Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IV

29-12-2014 16:56 3035 berichten
Deel I, II en deel III zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...

De link naar deel I: http://forum.viva.nl/foru ... ties/list_messages/161276

De link naar deel II: http://forum.viva.nl/foru ... s-ii/list_messages/166328

En de link naar deel III: http://forum.viva.nl/foru ... -iii/list_messages/185739
anoniem_201872 wijzigde dit bericht op 29-12-2014 17:22
Reden: linkjes deel 1 en 2 toegevoegd
% gewijzigd
quote:rosie76 schreef op 23 januari 2015 @ 13:49:

Wat ik ook erg vind is al mensen op congres een duur hotel van de zaak nemen en verkassen als het congres afgelopen is en ze nog even op eigen kosten blijven.

en dan verkassen naar een goedkoop hotel.Voor wie is dat erg dan?
quote:forumfossiel schreef op 23 januari 2015 @ 14:52:

[...]

Waarom is dat erg?

Als het een groot bedrijf is krijgt die baas vaak een fikse korting die je prive niet krijgt, en bovendien wil de baas meestal dat collega's in hetzelfde hotel zitten en kun je niet eens zelf ervoor kiezen om goedkoper te zitten. Toen mijn man voor zijn werk naar Barcelona moest hebben we daar ook een weekend aan vast geknoopt in een ander hotel. Niet perse omdat dat goedkoper was, maar het hotel waar hij eerst verbleef was een heel eind buiten de stad naast het vliegveld, terwijl het voor een citytrip toch veel leuker is om echt in het centrum te verblijven.Al was het wel goedkoper, zie niet wat daar gierig aan is.
Alle reacties Link kopieren
" ik ben zo gul, zo royaal, zo'n goeie kok, zo'n fijne gastvrouw..................zolang ze maar niets eten van wat ik heb gemaakt en zeggen dat ze tóch vol zitten "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Giselle, jij lijkt degene die niets gewend is zeg. Jeetje. Andere mensen gulzig noemen omdat jij kennelijk altijd oplet wat je uitgeeft, op tafel zet en vooral hoe een ander zijn brood eet.

De lunches die ik gewend ben in hotels enzo, daar wordt gewoon aangevuld. Dus is de brie op, dan komt er een nieuwe schaal brie. Dus als er tekort is dan is er iets niet goed gegaan lijkt me. Daarbij let ik helemaal niet op hoeveel en wat ik eet. Ik neem gewoon waar ik zin in heb. En dat kan tijdens zo'n lunch weleens wat uitgebreider zijn dan thuis aangezien ik bijv thuis geen standaard kopje soep of broodje kroket bij de lunch serveer. Mensen eten meer bij meer variatie. Bij 2 soorten beleg eten mensen minder dan bij 15 aangezien ze dan graag alles even proeven. En zo werkt dat bij mij ook. Maar goed, ik heb dan zojuist thuis ook een broodje gegeten met aan de ene kant paté en aan de andere kant geitenkaas, gewoon omdat ik zin in geitenkaas had en in patê en geen zin had om te kiezen. Dan maar gulzig.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 januari 2015 @ 14:59:

" ik ben zo gul, zo royaal, zo'n goeie kok, zo'n fijne gastvrouw..................zolang ze maar niets eten van wat ik heb gemaakt en zeggen dat ze tóch vol zitten " Hahaha
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 januari 2015 @ 14:51:

Wat is daar erg aan? Het wil toch niet zeggen dat wanneer de baas jou in het Carlton onderbrengt dat ook met jouw eigen salaris te betalen is?

Eens. Dat vind ik ook niet gierig. Sowieso, gierig ten opzichte van wie, alsof de baas er iets aan heeft als je in je eigen tijd, van je eigen geld ook in een duur hotel gaat zitten.

Daarbij snap ik sowieso ook dat als je ergens bent omdat je hele dagen aan het werk bent, je meer behoefte hebt aan comfort dan als je op vakantie bent en toch al aan het relaxen bent.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 23 januari 2015 @ 15:18:

[...]

Eens. Dat vind ik ook niet gierig. Sowieso, gierig ten opzichte van wie, alsof de baas er iets aan heeft als je in je eigen tijd, van je eigen geld ook in een duur hotel gaat zitten.

Daarbij snap ik sowieso ook dat als je ergens bent omdat je hele dagen aan het werk bent, je meer behoefte hebt aan comfort dan als je op vakantie bent en toch al aan het relaxen bent.

Dat.

Als ik van iemand een fles wijn van 25,- krijg, is het dan ook gierig als ik als die fles leeg is weer een huiswijntje van 5,- per liter drink? Of ben ik dan ook verplicht om die dure te blijven drinken?
quote:betjebig schreef op 23 januari 2015 @ 13:32:

Ik voel me altijd wel een beetje bezwaard als ik ergens eet (bij mensen thuis) en dan voor 1 plakje ham of kaas een hele verpakking open maak. Dan vraag ik dus altijd wel of het open mag, en dat mag gelukkig altijd Bij lunches buiten de deur, tijdens cursus o.i.d., neem ik het er ook van. Ik heb thuis inderdaad geen drie soorten salade en vijf soorten vleeswaar, dus dan eet ik meer dan thuis. Dat is toch niet inhalig? Ik heb wel collega's die drie keer lopen, een keer voor de warme maaltijd, een keer voor broodjes, en dan nog een keer voor wat ze bij de eerste twee keer lekker vonden ALS (en ik zeg echt ALS, want het komt niet vaak voor) dat er mensen bij mij blijven eten dan zorg ik ervoor dat ik de verpakkingen altijd gewoon opentrek. Dan hoeft niemand zich bezwaard te voelen en het beleg komt toch wel op
quote:Gisselle schreef op 23 januari 2015 @ 14:06:

[...]

Nogmaals…het gaat mij om lunches bij workshops/ masterclasses, op een gegeven moment is dat eten op, mensen die later komen, hebben pech. Er wordt dan altijd voor de lunch boodschappen gedaan, en alle broodjes/ beleg/ sapjes worden dan op de aanrecht geplaatst. Op is op. Daarom gulzig. Bij een congres of op een andere locatie speelt dit probleem denk ik niet, want dan is er voldoende eten/ wordt het aangevuld.

Gulzig bij mij thuis, omdat het me opviel dat er van alles werd open gemaakt, zeker als je weet dat iemand alleen is en weinig te besteden heeft, 4 of 5 verpakkingen open maken!. En mensen genieten sowieso altijd als ze bij mij komen eten, meestal dineren, dan gaan ze bomvol naar huis. Maar goed…ik geloof dat er nu wel genoeg is gezegd over dit onderwerp.

Ik vind het niet gulzig als alle verpakkingen open gaan. Als je dat niet wilt moet je het niet op tafel leggen.

En over lunches ergens, tja... ik vind het niet inhalig of gulzig. Ik kan me best voorstellen dat je je broodje met meerdere dingen belegd, juist omdat het aanbod er is.

Je kunt dan een keer dingen proeven die je anders niet eet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 januari 2015 @ 14:59:

" ik ben zo gul, zo royaal, zo'n goeie kok, zo'n fijne gastvrouw..................zolang ze maar niets eten van wat ik heb gemaakt en zeggen dat ze tóch vol zitten "

Mijn eten is een kunstwerk, alleen door ernaar te kijken raak je al verzadigd.

Dubbel
Ik vind verpakkingen zo op tafel leggen ook niet het toppunt van " gezellig bij iemand eten " .

Maak open wat er open mag en leg het beleg op een mooi bord/ schaal.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zo doe ik het ook idd. Of ik zorg voor gesmeerde broodjes.
quote:rosie76 schreef op 23 januari 2015 @ 13:49:

Wat ik ook erg vind is al mensen op congres een duur hotel van de zaak nemen en verkassen als het congres afgelopen is en ze nog even op eigen kosten blijven.

en dan verkassen naar een goedkoop hotel.

Uh, omdat mijn baas me in het Hilton zet, moet ik ook in mijn prive-vakantie in het Hilton logeren?

Het ontgaat me ten enenmale wat hier gierig aan is.

Ben jij de manager van het dure hotel ofzo?
Laatst met vriendinnen (6 personen in totaal) uit eten gegaan en man o man, wat een drama met afrekenen......

Ik vind het normaal dat je de rekening split met het aantal waar je mee uit eten bent, overigens de andere die mee waren denken er ook zo over (behalve zeurtrut). 1 van de vrouwen die mee was, was het daar niet mee eens want haar voorgerecht was welgeteld 2 euro goedkoper en zij had maar 1 colaatje op! Ging mevrouw een hoop herrie schoppen voor (in totaliteit) 4,50 euro.

De eerste en laatste keer dat zij mee uiteten is geweest.
quote:dubbel
anoniem_213016 wijzigde dit bericht op 23-01-2015 16:09
Reden: Dubbel
% gewijzigd
De laatste keer heeft mijn visite zelf broodjes gesmeerd. Maar pas nadat ik had uitgelegd wat er allemaal in de koelkast stond en het speciaal voor hen gehaald was en ze voor mij hetzelfde mochten doen. Ik maakte de drankjes klaar. Gewoon in de keuken en direct weer terug in de koeling. Bij meer trek mogen ze gewoon nog een keer.

Ik weet van alle gasten wat ze lekker vinden. Maar ik koop alleen wat ik zelf ook lust.

Als het onvoldoende is dan kunnen ze ook nog iets gaan halen.

Maar.... ze kwamen dan ook naar mijn nieuwe keuken kijken. Dat scheelt.
Ik vind vaak dat "rekening door X delen" weer vervelend. Met een bepaalde groep vrienden/kennissen hebben we op een gegeven moment ook gewoon afgesproken dat iedereen betaalt wat hij gegeten/gedronken heeft en daar een paar euro fooi bij doet. Want een keertje een euro of 5 meer betalen vind ik niet zo erg, maar deze groep spreek ik toch vrij regelmatig mee af. Sommigen van ons zijn vegetariërs en drinken geen alcohol. Anderen bestellen een biefstuk en 2 bier+whiskey. En nee daar wil ik niet elke keer aan meebetalen.
Als er bezoek komt voor de lunch maak ik trouwens meestal soep, met broodjes waar dan beleg op gaat dat we gewoon in huis hebben. Hoogstens haal ik wat meer. Jam etc blijft toch lang goed, kaas hebben we altijd in grote verpakkingen (2 soorten) en vleeswaren en dingen zoals komkommer, tomaat, paprika dat ik dan extra haal komt ook wel op in de loop van de week als we het met de lunch niet op maken. Ik heb er werkelijk nog nooit bij stilgestaan dat gewoon 3-4 soorten beleg eten als gulzig over zou kunnen komen bij mensen. Als ze nou ook nog 4 broodjes voor thuis zouden smeren is het wat anders. Zelfs dat zou ik geloof ik niet zo'n probleem vinden als het gaat om mensen van wie ik weet dat ze krap zitten.
Verschrikkelijk als je zit te letten op wat je gasten eten. Nodig dan niemand uit.

Weet je, dat is ook een euvel bij sommige 'arme', nee, gierige mensen. Die geloven niet in het Pay it forward principe. Als jij gastvrij bent, word je ook terug gevraagd. Maar als je elke keer loopt te miezemuizen en tegen elkaar staat af te strepen, word jij ook niet meer voor de gezelligheid gevraagd.

Het is ook zo Nederlands. Juist in de armste landen is men het meest gastvrij met dit soort dingen. Maar nee, hier worden door sommigen met argusogen de plakjes kaas geteld en worden er verpakkingen op tafel gezet onder het motto, kijken mag, aankomen niet. Echt bizar. En denk maar niet dat mensen dat niet merken. Cheapskates kennen we allemaal.
Dat herrie schoppen komt toch ook van twee kanten? Als zij haar eigen gerecht en drankje wil betalen plus eventueel nog wat fooi dan kun je toch ook gewoon de rest van de rekening splitten zonder daar al teveel op in te gaan? Ik zou ook niet moeilijk doen over 4,50, maar ik zou andersom ook niet zo moeilijk doen als iemand niet wil splitten.

Verder eens met matroesjka, bij grote verschillen vind ik het helemaal niet logisch om te splitten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Fabs9 schreef op 23 januari 2015 @ 16:06:

Laatst met vriendinnen (6 personen in totaal) uit eten gegaan en man o man, wat een drama met afrekenen......

Ik vind het normaal dat je de rekening split met het aantal waar je mee uit eten bent, overigens de andere die mee waren denken er ook zo over (behalve zeurtrut). 1 van de vrouwen die mee was, was het daar niet mee eens want haar voorgerecht was welgeteld 2 euro goedkoper en zij had maar 1 colaatje op! Ging mevrouw een hoop herrie schoppen voor (in totaliteit) 4,50 euro.

Dit snap ik ook niet inderdaad.

Zelf heb ik me ooit afgevraagd of ik erg gierig was toen ik in mijn studietijd tijdens een reis van 3 weken door Brazilie met 6 studiegenoten gevraagd heb of we niet meer alles met z'n allen konden betalen en daarna splitten. De kratten bier werden iedere keer door 7 gedeeld, terwijl ik geen bier drink.

Wat voor mij meespeelde is dat ik de hele reis zelf moest betalen (moest het deels nog terugverdienen met vakantiewerk na de reis) en van de anderen betaalden de ouders alles.

Mogelijk vonden ze mij ook een zeur... Aan de andere kant ging het hier over heel wat meer dan 4,50.
quote:Branca schreef op 23 januari 2015 @ 16:24:

[...]

Dit snap ik ook niet inderdaad.

Zelf heb ik me ooit afgevraagd of ik erg gierig was toen ik in mijn studietijd tijdens een reis van 3 weken door Brazilie met 6 studiegenoten gevraagd heb of we niet meer alles met z'n allen konden betalen en daarna splitten. De kratten bier werden iedere keer door 7 gedeeld, terwijl ik geen bier drink.

Wat voor mij meespeelde is dat ik de hele reis zelf moest betalen (moest het deels nog terugverdienen met vakantiewerk na de reis) en van de anderen betaalden de ouders alles.

Mogelijk vonden ze mij ook een zeur... Aan de andere kant ging het hier over heel wat meer dan 4,50.Groot gelijk. Het ligt er erg aan in wat voor groep je bent. Laatste keer dat ik met vriendinnen op vakantie ging hebben we gewoon omstebeurt (omgerekend) 100 euro gepind en betaald. Maar dan hebben we het wel over 3 mensen die ongeveer hetzelfde eten/drinken etc. Dan kan dat. Als je niet hetzelfde eet/drinkgedrag hebt is er niks mis met ieder voor zich betalen.
quote:Susan schreef op 23 januari 2015 @ 16:21:

Dat herrie schoppen komt toch ook van twee kanten? Als zij haar eigen gerecht en drankje wil betalen plus eventueel nog wat fooi dan kun je toch ook gewoon de rest van de rekening splitten zonder daar al teveel op in te gaan? Ik zou ook niet moeilijk doen over 4,50, maar ik zou andersom ook niet zo moeilijk doen als iemand niet wil splitten.

Precies. Trek haar bedrag van het totaal af en deel de rest door het overige aantal personen. Niet moeilijk doen.

Jij wilt dat iemand anders meebetaald aan jouw dure voorgerecht en drankjes en dan is ZIJ de "zeurtrut"? Het valt mij juist altijd op dat degene die het duurste gerecht bestellen en meeste drinken, altijd het hardst gillen om de rekening te splitten

Jij bent in dit verhaal de gierige persoon...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven