VeganChallenge 2015

12-03-2015 13:13 57 berichten
Volgens mij was er al een topic over de VeganChallenge van dit jaar, maar ik kan 'm niet meer vinden, dus vandaar een nieuw topic.

Wie doet er mee? Heb je al eerder meegedaan aan de VeganChallenge? Eet je misschien al vegetarisch en overweeg je de stap te nemen naar helemaal veganistisch eten/leven? Ik ben benieuwd!

Het lijkt me leuk hier ervaringen, tips en recepten te delen. :-)

Zelf doe ik voor het eerst mee, ik ben sinds een paar maanden met veganisme in aanraking gekomen omdat mijn schoonmoeder veganistisch is gaan eten. Ik eet nog niet vegetarisch ook, dus het zal nog best een uitdaging worden. Maar ik heb er wel zin in!
Je hebt gelijk Krullevaer

Het is voor mij geen challenge maar denk dat het wel interessant is om mee te doen en nieuwe recepten zijn altijd welkom.

Ik ga me aanmelden
Dunno, ze slikken dus die supplementen omdat ze anders een vitamine B12 tekort zouden hebben. Daar gaat het juist om, dat ze dus die supplementen nodig hebben. Terwijl onder de gewone populatie veel minder mensen een tekort hebben.

Ik heb even wat medische publicaties voor je gezocht, dit zijn gecontroleerde publicaties dus zeer betrouwbaar.

Cijfers over tekorten onder vegetariers: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23356638 In de samenvatting staat dat het percentage tekorten onder veganisten hoger is dan onder vegetariers, zonder specifieke getallen, wel is duidelijk dat vegetariers vaker een vitamine b12 tekort hebben dan niet-vegetariers.

Cijfers over de prevalentie van vitamine B tekort onder vegetariers en veganisten: https://www.mja.com.au/op ... -b12-and-vegetarian-diets Bij 51% van de veganisten is een deficientie (er staat dus niet bij hoeveel van hen al supplementen gebruiken). Bij het langer vegetarier of veganist zijn loopt het tekort op, en it is likely that all vegans and anyone who does not regularly consume animal-based foods, and whose diets are unsupplemented or unfortified, will eventually develop vitamin B12 deficiency.
Krullevaer, sorry voor de topic-vervuiling. Zoals ik net al schreef, een maand proberen kan, is wellicht een leuke uitdaging, maar hou jezelf in de gaten. Succes.
Marana:

Wat de samenvatting van het onderzoek in je linkt aantoont is de snelheid waarmee de b12 afneemt (en dan alleen tussen vegetariers en veganisten) met als conclusie dat vegetariers en veganisten er verstandig aan doen om te letten op hun b12 voor er een tekort optreed.

Dat wisten we al..dat was ook mijn vraag niet.

De vraag is hoeveel veganisten hebben een b12 tekort hebben in vergelijking tot mensen die vlees en/of dierlijke producten eten.
Die cijfers staan er ook in Dunno. Zie mijn tweede link onder het kopje Vegetarians and Vitamin B12 Status: The European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC)-Oxford cohort study found that 121 of 232 vegans (52%), 16 of 231 vegetarians (7%) and one of 226 omnivores (0.4%) were classed as vitamin B12-deficient. Met zelfs nog een linkje naar die studie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2064 ... t=Abstract

In die studie staat: Mean serum vitamin B12 was highest among omnivores (281, 95% CI: 270-292 pmol/l), intermediate among vegetarians (182, 95% CI: 175-189 pmol/l) and lowest among vegans (122, 95% CI: 117-127 pmol/l). In all, 52% of vegans, 7% of vegetarians and one omnivore were classified as vitamin B12 deficient (defined as serum vitamin B12 <118 pmol/l).
@ Krullevaer,

Ik haal mijn off topic posts weg wanneer dit gelezen is.

@ Marana

Ik heb het nogmaals bekeken en het beantwoord nog mijn vraag niet.

Onderzoek is gedaan onder een x-aantal Britse mannen.

Slikken deze veganisten uberhaupt supplementen of eten zij wel voedsel waaraan b12 is toegevoegd?

Gaat dit om "gezonde" veganistische mannen of zaten er mannen tussen met een alcohol probleem, of mannen die maagzuurremmers gebruiken of waren de veganisten al wat ouder of zaten er mannen tussen die het niet goed opnemen? Waren het rauw veganisten die geen b12 supplementen nemen?

Zaten er onder de vleeseters en vegetariers mannen die dagelijks extra b12 (misschien met de multivitamine) slikken?

Ik vraag dit niet om vervelend te doen maar dit soort onderzoeken zijn makkelijk te manipuleren en dat gebeurd ook vaak.

Ik wil best geloven dat er wereldwijd meer veganisten en vegetariers zijn met lage b12 waarden maar in Westerse landen waar b12 aan een hoop producten wordt toegevoegd en de kennis over b12 er voor iedereen is, lijkt mij dit (en dan met name veganisten) zeer onwaarschijnlijk. Dus tot dat daar meer over bekend is, kan je het nog niet met zekerheid zeggen.

Als je over dit onderwerp verder wil gaan lijkt het mij beter een ander topic te openen.
Een vriendin van mij gaat meedoen aan de vegan challenge. Zij is normaal gesproken al vegetariër. Geïnspireerd door haar heb ik besloten gedurende de maand maart vegetarisch te eten. Veganistisch gaat me echt veel te ver. Grappig genoeg mis ik het vlees tot nu toe trouwens helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Maar Dunno, vanwaar je achterdocht?
quote:closednote schreef op 12 maart 2015 @ 13:47:

Ik ben al vegetariër maar veganist gaat mij persoonlijk iets te ver. Ik eet wel eens vegan en heb er een kookboekje voor maar al het dierlijke helemaal schrappen? Nee dan denk ik dat ik misschien toch iets van voedingstoffen mis. En dan moet je ook echt op alles gaan letten zoals kleding, tassen, schoenen, meubels etc.

Zit er wel aan te denken om een keer de challenge te doen maar op het moment niet. Ben dus ook wel benieuwd naar ervaringen.Die kleding enzo lijkt mij dan weer het minste moeite. Althans, ik probeer die dingen zoveel mogelijk veganistisch te doen, de rest hypocriet vegetarisch ( dus wel gewone kaas en dropjes, maar geen gelatinepudding bv).
quote:Dunno13 schreef op 13 maart 2015 @ 12:55:

Er zijn in Nederland een half miljoen mensen met een b12 tekort en er zijn grofweg 18000 Veganisten.

Al zou je nog een 0 plakken achter het aantal veganisten en zouden zij allemaal b12 tekort hebben, blijft toch dat er meer niet-veganisten zijn met een b12 tekort.

Als je mij niet gelooft kan je de aantallen zelf opzoeken.

Niemand ontkent dat een b12 tekort een serieus probleem is.

En zal je ditmaal voor zijn lilalinda (weet trouwens van je priveberichten af..):

Ik ben nog geen jaar veganist en ik nam geen extra b12 anders dan uit veganistische producten die hiermee verrijkt waren. Mijn arts wist hiervan, mijn bloed word sowieso regelmatig gecontroleerd en heb geen tekort opgelopen. Ik adviseer veganisten niet om niet op b12 te letten maar maak graag duidelijk dat b12 zeker ook geen reden om niet veganistisch te eten. Je moet ook niet naar de absolute getallen kijken, die zeggen helemaal niks. De relatieve getallen zijn veel nuttiger.
quote:Mevrouw75 schreef op 14 maart 2015 @ 17:26:

[...]

Die kleding enzo lijkt mij dan weer het minste moeite. Althans, ik probeer die dingen zoveel mogelijk veganistisch te doen, de rest hypocriet vegetarisch ( dus wel gewone kaas en dropjes, maar geen gelatinepudding bv).Die moet je als niet vegetariër gewoon ook niet eten.. bahbahbah
quote:diamond-gloss schreef op 14 maart 2015 @ 17:32:

[...]

Die moet je als niet vegetariër gewoon ook niet eten.. bahbahbah Haha, nee dat is waar;)
Brrrrr

Ik ben de enige vegetariër in de familie en men probeert er wel zoveel mogelijk rekening mee te houden maar ik eet daardoor dus ook wel eens iets wat ik heel strikt genomen niet zou mogen eten als vegetariër (bijvoorbeeld net het verkeerde blokje kaas met dierlijk stremsel). Daar kun je als vegetariër heel erg moeilijk en heel strict over gaan doen maar ik heb besloten om mijn familie daar niet teveel mee lastig te vallen.
quote:closednote schreef op 14 maart 2015 @ 17:51:

Ik ben de enige vegetariër in de familie en men probeert er wel zoveel mogelijk rekening mee te houden maar ik eet daardoor dus ook wel eens iets wat ik heel strikt genomen niet zou mogen eten als vegetariër (bijvoorbeeld net het verkeerde blokje kaas met dierlijk stremsel). Daar kun je als vegetariër heel erg moeilijk en heel strict over gaan doen maar ik heb besloten om mijn familie daar niet teveel mee lastig te vallen.Huh als je ook geen kaas etc eet dan ben je toch géén vegetariër maar veganist?
Dunno, ik heb geen zin om dergelijke onderzoeken en statistieken verder te verdedigen. Als je enig idee hebt van dergelijke onderzoeken, en risico-analyses, dan besef je dat dit onderzoek duidelijk wijst op dat wat jij niet wilt zien. Ik ga er geen topic over openen, want ik vind het verder helemaal niet belangrijk, ik wou alleen even duidelijk maken aan de mensen die aan deze challenge mee gaan doen dat ze goed om hun vitamine B12 moeten denken.

Closednote, klinkt mij als een gezonde houding waarmee je een hoop frustraties en onnodige discussies voorkomt.
quote:diamond-gloss schreef op 14 maart 2015 @ 18:03:

[...]

Huh als je ook geen kaas etc eet dan ben je toch géén vegetariër maar veganist?Nee hoor, als je vegetarische kaas, dus geen kaas met stremsel, eet ben je nog steeds vegetariër.
quote:diamond-gloss schreef op 14 maart 2015 @ 18:03:

[...]

Huh als je ook geen kaas etc eet dan ben je toch géén vegetariër maar veganist?Kaas is niet altijd vegetarisch, het stremsel wat in kaas gebruikt wordt kan zowel dierlijk als vegetarisch zijn: http://www.vegetariers.nl ... ke-kazen-zijn-vegetarisch

Wist ik eerst ook niet toen ik net vegetarisch was.
quote:diamond-gloss schreef op 14 maart 2015 @ 17:37:

Brrrrr

[afbeelding]

Oh, schandalig maar ik zit al met mijn slagroom bus klaar om die op te peuzelen... Lol

Kon je hem niet roze vinden ofzo?
life is to celebrate
Maar dat van geen stremcellen enzo... Gaat dat niet richting veganistisch???

Vega's eten toch alleen geen vlees enzo?
life is to celebrate
quote:marana schreef op 14 maart 2015 @ 18:07:

Dunno, ik heb geen zin om dergelijke onderzoeken en statistieken verder te verdedigen. Als je enig idee hebt van dergelijke onderzoeken, en risico-analyses, dan besef je dat dit onderzoek duidelijk wijst op dat wat jij niet wilt zien. Ik ga er geen topic over openen, want ik vind het verder helemaal niet belangrijk,.

Onderstreepte schrijf je na alle moeite die je hebt genomen. LoL

Er valt niks te verdedigen want ik val je onderzoek niet aan, ik stel een kritische vraag erover.

Jij als " expert" in die dingen zou het mij het antwoord toch moeten kunnen aanwijzen.

Maar prima, maakt niet uit. Stel het vd week wel aan een echte expert die het mij wel kan wil uitleggen.
quote:LeolaMarie schreef op 14 maart 2015 @ 19:07:

Maar dat van geen stremcellen enzo... Gaat dat niet richting veganistisch???

Vega's eten toch alleen geen vlees enzo?Nee hoor, vega's eten in principe geen dode (of levende) dieren. Vegans eten geen dierlijke producten.
Stop eens met zuigen Dunno en verpest dit topic van Krullevaer niet zo. Heb je nog wat tips en recepten voor haar, waar ze al een paar keer om vraagt?
quote:marana schreef op 14 maart 2015 @ 21:57:

Stop eens met zuigen Dunno en verpest dit topic van Krullevaer niet zo. Heb je nog wat tips en recepten voor haar, waar ze al een paar keer om vraagt?+1
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
En ik heb wel wat tips voor TO:

Als ontbijt maak ik vaak havermout, bijvoorbeeld:

Havermout met amandelmelk, appel, speculaaskruiden en kaneel

Havermout met amandelmelk, pindakaas en banaan

Havermout met sojayoghurt, rode vruchten, kaneel en wat pure chocolade schaafsel

Als lunch kun je bijvoorbeeld avocado met eivrije mayo op (veganistisch) brood doen, of appelstroop, banaan met pindakaas, tomaat met eivrije mayo. Bij ekoplaza heb je ook wat lekkere groentespreads en veganistische kaas

Of natuurlijk een soepje of salade, daar zijn talloze veganistische recepten voor

Hetzelfde geldt voor avondeten, ik vind zelf curry's altijd erg lekker (wel oppassen dat de currypasta veganistisch is). Ik vind zelf edelgist een prima vervanger voor parmezaanse kaas in de pasta, maar die mening deelt niet iedereen... Er zijn veel leuke blogs over veganistisch eten met talloze recepten, met Google vind je makkelijk een veganistische variant van een gerecht.

En als tussendoortje zijn nootjes, rozijnen en natuurlijk fruit prima. Het is ook erg makkelijk om zelf mueslirepen te maken.

Veel plezier TO!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven