... Ik was echt geen drankorgel, maar mocht toch graag meerdere malen in de week mezelf verwennen met zoiets. En dat was wel even afkicken (geestelijk, niet lichamelijk). Ook gaan wij graag goed uit eten en eten we thuis lekker, en er is gewoon geen goede vervanger voor een goed glas wijn bij lekker eten.

Dus ik snap wel dat het een offer is om drank te laten staan. Geen groot offer, maar een van de vele offers die je als vrouw brengt om je kind te kunnen dragen en voeden. (Geen sushi en gerookte zalm vind ik haast nog lastiger... al mijn zwangerschaps-cravings gaan die kant uit... ).

Dat het een offer is (als je van een glaasje houdt), betekent niet dat ik vind dat je dus lekker zelf mag weten of je drinkt. Nee, je laat die drank gewoon staan omdat je weet dat dat hoort bij de verantwoordelijkheden van het ouderschap. En die strekken natuurlijk veel verder: zo zijn mijn man en ik in gesprek over de rol die drank in ons huishouden heeft, en of we niet drastisch moeten gaan minderen (bijv. niet meer bij het eten drinken, alleen als de kinderen op bed liggen/ we uit gaan of gewoon helemaal stoppen) om een beter rolmodel te zijn. Want ik wil ook liever niet dat mijn kinderen straks zelf (veel) gaan drinken als pubers. Idd vanwege hersenbeschadigingen, vanwege de gevolgen (verkeer, geweld, etc).

Edit: ik was gelukkig al na 2 maanden zwanger, dus als we onze lifestyle niet drastisch veranderen mag ik 'alweer' over 14 maanden wat drinken! En anders stop ik toch gewoon met de bv?
anoniem_63835 wijzigde dit bericht op 04-08-2008 23:21
Reden: Ik kan echt niet met maanden rekenen...
% gewijzigd
Ik kan het niet zien als een aanstaande moeder een sigaret opsteekt. Dat geldt ook voor een glas alcohol.
Als ik het goed heb gezien (pin me er niet op vast, zoek het vooral nog even goed uit) mag je wel drinken als je borstvoeding geeft, zolang er voor elk glas alcohol maar minimaal 3 uur tussen drinken en borstvoeding zit. Dus met een baby die een beetje meewerkt, en anders kolven, kun je wat eerder weer genieten van een wijntje.
@ MissMara Tijdens de bv kun je (na een tijdje) wel eens een glaasje drinken, hoor. Eén glas alcohol is na drie uur uit je bloed, en zeker als je bv een glas water bij drinkt. Dus als er drie uur, of iets meer tijd, tussen je voedingen zit, dan kun je best eens een glaasje drinken als je het goed uitkient. Of je kunt een flesje eerder afgekolfde melk geven als je nog alcohol in je lijf hebt zitten.

Dan werkt het trouwens sowieso niet meer zo dat alcohol direct via de bloedbaan bij je kind terecht komt, volgens mij.
Misschien ga ik daar dan eens een uitgebreide studie van maken, Wen! Zeker als er wat meer tijd tussen voedingen inzit is 3 uur wel te halen. Anderzijds, het is misschien rustiger om het gewoon helemaal niet te doen.

Wat ik bij mijn eerste wel eens gedaan heb, maar ik weet eigenlijk niet of dat verantwoord was: ik was een keer met vriendinnen op stap, paar wijntjes, en toen heb ik mijn gekolfde alcoholische melk weggegooid (ik had een voorraadje). Maar misschien zat het de volgende voeding toch nog in mijn systeem? Als iemand hier goeie info over weet hou ik me aanbevolen. Anders ga ik het bv-topic nog wel eens lastigvallen met mijn drankzucht...
Ha Wen, zelfde verhaal. Mosterd dus...
Ok, dank, Rebbel. Dat zoeken we op, voordat de baby er is!
Ik lees net op alcoholinfo.nl dat het inderdaad 3 uur is. Alcoholische melk inderdaad weggooien maar na drie uur per glas is het dus uit je systeem en uit je melk. Hangt er dus vanaf hoeveel wijntjes je hebt gezopen gedronken en hoe lang er tussen je laatste wijntje en de voeding zat. Lijkt mij.
Aha.

*note to self: Direct na de bevalling met spoed grote voorraad kolfmelk aanleggen (minstens 20 voedingen). Zuipweekend plannen*

(niet echt hoor, voor de teerhartigen onder ons, is een gebbetje mijnerzijds )

Ik ga ook een voorraadje aanleggen! Hartstikke handig man.

Kunnen we niet een ruilbank instellen, zodat we om de beurt een weekend kunnen zuipen straks?
Beter plan: we richten met dranklustige bv-moeders een zoog-oppascentrale op! Cooperatie Zuigen Kreng!

Uw baby gezoogd terwijl u zuipt!

anoniem_63835 wijzigde dit bericht op 04-08-2008 23:36
Reden: gezellige smiley vergeten
% gewijzigd
De CZK, ik ben voor!
Ik heb hier zelf geen ervaring mee... ik kan alleen maar zeggen dat zwangere vriendinnen heel principieel zijn en dus ook niet 'een glaasje' drinken. Ik denk dat ik hetzelfde zou doen. Ik kan prima zonder alcohol, voor een ongeboren kind is het niet goed, dus waarom zou ik?
MissMara, vanaf wanneer kun jij eigenlijk gaan bijdragen aan de CZK?
In februari ben ik beschikbaar voor al jullie babies, mits tandeloos, spruwvrij, en in het bezit van het certificaat Gegarandeerd Geen Huilbaby (GGH, afgegeven op het intake-observatiestation).

Nou, maak daar maar maart van. Ik ben 14 feb uitgerekend, dat wordt dus een Valentijn/-tina! Maar verwacht begin feb te bevallen op een of andere manier. Dus een maandje exclusief Valentijn voeden, dan is jouw spruit aan de beurt als je even uit de band moet springen. Wanneer verwacht jij beschikbaar te zijn voor de productie?
Inderdaad meteen aan de zuip gaan zodra je baby klaar is met drinken. Na zo'n onthoudingstijd heeft 1 glas waarschijnlijk hetzelfde effect als normaal gesproken een flesje

Kun je na 3 uur weer gewoon voeden. (helaas helpt een glas water overigens niet)

Oh en missmara, goed nieuws: als je gerookte zalm van de visboer haalt (die daar ook verpakt is), dan mag het weer wel. Blijkt dat die bacterien en toxoplasmose alleen in de vacuumverpakkingen van de supermarkt zitten. Bon appetite!
anoniem_3928 wijzigde dit bericht op 05-08-2008 00:26
Reden: lettertje vergeten
% gewijzigd
Woehoe, Blumpke, jij zit vol met goeie tips!!!

dank je! Ik ga weer lekker slapen!

(is er nog goed nieuws op het sushi-front? Mag ik dat wel eten bij een 'echte' verse Japanner/goed restaurant?)
Ja, maar dan moet je wel gezien hebben dat ie net uit het aquarium gevist werd!

Bij de Oosterse keukens is het altijd een beetje.... uhhh... tja hoe zeg je dat? Kijk eens een aflevering van die vent die keukens keurt en je weet wat ik bedoel.

Dus als je 100% zeker weet dat het verse vis is.

Of eigenlijk heel simpel: zelf maken! Dan weet je wat er in zit. En dan maak je 'm bijv met gerookte zalm (van de visboer ) of met surimi krab en zo.

(ohhhhh, lekkerrrrr....!!! Moet het ook weer eens maken!)
Hahaha, nu klink ik al net zo als de panische medische wereld!

Weet je wat het is? Als je het een paar keer goed mis hebt zien gaan, dan wordt je voorzichtiger. Mij maakt het echt niet uit als je kindje een iq van 120 ipv 140 heeft of dat ie later met een brilletje/hoorapparaat moet lopen. Maar als de kwaliteit van een leven zo fors achteruit gaat, dan kan je in gedachten iemands nek wel omdraaien vanwege de laksheid.
Zo, en nu ga ik iemand even een lekker ontspannen prikje bezorgen en een nieuw mensje de wereld op helpen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven