Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Sun.lover wat een gekke loopjes heb jij gedaan. Tof hoor.

baukje, beterschap! Ik hoop dat de blessure gauw weggaat en dat het je ambitieuze plannen niet te veel op z'n kop zet.

En sterkte met de hond, wat verdrietig.

Mother, heb jij je 17 km nog gelopen? Lange afstand zeg, daar zou ik echt weer naar op moeten bouwen. Volgens mij zit je in een lekker ritme qua training.

Meis, wat een lange afstanden zeg! Loop je zo'n training alleen? Bij die echt lange afstanden lijkt het me in Nederland lastig om een ononderbroken parcours te lopen, je komt toch al snel verkeer enzo tegen. Of is dat mijn randstadprojectie?

Ik ben al een week ziek en nog steeds niet beter. Vooral erg moe, gelukkig niet echt beroerd maar niet in staat om te werken (stem is weg, moe, keel- en hoofdpijn). Ik hoop heel erg dat ik morgen gewoon weer aan de slag kan.

Hierdoor dus ook al een tijd niet gelopen, en ik mis het wel. Zeker als de zon schijnt, heb echt het idee dat er al wat lente in de lucht zit ook al is het nog koud. Maar zolang ik gevloerd ben na een stukje fietsen, blijf ik nog maar even rust houden.
This is an unacceptable timeline
Vandaag ben ik toch niet met mijn loopgroep meegegaan. Ik had 's ochtends nog last van mijn darmen. Maar ik ben eind van de ochtend een rustig rondje gaan lopen van 10 km. Dat ging best goed, maar dus langzamer dan ik anders loop.

Ik heb nu weer goede hoop op op tijd fit te zijn voor de CPC over 3 weken precies.

Beterschap tyche!

En Baukje, wat verdrietig van je hond.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
@Meis, en zijn die 40 km. afgelopen zaterdag goed gegaan?

@baukje, beterschap!

@Sunlover, yes weer 10 km. in de pocket. Ik heb nu al zin in de CPC!

@Tyche, he wat balen zeg dat je je niet goed voelt. Ben je vandaag gaan werken? Zo nee, beterschap toegewenst.

@Tyche/ Meis, ja ik heb gisteren alleen 17 km. gelopen, (1.uur47min, geen top tijd, maar ja, toch weer 17 km.) ging zo lekker, ik was lekker aan het rennen en ineens hoor ik 8.5 km. ik dacht: uh, ben ik al zo ver?

Onderweg rond 12 km. heb ik even een gelletje + slokje water genomen.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Hoe gaat het met iedereen?

Zo, vanmiddag meegedaan aan een 5.7 km. intervaltraining, was pittig, maar ik heb genoten.

Aankomende donderdag ga ik, via mijn werk, meedoen aan een 2 uur, langzame duurloop.
Oeps twee keer!
Het lijkt hier wel wat beter te gaan, maar nog steeds loopverbod dus ik moet me met de fiets zien te vermaken. Morgen weer naar de fyiso, hopelijk krijgt hij dan de boel helemaal los.
Ik ga morgen weer een intervaltraining met mijn loopgroep doen. Gisteren ben ik overgstapt van sporten bij de fysio naar sporten bij een sportschool bij mij in de buurt. Dus gisteren 2 uur gesport met een personal trainer. Dat was fijn, maar nu spierpijn.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
@Baukje: Vervelend van je hamstring en van je hond, arm beestje. Ik hoop dat de fysio heeft geholpen!

@Sunlover: Het klinkt alsof je precies op tijd fit bent voor de CPC, fijn!

@Tyche: Beterschap! Als je nog zo uitgeput raakt van een stukje fietsen zou ik inderdaad nog niet gaan hardlopen, je lichaam heeft de energie hard nodig om te herstellen!

@Mother: Jij gaat lekker de laatste weken zeg!

Ik heb even niks van me laten horen: ik was vorige week op wintersport en heb daar m'n ribben gekneusd. AU! En het was niet eens mijn schuld Echt ontzettend balen, overdag heb ik er niet eens zoveel last van maar het vervelende is dat ik niet kan liggen of achterover kan zitten, dus slapen is een ramp. Ik heb een houding waarin het redelijk ligt, maar zodra ik beweeg dan doet het meteen pijn en word ik weer wakker. Pfff....

Vanmiddag ging ik toch maar proberen een stukje te lopen, in het begin voelde het wel erg pijnlijk maar na een tijdje ging het wel. Ik was bang dat het ademen pijn zou doen maar dat viel erg mee. Ik had alleen nogal zware benen, waarschijnlijk omdat ik niet goed kan slapen. En het is op zich wel een goede oefening voor mijn techniek, omdat ik goed kan voelen hoe een stap doordreunt naar de rest van m'n lichaam. Ik loop normaal erg op mijn hielen maar ik merkte dat een middenvoetslanding veel zachter liep. Misschien verbeter ik mijn techniek zo wel, heeft het toch nog iets positiefs opgeleverd
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Gioia wat vervelend die gekneusde ribben. Maar wel fijn dat je toch weer kan lopen.

de hamstring is geloof ik zowat het enige wat niet het echte probleem is. vandaag weer bij de fysio geweest en die heeft me zwaar mishandeld, kan er niets anders van maken. Maar ja hopelijk voor het goede doel. SI gewricht en thoracolumbale overgang gemanipuleerd. Als het goed is zit die nu niet meer vast (voor zolang als het duurt) en dry needling van de kleine bilspieren. Die nu dus heel pijnlijk zijn. Mar wie weet , ik was vanochtend al veel soepeler dan ik maanden geweest ben. Strakjes ben ik zo soepel en flexibel als ik nog nooit van mijn leven geweest ben. Helaas tot maandag nog niet lopen. Maar ik wil nu ook geen half werk maar echt overal van verlost zijn voor ik me weer ergens op ga richten wat betreft hardlopen. Net als Gioia altijd proberen de dingen positief te bekijken. strakjes lopen we pr na pr ............
Gioia, beterschap! Ik vind het wel stoer dat je toch gewoon gaat lopen.

Vandaag na een hiaat van drie weken weer een rondje gelopen. Vorige week weer aan het werk gegaan dus het moest toch weer kunnen. 5 km op mijn gewone tempo, voelde alleen wel zwaarder dan normaal. Ik had verwacht dat vooral mijn benen en misschien mijn longen weer zouden moeten wennen, maar ik voelde eigenlijk mijn maag het meest... gek?
baukje, ik ga inderdaad naar Texel. Het trainen gaat nog steeds prima. De 40km van afgelopen weekend zijn goed gegaan. De laatste km's waren wat zwaarder maar de verdere dag en de dag erna voelde de benen prima.

Ik heb weer nieuwe schoenen. Ze zien er ook nog leuk uit (altijd mooi meegenomen;-)

Hoe voelt jouw lichaam?

Tyche, je verwacht eigenlijk overal pijntjes maar niet in je maag?

Weinig gegeten van te voren misschien of juist iets zwaars?

Ik moest even denken bij je vraag over het parcours, ik kom op de meest prachtige plekken tijdens zo'n lange duurloop. Zaterdag hebben we een groot aantal km's door de duitse bossen gelopen. Ik denk dat we van de 40 km misschien 5km door dorpen zijn gelopen.

Gio, wat een doorzettingsvermogen om met gekneusde ribben te gaan lopen.

Mother, lekker gelopen met het werk?
Meis leuk texel . Ik heb ook ingeschreven maar of het nog gaat lukken valt nog te bezien. Het wordt nu wel heel kort dag. En nu zat ik de vorige keer door griep ook in tijdnood en heb het met duurlopen van een 24km en een trail van 32km prima gered. Dus ik was nu ook zeker niet van plan geweest om duurlopen van 40km in te plannen maar ja had toch wel een aantal 100km trainingsweken willen draaien. En nu duurt het misschien nog wel een maand voordat ik echt weer wat langere duurlopen kan maken. Moet natuurijk wel reeel blijven. Baal wel want ik had al een lang weekend texel geboekt. Zo ook voor a.s zaterdag een trail gepland en half maart had ik een trail van 50km gepland. Maar die zie ik al helemaal niet meer gebeuren.
@Gioia, wat balen zeg, beterschap!

En wat een afstanden lopen jullie zeg, knap hoor.

Ik moet zeggen dat ik langzaam wel af en toe aan een marathon rennen denk, maar eerst maar de CPC en dan zien we wel in 2016 of zo...

Ik heb de training uit mijn schema gelopen met 5 versnellingen en 2 blokken van 20 minuten. Het was wel behoorlijk nat, maar lekker 10 km gelopen. Zondag staat er weer een duurloop van 2 uur gepland.
Hey hai allemaal!!!

Hier een teleurgestelde maar ook hoopvolle loper ☺️

Fysio heeft me aant oefenen gezet en door techniek te trainen (aandachtspunt is landen met mijn knie recht vooruit... Ik blijk met lichte X-benen te landen, vandaar overbelasting van m'n knieën bij afstanden waar ik langer dan 1u 20 over doe...

Afgelopen week pijnvrij 6 en 7,5 gelopen... Morgen ga ik voor 8... En als t lekker loopt, 10 😉

Helaas voorlopig dus geen opbouw naar de halve marathon... Maar uitgesloten issie gelukkig niet!

@Baukje, hoe reageert je lijf en spirit op de rust? Houd je t een beetje vol?

@de rest, wat is die cpc?

Allemaal n mooie zondag gewenst!!!

Grtz Syl
Sylvermitty ik vind het mentaal heel moeilijk maar ik kan niet anders dan me er in berusten. Maar ik heb het sporten echt nodig om goed in mijn vel te zitten. Gisterenavond mijn hond in laten slapen en daar word ik ook niet echt vrolijker van. Vandaag een fietstocht gemaakt van dik 70km. Maar het is gewoon geen echte vervanging van het lopen.

Jammer dat je nu even niet echt ver uit kunt gaan bouwen maar die tijd komt vast wel.
@baukje: gecondoleerd. Wat een vreselijke periode.

Ik weet dat jij alleen stil blijft staan als het écht moet. Ik heb enorm met je te doen. Ik heb er geen woorden voor, ik hoop alleen dat dit afzien niet voor niks is en dat je je passie binnenkort weer kunt oppakken. Voor jouw en iedereen om je heen.

@Syl: CPC is de City Pier City run in Den Haag die op 8 maart plaatsvind

Als je rustig uitbouwt komt die HM er wel hoor! Pas goed op jezelf.

@meis: texel is in april toch? Knap hoor die afstanden in trailrunning. Ik blijf de onverharde ondergrond een hele uitdaging vinden! (maar wel leuk) Je kunt ook in de stad best hele stukken onverhard lopen. Bij mij in de (nieuwbouw)stad in elk geval wel, heb ik ontdekt.

@sunlover: welke afstand ga je doen bij de CPC?

@goia: hoe gaat het met je ribben?

@mother: hoe was je duurloop met het werk? Wat een zalig idee dat je met je collega's ook nog eens kunt hardlopen. ga je buiten de werkuren ook eens op een andere manier met elkaar om.

Ik loop gewoon nog steeds zo'n drie/vier keer per week en laat me hopelijk niet door de griep te pakken nemen. Hij is hier het huis ook binnengedrongen...... Ik ben erg blij met mijn persoonlijke trainer die mijn trainingsschema nu maakt. In het begin van dit jaar (toen we begonnen) was het mij allemaal wat te voorzichtig, maar nu kennen we elkaar wat beter en stemt hij de trainingen perfect af op wat ik wil en aankan!
@ Baukje: gecondoleerd, altijd erg verdrietig om afscheid te moeten nemen. En dan is het nog erger om niet te kunnen lopen.

@ anke: ik ga bij de CPC de halve marathon lopen. Zo meteen ga ik op pad voor mijn lange duurloop. Het weer ziet er schitterend uit.
Meis: ja, ik verwacht langzamer te lopen en misschien wat zware benen te hebben, niet dat mijn maag zou opspelen. Maar gelukkig niets dat het lopen echt in de weg zat hoor.

Lopen op mooie plekken is wel één van de grote voordelen van deze sport vind ik. Kan me niet voorstellen dat ik gemotiveerd zou blijven om te lopen als ik het met een apparaat zou moeten doen in de sportschool.

Baukje sterkte! Zo naar om een dier te verliezen, ook al is het voor zo'n beestje op gegeven moment wel beter.

Sylversmitty, wel balen zeg dat je nu langzamer moet gaan opbouwen. Maar wel heel fijn dat je de oorzaak én de oplossing voor je klachten hebt gevonden. Dan duurt het misschien wat langer voor je je doel bereikt, maar heb je wel een duurzame opbouw.

Sun.lover ik ben net terug en het inderdaad lekker weer. Had mijn vest na een kilometer uit, maar had eigenlijk ook best zonder longsleeve kunnen lopen. Alleen op de fiets heb je de warme lagen nog echt nodig.

Vandaag rustig aan gedaan en een rondje van 8 km gelopen.
Anke logisch dat de trainer eerst even moet aftasten wat mogelijk is. Dat is het grote voordeel van een persoonlijk schema boven een algemeen schema. Die laatste wordt op een gemiddelde persoon afgesteld die ook nog geenhobbels onderweg tegenkomt. Bij een persoonlijk schema kan overal op ingespeeld worden maar een trainer zal toch eerst moeten leren/zien hoe je op bepaalde trainingen reageert. Vandaag waarschijnlijk de voorzichtige start onder het mom van liever te weinig dan te veel.

Schitterend loopweer vandaag. Maar k mag alleen maar naar alle hardlopers kijken. heb ik dan ook maar gedaan vanaf mijn fiets; rondje van een 75km gefietst. Gisteren heel midden Brabant gezien, vandaag bijna heel west Brabant.

Afspraak met fysio is verzet van maandagmiddag naar dinsdagochtend, dus dat wordt in ieder geval tot woensdag en ik vrees tot en met woensdag niet lopen want ik denk niet dat ik de dag na de dry needling behandeling mag lopen en ik vrees dinsdag toch echt nog een keer te grazen genomen te worden.
@Baukje: Condolereerd met je hond. En dan ook nog de frustratie dat je niet kunt lopen! Maar je hebt gelijk, je kunt het maar beter nu goed aanpakken en goed herstellen.

@Sylversmitty: Jammer dat je nu nog niet kunt gaat trainen voor de HM, maar met langzaam opbouwen is ook helemaal niks mis! Het is in ieder geval fijn dat je de oorzaak weet en dat je weet hoe je overbelasting kunt voorkomen.

@Tyche: Fijn dat je het weer een beetje kunt oppakken.

@Sunlover: Hoe was je lange duurloop?

@Meis: Wow, 40 kilometer en nog goede benen de dag erna, dan ben je goed getraind :-)

Ik heb vandaag weer 8 km gelopen. Na de loop van woensdag deden mijn ribben weer wat meer pijn dus ik heb even rust gehouden, en nu voelde het wel weer goed. Het slapen gaat stukken beter dus ik had gehoopt dat het lopen ook minder pijn zou doen, maar helaas. Het is wel goed vol te houden maar fijn is anders, ik blijf de kneuzing goed voelen. Ik hoop maar dat ik de CPC over 2 weken nog kan lopen, een toptijd zal het niet worden vrees ik. Mijn benen voelden gelukkig niet meer zo zwaar, waarschijnlijk omdat ik nu weer normaal kan slapen. Ik wil de komende week gewoon door blijven trainen, volgens de huisarts kan het geen kwaad en ik kan er heel slecht tegen om niet te sporten. Normaal doe ik ook aan yoga maar dat is nu echt niet te doen, dan maar lekker door blijven lopen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Gelukkig geen ervaring met gekneusde ribben maar ik heb wel van mensen gehoord die er wel ervaring mee hebben en dat het echt heel pijnlijk is (en het herstel ook vrij lang duurt). Wel balen hoor, zo iets onbenulligs wat er dan gebeurd dat dat toch zulke gevolgen heeft.
Gioia: ik heb een duurloop van 20 km gedaan. Het ging lekker. Ik voel nu mijn benen wel omdat ik een drukke avonddienst had.

Morgen staat er weer fitness op het programma.

Ik heb lang geleden eens gekneusde ribben gehad, dat was erg pijnlijk. Wel fijn dat je mag blijven lopen.

Baukje: je ziet heel wat van het land zo.
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee maar het lijkt me leuk om ook mee te schrijven (als het van jullie mag natuurlijk).

Ik ben nog een beginnende loper en probeer zo'n 2keer in de week te lopen.

Heb ook een aantal weken geleden de Leo Ammerlaanloop gelopen alleen dan de 5km, vond het best zwaar in de warmte .

Ben het nu aan het opbouwen naar de 10 km doe dit met de evy app nu zijn die lessen heel anders dan de eerste 5 km. met interval trainen en korte versnellingen welk tempo zouden jullie hiervoor adviseren?

Een voorbeeld van zo'n training 10' extensieve duurloop (4' intensieve duurloop/3'hersteltraining) dit 3maal en dan nog 10' extensieve duurloop.

Als ik zonder de versnellingen loop zit ik altijd rond de 10,5 km/uur.

Ik hoor graag of ik met jullie mee mag schrijven.
Leuk MJ dat je mee komt schrijven.

Je schrijft hier gelijk een van de grote beperkingen van een dergelijk schema voor. Want het tempo waarmee je de intervallen loopt is van grote invloed op het rendement datje van een dergelijke training hebt. Bij voorkeur doe je dat rondom je omslagpunt maar dat ken je waarschijnlijk zelf nog niet.

De vraag is hoe komt het tempo van 10,5km/hr tot stand? Is dat een rustig tempo of moet je dar ook al redelijk voor knokken. Wat is je tempo als je 5km voluit gaat?

Bij mensen die al een hele tijd hardlopen en regelmatig 10km wedstrijden voluit proberen te lopen ligt het omslagpunt ongeveer op dat tempo. Ik denk dat jij het beste het tempo aan kunt houden dat je gemiddeld hebt bij een zo snel mogelijke 5km.

echte korte versnellingen van bv steeds maar een 30 sec mogen wat sneller maar dat is ook weer afhankelijk van de lengte van de serie en de hersteltijd. Want met bv maar een hersteltijd van 30sec en bv 10 herhalingen kom je jezelf heel snel tegen als je echt gaat sprinten. dat is dan tot de derde keer leuk daarna blijkt dan dat de herstel tijd veel te kort is om er daar10 van te doen. Wat dat betreft is het dan ook leren aanvoelen. En misschien steeds de serie iets voorzichtig beginnen.

Ik ga zo richting fysiotherapeut en daarna gelijk door naar mijn werk. Wordt weer aardig wat km wegtrappen op de fiets want de fysio woont net een dorp de andere kant op.
Baukje bedankt voor je antwoord.

Als ik 10,5 km/hr loop kan ik dat vrij makkelijk 30/40 minuten achter elkaar volhouden.

Heb nu een aantal 5km runs gelopen en voluit loop ik die in 25 minuten (was ik heel trots op aangezien ik pas 4 maanden loop).

Nu voor mezelf het doel de 10 km onder het uur en daarna zien we wel weer verder.

Hoeveel loopt iedereen hier ongeveer? En hoelang doen jullie daar over?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven