Indrukwekkende documentaires...
maandag 21 september 2009 om 21:47
zondag 3 mei 2015 om 11:45
quote:impala schreef op 03 mei 2015 @ 07:21:
Going Clear, Scientology and the prison of believe. Over het ontstaan en functioneren van de sekte. Gevluchte ex-leden uit de top van de organisatie ( o.a. de voormalig tweede man en een oud-hoofd van Scientology’s inlichtingendienst) spreken over machtsmisbruik, uitbuiting, intimidatie en mishandeling en het exploiteren van beroemdheden als Tom Cruise en John Travolta. Met unieke oorspronkelijke beelden. Het is een nieuwe HBO-docu. Lastig te downloaden (overal verwijderd) maar staat nog wel op Youtube.
Karin Spaink over de film:
http://www.spaink.net/2015/04/01/inkijkje/De film is 19 mei te zien op npo2. Ik ga kijken..
Going Clear, Scientology and the prison of believe. Over het ontstaan en functioneren van de sekte. Gevluchte ex-leden uit de top van de organisatie ( o.a. de voormalig tweede man en een oud-hoofd van Scientology’s inlichtingendienst) spreken over machtsmisbruik, uitbuiting, intimidatie en mishandeling en het exploiteren van beroemdheden als Tom Cruise en John Travolta. Met unieke oorspronkelijke beelden. Het is een nieuwe HBO-docu. Lastig te downloaden (overal verwijderd) maar staat nog wel op Youtube.
Karin Spaink over de film:
http://www.spaink.net/2015/04/01/inkijkje/De film is 19 mei te zien op npo2. Ik ga kijken..
zondag 3 mei 2015 om 18:20
Vanmiddag per toeval het laatste stuk van Moeder & Grunwald gezien. Jammer dat ik het niet via gemist kan terugvinden. Ik wil het graag zien, hopelijk komt er binnenkort een herhaling. Ik zag een stukje van de docu al eerder voorbij komen in een aflevering van Collegetour wanneer Grunwald te gast was. Ik had eerder niet van hem gehoord, maar de chemie tussen zijn moeder en hem is van wat ik gezien heb, erg leuk om te zien.
maandag 4 mei 2015 om 22:57
http://www.npo.nl/2doc/04-05-2015/VPWON_1233145
Ben Ali Libi - goochelaar (vermoord in Sobibor)
Prof. Ben Ali Libi was de artiestennaam van Michel Velleman (1895 - 1943), een joodse goochelaar uit Amsterdam. Door het iconische gedicht van wijlen Willem Wilmink en de vertolking ervan door Joost Prinsen is zijn naam bekend geworden bij het grote publiek. In deze documentaire wordt het grote verhaal van de Holocaust verteld aan de hand van het aangrijpende lot van deze 'humoristische goochelaar'
Ben Ali Libi - goochelaar (vermoord in Sobibor)
Prof. Ben Ali Libi was de artiestennaam van Michel Velleman (1895 - 1943), een joodse goochelaar uit Amsterdam. Door het iconische gedicht van wijlen Willem Wilmink en de vertolking ervan door Joost Prinsen is zijn naam bekend geworden bij het grote publiek. In deze documentaire wordt het grote verhaal van de Holocaust verteld aan de hand van het aangrijpende lot van deze 'humoristische goochelaar'
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
woensdag 6 mei 2015 om 16:47
Kijktip. Louis Theroux gaat in gesprek met transgender kinderen en hun omgeving. Donderdag 7 mei, 21.50u, npo3.
http://www.vpro.nl/…/louis-theroux/tran ... ldren.html
http://www.vpro.nl/…/louis-theroux/tran ... ldren.html
woensdag 6 mei 2015 om 17:34
zaterdag 9 mei 2015 om 18:46
@Zara: woeps ja. Grunberg. Geen idee hoe mijn vingers tot het typen van wald zijn gekomen??
Ik zag dat het idd een avond later werd uitgezonden, maar heb ik 'm via programma gemist gekeken.
De relatie tussen hun vond ik niet zo bizar. Ergens herken ik wel bepaalde trekjes die zwaar overdreven over kunnen komen.
Het viel me wel op dat ze heel erg aan elkaar gewaagd zijn en graag bij elkaar zijn. Als ze dan naast elkaar zitten vind vooral hij het moeilijk om een diep(er) gesprek met zijn moeder te hebben. Vond het wel goed van hem dat hij aangaf te weten hoe zijn moeder te paaien en dat was ook zichtbaar, maar gemeend en oprecht. Het is een beetje 'oud-Duitse' vorm van omgang.
Mijn vader ging met regelmaat op bezoek bij de zus van stiefmoeder en haar man. Super lieve mensen die dol op elkaar waren en elkaar mamma en pappa noemden terwijl de kinderen al lang en breed uit huis waren.
Ik zag dat het idd een avond later werd uitgezonden, maar heb ik 'm via programma gemist gekeken.
De relatie tussen hun vond ik niet zo bizar. Ergens herken ik wel bepaalde trekjes die zwaar overdreven over kunnen komen.
Het viel me wel op dat ze heel erg aan elkaar gewaagd zijn en graag bij elkaar zijn. Als ze dan naast elkaar zitten vind vooral hij het moeilijk om een diep(er) gesprek met zijn moeder te hebben. Vond het wel goed van hem dat hij aangaf te weten hoe zijn moeder te paaien en dat was ook zichtbaar, maar gemeend en oprecht. Het is een beetje 'oud-Duitse' vorm van omgang.
Mijn vader ging met regelmaat op bezoek bij de zus van stiefmoeder en haar man. Super lieve mensen die dol op elkaar waren en elkaar mamma en pappa noemden terwijl de kinderen al lang en breed uit huis waren.
zaterdag 9 mei 2015 om 20:59
De documentaire is nog in de maak maar als ie uit is ga ik hem zeker kijken.
Be here now. Gaat over Andy Whitfield die in het 1e seizoen spartacus speelt. Fantastische serie met een schitterende veelbelovende acteur die net proeft van het succes waarna er kanker geconstateerd wordt bij hem.
Ik raakte gelijk verslingerd aan de serie en begon gelijk aan seizoen 2 toen ik erachter kwam dat hij in 2011 al is overleden. Zijn zoontje lijkt precies op zijn knappe vader. En zijn vrouw verteld over het leven zonder Andy, zeer aangrijpend.
Be here now. Gaat over Andy Whitfield die in het 1e seizoen spartacus speelt. Fantastische serie met een schitterende veelbelovende acteur die net proeft van het succes waarna er kanker geconstateerd wordt bij hem.
Ik raakte gelijk verslingerd aan de serie en begon gelijk aan seizoen 2 toen ik erachter kwam dat hij in 2011 al is overleden. Zijn zoontje lijkt precies op zijn knappe vader. En zijn vrouw verteld over het leven zonder Andy, zeer aangrijpend.
Ja en?
zaterdag 9 mei 2015 om 22:38
zaterdag 9 mei 2015 om 22:44
quote:katha schreef op 09 mei 2015 @ 18:46:
Ik vond het vrij ver gaan... Uiteraard triest dat de moeder door haar oorlogsverleden zo boos op alles en iedereen was.
Je herkent bepaalde trekjes? In je eigen familie? Of hoe bedoel je dat?
Ik vond het vrij ver gaan... Uiteraard triest dat de moeder door haar oorlogsverleden zo boos op alles en iedereen was.
Je herkent bepaalde trekjes? In je eigen familie? Of hoe bedoel je dat?
zaterdag 9 mei 2015 om 23:06
@Zara: ja, ik herken bepaalde trekjes. Overdreven liefkozing. Zo was mijn vader ook. Maar zeker niet zo overdadig als Grunberg's moeder, maar het kwam bij mijn vader voort uit liefkozing en weemoedigheid gekoppeld aan de oorlog. Als zijn zin begon met 'ach Muizebeer oftewel Mausebär, dan kreeg hij altijd een weemoedige blik in zijn ogen en sprak hij over oorlog gerelateerde dingen. Dan was ik een soort juweeltje dat gekoesterd werd, want het maakte het contrast met de oorlogstijd en nu duidelijk zichtbaar.
Maar ook dat kennissen van mijn vader tot op hoge leeftijd elkaar mamma en pappa noemde. Of dat oud-Duits is of een soort streekgebonden ding, ik heb geen idee, maar het is geen unicum deze vormen van liefkozing in de Duitse cultuur. Het valt onder zorgen voor elkaar. Zo hechtte mijn vader ook veel waarde aan eten en koken. Wat hij lekker vond en wat ik lekker vond. In de oorlog had hij weinig te eten en eten was werd na de oorlog een genot en een manier om liefde te tonen.
Edit: mijn vader is geboren in het jaar dat Hitler aan de macht kwam.
Maar ook dat kennissen van mijn vader tot op hoge leeftijd elkaar mamma en pappa noemde. Of dat oud-Duits is of een soort streekgebonden ding, ik heb geen idee, maar het is geen unicum deze vormen van liefkozing in de Duitse cultuur. Het valt onder zorgen voor elkaar. Zo hechtte mijn vader ook veel waarde aan eten en koken. Wat hij lekker vond en wat ik lekker vond. In de oorlog had hij weinig te eten en eten was werd na de oorlog een genot en een manier om liefde te tonen.
Edit: mijn vader is geboren in het jaar dat Hitler aan de macht kwam.
zaterdag 9 mei 2015 om 23:09
Grunberg gaf ook aan dat hij op een bepaalde manier met zijn moeder omging waardoor hij de liefste zijde van haar te pakken kon krijgen. Ik heb niet uit de docu kunnen halen dat moeder op alles en iedereen boos was. Wel dat ze makkelijk draaien kon, maar ook dat soort stemmingswisselingen ken ik uit het verhalen van mijn vader over zijn moeder. Hij hield van moeder, ze was een sterke vrouw maar kon qua temperament ook flink keren. Denk echt dat het oorlogsgebonden is. Mijn ouder was vrij oud toe hij mij kreeg. Hij is geboren in de oorlog. Zijn ouders eind 1800 geboren en hebben dus bewust de eerste en de tweede wereldoorlog meegemaakt.
zaterdag 9 mei 2015 om 23:22
@katha: Mij is de Oud-Duitse cultuur vreemd dus ik vind jouw visie/gevoel een aanvulling op de docu. Dank.
Jij kunt het veel beter plaatsen, en hebt tijdens het kijken aan je vader gedacht. Dat geeft het helemaal een extra dimensie...
In mijn omgeving ken ik geen ouderen die elkaar mamma en pappa noemen dus wellicht is dat iets vanuit jouw streek.
Jij kunt het veel beter plaatsen, en hebt tijdens het kijken aan je vader gedacht. Dat geeft het helemaal een extra dimensie...
In mijn omgeving ken ik geen ouderen die elkaar mamma en pappa noemen dus wellicht is dat iets vanuit jouw streek.
zaterdag 9 mei 2015 om 23:29
@katha: Arnon vertelde zelf dat hij het gevoel had dat zijn moeder op de hele wereld boos was. (Zijn moeder had zichzelf toegestaan om één dag te rouwen om het verlies van het ouders, maar ik weet niet of Arnon dit als de oorzaak van haar boosheid zag).
Verder vertelde hij toch ook dat zijn moeder tegen zijn vader en hem uitviel en zei dat ze het in Auschwitz beter had dan bij hen?
Verder vertelde hij toch ook dat zijn moeder tegen zijn vader en hem uitviel en zei dat ze het in Auschwitz beter had dan bij hen?
zondag 10 mei 2015 om 09:42
Ik heb gisteren Donor Unknown gekeken. Ik vind het zelf een erg interessant onderwerp. Ik vraag me vaak af hoe wensouders hun donor zien en of ze op latere leeftijd niet teleurgesteld zullen zijn als ze erachter mogen komen wie hun donor nu echt was. Ik merkte hier dat je bij 1 stel kon merken dat ze toch wel teleurgesteld waren dat de donor niet aan hun idealen voldeed.