Zeer slecht zaad

16-08-2008 20:31 141 berichten
Hoi medeforummers,

Man en ik zijn een paar maanden de medische molen in gegaan m.b.t. het (niet) zwanger worden. Mijn menstruatie is regelmatig, maar nu blijkt het zaad van mijn man van zeer slechte kwaliteit te zijn. Man heeft bij de huisarts zaad ingeleverd, die zei dat het niet goed was, maar ook niet hopeloos. Hij heeft ons doorverwezen naar een academisch ziekenhuis.

Nu had mijn man vorige maand daar zaad ingeleverd, en dat bleek erg slecht te zijn: de arts gaf aan dat er in één druppel maar 8 zaadcellen zaten, die ook nog eens weinig tot niet bewogen. De arts heeft aangegeven dat de slechte zaadproductie komt doordat de zaadballen bij mijn man als foetus zijnde in de baarmoeder niet voldoende zijn ontwikkeld. Dit was voor ons best een schok. De arts had het op een gegeven moment zelfs over donorzaad, dus daar zijn we ook best van geschrokken. Man en ik willen beiden geen donorzaad en niet adopteren, dus dan zou het mogelijk nu al voor ons afgelopen zijn, wat moeilijk te behappen is.

Volgende maand gaat mijn man weer zaad inleveren, en ondertussen zijn wij er eigenlijk alles aan het doen om zo goed mogelijk zaad te verkrijgen: gezonder eten, afvallen, etc. (man rookt en drinkt sowieso niet) Maar als dat resultaat heeft, zal dat niet al over een maand zichtbaar zijn, aangezien zaad er 3 maanden over doet om geproduceerd te worden.

We weten niet zo goed wat we er verder mee moeten. Als blijkt dat het zaad weer heel slecht is en ze er niets mee kunnen, willen we eigenlijk voorstellen om over een half jaar, wanneer man meer gewicht verloren heeft (overgewicht heeft een negatief effect op de zaadproductie) nog een keer een zaadtest doen, maar ik weet niet in hoeverre wij daar zelf zeggenschap in hebben. Daarnaast heb ik, in een poging om zo goed mogelijk voorgelicht en voorbereid te zijn, wat fora doorgelezen en lees dan bijvoorbeeld ook over MESE en TESE. In mijn werk ben ik assertief, maar op één of andere manier ben ik in zo'n dokterskamer een soort van lam dat braaf aanhoort wat de arts zegt en eigenlijk niet heel erg doorvraagt.

Zijn er mensen die dit traject hebben doorlopen (man met zeer slecht zaad)? Hoe ging dit? Heb je tips? Waar moeten we op letten? Zijn er nog andere mogelijkheden? Hoe kom je - in het ergste geval - tot acceptatie van ongewenste kinderloosheid? Op mijn werk zijn veel zwangeren en pas bevallenen, en dat is soms erg moeilijk. Ik wil dit ook eigenlijk niet bespreken met mijn collega's (alleen 1 weet het), maar áls we bijvoorbeeld een ICSI traject in zouden gaan ontkom ik er niet aan om het te vertellen. Maar ik wil niet het medelijden van anderen zien, dat is te pijnlijk. Hoe zijn anderen hier mee om gegaan?

Nou ja, ik moest even mijn ei kwijt (no pun intended).
Intiem, nog bedankt voor je berichtje! Ik moet zeggen dat het best wel helpt, jullie aanmoedigingen. Ik heb nu toch wel weer een klein beetje hoop dat er toch misschien nog idd een paar goede in zullen zitten. Voor ICSI hebben ze er letterlijk maar één nodig, dus daar houden we ons een beetje aan vast.
Alle reacties Link kopieren
@Sidney: Je zal nu lekker aan het uitwaaien zijn! Ik hoo dat het meeviel bij de ha. Mijn man zat gelukkig ook niet intern, maar had heeeeel veeeeeeel oefeningen. Hij is (gelukkig) niet op uitzending geweest (was toen afgeblazen), maar wel een lange tijd in Bosnie.

@Branwen: Pfff moeilijk om je man zo te zien. Voor hem ook. Het is ook echt k*tnieuws. Mijn man ziet het ook echt als zijn probleem, terwijl ik het zie als ons probleem. En ik vind het zo moeilijk dat ik niets troostends kan zeggen. Lukt het jou een beetje hem te troosten?

Lekker dat je vakantie hebt! Gaan jullie nog weg?

@Ambertje: Ik had nog helemaal niet op je berichtje gereageerd zag ik net, maar jeetje meid, wat heftig. En wat ontzettend onnadenkend van het ziekenhuis dat ze ja man alleen laten komen. Soms snap ik echt niet hoe zulke dingen kunnen gebeuren! En ik kan me je verslagenheid ook heel goed voorstellen.

Heel goed dat jullie een second opinion vragen! Altijd goed, helemaal met dit soort 'definitieve' uitslagen. Onze gyn zei dat een man pas steriel/onvruchtbaar wordt verklaard als er 0,0 zaadcellen worden aangetroffen. En zelfs dan is er nog TESE of MESA mogelijk. Dat moet je wel willen natuurlijk, maar wie weet komen jullie daar nog voor in aanmerking?

Goede afleiding, trouwen! Wanneer gaat het gebeuren?

Hier gaat het ok. Ik wacht op menstruatie en ik kijk er naar uit om te beginnen, maar ben ook echt heel bang eigenlijk.

Verder werk ik veel, dat werkt goed als afleiding. Wel ben ik dan in het weekend, als 1 en ander weer doordringt, niet echt te genieten. Dan moet ik even heel hard huilen en gaat het weer goed Zucht :-)
Sophy

Het is moeilijk allemaal. Het is goed om afleiding te hebben, maar ook wel goed om er zo nu en dan bij stil te staan en even te ontladen. Wanneer verwacht je je menstruatie?

Het is idd ook best moeilijk om je partner zo te zien. Mijn man laat zich op zich wel troosten en vindt het erg prettig om op zo'n moment even een knuffel te krijgen o.i.d., maar uiteindelijk moet hij het toch zelf in zijn hoofd mee om gaan.

Ik moet zeggen, ik heb nu vakantie, maar geen vakantie gevoel. Waarschijnlijk komt dat omdat we niet naar het buitenland gaan. We gaan wel dagjes weg en dat is ook leuk, maar geeft mij niet die ontspanning van even helemaal weg zijn van huis en haard. Helaas zit meer er niet in.
X
Sidney, zee is een goed idee. Ik begin sowieso al wat relaxter te geraken. Ik heb altijd even wat tijd nodig om te 'wennen' aan de vakantie.

Liesbreuk e.d. kunnen er idd mee te maken hebben, en ook bepaalde kinderziektes. Is jouw vriend al wel eerder onderzocht? Succes iig met jullie eerste afspraak met de gyn!
He Branwen,

Zie je topic nu pas . Hoewel ik geen ervaring heb met slecht zaad, heb ik wel ervaring met moeilijk zwanger worden (jaja Toon, hier ligt het volledig aan mij. Niet eens aan mijn muts, wel aan mijn eierstokken, eileiders en verkleefde baarmoeder). Ik weet hoe moeilijk het is om te moeten hopen en vechten ooit een kindje te krijgen (en ben gelukkig één van de successtories).

LIeverd, sterkte. Sterkte met de MMM (ik weet hoe zwaar die soms kan zijn, zeker na de zoveelte mislukte poging. En dan al die goedbedoelde opmerkingen adviezen uit je omgevingen...). Ik ga voor je duimen!
X
Hoi Sidney... ja de dingen die mensen soms zeggen. Ze staan er gewoonweg niet bij stil. Gaat het verder wel?
Hey Dappere Vrouwen :-),

Sidney: fijn dat bij de ha geen verrassingen meer boven kwamen drijven. Dus nu echt in gang gezet! Spannend meid! Een regelmatige cyclus is een heel erg goede aanwijzing dat het bij jou goed zit. Heb je al een idee hoe lang het duurt voordat je terecht kan?

Branwen: En, al een beetje gewend aan vakantie? Ik vind het ook lastig het ultieme vakantiegevoel te krijgen als we niet weggaan. Helemaal met dit weer.

Fijn dat je vriend zich goed laat troosten, dan voel je je iets minder machteloos denk ik. Spannend allemaal he?

Ik ben gister ongesteld geworden. Ik was blij en bang en verdrietig tegelijk :-) Man wist even helemaal niet hoe hij het had. Hij begon echt over iets totaal anders waarna hij zei: sorry hoor, ik kan even niet meer nadenken, mag ik het even over dit en dit hebben . haha

Ik wou vandaag bellen voor een afspraak voor een echo, maar ze waren dicht helaas. Dus nu morgen! Ben zo benieuwd, vind het zo spannend.

Oh en die reclame van de hema idd.......man stak heel demonstratief zijn middelvinger op naar het scherm, zo werd het dan wel weer grappig

Hoe is het met jullie?
quote:roque schreef op 27 augustus 2008 @ 12:22:

He Branwen,

Zie je topic nu pas . Hoewel ik geen ervaring heb met slecht zaad, heb ik wel ervaring met moeilijk zwanger worden (jaja Toon, hier ligt het volledig aan mij. Niet eens aan mijn muts, wel aan mijn eierstokken, eileiders en verkleefde baarmoeder). Ik weet hoe moeilijk het is om te moeten hopen en vechten ooit een kindje te krijgen (en ben gelukkig één van de successtories).

LIeverd, sterkte. Sterkte met de MMM (ik weet hoe zwaar die soms kan zijn, zeker na de zoveelte mislukte poging. En dan al die goedbedoelde opmerkingen adviezen uit je omgevingen...). Ik ga voor je duimen!

Hoi Roque,

Ik wist niet dat jij ook de mallemolen door bent gegaan! Zijn jullie lang bezig geweest? Welke behandeling(en) hebben jullie gehad? Wat goed dat het gelukt is. Dank je voor je lieve berichtje
Hoi Sophy, wat spannend voor jullie! Nu gaat het echt voor jullie beginnen. Wat gaan ze nu precies bij jou doen?

Hier gaat het goed. Ondanks het weer gaan we gewoon vaak lekker even weg, even het huis uit. Volgende week moet mijn man weer een potje inleveren, en dan hebben we de week erna de uitslag. Maar gelukkig ben ik er momenteel in mijn gedachten niet zo heel veel mee bezig.
X
@Branwen: Lekker dat je er even niet zoveel mee bezig bent in je hoofd. Spannend weer een potje.......Hoe vind je vriend het potjes inleveren? Wij kunnen er gelukkig wel grapjes over maken maar na zo'n hokje staat man het hulen nader dan het lachen meestal. (en niet alleen maar omdat er twee tv's en twee dvdspelers staan die het allebei niet doen, hoe is het mogelijk whehehe.....waarschijnlijk durft niemand het te melden, want dat 'beken' je dat je ze uitgeprobeerd hebt haha)

@Sidney: eeeh ik moet even heel goed nedanken, is alweer een jaar geleden, maar ik geloof dat wij een week of 6 moesten wachten. Maar is groot academisch ziekenhuis, weet niet of dat nog uitmaakt? Ik hoop dat het bij jullie een beetje snel gaat! En vervelend van je vakantie. Ik duim voor de volgende vakantie met dikke buik!

Ik heb aanstaande vrijdag mijn eerste echo. Dan heb ik echo's totdat mijn follikel 18mm is (ong om de 2 a 3 dagen). Vanaf dat het 14mm is moet ik twee soorten hormonen spuiten. Bij 18mm gaan ze de follikel wegprikken dmv een punctie. Dan hopen op een bevruchting/goed embryo en een terugplaatsing. Dan 14 dagen wachten.

Eigen cyclus is met 1 eitje en minder hormonen dan de reguliere icsi. Risico is wel dat mijn eitje al gesprongen is voor de punctie of dat ze het niet kunnen aanprikken. En dan natuurlijk dat het niet goed deelt of dat het niet innestelt. Brrr ik vind het zo spannend! Ben er wel heel veel mee bezig (helemaal nu ik een dag vrij ben, ga ook maar snel iets doen ter afleiding!). Heb echt zo'n zenuwachtig gevoel steeds.

En dat wachten op ongesteld worden, op de echo etc is zo vermoeiend! Verder klaag ik niet want ik ben zooooo blij dat we eindelijk een echte kans krijgen op een zwangerschap!

Hoe is het bij jullie?
Sidney, kan me voorstellen dat als er in je zo nabije omgeving/familie een baby geboren wordt of iemand zwanger is dit nog moeilijker is. Als het een vriendin of een collega betreft heb je daar toch minder mee te maken dan met familie.

Wij hadden vrij vlot een afspraak bij het (academisch) ziekenhuis, ik geloof idd zo'n 4 á 6 weken. Precies weet ik het niet meer. Ik vond dit al vrij snel, want ik had gehoord dat er wachttijden waren, maar dat viel dus wel mee.

Mocht je op vakantie gaan, dan een fijne vakantie!

Sophy, a.s. vrijdag al! Spannend hoor! Maar het is dus behoorlijk intensief met die regelmatige afspraken achter elkaar. Hoe heb je dit geregeld met je werk? (ik ga er even vanuit dat je werkt). Niet gek dat je er nu heel erg mee bezig bent; het komt nu ook wel heel erg dichtbij.

Wat betreft het potjes inleveren, dat vindt mijn man wel meevallen. Het vervelends vindt hij eigenlijk dat hij naar de balie moet om om een potje te vragen, want dan weten ze uiteraard precies wat je gaat doen en dat is toch minder. Ik weet eigenlijk niet eens of er bij ons ook cd-spelers e.d. staan hahaha Het zal vast wel, maar man doet het - zo heb ik van hem begrepen - liever met een fantasie in zijn hoofd.
Hey Branwen!

Hahaha mijn man heeft kennelijk wel de dvd uitgeprobeerd, maar hij raakt al zo enorm gedomitiveerd van zo'n zuster ursula achter een balie dat het met die fantasie soms even duurt heb ik begrepen;-) Ach nee, het valt ook wel mee, maar het blijft genant id dat potje vragen en laatst stond die gang ook helemaal vol met mensen.....Ik heb wel eens aangeboden om mee te gaan, maar dat wil hij niet. :-)

Het is idd best intensief, gelukkig zijn ze op mijn werk heel flexibel. Ik werk er nog niet zo lang en werk parttime (dat scheelt wel) maar krijg alle ruimte en tijd om te gaan. Ik hoef niet echt verantwoording af te leggen , heel fijn. Ik ben er wel 5 dagen omdat ik twee dagen werk, twee dagen scriptie schrijf en een halve dag reserve voor 1 van de twee. De halve dag die ik dan over heb (4uur) zet ik in als ik voor een echo oid moet. Heel fijn dat ze zo relaxt zijn vind ik. Maar goed, ik heb ook nog geen contract oid, dat vind ik wel redelijk spannend. Ze zijn nu wel heel relaxt, maar wat als ik zwanger wordt? Naja, komt wel goed......

Kun je al een beetje ontspannen? Wij zijn de hele dag wezen varen, ik ben nog aan het heen en weer wiegen hahah. Man is aan het werk, ik ga nu maar naar bed!

Heb je nog lang vakantie?

Sidney, jij bent even offline toch?

x
Hoi meiden!

Ik ben er even 12 dagen tussenuit geweest, lekker ff alles opzij gezet in turkije.

Ik ga ALLES even lezen en dan reageren!
haha nog steeds bezig?

Lekker joh effe weg! Buitenland?
Hoi Amber, welkom terug! Fijne vakantie gehad?

Hoi Sophy,

Dat is zeker prettig, dat ze er op je werk zo flexibel mee om gaan. En helemaal dat je geen verantwoording hoeft af te leggen lijkt mij erg fijn. Wat doe je voor opleiding?

Met de ontspanning gaat het gelukkig een stuk beter. We zijn dit weekend o.a. heerlijk naar een meer geweest. Stoel erbij, boekje erbij, wat te drinken... Heerlijk in de natuur, dus dat was erg fijn. Ik heb nog tot eind september vakantie, dus heb nog genoeg tijd om verder te ontspannen En we gaan over 2 weken ook nog een weekje naar het buitenland.
Hoi allemaal!

Heerlijke vakantie gehad, maar de was en zooi die je na thuiskomst hebt.. grr haha.

Maar lekker uitgerust en nu er weer tegenaan.

A.s vrijdag hebben wij een afspraak voor een second opinion in een fertiliteitskliniek in Brabant, het zou eerst pas over 2 weken zijn maar werd gebeld ivm een afbeller, dus we kunnen nu al! Spannend. Ik heb het dossier opgevraagd bij het ziekenhuis, en dat moeten we meenemen.

Het eerste gesprek is informatief, dan gaan ze het dossier bekijken en dan de vervolgstappen bepalen. Als die er komen natuurlijk, want moet zeggen dat ik niet veel hoop heb. (eigenlijk geen) Dat komt door de negatieve houding van de uroloog in het ziekenhuis, die zo bot stelde dat het gewoon nooit wat wordt met het zaad van manlief, dat ik er niet veel feducie in heb...

@Branwen: fijn te lezen dat het goed met je gaat, en dat je je goed voelt! en wat heerlijk in september nog even eruit! genieten!

@sophy: Hoe gaat het? Nog steeds aan het wachten op je menstruatie?

@Sidney: hoe is het met jou? komt de afspraak met de gyn al dichterbij?
Hoi Amber,

Jullie ook vrijdag een afspraak, spannend hoor! Ben erg benieuwd naar wat je te horen zult krijgen. Mocht onze arts het volgende week ook einde oefening vinden, dan ben ik erg benieuwd naar of het nut heeft om te gaan shoppen bij andere klinieken. Wat een botte hork trouwens, die uroloog van jullie.
Ik ben er nog hoor meisjes, maar heb het even superdruk met werken. Ik lees wel mee!

Ik heb vrijdag eerste echo en vandaag mijn receptjes voor de hormonen gekregen. Jaiks!

Kus Soof
Alletwee succes morgen!
Hoi

Heb niet alles gelezen dus misschien val ik in herhaling.

Teneerste wil ik jullie veel sterkte wensen.

Mijn man had ook slecht zaad(niet zo slecht als die van jou) en hij heeft toen een half jaar multivitaminen, foliumzuur(ja echt waar) en zink en selenium pillen geslikt. En veel groente en fruit en geen drank. Na een half jaar was zn zaad sterk verbeterd!

De gyn had zelden zo n sterke vooruitgang gezien. Het hoeft niet door die pillen te komen maar baad het niet dan schaad het niet. Misschien heb je er iets aan...

Sterkte
Hey meisjes!

Ambertje, hoe was het?

Ik was voor een echo, was mijn eiblaasje al zo groot dat ik meteen door kon naar de verpleegkundige om hormonen te prikken. Was wel even slikken, ik dacht dat ik nog een paar dagen had hahah.........Maar goed, we gaan dus meteen ruig van start haha!

Ik was gister echt heel emo en vandaag bij het prikken ook. Maar ik ben er nog en ga er voor!

Later meer, ik doe nu een poging tot werken hehe

Branwen: ga je toch nog weg ? lekker hoor! Hoe is het verder? Nog steeds ontspannen?
Hey Mika thanks! bij mijn man was ook een verbetering te zien na niet drinken en gezond eten, maar helaas maakt het bij ons niet uit........Voor de andere meiden misschien wel!

Toch bedankt van mij :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven