Schoonbemoeier

05-08-2008 09:13 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik trouwen .

Er zijn via mijn aanstaande een aantal dingen ter ore gekomen, die ik niet zo leuk vind en best boos om ben.

* Ik heb vijf keer gezegt dat ik geen bruidsboeket wil hebben, dat zit alleen maar in de weg, aangezien wij kids hebben. Nu blijkt mijn schoonmoeder toch een bruidsboeket geregeld te hebben. Zonder dat ze weet welke stijl of kleur jurk ik heb.

* We blijken, ook met dank aan schoonmama, nu ook corsages te hebben. Wat we ook niet wilden.

* We wilden met onze eigen auto naar het stadhuis. Nu blijkt mijn schoon(be)moeier ook nog ons vervoer geregeld te hebben, omdat ze onze auto gewoonweg "niet vind kunnen".

* We wilden tussen de middag even rust, vanwege onze kids,nu zit ons huis vol met visite.

Ik erg mij mateloos aan deze dingen.

Misschien is het stress en maak ik van een mug een olifant en moet ik er niet al te zwaar aan tillen. Maar ik ben boos en verdrietig dat er niet naar onze ( en mijn) wensen wordt geluisterd.

Al de punten die ik heb opgenoemd zijn achter mijn rug om geregeld. Mijn aanstaande heeft maar toegegeven om "van het gezeik af te zijn". Ook daar ben ik boos om.

Zo, even mijn stoom afgeblazen.
Engeltje ; zou jij mensen die je hebt uitgenodigd dmv een kaart een paar uur op eigen kosten naar een restaurantje sturen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het regelen van een auto vind ik tot daar aan toe. Het maakt feitelijk geen barst uit in welke auto je naar het gemeentehuis gaat. Maar zaken als boeket/corsages en zeker de visite, dat zou ik niet accepteren. Gewoon gedecideerd zeggen dat ze maar alternatief onderdak zoekt voor de visite, maar dat jullie huis er niet voor open staat omdat je een rustpunt in je trouwdag wilt hebben.

Heeft ze trouwens een bepaalde reden om zich zo intensief met jullie trouwdag te bemoeien? Betaalt ze er aan mee? (afgezien van de dingen die ze nu buiten jullie om geregeld heeft?). Zo ja, dan hebben jullie haar zelf helaas ook een ingang gegeven om zich ermee te bemoeien.

Succes en ondanks alles toch een hele fijne trouwdag gewenst.
Schoonouders hebben vast ook een huis, regelen maar een huis. De veroorzaker lost het maar op.
Heel simpel, het is jullie dag en het moet gaan hoe jullie dat willen. Afzeggen die hap wat je niet wilt. Oke, daar zullen wat woorden heen en weer vallen maar beter nu dan dat je een bruiloft hebt die niet is hoe JIJ en je partner willen. Doorzetten hoor!! Ik vind niet dat je overdrijft. Dit nog even los van het feit dat ik het niet vind kunnen dat ze dit achter je rug om doet en je partner ermee ingestemd heeft ipv het met jou te bepreken zodat jullie samen konden zeggen dat het gewoon NIET gebeurd.

Sterkte en een mooie, leuke bruiloft toegewenst.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Muisje77 schreef op 05 augustus 2008 @ 09:22:

We hebben onze uiterste best gedaan om onze ouders niet te betrekken in de voorbereidingen, omdat we al bang waren dat zulke acties zouden gebeuren. Ik hoor dit ook pas 2 dagen voor mijn huwelijk.Dit lijkt me een duidelijk standpunt Pinksterbloempje
Misschien voelt je schoonmoeder zich erg bezwaard doordat mensen een paar uur moeten " overbruggen " ?

Gaat het om mensen die van - nogal - ver komen ? Om ooms en tantes enzo ?
Hoi BGB,

Ik snap je vragen aan TO, misschien heeft schoonmoeder echt goede motieven en als TO die zou weten zou ze misschien minder boos zijn.

Maar vind je het niet zowiezo not done om dingen achter de bruid om te regelen? Los van het bezoek thuis zijn andere wensen ook niet gerespecteerd. Ik krijg het beeld van een vrouw die wil dat de bruiloft van haar zoon is 'hoe het hoort'.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 augustus 2008 @ 10:11:

Misschien voelt je schoonmoeder zich erg bezwaard doordat mensen een paar uur moeten " overbruggen " ?

Gaat het om mensen die van - nogal - ver komen ? Om ooms en tantes enzo ?

Die kunnen dan toch alvast naar de zaal en daar wat (op eigen kosten) drinken?

Het gebeurt vrij vaak dat na de ceremonie het paar met de fotograaf op stap gaat zodat de gasten (ook de ouders) een paar uur zichzelf moeten vermaken voordat men gaat eten en feesten. Heb daar eigenlijk nog nooit 'n bezwaar in gezien. Als de ouders hun familie zo graag zelf willen entertainen dan kunnen ze dat op z'n minst bij henzelf thuis doen zodat ze jullie ontlasten en jullie niet met 'n hoop troep in huis opzadelen.
quote:dametje27 schreef op 05 augustus 2008 @ 10:14:

Hoi BGB,

Ik snap je vragen aan TO, misschien heeft schoonmoeder echt goede motieven en als TO die zou weten zou ze misschien minder boos zijn.

Maar vind je het niet zowiezo not done om dingen achter de bruid om te regelen? Los van het bezoek thuis zijn andere wensen ook niet gerespecteerd. Ik krijg het beeld van een vrouw die wil dat de bruiloft van haar zoon is 'hoe het hoort'.Ze heeft het toch met haar zoon geregeld ? Geen idee hoelang DIE het al weet ... en of schoonmoe topicopenster (TO) geregeld spreekt . Misschien is het zelfs meer als verrassing bedoeld dan als " ik ga eens even zorgen dat het gaat zoals het hoort " .
Ik heb al gemerkt dat er in de verschillende provincies andere gewoonten op na gehouden worden wat betreft een bruiloft. Hier waar ik woon is het de gewoonte dat je zelf een paar uur zoet houdt terwijl het bruidspaar foto's maakt. In de omgeving zijn er prachtige gelegenheden om te wandelen, of iets te drinken. Wij hebben dat duidelijk aangegeven op de kaart dat onze visite ongeveer anderhalf uur van de omgeving mogen genieten voordat ze naar de receptie kunnen komen.
Bianca: ik had de indruk dat schoonmams de visite had geregeld en dat het bruidspaar juist een rustmomentje voor ogen had?

Wat mij betreft mogen ze rustig naar een cafeetje gaan hoor, en als schoonmoeder zo van de gezelligheid houdt, mag zij d'r portemonnee trekken. Nou zou ik dat niet op de spits willen drijven, maar dan liever een vriend of vriendin even inlichten over de bemoeienis. Dan kan die persoon de leiding over de visite nemen en over de rekening knokken we later wel. Ik vind het namelijk ook not done dat Muisje dan maar mag opdraaien voor de pilsjes en de bitterballen.

Overigens heb ik 't zelf ook ongeveer zo meegemaakt bij mijn huwelijk, en mijn vrienden en familie hadden het volste begrip voor de situatie.
[quote]elninjoo schreef op 05 augustus 2008 @ 10:14:

[...]

Die kunnen dan toch alvast naar de zaal en daar wat (op eigen kosten) drinken?

quote]

Zou ik persoonlijk erg raar vinden .
quote:Muisje77 schreef op 05 augustus 2008 @ 10:18:

Ik heb al gemerkt dat er in de verschillende provincies andere gewoonten op na gehouden worden wat betreft een bruiloft. Hier waar ik woon is het de gewoonte dat je zelf een paar uur zoet houdt terwijl het bruidspaar foto's maakt. In de omgeving zijn er prachtige gelegenheden om te wandelen, of iets te drinken. Wij hebben dat duidelijk aangegeven op de kaart dat onze visite ongeveer anderhalf uur van de omgeving mogen genieten voordat ze naar de receptie kunnen komen.

Is het voor je schoonouders en de rest van je schoonfamilie dan ook gebruikelijk ?

Wat " doe " je in zo'n geval bijvoorbeeld met mensen met kleine kinderen , of met oma's ?
Dat is met de ouders besproken van die kinderen ( zijn al tieners) en die weten ook dat het gewoon is om jezelf te vermaken( kwamen ze zelf mee), dus maak je daar maar niet druk om Bianca. Oma's en opa's zijn helaas niet meer aanwezig.

Wij zijn ook niet meer de jongsten, zoals al is opgemerkt.
BGB, goede vragen, je zou een hele goede ceremoniemeester zijn

Muisje, Het blijft een beetje onduidelijk hoe lang en hoe ver je aanstaande bij dit alles betrokken is?
Kennelijk wil je schoonmoeder toch dat er wat visite opgevangen wordt, terwijl jullie duidelijk aangegeven hebben dat jullie dat niet regelen. Misschien zijn er oude mensen bij die niet goed ter been zijn en voelt je schoonmoeder zich daar bezwaart over. Dat rustmoment dat jullie willen inlassen begrijp ik heel goed (en weet uit ervaring dat je dat ook echt nodig hebt.) Kun je niet met je schoonmoeder en eventuele ceremoniemeester bespreken dat zij die mensen ergens anders opvangt (bij haar thuis, cafe in de buurt van stadhuis/kerk ofzo?) omdat het voor jullie echt nodig is halverwege uit te blazen (in je eigen huis ivm kinderen!)?
@dametje.

Mijn schoonmoeder kwam daar zondag mee aan. Mijn aanstaande vertelde het blije nieuws 's avonds in de auto op de terug weg naar huis.
als ik het commentaar van TO goed gelezen heb is de bruiloft ook al over twee dagen, geen tijd meer dus om ze op een andere manier te betrekken bij de bruiloft. Ook zul je dus snel actie moeten ondernemen om het een en ander nog recht te breien, ook naar de gasten toe die je schoonouders gezellig op visite laten komen (waar ik overigens ook allemachtig boos om zou worden).

Hoe vervelend ook, die mensen hebben daar op gerekend en je kunt moeilijk op de dag zelf zeggen dat ze het zelf maar uitzoeken voor drie uur. Je hebt ongetwijfelt ook een oom Piet -die- slecht- ter- been -is en Tante Sjaan- op haar- mooiste -hakken- voor- die- spesjale- dag- maar- die likdoorns- he, of je nichtje met haar nieuwe dochter die in de reiswieg ff boven kan slapen (enzovoort).

Reken je er ook op dat je schoonmoeder waarschijnlijk (denk jankerig toontje hier) zegt dat ze het al heeft beloo-hoo-hoofd hoe moet dat nouhouhou? Dus ook al zou het eerlijk zijn om ze dit zelf maar uit te laten zoeken, het lijkt me handig om zelf een alternatief aan te bieden.

De auto en corsages ach daar valt overheen te komen en dat boeket vind je dochter/ nichtje/ vrijgezelle vriendin/ seremoniemeester/ bruidsmeisje vast wel leuk of een oplossing voor (ach wat zonde dattie nou net ónder de fijne trouwauto komt )
@Mika.

Ik zie dat sommigen denken dat we heel de familie uit hebben genodigd. Dat is niet zo, we hebben alleen de mensen uitgenodigd waar we ons goed bij voelen en veel contact mee hebben. We hebben het bewust klein willen houden en nee... de oudsten in ons gezelschap zijn in de 60 en volgens eigen zeggen erg vitaal.
Maar jouw vriend heeft zondagavond wel ingestemd? Het lijkt mij dat hij nu degene is die ogenblikkelijk moet gaan puinruimen. Jullie waren misschien overdonderd zondag maar hebben gister de tijd gehad om te praten samen. Zijn jullie het nu eens over wat te doen? Dat lijkt me toch het allerbelangrijkste.
mmm tikkeltje mosterd zie ik..
Toen ik erachter kwam dat schoonmama zichzelf ( en anderen) had uitgenodigd op ons rustmoment, heb ik meteen tegen haar gezegd dat ik het hier niet mee eens ben. Het was toen al te laat..heel mijn huis zat bij wijze van spreken al vol met directe familieleden, want... nou als die dat mag, dan mag ik dat ook. *Zucht*

@Kees.

Ja, over de bloemen en de auto is wel heen te komen, maar het blijft mij toch dwars zitten dat er niet met mij is overlegd, dat er zaken zijn die achter mijn rug om geregeld zijn. En dat vind ik toch echt niet kunnen.
Zo'n boeket en corsages zou ik zien als goedbedoeld ipv opdringerig . Tenminste ; als ik nooit heel direct zou hebben aangegeven dat ik een hekel heb aan corsage's of dat ik een boeket gewoon heel lastig vind .
quote:Muisje77 schreef op 05 augustus 2008 @ 10:38:

heel mijn huis zat bij wijze van spreken al vol met directe familieleden, want... nou als die dat mag, dan mag ik dat ook. *.Dus zo'n fijn gebruik vinden mensen dat niet
@Bianca.

Juist!

Ik heb toen ze erover begon meteen heel stellig gezegd dat ik GEEN boeket wilde hebben.

Maar mijn kleine muisinnetje zal er erg blij mee zijn denk ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven