Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
@Tyche, leuk dat je fijne broek bij H&M heb gescoord.

Ok leuk afgesproken, wij zien elkaar bij de Royal Ten. Ja, ik heb hem twee keer gelopen en jij? Ja ik vind het parcours ook leuk.

Ja, intervaltraining op dinsdag of/ en donderdag bevalt mij ook erg goed, ik merk dat ik daar echt sneller van wordt wat natuurlijk de bedoeling is.

Zo, ik heb net 9 km. gelopen, heerlijk door het bos, zo nu even iets eten/ drinken, douchen, werken en daarna WEEKEND!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Vandaag stond er weer een tempo/intervaltraining op het programma. Het was heerlijk weer om te lopen.

Mother en Tyche: Ik doe ook mee aan de Royal Ten.

En ik heb me ingeschreven voor de Halve marathon bij de Den Haag marathon en voor de Hoge Veluwe trailloop van 14 km.

Baukje, hoe ging je rustdag? Ik hoop dat het lopen weer snel zonder pijnklachten gaat.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Heb de hele dag wel een beetje die hamstring gevoeld. Vannacht overigens wel geslapen als een roosje dus zonder zenuwpijn. Maar als je denkt dat ik uitgerust wakker werd......... Echt ik was kapot toen ik uit bed kwam.

Daarstraks dus toch gaan lopen. Lopen gaf geen klachten. Wisselduurloop gedaan van 5keer 10min dl1 afgewisseld met 5min dl2, daarna nog ruim 15min uitgelopen. 19km gelopen in iets meer dan 1 1/2 uur. Inmiddels ben ik al een paar uur verder en behalve een totale inzinking (en dus even op bed gelegen) geen pijnklachten momenteel. Zelfs niet in de hamstring. Had dus misschien zoals de fysio voorstelde toch gewoon gisteren moeten gaan. Nu maar hopen dat de klachten weg blijven. En ik mijn inzinking te boven kom. Heb wel last van een heel heftige menstruatie in de zin van enorm veel bloedverlies dus dat speelt mogelijk een rol. Het stomme was tijdens het lopen had ik er helemaal geen last van. Het menselijke lichaam blijft soms een raadselachtige verschijning.

Ik zag dat het stukje over mij dat destijds op prorun stond gisteren ook op running.be is geplaatst.
Sorry, ben even een tijdje niet geweest omdat ik het zo druk had.

Het hardlopen gaat met ups en downs. Vandaag wel weer lekker 7.5 km gelopen ondanks dat ik nog spierpijn had van het sporten van afgelopen woensdag. Wil morgen eigenlijk weer gaan lopen, omdat ik komende week weer erg druk ben.

Mother: Doe je echt iedere week een intervaltraining? Fijn dat je merkt dat je er sneller van wordt!

Sun.lover: Wauw, een halve marathon! Wanneer is die?

Baukje: Fijn dat je geen pijnklachten had. Ik hoop echt voor je dat je klachten wegblijven, zodat je gewoon weer lekker je ding kan doen.
@Tyche, Sunlover en Mother: Ik ga ook meedoen aan de Royal Ten! Ik heb nog nooit meegedaan maar het lijkt me een leuke wedstrijd.

@Baukje: En inmiddels alweer gelopen? Het menselijk lichaam blijft inderdaad een raadsel. Die inzinking van jou klinkt trouwens wel zorgelijk, heb je dat vaker?

@Evi: Vaak helpt het lopen wel bij spierpijn vind ik, maakt het weer lekker soepel! En het was heerlijk weer om te lopen!

Ik heb een lekkere sportweek achter de rug. Ik heb het tennissen en hardlopen om de dag afgewisseld, met 1 rustdag. Gisteren nog gelopen en het ging echt heel erg lekker! In totaal 11 km maar op een tempo dat ik normaal maar een paar kilometer volhoud. Ik vind het sowieso erg lekker lopen met dit weer, in de zon maar niet te warm, heerlijk!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Nah, wat leuk, die Royal Ten wordt een forumfeestje! Ik loop hem dit jaar ook voor het eerst.

Gisteren rustig loopje van 7 km gedaan. Zaterdag was een erg drukke en vermoeiende dag, veel gestaan en dus moeie benen. Een rustig loopje door het bos was precies wat ik nodig had.

Evi, ben je nog gaan lopen?
This is an unacceptable timeline
Dat wordt inderdaad een hele viva meeting bij de Royal Ten.

Gioia een 'inzinking' heb ik wel vaker maar dat moet je niet meer zien dan totaal afgebrand zijn en maar een ding meer willen en dat is mijn bed induiken. Als er perse wat moet gebeuren kan ik me dan nog prima oppeppen ( om later een nog grotere inzinking te krijgen). Maar als de mogelijkheid zich voor doet ga ik regelmatig( 3 a 4 keer per week) overdag of net na het avond eten een uur of anderhalf uur mijn bed in. Er is ook wel een logische verklaring voor. Niets zorgwekkends dus maar vooral iets tijdrovend.

Wat goed dat het tempo er nu zo goed in zit Gioia. Ik heb zaterdag nog een rustige duurloop gedaan omdat de fysio adviseerde om nu ook dagen achter elkaar te lopen. Zondag een rustdag genomen en zojuist een heuse interval training gedaan. 2 series van 1000-800-600-400-200 meter en dan die kortere afstand steeds op een hoger tempo. Had voor de eerste keer niet te snelle tempo is gedachte maar de eerste 1000 ging al in 4.15 dus vond ik dat ik de rest dan ook sneller moest lopen. Dat is gelukt (resp 3.20-2.30-1.36-0.43) en de tweede serie kon ik met hier een daar een sec. sneller evenaren. Viel dus niet tegen. Maar het ging niet vanzelf. Nu maar hopen dat ik er geen naweeën van krijg.

Morgen weer naar de fysio.

En EVI ben je gisteren nog gaan lopen?

Ik ben gisteren naar de pups gaan kijken en ik ben helemaal verliefd. 8 mei ga ik de pups allemaal aan een gezondheidskeuring onderwerpen en mijn keuze bepalen en als het meezit kan de pup een week later al mee.
Nog een vraag voor ervaren lopers: Vorige week zei Evy via de podcast dat het slim was om corestability-oefeningen te doen. Doen jullie dat ook? Ik heb nu niet het idee dat mijn lijf het nodig heeft tbh...
Corestabilty oefeningen zijn voor iedereen maar zeker ook ter ondersteuning van het hardlopen erg belangrijk. Met sterke rompspieren heb je een betere loophouding (en dus minder kans op blessures) en vangt de rompspieren al veel van de krachten op waardoor de belasting op het lichaam elders kleiner wordt. En ook dat verkleint de kans op blessures.

Waarom denk je dat je lijf het niet nodig heeft CeeVee?

Ik probeer het altijd wel goed bij te houden. Maar ik kan mijn linker arm/schouder niet te veel belasten en dan sluit ik eigenlijk al veel oefeningen uit die ik voorheen juist deed. (planken in allerlei variaties)
@Tyche, Sunlover en Gioia, hahaha wat leuk, een echte viva meeting!

@Evi, ja ik doe nu sinds een paar maanden elke week mee aan intervaltraining.

En ben je de 19e nog gaan lopen?

@Gioia, zo dan, goed bezig joh!

@Baukje, ben je vandaag al bij de fysio geweest wat zei hij?

Zo ik heb net 7.5 km. intervaltraining gehad in het bos, wat is het toch fijn om in groepverband te trainen, terwijl ik dit zo op schrijf moet ik terugdenken aan de tijd dat ik absoluut niet met een groep wilde lopen. Ik heb een paar jaar alleen getraind. Zo nu lekker douchen, word een uitdaging zonder handdoek en daarna nog werken.
@ Mother, ik geniet ook echt van het lopen met de loopgroep. Dat had ik achteraf veel eerder moeten doen.

CeeVee, ik ga naar de sportschool om met name mijn core te trainen. Dat bevalt me goed. Maar ik heb ook sterke buikspieren en dergelijke nodig om mijn werk goed te kunnen doen. Dus 2 vliegen in 1 klap :-)
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Vanavond naar de fysio geweest. Wederom met naalden onder handen genomen en nu dus weer stijve bilspieren. Goed nieuws, ik mag weer zonder beperkingen gaan trainen. Dat zal eerst een kwestie worden van verstandig opbouwen. Dus gelijk ook maar hulp van de trainer in deze gevraagd. Hoop tenminste dat hij het nog ziet zitten om weer op de oude voet verder te gaan.

Verder me weer voor 3 wedstrijden opgegeven om te jureren. (aan wedstrijden lopen denk ik nog even niet).
@ Baukje: Gewoon een gevoel. Volgens mij doet mijn romp het prima. Maar er is dus altijd ruimte voor verbetering? En het komt mijn trainingen ten goede ook al kan ik de vijf kilometer nog net niet? Ik ben hier gewoon erg nieuw in dus zoekende naar antwoorden op simpele vragen, haha.
Gelukkig gelijk reactie van de trainer gehad, die gaat weer een passend schema voor me maken, ben benieuwd want er valt momenteel nog veel aan mijn loopconditie te verbeteren.

CeeVee ik denk dat het moeilijk in te schatten is of je romp het prima doet. Normaal gesproken zou ik dat ook denken terwijl het schijnbaar toch echt veel beter moet. Je merkt het in eerste instantie zelf natuurlijk niet als je geen goede houding hebt door onvoldoende sterke rompspieren, daar word je pas mee geconfronteerd als het eigenlijk te laat is. En hoe beter je rompstabiliteit hoe langer je ook je houding bij vermoeidheid goed kunt houden.
Wat fijn dat je weer mag trainen Baukje!
Ik ga dan sowieso maar oefeningen voor doen dan. Bedankt voor je advies, Baukje!
Vandaag een wisselduurloopje gedaan van ruim 16km. Steeds blokjes van 12 min waarvan de tempoblokjes steeds langer werden waardoor de herstelblokjes steeds korter werden. Moest vanmiddag dochter naar een feestje brengen dus heb het gelijk maar gecombineerd met een loopje op die locatie. Trainingsbroek en jas in de fietstas achtergelaten. Zaten er gelukkig nog netjes in toen ik terugkwam.
Lekker Baukje dat je weer mee mag doen.
quote:anke1211 schreef op 22 april 2015 @ 22:21:

Lekker Baukje dat je weer mee mag doen. Ja maar echt van genieten kan ik er nog niet hoor, het is voor mij echt eerst zien en dan pas geloven. Denk dat ik dus toch nog wel een aantal weken nodig heb om daar op te vertrouwen (of in het slechte geval tot de conclusie te komen dat het probleem toch nog niet ver genoeg is opgelost).
Wat fijn dat je weer mag lopen Baukje! En logisch dat je nu nog twijfels hebt, maar ik hoop voor je dat de fysio gelijk krijgt!

Core stability oefeningen doe ik eigenlijk nooit, al neem ik me wel heel vaak voor om meer oefeningen te doen. Ik kreeg vorig jaar ook het advies van de fysio om wat meer oefeningen voor m'n benen te doen (met name kuitspieren), maar sinds mijn klachten weg zijn doe ik die dus nooit meer. Ik ga eens voorstellen aan m'n vriend om samen dat soort oefeningen te doen, voor hem kan het ook geen kwaad en dan kunnen we elkaar motiveren.

En ik denk er ook over om bij een loopgroep of atletiekvereniging te gaan. Ik ga binnenkort verhuizen naar Amsterdam en het lijkt me wel een mooie gelegenheid om m'n looptechniek te verbeteren en wat nieuwe mensen hier te leren kennen. Dus mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag!

Ik heb trouwens dinsdag en gisteren gelopen: dinsdagavond 6 km op tempo (4.45), en gisteren 13 km door het bos met een collega. Normaal is hij sneller dan ik maar hij had een tijd niet gelopen vanwege ziekte dus we hebben rustig aan gedaan, ook wel eens lekker!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
@Sunlover, ja dat gevoel heb ik nu ook dat ik al veel eerder met intervaltraining had moeten beginnen.

@Gioia, goed bezig!

Zo, ik heb net voor het eerst aan een fartlek intervaltraining meegedaan, (6 km.) wat was dat gaaf zeg, dit smaakt naar meer. Ik ga even douchen en nog even verder werken.
Fartlek is leuk inderdaad. Ik heb gisteren weer met de loopgroep een training gedaan: 8 x 250 m in 3 km tempo met 250 m rustig lopen om te herstellen. Was weer leuk.
Gioia lekkere tempo op je 6km.

Goed idee om je bij een atletiek vereniging aan te sluiten. Misschien dat de websites van de betreffende atletiek verenigingen al info geven over de groepen die ze hebben. En dan gewoon een keertje bellen om mee te trainen. Meestal kun je wel een tijdje meetrainen alvorens je echt besluit je aan te sluiten.

ik vind vooral de gevarieerdheid in trainingen zo leuk. ik kan pas van mijn rustige duurloop genieten als die maar afgewisseld word met ander soort trainingen.

Vandaag een rustig duurloopje van 95min in het bos. het was echt ideaal loopweer vanmiddag dus ik boft echt om zo overdag te kunnen lopen. Hoewel het nu nog steeds heel lekker buiten is. Overigens wel echt heel rustig aangedaan want maar met een gemiddelde van 5min13/km gelopen. En meestal zit ik met een rustige duurloop toch wel rond de 5.00min/km. Heb me verwondert over hoe snel het bos nu verandert.

Verder ben ik sinds een paar dagen weer echt op mijn gewicht aan het letten. Fysio wilde weten of ik de laatste tijd toch niet afgevallen was. Nu kon ik hem zonder de afgelopen maanden op de weegschaal te hebben gestaan wel vertellen dat ik zelfs aangekomen was. Maar hij wilde toch getallen zien. Ik zag wat ik zelf al wel wist, maar nu ik het gezien heb ik dus wel weer de motivatie om er echt wat aan te doen. Dus 's avonds maar een keer opscheppen en de noten 's avonds schrappen. Want dat gezond handje vol omdat het behalve lekker ook zo gezond is werd steevast 4 handen vol, of te wel een half zakje.
Vanochtend een fijne training gehad (en hij lijkt goed te zijn gevallen-hetgeen natuurlijk nog fijner is). Begonnen met een blok van 20min op tempo, 5min dl 1, 10keer 9min snel-2 minuten rustig en een kwartier uitlopen. Krijg alleen mijn gegevens niet geupload naar garmin connect. De gegevens staan wel op de horloge, garmin connect is geupdate en herken de horloge maar er worden geen gegevens binnen gehaald? Jullie nog ideeen?
Volgens mij heeft Garmin een probleem. Ik kon mijn training niet naar mijn horloge zetten. Ik moet 'm soms opnieuw syncen.

Ik heb de training trouwens maar uit mijn hoofd gedaan en zelf op de hartslag gelet: dat lukt ook best.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven