Gezondheid alle pijlers

derdehands roken

11-04-2015 23:47 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik weet het: roken is slecht. Rook altijd buiten als de kinderen er zijn.

Zodra ze slapen rook ik binnen (slaapkamers zijn wel ver weg van woonkamer)

Nu hoor ik over derdehands rook, ik vind dit zelf zwaar overdreven. 8 jaar geleden en alle jaren daar voor, werd er nog gerookt in cafes en restaurants. Daar zaten we toen toch ook met onze kinderen? Hoe denken jullie hierover?
Ja, met de rookverboden zijn we een heel eind opgeschoten. Daar ben ik ook heel blij mee.

Je blijft de gevolgen van het roken wel relativeren. Het regelmatig meeroken (in mijn geval door mijn buren) is meer dan even wat sigarettenlucht bespeuren en dan meteen hysterisch reageren.

Denk ook aan al die kinderen met rokende ouders. Die kinderen hebben niets te kiezen.

In mijn buurt staan veel scholen en dan zie je die guppies in hun pauze weer met sigaretten bij elkaar staan. Zonde hoor. De helft van zo'n groepje gaat niet oud worden, alleen maar om dat stomme roken.
quote:pejeka schreef op 14 april 2015 @ 14:40:

[...]

Tja, daar kan de samenleving dan weinig aan doen. Het hele openbare leven is al jaren rookvrij, in principe hoef je buiten de deur niet met rokers in aanraking te komen als je niet wilt,, en al helemaal niet in afgesloten ruimten (gebouwen, OV, enz.). Meer kunnen we niet voor je doen.

Mwah, ik kom wel eens op festivals en concerten. En daar wordt ondanks het verbod gewoon gerookt, vooral in grote zalen/arena's. Door de drukte niet te handhaven. En thuis stinken mijn kleren en haren altijd naar rook.

Tijdens een druk concert (in Ahoy geloof ik) een brandwond opgelopen zelfs, het stond hutjemutje. En er wat van zeggen helpt niet (is zelfs redelijk link).

En ik kan ook wegblijven, maar ja ik ga nu eenmaal graag naar concerten die (blijkbaar) rokers aantrekken.

Als je een kantoorpand oid. uitloopt staan de rokers voor de deur en moet je door een rookmuur. Dat gebeurt soms ook met mijn kinderen erbij helaas. Een keer zelfs na een jeugdvoorstelling in het theater. Dus ik ervaar het openbare leven niet als 100% rookvrij.

Zit ook wel eens op de fiets met een rokende fietser voor me. Dat vind ik toch meer meuren dan een brommer (die is ook heel slecht qua uitstoot).

Zelf heb ik 28 jaar heel intensief meegerookt. Mijn ouders rookten thuis binnen, ook mijn moeder toen ze zwanger was van me, mijn klas rookte (HBO) en mijn collega's rookten. Tot het rookverbod heb ik op de werkvloer 40 uur per week meegerookt in een kleine ruimte met slechte ventilatie (monumentaal pand erg mooi hoor). Heb het nog geprobeerd bespreekbaar te maken, want ik had er last van. Dat vond men belachelijk, ik was een zeikerd.

Geen idee of mijn allergieën hiervan komen, maar het zal me geen goed hebben gedaan. Gezond ben ik in ieder geval niet echt.

Ik werd ook woedend toen een zwangere vriendin doorrookte tijdens de zwangerschap en mij als voorbeeld had als "toch goedgekomen".

Oja mijn moeder gaat nu langzaam dood aan COPD; die heeft echt geen leven meer nu, altijd benauwd. maar nog beweert ze dat het niet door het roeken komt (is wel gestopt inmiddels).
quote:waterplant schreef op 14 april 2015 @ 08:46:

Astma ligt niet aan je zelf en volgens mij beweert niemand dat. Het is gewoon dat de afkeer voor sigarettenrook en rokers buiten proportioneel is. Astma wordt ook opgewekt door hooikoorts, stof(mijt) en allerlei andere triggers. Ja sigarettenrook stinkt en kan bij langdurig daar aan blootstaan gevaar opleveren voor de gezondheid maar zo extreem als het hier wordt gesteld legt een intolerantie bloot bij sommige mensen dat het tegen het kwaadaardige aan zit. Het leven zit vol gevaren voor volwassenen en kinderen en ik snap dat je altijd zal kiezen voor de meest veilige optie maar dat is wat anders om een hele groep mensen weg te zetten als een stel potentiële moordenaars.Het wordt onderzocht wat triggers zijn als je de diagnose krijgt. Bij mij zijn pollen, etc allemaal uitgesloten. Sterke geuren of rook (dus ook van de openhaard) irriteren mijn longblaasjes waardoor ik het benauwd krijg. Van mij uit dus geen overdreven haat. Ik kan er echt niet tegen. Je mag van mij ook prima roken, maar niet bij mij. Dan ga ik vaak elders staan.
quote:topdropje schreef op 14 april 2015 @ 14:21:

[...]

Echt waar? Dat wist ik niet. Dus sigaretten zijn nu anders dan vroeger? Ik weet wel dat ik vroeger veel minder last had van rook dan nu. Maar dat heeft waarschijnlijk meer met gewenning te maken. Of mijn longen waren sterker, kan ook.Waarschijnlijk wel. Ze verbeteren de sigaretten continu. Schijnt ook steeds meer suiker achtige zooi in te zitten o.a. voor de smaak maar ook vd afhankelijkheid. Innovatie zullen wij maar zeggen.
Practice what you preach.
Kijk, ik snap dat mensen die een longaandoening hebben, onder meer last kunnen hebben van tabaksrook. Ik snap ook dat mensen die worden geconfronteerd met familieleden die in dezelfde kamer roken, daar last van kunnen hebben en dat niet prettig vinden.

Maar mensen die zeuren als ze heel af en toe eens op straat een sliertje sigarettenrook ruiken, of die zeuren over een buurvrouw die 3 huizen verderop zomaar wel eens een sigaretje in haar tuin rookt in de open lucht, die snap ik dus niet. Die moeten dan maar onder een zuurstoftent gaan wonen, want behalve dat ene sliertje sigarettenrook dat ze misschien een keer opmerken, zullen ze nog wel meer kwalijke dampen opsnuiven in de tegenwoordige wereld. En je krijgt echt niet ineens zomaar longkanker omdat je op het busstation 2 minuten in de open lucht op 5 meter afstand van een roker hebt gestaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 14 april 2015 @ 19:56:

Kijk, ik snap dat mensen die een longaandoening hebben, onder meer last kunnen hebben van tabaksrook. Ik snap ook dat mensen die worden geconfronteerd met familieleden die in dezelfde kamer roken, daar last van kunnen hebben en dat niet prettig vinden.

Maar mensen die zeuren als ze heel af en toe eens op straat een sliertje sigarettenrook ruiken, of die zeuren over een buurvrouw die 3 huizen verderop zomaar wel eens een sigaretje in haar tuin rookt in de open lucht, die snap ik dus niet. Die moeten dan maar onder een zuurstoftent gaan wonen, want behalve dat ene sliertje sigarettenrook dat ze misschien een keer opmerken, zullen ze nog wel meer kwalijke dampen opsnuiven in de tegenwoordige wereld. En je krijgt echt niet ineens zomaar longkanker omdat je op het busstation 2 minuten in de open lucht op 5 meter afstand van een roker hebt gestaan.Dat iemand op straat rookt of in de tuin. Doet mijn buurvrouw ook en ik heb ook de tuindeur open. Dat ruik ik dan binnen ja. Maar daar zal jij mij echt niet over horen inderdaad. Dat vind ik ook (te) ver gaan.
Practice what you preach.
Mwah, mensen klagen over alles. De een klaagt over regen, de ander over de prijs van een pilsje en weer een andere over de meurende rook van iemand die er bij de tramhalte eentje opsteekt.

Als je rookt moet je gewoon niet verwachtten dat een ander blij is met de smerige lucht. Die kan daar wat van vinden.

Ik klaag er zelf overigens niet over hoor, omdat als ik bijvoorbeeld eenmaal door de rookwolk voor een openbaar gebouw heen ben, ik het van me af wil laten glijden en de ergernis niet wil laten overheersen. Maar dat maakt niet dat ik het minder smerig vind. Hetzelfde als mensen die er erg naar ruiken en je moet er mee werken.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op 14 april 2015 @ 23:07:

Mwah, mensen klagen over alles. De een klaagt over regen, de ander over de prijs van een pildje en weer een andere over de meurende rook van iemand die er bij de tramhalte eentje opsteekt.

Als je rookt moet je gewoon niet verwachtten dat een ander blij is met de smerige lucht. Die kan daar wat van vinden.

Ik klaag er zelf overigens niet over hoor, omdat als ik bijvoorbeeld eenmaal door de rookwolk voor een openbaar gebouw heen ben, ik het van me af wil laten glijden en de ergernis niet wil laten overheersen. Mar dat maakt niet dat ik het minder smerig vind. Hetzelfde als mensen die er erg naar ruiken en je moet er mee werken.+1 We worden allemaal wel een paar keer per dag geconfronteerd met situaties die we smerig of asociaal vinden (met soms de directe dood als gevolg) maar, tenzij je in een hutje op de hei gaat wonen, is het slechter voor je gezondheid om je daar verschrikkelijk druk over te maken. je hartslag gaat omhoog, je bloeddruk en stress door ergernis is uiteindelijk ongezonder dan wat dan ook. Leven en laten leven, we hebben prima regels afgesproken wat betreft rookgedrag en de energie die men stopt in dit soort ergernissen kan beter gebruikt wordt voor echte misstanden.
quote:Lizziewizzie schreef op 14 april 2015 @ 15:06:

[...]

Zelf heb ik 28 jaar heel intensief meegerookt. Mijn ouders rookten thuis binnen, ook mijn moeder toen ze zwanger was van me, mijn klas rookte (HBO) en mijn collega's rookten. Tot het rookverbod heb ik op de werkvloer 40 uur per week meegerookt in een kleine ruimte met slechte ventilatie (monumentaal pand erg mooi hoor). Heb het nog geprobeerd bespreekbaar te maken, want ik had er last van. Dat vond men belachelijk, ik was een zeikerd.

Veel oudere niet rokers hebben dit soort ervaringen. Die hebben zich jarenlang tweederangs burgers gevoeld, waar je geen rekening mee hoefde te houden. Die niet moesten zeiken of gewoon maar thuis blijven.

Feitelijk is er niks veranderd in de houding t.o.v niet rokers. De meeste tokers snappen nog steeds niet dat het geen kwestie is van gelijkwaardigheid tussen roker en niet roker, en van accepteren van elkaars verschillen. Het is een kwestie van machtsuitoefening waarbij de een voor de ander beslist. Het recht van de sterkste. Of eigenlijk snappen ze het best, maar ze kunnen het roken niet laten.

In de openbare ruimte worden niet rokers inmiddels door de wet beschermd tegen rokers. En rokers bewijzen lippendienst aan die nieuwe regels, en hebben opeens alle begrip voor niet rokers: Natuurlijk, we snappen het, joh. Het is ook vies om in een restaurant/de huiskamer/bij kinderen/op de werkplek te roken. Nee, dat zouden we nu echt nooit meer doen.

Maar daar waar de regels niet gelden is het nog steeds het recht van de sterkste. En we weten allemaal dat als morgen het rookverbod in de horeca wordt opgeheven rokers gewoon weer alle ruimte in bezit zullen nemen. Rokers zijn namelijk niet redelijk en begripvol. Die zijn verslaafd.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 15 april 2015 @ 00:53:

[...]

Natuurlijk, we snappen het, joh. Het is ook vies om in een restaurant/de huiskamer/bij kinderen/op de werkplek te roken. Nee, dat zouden we nu echt nooit meer doen.

Maar daar waar de regels niet gelden is het nog steeds het recht van de sterkste. En we weten allemaal dat als morgen het rookverbod in de horeca wordt opgeheven rokers gewoon weer alle ruimte in bezit zullen nemen. Rokers zijn namelijk niet redelijk en begripvol. Die zijn verslaafd.

Je maakt geen verschil tussen asociale mensen en rokers. Al veel langer dan het wettelijk rookverbod geldt wordt er op feestjes buiten gerookt en daar hoor je rokers nooit over klagen. Ik ken bijna alleen maar rokers die het dood normaal vinden dat er in restaurants niet meer gerookt mag worden. Het recht van de sterkste klinkt wel heel dramatisch. 2,5 miljoen mensen roken dagelijks dus de kans da je een roker tegenkomt is erg groot, dat is dus niet het recht van de sterkste maar van het aantal.

Het liefst willen we in overbevolkt Nederland ons helemaal niet storen aan het gedrag van anderen. Afhankelijk waar je eigen irritatiegrens ligt heb je er zelf last van. De tendens is sowieso dat je je standaard ergert aan een ander. Op de weg, racefietsers, geluidsoverlast van muziek of kinderen, parfum, bellen in het openbaar, hondenpoep,zwartwerkers, en ga zo maar door. Je kan ook bedenken dat een maatschappij opgebouwd is uit diversiteit en dat je zelf ook niet geheel vrij bent van irritant gedrag ook al denk je dat wel.

Doe je zelf een plezier en accepteer dat je nooit iedereen zijn gedrag zal begrijpen en probeer voorbij het gedrag te kijken of iemand buiten dat ook heel leuke eigenschappen heeft.
Waterplant. Ik vind dat je best gelijk hebt. Alleen wat bij roken ook nog aan de hand is, is dat het schadelijk is voor mensen die ook maar een beetje in de buurt van een rokend persoon staan.

Dat is bij geluidsoverlast, hondenpoep, racefietsers enz toch minder aan de hand.

En zeker in geval van kinderen (zoals bij de openingspost) die kunnen niet kiezen. Ook mijn ouders hadden toch beter moeten weten op een gegeven moment. Ik kreeg op school nota bene voorlichting dat roken zo slecht is en mijn ouders stookten het huis blauw. Wilden zelfs toen ik op mezelf woonde bij mij thuis roken en daar hebben we best ruzie over gehad.

En het is toch raar dat rokers op festivals en grote concerten (en er zijn vast meer plekken waar dit gebeurt) ondanks een verbod gewoon roken. Dat is zo te zien geen enkeling meer, maar de meeste. Ook mensen uit mijn vriendenkring doen dit. Er lopen soms handhavers rond (op festivals) maar die peuk doe je dan even uit en erna weer aan. Simpel toch?

En dat geeft mij toch het gevoel dat de rokers hier behoorlijk aso zijn. Allicht zijn ze niet allemaal zo maar meer dan genoeg om overlast te geven. Niet alleen stank maar ook kanker.

Ik stoor me er niet aan; maar ik heb er last van. Mijn gezondheid lijdt eronder. Kuch

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven