Dingen die je pas heel laat begreep...

22-09-2012 21:20 3001 berichten
Ik kwam er door een ander topic op. En ik dacht dat er al eens zo'n topic was hier op viva, maar ik kan het niet vinden.

Dus maar een nieuwe.

Dingen die je pas heel laat begreep :

Ik dacht altijd dat grafstenen in films en soaps 'echt' waren, en dat er dus een crew zich de vinkengriep zocht, opzoek naar een grafsteen met de juiste naam, en het liefst de juiste sterfdatum van de desbetreffende persoon. ( Anita van GTST bijv. Zo toevallig dat er érgens in NL een Anita begraven lag die dezelfde achternaam had ect.

ik bedacht me een jaar of 2 geleden dat die dingen natuurlijk gewoon gemaakt worden voor een film of serie

... Dat Grass roken niet hetzelfde is als Gras roken..... Ik heb het ooit met ene vriendin ( we waren 14 ofzo... ) gedaan in het park, maar stoned wordt je er niet van hoor

.. En dat bryan adams niet over zijn 'first real sexdream' zingt, maar over zijn 'first real six-string'....
Alle reacties Link kopieren
quote:bolhoed schreef op 18 maart 2015 @ 19:16:

^ Idem ij is lange ij. Y noemen wij ypsilon of ygrec.

En dat was alleen als hoofdletter, als kleine letter was het de u-psilon. De Y was de hoofdletter van de u.

In oud Grieks dan.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Harry, ik zie dat mijn verhaal niet lekker loopt ;).

Het oude slaat op de voormalige stad, niet op de nieuwe hoofdstad ;).

En ja, dat stuk klopt, komt rechtstreeks uit een van mijn studieboeken, hahaha.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:Desperate_Housewive schreef op 18 maart 2015 @ 19:04:

[...]

Dan weet ik niet wat voor mensen jij bent tegengekomen. Want een lange ij is de ij en een korte ei is dus ei. Daar komt de Y niet in voor, in het lange of korte ij verhaal.

Blijkbaar niet het meest snuggere volk

Ik weet ook wel dat lange ij dus ij is, maar altijd zo gezegd. weet ook niet hoe ik erop kom, heb het nooit als een Griekse y aangesproken.
quote:suzyqfive schreef op 18 maart 2015 @ 19:56:

Harry, ik zie dat mijn verhaal niet lekker loopt ;).

Het oude slaat op de voormalige stad, niet op de nieuwe hoofdstad ;).

En ja, dat stuk klopt, komt rechtstreeks uit een van mijn studieboeken, hahaha.

Oh het was duidelijk genoeg hoor, ik snapte je verhaal.

Ik heb persoonlijk enigszins een aversie tegen onduidelijke definities of definities die zo eng zijn dat er slechts 1 of 2 elementen onder vallen ofwel zo ruim dat alles eronder valt. En dat laatste vind ik hier het geval. Die term forward capital is geen term die duidelijk maakt om wat voor hoofdstad het gaat.

En deze omschrijving:

"...A symbolic relocation of a capital city to a geographically or demographically peripheral location may be for either economic or strategic reasons (sometimes known as a "forward capital" "

Als het een economische of strategische reden heeft kun je toch niet meer spreken van een symbolische verplaatsing.

Je zou ook nog ( zie ik nu) kunnen beargumenteren dat het grote verschil is dat de hoofdstad verplaatst moet zijn. Maar ik ken ook geen hoofdstad die dat niet is. Amsterdam is dan wel niet verplaatst maar is gekozen door de provinciën en tot die tijd was Den Haag een de facto hoofdstad van de provincie Holland.

En werd Amsterdam dus gekozen om te voorkomen dat een van de provinciehoofdsteden teveel macht zou krijgen.(zie punt 3en ook 2)
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Ik ben er pas net achter gekomen dat een veenmol helemaal geen mol is, maar een huiveringwekkend insect. Ik zal maar geen plaatje plakken...
Topografie is ook niet mijn ding zeg maar... ik was denk ik op dat moment met andere dingen bezig tijdens mijn schoolcarrière. Toen ik mijn man tegen kwam, moest ik dus echt wel even op de kaart opzoeken waar Marokko precies lag.

Dat Rabat de hoofdstad is, weet ik inmiddels. Ben er zelfs geweest.

Y en ij: ik denk dat er dankzij Oldwood toch een aantal mailtjes ooit niet zijn aangekomen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Veenmol:

quote:Sensy12 schreef op 21 maart 2015 @ 15:25:

Veenmol:

[afbeelding]Ghe ghe, ik had ook al gegoogled.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
quote:amarna schreef op 17 maart 2015 @ 10:02:

[...]

TV-personality Britt dacht dat Nelson Mandela een Surinamer was.

Met Britt noem je ook iemand zeg.

Duidelijk dat zij niet veel heeft meegekregen van de geschiedenis.

Voor degenen die durven toegeven dat ze vele landen hun hoofdsteden, staten van de VS ed. de ligging ed. niet kennen, hoefden jullie dat dan niet te leren op school?

Als kind op de lagere school was het voor mij, kleine ei, lange ij en de Y (als i-grec)

Maar het is nu toch al heel lang, e i en i j ipv. ei en ij, omdat de ei is opgebouwd uit de e en i en ij opgebouwd is uit de i en de j. Of zit ik verkeerd?
quote:bolhoed schreef op 18 maart 2015 @ 19:01:

Als kind heb ik ook enkele woorden verkeerd aangeleerd omdat de volwassenen in mijn omgeving ze altijd heel snel/vervormd uitspraken. Zo werd bij 'de hoedenplank' de h bijvoorbeeld altijd heel erg ingeslikt waardoor ik dacht dat het ding een 'doedelplank' heette. Dat leek me ook logisch, want je kon er vanop de achterbank van de wagen op leunen en mensen uitwuiven: toedeloe!

Toen ik vijftien was zei ik aan mijn moeder dat ik nog even iets op de 'doedelplank' ging leggen. Ze kwam niet meer bij.O mijn moeder zei vaak dat iets :lotemerwijzer was als iets geen verschil uitmaakte. Geen idee hoe oud ik al was, maar al lang de lagere schooltijd voorbij toen ik begreep dat ze bedoelde dat iets "lood om oud ijzer" was
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik ben er na 11 jaar achtergekomen dat de broodjes boven in de oven wel bruin worden, maar op het onderste rekje niet. Wij hebben een combi magnetron met een laag rekje en een hoog rekje. Ik deed ze altijd onderin tot vandaag...ze kwamen er eindelijk een keertje knapperig uit ipv weeig en wit. Goh mam... wat zijn ze knapperig...
Als ze nog wit zijn, laat ik ze gewoon langer liggen. Tot ze bruin zijn.
quote:vla-flip schreef op 21 maart 2015 @ 15:37:

[...]

Voor degenen die durven toegeven dat ze vele landen hun hoofdsteden, staten van de VS ed. de ligging ed. niet kennen, hoefden jullie dat dan niet te leren op school?

Ja tuurlijk. En ik haalde ook prima punten. Alleen het 'gestampte' rijtje bleef in die tijd gewoon niet hangen. Moet echt een fase zijn geweest want andere, vergelijkbare, dingen zijn wel blijven hangen in geheugen.

quote:Als kind op de lagere school was het voor mij, kleine ei, lange ij en de Y (als i-grec)

Maar het is nu toch al heel lang, e i en i j ipv. ei en ij, omdat de ei is opgebouwd uit de e en i en ij opgebouwd is uit de i en de j. Of zit ik verkeerd?

Dat de ij is opgebouwd uit i en j komt door het toetsenbord, als ik hem gewoon schrijf is het één letter en in ons alfabet is het ook gewoon één letter. Dus of het i j is, hangt af van de context!

Je kan i.p.v. y-grec/griekse ij trouwens ook zeggen: ij zonder puntjes. Dat wil ook wel helpen om het laatste spoortje twijfel weg te nemen.
Vla-flip, hier hetzelfde als Kurritsj. We hadden op school elke week wel een 'topo-toets' en elke keer leerde ik daar netjes voor. Uiteindelijk heb je dan heel de wereld gehad, en dus ook gewoon voor alles hele goede cijfers gehaald.

Daarna heb ik er echter nooit meer wat mee gedaan (vind het ook niet heel interessant), dus na 20 jaar ben ik 80% wel kwijt denk ik. Ik zal met dit inzicht dan ook heel wijselijk niet snel uitspraken doen die met topografie te maken hebben (snap ook niet dat anderen dat dus wel doen die er geen bal meer van weten) -tot nu toe heb ik me daarmee kunnen redden
wijzigen i.p.v. mezelf quoten...
Waha Jen, en dát herken ik dan weer.

Doe wel mijn best om alles wat ik weer opnieuw leer, te onthouden.
Ik weet globaal wel ongeveer hoe bv Amerika in elkaar zit. California aan de westkust, Florida in het oosten, Texas onderaan etc, maar hoofdsteden van de staten? Echt niet! Gelukkig weet ik wel hoe een atlas werkt (en Google maps).
Vla-Flip: niet alles wat ik op school geleerd heb, is even goed blijven hangen. Als je dingen nooit meer nodig hebt, krijg je dat.

De staten van Amerika heb ik volgens mij nooit hoeven leren, wel de grote steden. En tegenwoordig weet ik het aardig omdat ik er nog wel eens kom.

Overigens zijn er ook flink wat werelddelen waar hele landen zijn ontstaan/verdwenen sinds mijn schooltijd. Ik heb nog geleerd waar de Sovjet-Unie lag. Al die losse staten waren er toen gewoon nog niet. Ook verschillende landen in Afrika zijn gesplitst of heten nu anders dan toen.
Dit ging niet over mijzelf... maar sinds vandaag weet mijn vriend dat haaien eieren leggen.
quote:Fiorah schreef op 21 maart 2015 @ 18:25:

Dit ging niet over mijzelf... maar sinds vandaag weet mijn vriend dat haaien eieren leggen.

Niet allemaal. De meeste leggen inwendig eieren die dan daar worden uitgebroed, sommige van deze uitgebroede haaien eten dan eerst nog andere eieren in de buikholte van de moeder op. En als ze dan naar buiten komen kunnen ze gelijk al jagen.

En sommige haaien zijn levendbarend net zoals zoogdieren.
quote:Kurritsj schreef op 21 maart 2015 @ 16:36:quote:vla-flip schreef op 21 maart 2015 @ 15:37:

[...]

Ja tuurlijk. En ik haalde ook prima punten. Alleen het 'gestampte' rijtje bleef in die tijd gewoon niet hangen. Moet echt een fase zijn geweest want andere, vergelijkbare, dingen zijn wel blijven hangen in geheugen.

quote:Als kind op de lagere school was het voor mij, kleine ei, lange ij en de Y (als i-grec)

Maar het is nu toch al heel lang, e i en i j ipv. ei en ij, omdat de ei is opgebouwd uit de e en i en ij opgebouwd is uit de i en de j. Of zit ik verkeerd?Dat de ij is opgebouwd uit i en j komt door het toetsenbord, als ik hem gewoon schrijf is het één letter en in ons alfabet is het ook gewoon één letter. Dus of het i j is, hangt af van de context!

Je kan i.p.v. y-grec/griekse ij trouwens ook zeggen: ij zonder puntjes. Dat wil ook wel helpen om het laatste spoortje twijfel weg te nemen. Ik denk dat jij hardop het alfabet moet opzeggen en daarbij in je handen moet klappen bij de iejee. De y kan ik vinden, tussen de x en de z, maar de ij???
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Totaal onzinnig weetje dit; in de serie Modern Family heeft het homostel een homovriend genaamd Pepper. Diezelfde vriend speelt in de jaren 80 film Johnny and Frankie ook een homo en daar is zijn bijnaam ook Pepper. Hebben de makers van Modern Family denk ik bewust gedaan.
quote:feow schreef op 21 maart 2015 @ 19:23:

[...]

Ik denk dat jij hardop het alfabet moet opzeggen en daarbij in je handen moet klappen bij de iejee. De y kan ik vinden, tussen de x en de z, maar de ij???Ik moest ook even denken, de ij in het alfabet, maar we zeggen wel gewoon ij en ook in kruiswoordpuzzels is de ij gewoon 1 letter.
quote:feow schreef op 21 maart 2015 @ 19:23:

[...]

Ik denk dat jij hardop het alfabet moet opzeggen en daarbij in je handen moet klappen bij de iejee. De y kan ik vinden, tussen de x en de z, maar de ij???

Dus jij zegt: uu, vee, wee, iks, ie-grek, zet?

Ik dacht toch echt dat het was: uu, vee, wee, iks, eieiei, zet.

Er is echt een verschil in uitspraak tussen een "ij met puntjes" en een "ij zonder puntjes".

(waarom moet ik nu aan Geert denken?

Ons alfabet kent de y-grec niet, omdat dat een Griekse letter is...!
quote:harry13 schreef op 21 maart 2015 @ 19:34:

[...]

Ik moest ook even denken, de ij in het alfabet, maar we zeggen wel gewoon ij en ook in kruiswoordpuzzels is de ij gewoon 1 letter.Ja maar speel wat dat betreft geen Lingo in België. als dat daar zou bestaan, want daar wordt de IJ echt als 2 letters gespeld
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven