Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Rozehanddoek eigenlijk zou je al ver voordat je schoenen versleten zijn een nieuw paar aan moeten schaffen zodat je kunt afwisselen en dus altijd ook een goed paar ter beschikking hebt. En wie weet zitten je nieuwe schoenen strakjes nog veel lekkerder.

Laat je goed adviseren, probeer ze goed uit en vergeet je oude schoenen niet mee te nemen.
Dat is een goed punt, om mijn oude schoenen mee te nemen, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik moet alleen nog even kijken waar ik een speciaalzaak heb hier in Engeland Bedankt voor de tips! Ik ga nu maar eens een half uur lopen
De oude schoenen hebben ze nodig om te zien hoe die afgesleten zijn. Dat zegt iets over je manier van lopen. Natuurlijk zien ze ook het een en ander bij het onderzoek maar slijtage op lange termijn kan een detail weergeven die je misschien met het blote oog en ook niet met opnames ziet.
Ja ik neem ook altijd mijn oude schoenen mee als ik nieuwe ga kopen. Mijn gegevens staan wel in de computer maar het zegt wel veel over hoe je loopt. Het grappige is dat ik vroeger altijd slijtage aan de zijkanten had, maar deze keer had ik vooral slijtage in het midden van de schoen. Ik vind wel dat je de schoenen zo snel weer moet vervangen. Ik dacht dat m'n schoenen nog wel even mee konden (1000km), maar volgens de winkel waren ze echt al wel op. Zij hanteren een grens van 500-750 km, dat zou betekenen dat ik elk jaar 2 paar schoenen moet kopen!

Ik heb net een rondje met een collega gelopen, in totaal zo'n 13 km. Maar het ging echt voor geen meter, het voelde zo zwaar terwijl we helemaal niet snel liepen. Ik weet niet of het door het weer kwam (ik vond het benauwd) of door de wijntjes van gisteren. Ik ga vrijdag nog een korte intervaltraining doen en dan zondag de Royal Ten! Ik zal mijn startnummer ook nog wel sturen via een berichtje, zou leuk zijn om elkaar te zien!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
500-750 is natuurlijk bizar weinig. heb je dan een specifieke wedstrijd schoen? Anders denk ik dat het meer een verkooppraatje is zeker als ze het als norm hanteren. In dat geval zou ik een zeven paar schoenen per jaar nodig hebben, dat lijkt me lichtelijk overdreven.

Ik doe nu ruim 2000km met mijn schoenen. Maar wissel ze wel af (schijnbaar kunnen ze dan meer km's mee) en gebruik ze op zijn laatst als bosschoenen. Ook denk ik dat op de baan de slijtage minder is dan op de weg.

Het zal wel door de wijntjes komen Gioia, dat is de reden dat ik alcohol helemaal afgezworen heb. Ik voel het de volgende dag bij een training in mijn benen. Dat heb ik er niet voor over plus dat ik het idee heb dat drank dat zoveel invloed heeft op mij functioneren een dag later niet goed voor me kan zijn.
Zo, vanmiddag laatste intervaltraining in groepverband gehad, nou ja, interval, het was meer het parcour verkennen, die wij tijdens de Royal Ten gaan lopen. Hahaha.

Vanaf maart train ik op mijn nieuwe schoenen Asics GT 2000, ze zijn 1/2 maat groter en sindsdien geen last meer van mijn bloedbaar. Deze schoenen bevallen mij zo goed dat ik ze nog maar een keer heb gekocht en ze waren afgeprijst.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Ik heb toevallig vandaag ook mijn nieuwe schoenen binnen gekregen. de Asics GT 2000 3, dus weer de opvolger. Ze zijn inderdaad lichter dan de vorige Asics GT 2000 2. In principe is het niet logische met nieuwe schoenen op de baan te gaan lopen maar toch doe ik ze vanavond aan. Want verder heb ik enkel wedstrijd voorbereiding op zaterdag en ik wil toch weten of ze zodanig bevallen dat ik ze zondag met de wedstrijd aan wil doen. Nu de 3 uit is is de 2 inderdaad weer extra af geprijsd maar ik heb toch maar voor de nieuwste gekozen. Overigens nog wel een stuk goedkoper dan in de winkel.
Mijn schoenen zijn door de keuring gekomen. nu maar hopen dat ze wat langer meegaan dan de voorgangers (maar ik reken er maar niet op). Maar ze zijn inderdaad voelbaar lichter en liepen heerlijk.

Lekkere baantraining hoewel het wel steeds harder ging waaien en op de baan pak je dan volop de wind. De kern was 6x1200, heb ze gelopen in 5.06 of te wel 4min15/km. Ging op zich wel redelijk relaxed.

Vrij lange training voor zo kort voor de wedstrijd maar ik loop de wedstrijd dan ook als training. zaterdag wel gewoon wedstrijdvoorbereiding om niet al te vermoeid aan de start te verschijnen.

Hoewel dat laatste niet mee zal vallen want de te weinig uurtjes slaap door de pup hakken er aardig in.
Fijn dat je schoenen fijn lopen Baukje.

Hoe is het parcours Mother?

Ik heb vanmorgen 5 x 30 sec een versnelling gedaan met daarna 5 x 1000 m op 15 km tempo met 250 m rust. Ik had gisteren tijdens de groepstraining een andere afspraak, vandaar dat ik die training vanmorgen zelf heb gedaan.

Morgen en zaterdag gaat lopen niet lukken doordat ik een late en vroege dienst achter elkaar heb. Dan maar rust tot de Royal ten van zondag.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
@Sun lover, het 10 km parcours loopt door het Haagse Bos en over de Bezuidenhoutseweg naar Marlot en weer terug via het Haagse Bos naar de finish.

O ja met armband lopen vind ik toch niet zo fijn ik doe aankomende zondag mijn drankgrodel om, daar stop ik mijn telefoon in want ik moet lopen met mij runkeeper app en muziek.

Ik heb er zin in jullie ook?
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Ja, ik heb er al zin in.Ik ga proberen om een PR te lopen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Net 6 km op mijn beoogde wedstrijdtempo gelopen. Ging lekker, en dat was in het bos, dus op het parcours zal het zeker net zo snel gaan hoop ik, want vlakker. Ik heb er ook zin in, hoop echt dat ik die 55 minuten-grens officieel kan doorbreken. Liefst wil ik de laatste km nog versnellen en niet halfdood de finish over sjokken. Heb er zin in, maar ik denk dat zondag de zenuwen wel gaan toeslaan.

Wel fijn dat net die dag het weer zo mooi is. Maar met die temperatuur ga ik de drankposten maar niet overslaan (doe ik normaal bij deze afstand wel).
This is an unacceptable timeline
Ik ben zo jaloers op jullie! Ik wil ook meelopen, maar er is hier niks! Geen wonder dat Engelsen zoveel met overgewicht te kampen hebben. Meer hardlopen moeten ze
Rozehanddoek, jammer zeg dat er zo weinig is waar je woont...

Vorige week zag ik dit: http://www.beattheblerch.com/ Lijkt me superleuk maar ja, is dus in de VS. Daar heb je de optie om virtueel mee te doen: je bestelt een wedstrijdpakket (inclusief shirt, startnummer, etc)., en dan loop je op die dag in je eigen omgeving. Ik wil dat voor mijn verjaardag.

De echte versie is veel beter natuurlijk, daar hebben ze cupcakes bij de posten onderweg, en er rennen mensen in Blerch-pakken mee om je te motiveren. (De Blerch is de personificatie van demotivatie, een obees duiveltje dat je aanmoedigt in bed te blijven/hele cake op te eten/je dag te vullen met Netflix). Zeer herkenbaar voor hardlopers die van binnen heel erg lui zijn. Zoals ik.
I know, ik baal ook enorm. Komt ook op de lijst van nadelen van het wonen in de UK

Ik heb overigens eergisteren geprobeerd te lopen, maar na 6 minuten moest ik stoppen omdat ik kapot was. Ook sinds ik mijn 40 minuten gelopen heb ineens heel erg moe, veel slapen. Is dit normaal tijdens de opbouw? Ik wil vandaag gaan, maar ik voel me nu al lusteloos..
Tyche als je nu in het bos 6km in training op het beoogde wedstrijdtempo kunt lopen dan zou je in wedstrijd het streven van je wedstrijdtempo wel hoger kunnen leggen. Ik loop echt niet zomaar 6km achtereen in mijn 10km wedstrijd tempo. En in het bos houd ik het nog geen twee km vol.

Voor mij gaat er zondag zeker geen pr inzitten. Heb ook helemaal geen tijdsdoelstelling. Enkel het streven de tweede 5km een beetje sneller dan de eerste 5km te lopen en de derde 5km nog echt door te kunnen versnellen.

Vanavond nog met mijn 17 jarige dochter naar een concert. Ze had gisterenavond ook al een concert en morgen een festival. Maar naar het concert van vanavond wilde geen van haar vrienden mee. Dus nu mag moeders mee.
Oh, die Beat The Blerch lijkt me leuk, zelfs virtueel :-)
baukje, ik heb een minimaal doel (onder de 55 minuten) en een stiekem doel (rond de 53). Dat doe ik zodat ik de druk op mezelf niet te hoog leg, dat werkt voor mij namelijk niet motiverend. Ik heb geen haast, heb nog jaren om sneller te worden, dus kleine stapjes vind ik prima. Tijdens de wedstrijd haal ik natuurlijk alles eruit.

Ik had na die 6 km trouwens niet het gevoel dat ik er nog 4 aan vast kon plakken, maar dat was natuurlijk ook deels mentaal en omstandigheden (geen publiek, geen druk, en geen snel parcours).

Rozehanddoek, dat klinkt een beetje als overtraining. Niet dat een mislukt loopje daar gelijk op duidt, maar in combinatie met veel vermoeidheid en slapen lijkt me dat je misschien beter even rustig aan kan doen. Eet je genoeg? Word je uitgerust wakker? Of misschien heb je iets onder de leden.
Ik eet momenteel heel gezond (al is dat deze week nog niet echt goed gelukt) en verder voel ik me wel goed. Ik heb vorige week heel weinig gelopen dus het zou hem dan echt in die ene keer 40 minuten moeten zitten. Ik moet zeggen dat ik na die training ook helemaal af was. Dus misschien toch een tandje te hard gelopen... Zou ik er dan nog een rustdag aan moeten plakken? Dat zijn er dan al 5, want ik heb dus maandag voor het laatst "echt" gelopen.
Nah, dan zou ik doen wat ik baukje eens heb zien adviseren: gewoon gaan en met jezelf afspreken dat je na 10 minuten mag stoppen. Die 10 minuten zullen je de das niet omdoen als je inderdaad rustiger aan moet doen, maar de kans is er ook dat je na die 10 minuten merkt dat je er juist weer even tegen kan.
Ohhh die Beat the Blerch lijkt me ook echt heel leuk! Jammer dat het in de VS is.

@Baukje: Fijn dat je hardloopschoenen wel bevallen. Ik vind 500 km ook veel te snel om al van schoen te wisselen. Nu heb ik vooral nieuwe schoenen gekocht omdat ik mijn schoenen soms afwisselde met mijn oude (als ik 2 dagen achter elkaar liep) en mijn oude schoenen waren al 5 jaar oud. Nu heb ik tenminste goede schoenen als 2e paar.

@Rozehanddoek: Soms heb je gewoon dagen dat het wat minder gaat, ik tenminste wel. Maar misschien heeft het ook iets te maken met je werk? Ik kan me voorstellen dat dit onbewust ook veel energie van je vraagt.

Ik twijfel nog een beetje over de Royal Ten van zondag, ik kreeg gisteren tijdens het tennissen weer pijn in m’n kuit. Heel gek, het is een hele scherpe pijn over een lijn langs mijn hele kuit die heel plotseling opkomt maar ook zo weer weg gaat. Ik kon gewoon doorspelen en heb er daarna geen last meer van gehad terwijl ik wel flink heb gesprint. Ik voel het nu nog een beetje branden, maar het wordt niet erger tijdens bewegen. Dus ik denk dat ik nog maar een dag afwacht, als het morgen goed voelt ga ik een kort loopje doen en dan beslis ik daarna wel of ik ga lopen. Ik had het doel om onder de 49 minuten te lopen (mijn PR), maar ik denk dat ik het wat rustiger houd als ik van start ga.

Maandag ga ik weer naar de fysio en hopelijk kan hij me vertellen wat dit nou is.
Gioia hopelijk valt het mee die kuit.

Rozehanddoek zo vermoeid van een iets langer loopje in de opbouw is denk ik niet iets wat er bij hoort. Maar misschien is het een optelsom van factoren. Begon gisteren avond ook al totaal; afgebrand aan mijn training. Nu heb ik dat wel vaker na een dag werken dat ik gewoon op ben (ben conditioneel een wrak momenteel). Maar Kees weerhoudt me ook nog eens van de nodige slaapuren en dat begint nu na weken echt op te spelen.

Maar het mooie was gisteren avond aan het einde van de training was ik minder moe dan toen ik aan de training begon. Een extra rustdag kan in principe nooit kwaad maar met 5 dagen niet lopen komt wel je opbouw in de knel. Zou dus voor een kort rustig loopje gaan.
Ik heb mijn hardloopschoenen naar de winkel aangetrokken. In totaal zo'n 5 minuten heen en terug om toch mijn benen wat los te maken. En dat ging wel. Dus morgenavond misschien rustig een langer loopje?
Ik zou het gewoon proberen rozehanddoek! Als het niet gaat kun je altijd nog gaan wandelen.

Ik heb vandaag een kort rondje gelopen, m'n kuit voelde wel stijf maar ik had geen pijn, dus ik ga het gewoon proberen morgen!

Baukje, Tyche, Sunlover, Mother, Anke, (ben ik nog iemand vergeten???), veel succes met jullie wedstrijd morgen!
Jij ook succes gioia.

Vanmiddag met een van mijn zonen naar een wedstrijd geweest. Zoon heeft een pr gelopen , 10km in 36min43. Dat zijn tijden waar ik alleen maar van kan dromen. Hij was daarmee nog 3de bij de senioren. Wel heel ver achter de nummer 1, de broer van mijn fysiotherapeut. Die had een tijd van 31min45.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven