Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
la-lady, wat een goeie tijd op de 10! Ben benieuwd of je je PR zondag verbetert.

roze-handdoek, goed doorgezet! Kramp ondanks het opwarmen? Misschien nog langzamer beginnen?

baukje, hoe plan je het lopen in een nieuwe omgeving, kun je een route invoeren op je horloge, of kijk je op google maps o.i.d.?

Eergisteren heb ik samen met mijn vriend gelopen, zijn route. Die ging dwars door de stad (en het verkeer), ik vond het maar niets want ik steek liever geen drukke weg over als het stoplicht op rood staat. Dus echt lekker doorlopen lukte eerst niet, en later wilden we dat weer compenseren en gingen we weer snel... Nee, geef mij maar het park of het bos.

Vandaag weer interval gedaan, heftig hoor. Ik moest mezelf echt dwingen die laatste versnelling af te maken, maar het is wel een bevredigende training. Helaas afgerond door in de hondenpoep te gaan staan, bij het kinderspeeltuintje nota bene.

Dit weekend gaat er geklust worden dus hoe het dan gaat met lopen moet ik maar even zien. Zal denk ik een niet al te lange rustige loop worden.
This is an unacceptable timeline
Hallo, ik wil mij graag voorstellen en meeschrijven.

Ik ben nooit een ster geweest in hardlopen. In het verleden wel een paar keer een poging gedaan, maar na een paar keer lopen haak ik weer af.

Nu ben ik weer begonnen. Ik maak gebruik van de app RunKeeper. En ik merk dat dat wel motiverend werkt. Erg leuk om te zien dat het elke training iets beter gaat. Ik heb nu 5 trainingen gehad en ben begonnen met een rondje van 3 km. Hier deed ik een klein half uur over. (inclusief wandelen tussen door)

Afgelopen dinsdag heb ik mijn laatste training gehad en toen liep ik 5,2 km in 36 minuten. Mijn doel ik nu om 5 km binnen 30 minuten te lopen. Tja.. ik stel kleine doelen om het haalbaar te houden voor mijzelf.

Ik ben van plan om vandaag weer te gaan lopen.

Ik had nog wel een vraag, hoe ziet een warming-up bij jullie eruit? Wat doe je en hoe lang doe je dat?

Ik snap dat een onderdeel van de warming-up gewoon lopen is, maar verder? en hoe lang dus?
mijn naam is laura, een hele lieve meid, als je in m'n ogen kijkt, weet je niet welke kant je op moet kijken..
Tyche ik heb nu gebruik gemaakt van fietsknooppunten en inderdaad via google maps. Het hotel ligt aan een meer in de eifel en ik zag dat om het meer heen een fietspad liep. Is dus ideaal voor mijn hardlooprondje want dan kan ik zelfs niet verdwalen. Een route via je horloge lopen vind ik te onhandig. Leuk voor als je verdwaald bent te weten welke richting je uitloopt om dezelfde weg terug te lopen maar om nu een route te gaan lopen aan de hand van de horloge vind ik hardlopend niet om doen.
Ik heb gisteren weer een lekkere training gehad met mijn loopgroep. En voor het eerst heb ik meer dan 130 km gelopen in een maand. Gaat lekker. Verder heb ik best wel spierpijn in mijn schouders armen door een yogales. Er kan nog flink aan mijn lenigheid gesleuteld worden
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
klinkt goed, Sun lover!

Wat voor loopgroep is dat? en wat voor afstand loop jij dan per training?
mijn naam is laura, een hele lieve meid, als je in m'n ogen kijkt, weet je niet welke kant je op moet kijken..
lekker bezig Sun.lover. Vanavond ook weer op de baan getraind. 9x600 in 2min30>2min25. Vond het vrij ambitieuze tempo's gezien ik nog maar net de trainingen weer echt heb opgepakt. Het lukte wel, ,heb ze alle 9 tussen de 2min22 en 2min27 gelopen. Maar toch wel achteraf tot de conclusie gekomen dat het toch wel te veel moeite kosten en dat ik dan in het vervolg beter me niet blind kan staren en vast houden aan de richttempo's maar er wat boven gaan zitten.
quote:mijnnaamislaura schreef op 30 april 2015 @ 13:16:

Hallo, ik wil mij graag voorstellen en meeschrijven.

Ik ben nooit een ster geweest in hardlopen. In het verleden wel een paar keer een poging gedaan, maar na een paar keer lopen haak ik weer af.

Nu ben ik weer begonnen. Ik maak gebruik van de app RunKeeper. En ik merk dat dat wel motiverend werkt. Erg leuk om te zien dat het elke training iets beter gaat. Ik heb nu 5 trainingen gehad en ben begonnen met een rondje van 3 km. Hier deed ik een klein half uur over. (inclusief wandelen tussen door)

Afgelopen dinsdag heb ik mijn laatste training gehad en toen liep ik 5,2 km in 36 minuten. Mijn doel ik nu om 5 km binnen 30 minuten te lopen. Tja.. ik stel kleine doelen om het haalbaar te houden voor mijzelf.

Ik ben van plan om vandaag weer te gaan lopen.

Ik had nog wel een vraag, hoe ziet een warming-up bij jullie eruit? Wat doe je en hoe lang doe je dat?

Ik snap dat een onderdeel van de warming-up gewoon lopen is, maar verder? en hoe lang dus?

Welkom laura, leuk dat je mee komt schrijven. Logsich om te proberen met kleine stapjes progressie te boeken. Het heeft gewoon tijd nodig en met kleine stapjes houd je het overzichtelijk en haalbaar.

Als ik alleen train bestaat mijn warming up vaak alleen uit 10min in een rustig tempo inlopen. Op de club hoort daar vaak oefeningen bij. Maar omdat ik meestal alleen train of op de club met een groep jonge gasten die hele andere oefeningen doen volsta ik meestal met inlopen en doe de noodzakelijke corestabilty, evenwichts en rekoefeningen buiten de trainingen om en dus niet als warmin up.

Voor een echte interval training als vanavond loop ik minimaal een kwartier in en eindig dan met wat stiegerungen alvorens ik van start ga.
Dank je baukje!!

wat zijn stiegerungen?

en met inlopen bedoel je echt wandelen? of joggen?
Ik doe het inlopen op een duurloop 1 tempo, of te wel het tempo waar ik mijn rustige duurlopen op loop. Maar als beginnende loper zou je dan inderdaad beter kunnen joggen. Even beginnen met stevig inwandelen kan ook maar dan moet je daarna toch nog even dribbelen/joggen voor een echte warming up. En even wat oefeningen, armen loszwaaien, hakken billen , knie heffen dat soort dingen kan natuurlijk nooit kwaad.

Steigerungen zijn korte versnellingen waarbij de snelheid langzaam oploopt. Dus een 50 tot 100m versnellen waarbij je matig snel begint en snel eindigt.
Ik mag morgen weer. Vriend gaat waarschijnlijk op de fiets weer mee als motivatie. Ik hoop dan alsnog 15-15 te kunnen lopen met 2 minuten ertussen. Als ik die onder de knie heb, dan ga ik de keer daarna 10-20 lopen met 2 minuten ertussen.

Welkom, Laura!

Sun lover, dat doe je heel goed! Ik ben al blij met 15 km per week :D
quote:mijnnaamislaura schreef op 30 april 2015 @ 21:45:

klinkt goed, Sun lover!

Wat voor loopgroep is dat? en wat voor afstand loop jij dan per training?

Ik zit in een lange afstanden loopgroep (halve marathon groep) en train 3 x per week. Op woensdag is de training 1,5 uur, op vrijdag een korte tempo-training van iets meer dan een uur en op zondag een lange duurloop die wisselt van 1,5 tot 2,15 uur.

ik vind het erg leuk om zo te trainen. En doe veel meer intervallen en een betere warming up dan toen ik alleen liep.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Ik ga een marathon "doen" dit weekend! Met een kennis ga ik de Oostvaardersplassen rond hardlopen en fietsen. Een hele kleinschalige marathon door de natuur, waarvan ik 1 helft razend goed ken. We wisselen het hardlopen en fietsen dus af onderling, maar ik neem het grootste deel van het lopen voor mijn rekening. Hopen jullie met me mee dat het een beetje lekker weer is zondagmorgen?

Leuk! Allemaal nieuwe namen! Welkom hier.

Mooi Doel Laura, de 5 kilometer. Hou de kleine doelen vast, dan kom je elke keer een stapje verder. 5 Miles, 10 kilometer, 10 miles...

Rozehanddoek: succes met de twee keer 15. Eet je vlak van tevoren, omdat je buikkramp hebt?

Fijn weekend baukje in de Eiffel. Lekkere heuveltrainingen, heerlijk!

train je ook nog alleen SunLover of alleen met de loopgroep?

Ik ben sinds dit jaar ook een enorme natuurloper geworden Tyche. Terwijl ik voorheen alleen maar asfalt wilde en verlichting op de weg!
Heel veel succes Anke! Hoeveel kilometer ga je ongeveer lopen denk je? Lijkt me een hele mooie tocht!

@Laura: Prima doel hoor, 5 kilometer in 30 minuten! Zo zijn we allemaal begonnen :-) Kleine stapjes houden het overzichtelijk en haalbaar, dat is wel zo motiverend!

@Sunlover: Haha, hier nog iemand met pijnlijke schouders na yoga, ik heb me weer eens voorgenomen om er vaker naar toe te gaan!

@Tyche: Ik loop ook veel liever door de natuur, en vriend liever over wegen. Onbegrijpelijk vind ik dat! Succes met klussen dit weekend!

@Baukje: Ja ik vind hardlopen ook een leuke manier om een gebied te verkennen, maar helaas had m'n vriend steeds niet zo'n zin. Ik vind het dan ook zo ongezellig om hem alleen te laten, samen wandelen is dan ook leuk.

@Rozehanddoek: Succes morgen, fijn zo'n vriend die je aan kan moedigen!

Ik heb gisteren weer met m'n collega gelopen, het ging alleen totaal niet lekker bij hem dus we hebben heel rustig aan gedaan en ons korte rondje gelopen (7 km). Morgen ga ik lekker door de duinen lopen, heb er nu al zin in!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Hi, ik laat ook weer eens wat van me horen.

Anke, dat klinkt ontzettend leuk. Heel veel plezier overmorgen en ik ga duimen voor zonnig en droog weer. Fietsen en lopen doet me altijd denken aan de Batavierenrace (midden in de nacht enzo).

Baukje, ga je dit weekeinde al naar de Eiffel? In dat geval veel plezier: schitterende streek. En ik lees dat je weer lekker aan het trainen bent, is de blessure helemaal over of heb je 's nachts nog last?

Rozehanddoek, goed dat je weer begonnen bent. Opbouwen gaat een tweede (of volgende) keer gelukkig altijd sneller dan de eerste keer.

MijnnaamisLaura, mijn warmingup is altijd heel rustig inlopen, een minuut of 10. Als ik echt op gang moet komen ("s morgens heel vroeg), dan start ik ook wel eens met wandelen). Loopscholing en oefeningen doe ik ook nooit als onderdeel van een training, als ik fanatiek ben wel als aparte training.

Gioia, veel plezier morgen. De duinen klinken heerlijk. Ik woon hier in een fantastisch mooie omgeving, maar helaas ver van de kust.
@Tyche, lopen door de stad lijkt mij ook niets, ik vind lopen in het bos ook veel leuker!

Succes met klussen.

@MijnnaamisLaura, welkom bij ons clubje! 5 km. binnen 30 minuten lijkt mij een prima doel! Heb je gisteren nog gelopen?

Ja ik doe als ik alleen altijd oefeningen, ook via het loopgroepje van mijn werk.

@Rozehanddoek, fijn dat je vriend met je meegaat zeg!

@Sun lover, goed bezig!

@Anke, klinkt goed zeg veel plezier toegewenst ik hoop met je mee.

@Gioia, ik vind het heerlijk om te trainen met het loopgroepje van mijn werk. Oh, ik mis het lopen door de duinen misschien ga ik dat weer een keer oppakken.

@Anky, hoe gaat het met jou?

Zo, ik dacht: "ik ga eens kijken of al die intervaltraining effect hebben gehad op mijn snelheid".

Mijn beste 10 km. dit jaar gelopen door de bossen!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Mother mooi om effect te zien van je interval training.

Anky ik ga a.s zondag weg. En mijn man mag nog steeds niet hardlopen maar dan ga ik toch gewoon in mijn uppie hoor. We hoeven niet 24 hr per dag samen te zijn. We gaan toch ook nog samen fietsen en mijn man moet daar altijd veel langer van bekomen dus dan kan ik mooi gaan lopen want ik heb echt geen geduld om tijdens vakantie mijn tijd luierend te verdoen.

Gioia lekker genieten morgen in de duinen.

Typisch dat bij jullie die groepen op afstand ingedeeld zijn. HIer is de indeling op tempo. En dan zijn er binnen de groep die voor een 1500m op de baan trainen en mensen die aan ultralopen doen. Maar binnen de groep traint ook niet iedereen hetzelfde.

Anke leuk zo'n duo bike-run zeker in een mooi natuurgebied. Ga duimen voor mooi weer.

Rozehanddoek nog gelopen vandaag?

Hier vandaag rustdag. Voor morgen een duurloop met 3 tempoblokken van 4km in de planning.
.
Rozehanddoek, wat naar!

Het kan toch niet dat de bewering van een leerling, zonder bewijs en wederhoor, genoeg is om je contract te beëindigen? En dan zoiets onbenulligs! Rare gang van zaken, het klinkt niet eens legaal (maar jij woont niet in nl toch?). Geen mogelijkheid om met ze in gesprek te gaan, collega's die voor je opkomen, iets?

Sterkte in elk geval.
This is an unacceptable timeline
.
Rozehanddoek wat naar en wat een rare gang van zaken. En dan enkel op grond van gewoon een enkele bewering van een leerling. Te absurd voor woorden. Maar jij zit er maar mooi mee. Sterkte met deze rotsituatie.

Voor mij zou dit DE reden zijn voor of een duurloop (verstand op nul , blik op oneindig en maar zien waar de benen me heen brengen) of juist voor een keiharde training die zo intensief is dat er geen ruimte meer is voor gedachtes. En in dit geval zou ik dan denk ik voor het laatste kiezen omdat de eerste optie soms verwordt tot ordenen in je hoofd wat in sommige situaties goed is maar in sommige situaties (zoals deze) je extra verdrietig kunnen maken.
Ach rozehanddoek wat erg voor je! Hebben ze niet eens bij klasgenoten nagevraagd wat er gebeurd was? Sterkte, ik hoop dat je snel werk vindt op een nieuwe school waar ze je gewoon normaal behandelen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Echt ideaal loop weer nu. Helaas wordt het vanaf morgen weer slecht. Dat wordt in de regen fietsen.Wel jammer had zo gehoopt op een paar dagen mooi weer.

Maar vanochtend nog van het mooie loopweer kunnen genieten. Ruim 20km gelopen met daarin 3 tempo blokken van 4km. Weet niet of het morgen naast het reizen en de fietstocht er nog van gaat komen om te gaan lopen. Misschien 's avonds nog, het is natuurlijk lang licht. Ik vind het niet erg om in het donker te lopen maar in een vreemde omgeving liever niet. Lukt het niet dan verschuif ik mijn loopje van zondag naar maandagochtend want dan staat er een rustdag gepland. Kan ik dinsdag mijn schema voor volgende week toch gewoon oppakken.
Roze handdoek, wat naar! En war een stom systeem!!

Net heel lekker gelopen, maar wel een kleine teleurstelling. Net niet mijn doel gehaald. Ik kwam 150 meter te kort voor mijn 5 km in 30 minuten. Maar als beginner toch wel tevreden. Dit was mijn 7e training sinds ik begonnen ben en daarvoor deed ik helemaal niks, dus ik klaag maar niet. Extra motivatie om er voor te zorgen dat ik het volgende week wel haal! ;)
Gisteren niet meer geweest, maar net de 15-15 gedaan met 2 wandelminuten ertussen. Ik vind het wel zwaar hoor! Maar ik neem aan dat ik iets niet goed zou doen als het te gemakkelijk ging Uiteindelijk in 34 minuten 4,8 km op de teller gezet. Voor mij iets te langzaam, maar beter uitlopen dan snel lopen en het niet halen.

mijnnaamislaura, dat doe je hartstikke goed hoor! 150 meter is echt niks, dus voor mij heb je het gewoon gehaald ;)

baukje, met je 20 km :-D Ik ben gewoon jaloers dat je dat gewoon zo uit je mouw lijkt te schudden. Ik loop ook liever niet in het donker in een nieuwe omgeving. Daar krijg ik vervelende onderbuikgevoelens van
Vandaag ontdekt dat hardlopen strak tegen de wind en regen in, niet fijn is!

Mijn gemiddelde tijd kelderde behoorlijk. Voor het eerst sinds ik begonnen ben niet mijn gemiddelde tijd verbeterd. Wel mijn afstand. 6,8 km in 48 minuten.

Jullie nog of al gelopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven