Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Ja die Lommelse Sahara ziet er inderdaad goed uit. Daar willen we allemaal wel een ronde komen rennen.

Wat voor training doe je met je hond Laura? mijn pup is nu nog te jong maar over een tijdje wil ik met IPO beginnen. Moet alleen nog bedenken waar ik de tijd vandaan moet halen.

Heb er vanmiddag een rustig duurloopje opzitten en dit keer echt rustig. Lekker in het bos gelopen en door de regen was de grond weer heerlijk zacht. Morgen 7 keer 1200 op de baan.
Baukje ik doe met mijn hond aan behendigheid. Ook wel agility genoemd. Een erg leuke sport, vind ik. Helaas had ze een lichte blessure aan haar rug, maar nu mogen we weer beginnen met trainen.

Tyche, goed dat je het zegt. complimentjes uitdelen kan ik wel

Mijn man doet aan rugby en tijdens de zomermaanden is er een soort van cursus waar ook buitenstaanders aan mee mogen doen. Tijdens deze trainingen wordt er aan de conditie gewerkt door verschillende vormen van sprintjes te doen en daarbij ook veel krachtoefeningen en corestability.

Gelukkig komen er (bijna) geen rugby oefeningen in voor, want dat is niet echt mijn ding.

Het is alleen best pittig, met de mannen mee trainen!
mijn naam is laura, een hele lieve meid, als je in m'n ogen kijkt, weet je niet welke kant je op moet kijken..
Laura leek behendigheid. Heb ik er destijds ook nog bij gedaan. Geen wedstrijden overigens. Wel ook de iets uitgebreidere vormen omdat ik ook mee draaide in de reddingshond trainingen en over ladders en dergelijke moesten leren lopen.

Klinkt wel uitdagend hoor die cursus. Je lichaam zal er vast veel sterker van worden waar je met lopen weer profijt van hebt.
Ik heb gisteren met de loopgroep als afsluiting een 5 km loop gedaan. Ik vond het best warm en had het wat benauwd, maar heb er 27.13 over gedaan. Dus ben toch wel tevreden.

De Lommelse duinen zien er schitterend uit. Ik verheug me ook al op het lopen in Zweden, helaas is de weersvoorspelling koud en erg nat. Hoop dat het nog iets gaat verbeteren.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sun.lover als afsluiting? Jullie trainen niet door?

Gisteren gingen de intervallen op de baan heel lekker. Komt natuurlijk ook door de veel aangenamere temperatuur na al die weken. Hoewel er een behoorlijke tegenwind stond aan een kant van de baan. Aan de andere kant is de tribune dus heb je niet het effect van de wind mee. En ik kan moeilijk tegen de draad in gaan lopen he. Eerst 3,5 km ingelopen op 4min45/km daarna 7x1200. Richttijd was 5min30 maar het ging allemaal (vrij gemakkelijk) veel sneller) begon met 5min15 (tempo 4min20/km) en eindigde de laatsten in 5min05 (tempo 4min15/km). Vandaag rustdag en dan zaterdag maar vroeg mijn bed uit want dan wordt het ineens weer warmer.

Volgen jullie ook de tour? Hier is het drie weken 's avonds voor de tv eten.
Wij trainen niet samen met de groep in de zomervakantie. We hebben wel een trainingschema gekregen.

Ik volg de Tour niet echt.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Ik heb net nog een rustig loopje van 11 km gedaan. Straks mijn laatste dienst werken voor de vakantie
Gisteren hadden we weer intervaltraining op de baan, het ging wel goed. Heerlijk loopweer! In totaal hebben we ongeveer 9 km gelopen (inclusief in- en uitlopen), en tussen de intervals door moesten we steeds krachtoefeningen en buikspieroefeningen doen. Best heftig maar ook wel goed.

En vandaag ging ik met mijn collega's naar het bos. We zouden eigenlijk woensdag gaan maar toen waren de douches onverwacht gesloten, dus we hadden het uitgesteld. Uiteindelijk kwam het goed uit, want woensdag regende het en vandaag was het prachtig weer. M'n collega's hadden gezien dat mijn beste tijd op een strava-segment niet ver af zat van het record (bij de vrouwen dan...), dus ze wilden dat record gaan verbreken. Nu zijn zij superfitte mannen, dus voor hen was het een eitje, maar ik heb alleen maar naar hun ruggen gekeken en hijgend achter ze aan gelopen. En nu wil mijn garmin niet uploaden dus weet ik nog steeds niet of ik het record verbroken heb! Het was ook eigenlijk iets te veel na m'n intervaltraining van gisteren, dus morgen ga ik lekker niks doen en genieten van de zon
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Oh spannend gioia, hebben je medelopers ook geen tijd gemeten, of gaat het echt om seconden waardoor je het nog niet weet?

Vandaag 12,5 km in de duinen gelopen; zwaar maar prachtig. Na 6 km dacht ik niet dat ik nog een keer zover kon lopen, maar gelukkig was er een waterpunt op 7 km en daarna liep er een stukje door schaduwrijk bos en toen kon ik er weer tegenaan. Gelukkig maar, want anders had ik het hele stuk terug moeten lopen. Daarna nog een uurtje liggen soezen in de zon op het strand, perfect weer. Mijn vakantie is vandaag begonnen en dit was een goed begin!

Zien jullie er trouwens ook zo gek uit in bikini? Alsof ik al een week heb liggen zonnen in een heel zedig badpak.
This is an unacceptable timeline
Ik verkleur niet zo gemakkelijk en mijn hardloopbroekjes en fietsbroeken hebben allemaal een verschillende lengte dus de overgang is niet strak, En zo blijven mijn onderbenen wit tijdens het hardlopen (compressietubes) maar zien ze wel wat zon bij het fietsen. Armen ook zo'n vage grens, hemdje sus en hemdje zo, t shirt zonder mogen, t shirt met hele korte mouwen, dus ook daar geen strakke grenzen. Evengoed zie ik er "gek' uit in bikini. Meestal gebruik ik dan ook gewoon mijn Adidas setjes wat meer een hardloopbroekje is met top. Voel ik me toch wat beter in dan in dat hoog uitgesneden werk.

Heb me nooit verdiept in hel die strava segmenten en zie de lol er ook niet zo van in. Een wedstrijd is altijd op hetzelfde moment onder de zelfde omstandigheden, en trainingen zijn geen wedstrijden.

Is het inmiddels wel gelukt met de garmin. Had een tijd terug dat probleem, heb hem toen helemaal moeten resetten en opnieuw moeten instaleren. maar ondanks het resetten waar den de gegevens toch niet verloren gegaan.
Wat gaan jullie allemaal enorm goed! De afstanden die jullie meerdere keren per week lopen, ik vind het zo knap!

Tyche, was het warm waardoor je zo'n moeite had?

Sunlover, ook zo'n mooie afstand! Ik hoop dat het met je schema ook lukt deze vakantie, al is het prettiger om met de groep te lopen denk ik

Baukje, ik krijg echt heel gemakkelijk strepen. Ik moet dus sowieso verschillende soorten topjes en broekjes aan anders zie ik eruit als een zebra

Vandaag voor het eerst in een week weer gelopen. Het zou een half uurtje worden en ik wilde hem op tempo lopen, maar het ging voor geen meter en ik ben na 2 km gestopt. Het voelde erg warm aan en ik kreeg ook al kramp. Baal echt als een stekker en ik vind het ook moeilijk om mezelf te motiveren. Het was de bedoeling dat mijn vriend af en toe op de fiets mee zou gaan, maar dat heeft hij in 4 maanden ook maar 1x gedaan dus ik baal als een stekker, want dan is het veel gezelliger en gemakkelijker om door te lopen. Toch maar aanmelden bij de lokale loopgroep, denk ik...
Jammer rozehanddoek. Als je worstelt met motivatie is een loopgroep een heel goed idee denk ik.

Het was een combinatie van de warmte en de zwaarte van de route; meer hoogteverschillen en los zand dan ik gewend ben (daarom is het juist zo'n goede training). Tempo was net iets meer dan 10 km/uur.
Rozehanddoek goed idee om je aan te sluiten bij een loopgroep. Niet alleen heel gezellig maar wat tyche zegt ook heel motiverend. En de volgende keer gaat het gewoon weer lukken hoor. Maar vertrek dan ook met de gedachten in je hoofd dat eerder stoppen geen optie is. Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker als je de geest die ruimte geef de strijd aan te gaan.

Had vandaag een rustige duurloop met heuvels. Heb dus een grote tunnel onder de snelweg opgezocht die vlak bij het bos ligt, Kon ik de verkeerstechnische ook niet geheel veilige maar vooral saaie tunnel afwisselen met steeds een mooi rondje bos. 17km gelopen in 85min. Morgen een duurloop van 20km met daarin 3 tempoblokken van 5km.
Ik heb vanochtend meegelopen met een 5k. Ik was te laat en het was een kilometer vol gas naar de start vanaf de auto, dus ik ben na 4 km uit gaan lopen. Deze loopjes doen ze elke week, dus nu ik weet waar het is kan ik de volgende keer wel op tijd zijn In elk geval weer wat km's in de benen.

Tyche, die warmte vind ik zo zwaar! Ik vind het met 15 graden vaak al erg warm...
Ik wil graag meedoen aan een 10k race, maar tussen km 1,5 en 3 is een hoogteverschil van 80 meter. En daar ben ik erg bang voor, dat ik hem dan niet meer kan uitlopen. Na die 3 km is het in principe wel te doen. Wat denken jullie?
Ik zeg doen!

Voeg indien mogelijk heuveltraining aan je training toe (maak desnoods creatief gebruik van trappen).

In het begin van de wedstrijd ben je nog fris dus dan kun je die klim hebben, en de rest van de wedstrijd voelt daarna relatief makkelijk.

Plus het gevoel als je die loop uitloopt, is het waard.
Dat is wel zo.. Ik ben alleen enorm nerveus dat ik hem gewoon lekker niet uit ga lopen :-D Volgens mij is het max hoogteverschil wat ik tot nu toe gehad heb ongeveer een meter of 23 geweest, dus het gat is zo groot! Ik kan de heuvel in kwestie trouwens wel een paar keer beklimmen, want hij ligt hier voor de deur. Het is mijn trainingsbos, ik heb die heuvels gewoon consequent ontweken :-D

Oh, ik zie nu dat ik lieg: mijn max hiervoor was 44, maar ik heb dat ook een gedeelte bergaf gedaan, dus dat telt nog niet echt. Aaah, wat eng! Misschien wandel ik er morgen gewoon even heen en dan ren ik hem gewoon even omhoog, kijken hoe dat voelt...
Rozehanddoek net wat Tyche zegt, de hoogteverschillen zo vroeg in de wedstrijd dan ben je nog fris. Alleen geef dan niet alles want dan krijg je het daarna heel zwaar maar neem de heuvels op reserve (desnoods heel langzaam-win je later weer terug). En niet afvragen of je het gaat redden. Als je start dan ga je het gewoon doen, opgeven zou geen optie moeten zijn dus met ga ik het al dan niet redden hoef je je niet bezig te houden want je MOET gewoon door naar de finish. Desnoods met wandelstukjes en ook dat is geen ramp.

Hoewel dat ook een valkuil kan zijn want sta je jezelf toe te gaan wandelen dan zal je het jezelf steeds gemakkelijker gaan toestaan en verspil je weer energie met de gedachtes daarover.

Trainen doe je met je benen maar eenmaal goed getraind is een wedstrijd vooral ook een mentaal spelletje.

Hier ging de training vanmorgen heel goed. Het is nu ook ideaal weer hier. 20,5km met 3 tempoblokken van 5km. ze moesten in 4mn50/km maar ze gingen in resp. 4min41/km, 4min37/km en 4min40/km terwijl het voor het gevoel toch nog heel ontspannen ging. Had pas ver over de helft van ieder blok op mijn horloge gekeken of ik een beetje goed op tempo liep. Uiteindelijk over mijn rondje maar 1hr37 gedaan want ook het in en uitlopen en de pauze km's gingen redelijk vlot.

Nu nog precies 12 weken tot de marathon. Heb me inmiddels verdiept in het parcours en tot mijn schrik tot ontdekking gekomen dat het tussen de pakweg 33 en ruim37 km behoorlijk omhoog gaat. Dat is nu net niet een echt lekker punt daarvoor.
Rozehanddoek, het gaat vast lukken. Als je de heuvel een paar keer oefent en met kleine pasjes omhoog gaat komt het goed. Ik vind hardlopend een heuvel of brug op vaak fijner dan fietsend of wandelend.

Ik heb samen met mijn man een rustige duurloop van 16 km gedaan door 2 bossen hier in de buurt. De laatste loop voor we morgen op vakantie gaan. Woensdag ga ik in Zweden mijn schoenen aantrekken. Ik zag op de site dat je ook mee mag trailen met mensen van het park. Elke dag gaan ze een uur, lijkt me leuk om eens aan mee te doen.
Bah ik had gehoopt dat jullie allemaal zouden zeggen dat het me niet zou lukken en dan kwam ik er mooi onderuit haha.. Ik ga me dan maar inschrijven!
Ha , ha rozehanddoek, nee nee zo gemakkelijk kom je er niet van af. Maar wat zal jij (en wij!) strakjes na afloop trots zijn omdat je het toch maar mooi 'even' hebt gedaan.

Leuk sun.lover om te gaan trailen met mensen die de omgeving kennen. Zou er zeker gebruik van maken.

zelf heb ik eind september/begin oktober pas een weekje vakantie. Meer zit er dit jaar weer niet in buiten nog een paar vrije dagen.
@Baukje, hahaha, nee idd. vertel maar niet!

Ja. ik volg de Tour, ik vind het echt topsport fantastisch! Ook wil ik nu ff naar Kijkduin op dit moment speelt er een leuke band waar ik even naartoe wil. Motherman is met onze dochter naar de Primark. Zoon is op de fiets naar een vriend gegaan.

@Monofadaughter, welkom!

@Gioia, ik heb ook geen kort rokje en korte broek hoor! Ik heb erg veel last van spataderen, zo lelijk vind ik dat! Regen in de regen vind ik ook heerlijk.

@Rozehanddoek, tuurlijk gaat het jou lukken! En je weet het he? Op geven is geen optie!

Zo, afgelopen vrijdag heb ik na 17 dagen weer gelopen; 8 km. om precies te zijn. Ik had pijn aan mijn knie gehad dus ik heb erg goed naar mijn lichaam geluisterd en dat ging goed.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Hallo allemaal!

@Sunlover, fijne vakantie en wat leuk dat je daar mee kan trailen, ideaal! Veel plezier!

@Baukje, dat was een lekkere training met je tempoblokken gisteren. Zo'n stijging rond 33km lijkt me echt killing, maar misschien kan je je erop instellen nu je het weet. Ik volg de tour trouwens niet.

@Rozehanddoek, haha, helaas inschrijven maar zo'n heuvel moet wel lukken en al helemaal als hij voor de deur ligt, dan kan je hem mooi oefenen. Je hoeft niet snel omhoog hè? Rustig aan, beetje energie bewaren en dan kan je de rest van de loop goed vooruit.

@Tyche, ook lekker gelopen lees ik. Scheelt vaak wel als je net even wat ontlastends hebt in de route, die schaduw, even water drinken. Op de helft lijkt nog eens de helft vaak heel zwaar, niet aan denken soms ga ik dan aftellen, dat klinkt al heel wat beter. Vroeger liep ik met de Nike app en die kan je op afstand instellen, dan gaat hij ook na de helft aftellen. Ik loop alleen in hemdjes zonder mouwen, krijg wel snel streepjes (heb zelfs van gisteren waarbij het zwaar bewolkt was de afdruk van mijn hemdje staan!) maar over het algemeen trekt het wel egaal bij. Mensen zeggen wel vaak tegen mijn man en mij 'wat zijn jullie bruin, je ligt zeker vaak op het strand met dit weer' euh, nee, ook zo bruin worden? Loop maar een paar rondjes mee

@Laura, die rugby trainingen zullen wel pittig zijn, maar ik denk wel erg goed voor je kracht en conditie!

@Mother, fijn dat je goed hebt gelopen ondanks je knie. Hopelijk blijft het nu goed gaan!

@Gioia, oeh, spannend, zou je het record verbroken hebben? Frustrerend dat dan nét bij dat loopje je Garmin niet wil uploaden

Hier gisteren 25km erop zitten [verwijderd ivm herkenbaarheid]

Fijne week allemaal!
Oef, megapost
Wat stoer blijekip, klinkt als een heftige loop! Wat heerlijk dat je blessure weg is.

Gisteren heb ik 6,5 km gelopen in het bos, waaide inderdaad best aardig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven