Hardlopen deel 4
vrijdag 15 augustus 2014 om 12:44
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
zondag 26 april 2015 om 10:49
Vanmorgen een duurloopje met 4 tempo blokken van 3km op 4min45. Zou voor de blessure een kwestie van twee vingers in de neus zijn maar voor nu was ik steeds blij dat ik er 3km op had zitten en weer een km wat rustiger aan mocht. Overigens schitterend loopweer. Kwam alleen verzeild in een wandeltocht.
Nu de marathon van londen aan het volgen, de dames zijn van start. ben vooral geïnteresseerd in de haas van de tweede groep, is de vriendin van mijn fysio.
Alleen zowel bij de eerste als bij de tweede groep kan de groep de hazen niet bijbenen, Beetje een rare situatie. Ja wat moet je dan als haas als al in het begin van de wedstrijd de groep niet meekomt op het schema wat je zou moeten lopen.
Nu de marathon van londen aan het volgen, de dames zijn van start. ben vooral geïnteresseerd in de haas van de tweede groep, is de vriendin van mijn fysio.
Alleen zowel bij de eerste als bij de tweede groep kan de groep de hazen niet bijbenen, Beetje een rare situatie. Ja wat moet je dan als haas als al in het begin van de wedstrijd de groep niet meekomt op het schema wat je zou moeten lopen.
zondag 26 april 2015 om 15:27
Heb het tweede deel van de marathon van Londen gekeken, hoorde toen van de commentators dat de vrouwen tegenvielen. Wat hebben de hazen gedaan, tempo aangpast?
Bij de mannen ging het gelukkig goed, vond de eindstrijd tussen nummers 1 en 2 erg spannend.
Net zelf een heel rustige 10 km gelopen in net onder een uur. Vrijdag 6 km interval gedaan.
Bij de mannen ging het gelukkig goed, vond de eindstrijd tussen nummers 1 en 2 erg spannend.
Net zelf een heel rustige 10 km gelopen in net onder een uur. Vrijdag 6 km interval gedaan.
This is an unacceptable timeline
zondag 26 april 2015 om 19:33
Het was een beetje verwarrend, een aantal lopers van de eerste groep zijn afgezakt naar de haas van de tweede groep, een aantal van de tweede groep is uiteindelijk bij de haas van de tweede groep terecht gekomen en van de lopers die naar de tweede groep waren afgezakt zijn er weer een aantal naar voren gegaan. Toen zijn ook de mannen van start gegaan en werd er steeds overgeschakeld dus was het niet helemaal duidelijk. Maar in ieder geval hebben de hazen een hele tijd voor de lopers die ze moesten hazen uitgelopen met een groot gat ertussen. Schijnbaar liepen de hazen prima op tempo maar de groepen waren gewoon te traag gestart.
Na eerst weken met revalidatie loopjes met een weekomvang van resp. ongeveer 20,40 en 40km vorige week 64km gelopen en deze week al weer dik 80km dus wat omvang betreft kan ik mijn basiskm's in ieder geval weer goed aan. Volgende week zal het wat minder worden want door de afwijkende dagen van trainen deze week toch 5 keer getraind terwijl ik me de komende weken wil beperken tot 4 keer per week en weer wat meer nadruk op tempo trainingen te leggen.
Na eerst weken met revalidatie loopjes met een weekomvang van resp. ongeveer 20,40 en 40km vorige week 64km gelopen en deze week al weer dik 80km dus wat omvang betreft kan ik mijn basiskm's in ieder geval weer goed aan. Volgende week zal het wat minder worden want door de afwijkende dagen van trainen deze week toch 5 keer getraind terwijl ik me de komende weken wil beperken tot 4 keer per week en weer wat meer nadruk op tempo trainingen te leggen.

maandag 27 april 2015 om 10:35
Ik breek even in!! Baukje, als ik jouw trainingen lees word ik al moe
Ik heb 2 jaar geleden 10km gelopen en daarna niks meer gedaan. Ben nu weer begonnen en zit ongeveer bij week 8 van Evy. Ik krijg alleen steeds bij de eerste sessie van 8 minuten enorm stijve kuiten. En na een tijdje zakt het weg en loop ik het gemakkelijk uit. Moet ik meer opwarmen, of is dit normaal en moet ik er gewoon doorheen lopen?

maandag 27 april 2015 om 12:09
Sluit me aan bij tyche, goede warming up is in deze heel belangrijk. En dan nog eerst heel rustig inlopen.
Zonde dat je het hebt laten verslonzen en goed dat je het weer opgepakt hebt.
Ik kom even melden dat garmin een warme douche verdient heeft. Evenals mijn zoon overigens. Maar mijn garmin is weer aan de praat. En het is natuurlijk niet goed een horloge te hebben van nog maar net een jaar die je weer moet reanimeren om hem weer volledig te kunnen gebruiken. Maar dankzij de uiterst geduldige begeleiding van garmin per telefoon en een even zo geduldige zoon die meer verstand heeft van computers kan ik alles weer uploaden. Moet alleen strakjes de horloge weer helemaal opnieuw instellen, maar dat gaat wel weer lukken.
Zonde dat je het hebt laten verslonzen en goed dat je het weer opgepakt hebt.
Ik kom even melden dat garmin een warme douche verdient heeft. Evenals mijn zoon overigens. Maar mijn garmin is weer aan de praat. En het is natuurlijk niet goed een horloge te hebben van nog maar net een jaar die je weer moet reanimeren om hem weer volledig te kunnen gebruiken. Maar dankzij de uiterst geduldige begeleiding van garmin per telefoon en een even zo geduldige zoon die meer verstand heeft van computers kan ik alles weer uploaden. Moet alleen strakjes de horloge weer helemaal opnieuw instellen, maar dat gaat wel weer lukken.

maandag 27 april 2015 om 12:17
Ok. Ik ben nogal enthousiast, dus ik loop een stukje in en dan ga ik van start. Ik zal toch eens wat langer gaan inlopen dan. Bedankt voor de hulp!
En ja, Baukje, ik baal er ook enorm van dat ik het heb laten verslonzen. Het was ook moeilijk om het weer op te pakken, omdat je weet dat je ooit veel langer hebt kunnen lopen en dan mag je weer beginnen met 2 minuten... Maar ik ben bijna weer bij de 5k en ik denk dat ik me dan al stukken beter voel :}
En ja, Baukje, ik baal er ook enorm van dat ik het heb laten verslonzen. Het was ook moeilijk om het weer op te pakken, omdat je weet dat je ooit veel langer hebt kunnen lopen en dan mag je weer beginnen met 2 minuten... Maar ik ben bijna weer bij de 5k en ik denk dat ik me dan al stukken beter voel :}
maandag 27 april 2015 om 12:37
dinsdag 28 april 2015 om 14:52
@Sun lover, ja erg leuk, helaas doen ze dat niet zo vaak.
@Tyche, goed bezig, 10 km. onder het uur!
@Rozehanddoek, he daar ben je, ik heb je gemist! He wat jammer dat je het hardlopen heb laten verslonzen, maar maakt niet uit toch, ga je nu weer lekker lopen.
Voordat ik ga hardlopen doe ik altijd goede warming-up oefeningen.
@Baukje, geen idee, helaas heb ik geen garmin horloge.
Zo, dat waren weer 6.7 heerlijke interval km's! Geen probleem met runkeeper hoor!
Ik heb een beetje pijn in mijn rechter kuit. Even vanavond masseren.
@Tyche, goed bezig, 10 km. onder het uur!
@Rozehanddoek, he daar ben je, ik heb je gemist! He wat jammer dat je het hardlopen heb laten verslonzen, maar maakt niet uit toch, ga je nu weer lekker lopen.
Voordat ik ga hardlopen doe ik altijd goede warming-up oefeningen.
@Baukje, geen idee, helaas heb ik geen garmin horloge.
Zo, dat waren weer 6.7 heerlijke interval km's! Geen probleem met runkeeper hoor!
Ik heb een beetje pijn in mijn rechter kuit. Even vanavond masseren.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done

dinsdag 28 april 2015 om 17:08
Mother, je bent er ook nog!! Ja, ik ben echt stom dat ik het zo heb laten lopen. Maar goed, we zijn weer bijna bij 5k, dus het komt weer! Ik ga morgen weer en dan ook flink aan de warming up. Weet nog niet of ik het schema van gisteren weer ga doen, of dat ik 2x 15 minuten ga lopen. Misschien bepaal ik dat wel tijdens het lopen
dinsdag 28 april 2015 om 17:50
Rozehanddoek belangrijkste is dat je nu weer lekker aan het lopen bent. Gewoon hier lekker meeschrijven dan kunnen wij desnoods een schop onder je kont geven als je het weer laat verslonzen.
ik zou altijd vooraf bepalen wat je gaat doen. Als je eenmaal begint met tijdens het lopen aanpassingen te doen is vaak het einde zoek. Heb door de blessure even zonder trainer en dus zonder schema gelopen maar bedacht toen vooraf toch precies wat ik zou gaan doen. tempo kan natuurlijk altijd aangepast worden als het niet gaat maar het schema niet is mijn insteek. inmiddels loop ik overigens weer op schema van trainer.
Mother ik had al gepost dat dankzij de super service van de garmin helpdesk het probleem is opgelost.
Zojuist een wisselduurloopje gedaan. wat een wind zich, dat maakte het nog best wel pittig terwijl de tempo's niet eens zo hoog lagen.
ik zou altijd vooraf bepalen wat je gaat doen. Als je eenmaal begint met tijdens het lopen aanpassingen te doen is vaak het einde zoek. Heb door de blessure even zonder trainer en dus zonder schema gelopen maar bedacht toen vooraf toch precies wat ik zou gaan doen. tempo kan natuurlijk altijd aangepast worden als het niet gaat maar het schema niet is mijn insteek. inmiddels loop ik overigens weer op schema van trainer.
Mother ik had al gepost dat dankzij de super service van de garmin helpdesk het probleem is opgelost.
Zojuist een wisselduurloopje gedaan. wat een wind zich, dat maakte het nog best wel pittig terwijl de tempo's niet eens zo hoog lagen.
dinsdag 28 april 2015 om 18:19
quote:rozehanddoek schreef op 28 april 2015 @ 18:07:
Wat lief Baukje! Ik ga die schoppen nodig hebben
ha, ha ga ik alvast mijn beenspieren trainen zodat ze extra hard (en extra effectief aankomen).
Maar nee hoor deze keer ga je het zo leuk vinden dat je helemaal geen terugval meer krijgt. Misschien moeten we je op een gegeven moment wel terug gaan fluiten in de zin van rustig aan met opbouwen.
Wat lief Baukje! Ik ga die schoppen nodig hebben
ha, ha ga ik alvast mijn beenspieren trainen zodat ze extra hard (en extra effectief aankomen).
Maar nee hoor deze keer ga je het zo leuk vinden dat je helemaal geen terugval meer krijgt. Misschien moeten we je op een gegeven moment wel terug gaan fluiten in de zin van rustig aan met opbouwen.
dinsdag 28 april 2015 om 21:03
Dames, even een vraagje.
Aankomende zaterdag heb ik weer een wedstrijdje. Het word mijn 2de 10 km loopje. Ik heb na een schema van 10 km in januari mijn eerste run gedaan en daar liep ik iets van 49 minuut en nog wat seconden. Ik hoef niet perse dit record te verbreken maar het zou wel mooi zijn. Nu is mijn vraag ik wil alleen morgen nog iets met hardlopen doen. Is het dan beter om een interval te te doen of kan ik beter kiezen om gewoon een duurloopje te doen? Donderdag en vrijdag wil ik dan gewoon rustig aan doen om zaterdag te knallen.
Wat raden jullie aan? Als jullie andere opties hebben dan hoor ik dit natuurlijk ook graag
Aankomende zaterdag heb ik weer een wedstrijdje. Het word mijn 2de 10 km loopje. Ik heb na een schema van 10 km in januari mijn eerste run gedaan en daar liep ik iets van 49 minuut en nog wat seconden. Ik hoef niet perse dit record te verbreken maar het zou wel mooi zijn. Nu is mijn vraag ik wil alleen morgen nog iets met hardlopen doen. Is het dan beter om een interval te te doen of kan ik beter kiezen om gewoon een duurloopje te doen? Donderdag en vrijdag wil ik dan gewoon rustig aan doen om zaterdag te knallen.
Wat raden jullie aan? Als jullie andere opties hebben dan hoor ik dit natuurlijk ook graag
dinsdag 28 april 2015 om 21:51
Ik ga altijd voor kort en snel (dus een kort interval programma) als laatste echte training voor de wedstrijd. Volgens mijn trainer is dat de beste trainingsprikkel voor je lichaam op dat moment. Duur blijft sowieso altijd toch wel lang hangen dus in die zin heb je aan een snelheidsprikkel ook meer. Houdt het wel kort zodat je snel van de training hersteld.
Zelf doe ik de dag voor de wedstrijd altijd nog een half uurtje loslopen. Maar dan moet je wel gewend zijn meerdere dagen achter elkaar te trainen want anders is het loslopen misschien al te belastend.
Wel altijd een half uurtje voor de wedstrijd nog geven loslopen.
Zelf doe ik de dag voor de wedstrijd altijd nog een half uurtje loslopen. Maar dan moet je wel gewend zijn meerdere dagen achter elkaar te trainen want anders is het loslopen misschien al te belastend.
Wel altijd een half uurtje voor de wedstrijd nog geven loslopen.
dinsdag 28 april 2015 om 22:28
Oh super baukje,
Intervaltraining it is morgen. Denk zelf aan 10x2 minuten met tussendoor 1minuut rustig dribbelen. Zaterdag zelf ga ik denk ik naar de locatie toe hardlopen dan heb ik mijn warming up iig gehad.
Een dag voor de wedstrijd zelf nog nooit gelopen dus die sla ik dit keer over.
Zie ook net dat ze wel warming up onder professionele begeleiding hebben dus misschien kies ik daar ook wel voor.
Dank voor je tip
Intervaltraining it is morgen. Denk zelf aan 10x2 minuten met tussendoor 1minuut rustig dribbelen. Zaterdag zelf ga ik denk ik naar de locatie toe hardlopen dan heb ik mijn warming up iig gehad.
Een dag voor de wedstrijd zelf nog nooit gelopen dus die sla ik dit keer over.
Zie ook net dat ze wel warming up onder professionele begeleiding hebben dus misschien kies ik daar ook wel voor.
Dank voor je tip
woensdag 29 april 2015 om 09:58

woensdag 29 april 2015 om 11:11
@Roze handdoek: Veel plezier zo, het is lekker weer! Goed dat je het hardlopen weer oppakt! Ik doe eigenlijk nooit een warming-up, ik heb het weleens gedaan "omdat het zo hoort", maar dan krijg ik juist last van m'n kuiten en schenen. Alleen als ik de hele dag op hakken gelopen heb, dan doe ik wel een korte warming-up. Ik zorg dan dat ik een half uur voor het hardlopen op platte schoenen loop, en strek voorzichtig m'n kuiten als ik warm ben. M'n kuitspieren zijn dan namelijk erg kort en dan voel ik ze wel tijdens het lopen.
@Lalady: Zelf doe ik juist rustig aan de week voor een wedstrijd. Ik loop wel, maar dan juist wat langzamer en korter. Voor mij werkt dat beter, omdat ik anders te snel wil gaan (door zenuwen voor de wedstrijd) en mezelf te veel belast. Maar het is voor iedereen anders natuurlijk! Ik doe ook geen bijzondere warming-up of zo, behalve rustig dribbelen naar de start.
Ik was dit weekend een weekendje weg. We hadden wel hardloopschoenen mee maar we hebben zoveel gewandeld/geslenterd (zeker 10-15 km per dag) dat het er uiteindelijk niet meer van gekomen is. Gisteren wel zo'n 8 km gelopen maar ik voelde het slenteren nog in m'n benen en het ging wat moeizaam. Ik heb dus maar rustig aan gedaan, vandaag yoga en dan misschien morgen weer lekker hardlopen!
@Lalady: Zelf doe ik juist rustig aan de week voor een wedstrijd. Ik loop wel, maar dan juist wat langzamer en korter. Voor mij werkt dat beter, omdat ik anders te snel wil gaan (door zenuwen voor de wedstrijd) en mezelf te veel belast. Maar het is voor iedereen anders natuurlijk! Ik doe ook geen bijzondere warming-up of zo, behalve rustig dribbelen naar de start.
Ik was dit weekend een weekendje weg. We hadden wel hardloopschoenen mee maar we hebben zoveel gewandeld/geslenterd (zeker 10-15 km per dag) dat het er uiteindelijk niet meer van gekomen is. Gisteren wel zo'n 8 km gelopen maar ik voelde het slenteren nog in m'n benen en het ging wat moeizaam. Ik heb dus maar rustig aan gedaan, vandaag yoga en dan misschien morgen weer lekker hardlopen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

woensdag 29 april 2015 om 12:38
Pff, nou ik ben geweest. Eerste 15 minuten weer een drama. Kramp in mijn kuiten, kramp in mijn onderbuik. Heb zelfs halverwege even op de grond gezeten om de kuiten wat te strekken en ik was van plan om maar te stoppen. Maar ik ben toch doorgelopen en later ging het beter. Aan het einde van de training was het weer prima. Dus de tweede 15 minuten wel uitgelopen.
Gioia, je blijft in elk geval in beweging, dus dat lijkt me sowieso goed Ik hoop dat je een leuk weekend gehad hebt!
Gioia, je blijft in elk geval in beweging, dus dat lijkt me sowieso goed Ik hoop dat je een leuk weekend gehad hebt!
woensdag 29 april 2015 om 13:13
Vervelend die kramp rozehanddoek maar je hebt het toch maar mooi weer volbracht, zelfs met de nodige tegenslagen.
Gioia ik vind een andere omgeving altijd juist zo leuk om die hardlopend te verkennen. Ik ga komende week 4 dagen naar de Eifel en heb mijn hard en fiets rondjes al gepland. Zal waarschijnlijk alleen iets moeten schuiven met de trainingsdagen.
Gioia ik vind een andere omgeving altijd juist zo leuk om die hardlopend te verkennen. Ik ga komende week 4 dagen naar de Eifel en heb mijn hard en fiets rondjes al gepland. Zal waarschijnlijk alleen iets moeten schuiven met de trainingsdagen.
donderdag 30 april 2015 om 11:48
Helaas voor mij vanmiddag geen intervaltraining ik heb pijn in mijn kuit en 1 dagje extra rust kan geen kwaad denk ik.
@Gioia, na het lezen van jou bericht bedenk ik mij ineens: misschien heb ik wel pijn in mijn gekregen door het lopen op hakken!
Wandelen is toch ook een keer lekker. Heb je een leuk weekend gehad?
@Rozehanddoek, goed bezig ondanks de kramp.
@Gioia, na het lezen van jou bericht bedenk ik mij ineens: misschien heb ik wel pijn in mijn gekregen door het lopen op hakken!
Wandelen is toch ook een keer lekker. Heb je een leuk weekend gehad?
@Rozehanddoek, goed bezig ondanks de kramp.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done