Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Ik vond het zojuist met wandelen op de postbank al warm, en morgen wordt het warmer, 23 graden. En jij vond het zelf gisteren toch ook al behoorlijk warm. Eigenlijk veel te warm voor een ultra trail. En dan nog eens geen windmorgen, dan wordt het snel broeierig . Nu ook met de regen van vannacht en nu de zon , dan wordt het gelijk zo vies broeierig vochtig.

Schijnbaar ben ik een watje want ik kreeg zojuist ook al een berichtje van iemand van dat het ideaal loopweer was morgen en dat hoogtemeters in nederland niets voorstellen. Maar ik weet dat het voor mij heel zwaar afzien zal gaan worden. Maar ik heb er wel zin in hoor. Ga er zo lang mogelijk van genieten en blijf daarna zo snel mogelijk lopen om zo kort mogelijk af te zien en zo snel mogelijk na te kunnen genieten . Moet er natuurlijk wel iets na te genieten zijn.
Ik heb even een paar dagen niet meegeschreven. Woensdag was de laatste training met de loopgroep voor de zomervakantie. Het was een lekkere training met 12 x 250 m op 5 en 3 km tempo. Vrijdag heb ik krachttraining in de sportschool gedaan met een conditietest. Mijn conditie is uitstekend :-D.

Vandaag heb ik een tempo-interval training gedaan met 5 x 15 seconden interval en 3 x 10 minuten in tempo duurloop 2. Ik vond het best warm en dat maaktte de training best pittig. Een goede voorbereiding voor de midzomeravondloop van woensdag. Dan wordt het waarschijnlijk 30 graden.

Ik heb deze maand al 143 km gelopen, voor mij een record.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Rozehanddoek, ik heb inderdaad 5 jaren continue gelopen😃... Nu sinds een maandje gewoon aan de wandel iedere morgen 2 uurtjes lang👍.... Had gewoon eens zin in iets anders en dit bevalt me voorlopig erg goed🌞....
Sunlover, wat goed zoveel km in een maand! En leuk, die midzomeravondloop! Hopelijk is er dan een onweersbuitje geweest want anders lijkt het me echt heel erg zwaar met de voorspelde temperaturen.

Heeft iemand ervaring met de Diepe Hel Holterbergloop? Ik vind het er gaaf uitzien, maar het is wel ver weg voor mij.
This is an unacceptable timeline
Tyche geen ervaring mee. (voor mij ook ver weg)

Rawfoodje wandelen is ook heel leuk, kost alleen meer tijd.

Het zit er weer op. Het was weer behoorlijk zwaar. Had het idee dat het parcours nog pittiger was dan 3 jaar terug. Gelijk vanaf de start door de postbank en alle heuvels meepikken. Ja da begin je je missie al aardig verzuurd. maar ik had maar een doelstelling en dat was binnen de finish tijd binnen zijn (6 1/2 hr). Ik wist dat ik het daar met mijn korte voorbereiding door de blessure al een zware dobber aan zou hebben.

Maar ik geloof dat ik al na de eerste 5 pittige km's mijn doelstelling had bijgesteld in in 6 1/2uur zo ver mogelijk zien te komen en dan balans opmaken dan wel wandelend dan wel lopend naar de plaats te gaan waar eens de finish was.

Niet op mijn horloge gekeken en behoudend gelopen. Behalve de klimmetjes was daar ook een lang stuk met los zand. Daar kwam ik wandelend al bijna niet boven. maar daarna een lang stuk vlak los zand was voor mij eigenlijk al niet te doen.

Op het laatste kwam de 30km afstand erbij. Weer leven op het parcours en niet hoeven zoeken naar de lintjes (die overigens goed aangegeven waren). Dat gaf ook wel moed want de 30km lopers die 1 1/2uur later waren gestart en bij het parcours weer samen kwamen was de staart van de 30 dus kon ik lekker inhalen.

Helaas die flow niet echt uit kunnen buiten want in de laatste km's echt hele steile klimmen die ik wandelend moest nemen en afdalingen die ik ook niet rennend aandurfde. Desondanks toch in dat laatste stuk twee keer gevallen. De eerste keer schoof ik weg in een afdaling en de tweede keer bleef ik achter een tak hangen. Maar gelukkig geen echte schade.

Had inmiddels ook wel door dat de finish vast nog aanwezig was met zoveel lopers nog op het parcours. Maar van tijd had ik geen benul totdat ik het finish terrein op draaide en de klok zag . Een eind sprintje met een brede glimlach zat er nog in. Eindtijd 5hr28, ruim een uur binnen mijn streven.

En na een lekker alcoholvrij biertje gewoon weer op de fiets terug naar het hotel.
bikkel-baukje. Terecht een Global Hero
Hoi allemaal!

@Rozehanddoek, ik heb ook een heel simpele Garmin (volgens mij ook de 110 waar Tyche het over had, hij is best oud) en hij doet het prima, dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Die van mij geeft niet eens temperatuur aan haha. Misschien was hij even de verbinding kwijt? Zoals Tyche schreef duurt het bij mij soms ook vrij lang voordat hij alle satellieten heeft. Het helpt als ik hem voordat ik ga lopen aanzet en even buiten leg. Nog lekker gelopen verder?

@Tyche, ik heb dus ook die Garmin, voor het lopen even (aan) buiten leggen dus voor die satellieten. Gaat bij mij wel sneller en als ik wil lopen is hij in ieder geval klaar. Fijn dat de verkoudheid voorbij is. Beetje jammer van die blaren. Die Diepe Hel loop kende ik niet, ziet er best grappig uit. Ik heb de volgende dag de duinentrail in Schoorl, dus dat wordt hem voor mij niet.

@Baukje, goed gedaan zeg op je trail, klinkt weer pittig. Voel je het nog vandaag?

@Sun.lover, dat wordt goed warm woensdag denk ik. Hoe ver is de loop? Ga je zelf nog trainen in de zomervakantie?

Hier vrijdag HIIT op de band (60sec/60sec 8/16 km/h, 20 minuten) erop zitten en gisteren een 16km rondje. Man, man, wat was dat ploeteren zeg. Veel los zand, tegenwind, vond het ook best wel warm. Af en toe een spatje regen, maar van mij had het mogen gieten.
@Tyche bedankt voor beide tips!😉

Zowel voor de schoenen tip als de wedstrijd in holten. Dat is voor mij een klein uur rijden en ziet er erg tof uit!!

@baukje tjee!! Wat ben jij een enorme bikkel! Heb echt ontzag en respect voor je!

Hier gaat het goed! En dat is natuurlijk super! Vandaag is het twee weken geleden dat ik geopereerd ben. Ik moest 2 weken rustig aan doen, maar vooral naar mijn lichaam luisteren. Dat eerste heb ik niet gedaan, het tweede uiteraard wel!

Vorig weekend naar Ameland geweest. En daar op zondag een heerlijk stuk door de duinen gelopen. Mijn overijverige ikke dacht ook wel via het strand terug te kunnen, maar ik had het pad naar het strand gemist, dus dwars door de duinen😳

En er vervolgens op het strand achter komen dat mul zand toch wel heel zwaar loopt. Omdat het eb was, ben ik niet naar de zee gelopen (vond ik te ver). Dus na 2 km door mul zand ploeteren en wandelen, maar weer braaf via het pad naar het fietspad achter de duin gegaan. Prachtig rondje van 7 km. Wat was ik trots, nog geen week na de operatie. En afgelopen dinsdag voor de eerste keer meer dan 10 km gelopen! 10,5 km in een uur en 5 min.

En dan gister nog even mijn tempo verbeterd! Voor de eerste keer 5 km binnen 30 minuten gelopen.

Het is niet spectqculair vergeleken met wat ik hier allemaal lees, maar ik ben er trots op.

Zit er ook aan te denken om mij aan te sluiten bij een loopgroep. Alles zonder begeleiding of enige vorm van kennis doen, is toch niet echt handig..
mijn naam is laura, een hele lieve meid, als je in m'n ogen kijkt, weet je niet welke kant je op moet kijken..
Wat een enorme bikkels hier zeg! Tjee, Baukje...wat een tijd en wat een prestatie!

En Laura, zo kort na een operatie weer aan het lopen!

Ik nog in mijn opbouwfase, maar gaat allemaal prima. Afgelopen weekend 10.5 km gerend (op zondag) met tempowisselingen en sprintjes erbij. Ging goed, en vandaag nergens last van, gisteren alleen na het lopen een beetje mijn kuiten gevoeld wat na wat rekken weer over was. Was prachtig weer, maar wel wat broeierig waardoor ik het af en toe wat warm vond, maar goed vol te houden. Ben benieuwd hoe dat komende week gaat met die hoge temperaturen
Wauw baukje, gewoon een uur sneller! Goed hoor.

blijekip, ik weet nu precies hoe ver van tevoren ik mijn Garmin aan moet zetten om te kunnen starten als ik op mijn loopplek aankom, maar in het begin was het wel eens frustrerend.

Laura, los zand is echt zó zwaar hè . Wat knap dat je zo snel zo ver gelopen hebt, en dan in zo'n mooie omgeving, dat is wel genieten. En dan ook nog een afstands- en snelheidsrecord, goed bezig!

Vanochtend 7 km gelopen op een rustig tempo omdat het al aardig warm was. De rest van deze week heb ik 's ochtends geen tijd en met deze temperaturen ga ik echt niet overdag lopen, dus het wordt even een looppauze voor mij.
Hier gaat het goed, maandag nog een fietstocht gemaakt. (wat overigens een hele dure fietstocht is geweest want tijdens mijn tochtje is de auto (met al mijn spullen die ik had meegenomen op hete lange weekend) opengebroken en helemaal leeggehaald. Ben nu dus continu alles aan het regelen want ook al mijn papieren zijn gestolen. Maar behalve paspoort en papieren ben ik dus ook vele hardloopspullen en fietsspullen kwijt. Neem altijd ruim mee voor zo'n weekend om zeker voor een wedstrijd op het laatste moment een keuze te kunnen maken. Naast de kleding camelbak weg, oplader garmin horloge, mijn nieuwe compressie kousen. Heb er dus een behoorlijk kater aan overgehouden.

Vandaag rustdag maar helemaal geen spierpijn hetgeen me wel verbaasd na al dat klimwerk.

Trainer heeft wel al weer een schema gestuurd met al weer voor morgen een training. Maar ik kijk even hoe het loopt met het weer. Misschien 's avond , maar ik ga deze week niet gek doen met die warmte en sla zo nodig trainingen over. Beschouw het dan maar als een lekker rustweek om vanaf volgende week met de opbouw naar de marathon te beginnen.
Wat balen Baukje, kan me voorstellen dat dat een kater geeft.

De wedstrijd van vanavond is afgelast. Ik heb vanmorgen vroeg een rustig rondje gelopen.

Mijn trainer wil dat we in juli wat rustiger aan doen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Ik had na een extra rustdag gisteren voor vandaag een rustig duurloopje van een uur op het programma. Maar ik vond het wel erg warm en twijfelde of ik er niet een extra rustdag aan vast zou plakken. Uiteindelijk maar een tussenweg gekozen van een wat korter duurloopje van drie kwartier. Om zeven uur vanavond gaan lopen,maar het was nog steeds best warm (volgens garmin 34 graden). Op zich ging het wel prima zelfs nog iets sneller gelopen dan 12kmhr. Maar na afloop bleef ik wel zweten, en expres gewacht met douchen maar nu na het douchen zweet ik gewoon door. Vannacht maar een flesje water naast mijn bed zetten.

Voor morgenavond op de baan een stevig interval programma, maar ik vraag me af of dat niet te ambitieus is zo kort na die 55km en met die warmte die wordt voorspeld. Training begin al om half zeven.

Wie ging hier nu ook naar de veluwezoomtrail afgelopen zondag voor 14km? Ben benieuwd hoe het gegaan is.
Hoe hou je het vol, Baukje! Helemaal met deze hitte.

Sun-lover, misschien heb ik iets gemist, maar waarom ga je rustiger aan doen?

Laura, wat ga je enorm hard!

Tyche, ik snap wat je bedoelt, ik gebruik mijn wachttijd met de Garmin om een stukje in te lopen, want het duurt echt enorm lang. Misschien is dat anders met een duurder modelletje, maar die van mij neemt de tijd.

Ik ben om half acht gegaan. 55 minuten gelopen en 8.2 km. Ik heb er echt een punt van gemaakt om langzaam te lopen, maar ik merk toch dat ik zelfs dan af en toe moeite ermee heb. Al loop ik na dat eerste half uur altijd wel iets lekkerder door, voor mijn gevoel.
Hallo meiden,

poe, wat is het warm!!

Ik kan dus ook weinig 'prestaties' hier melden.

Ik heb wel gebruik gemaakt van de tip van Tyche en gister nieuwe schoenen gekocht bij Run2Day.

Wat was dat akelig zeg!! Het kopen van de schoenen op zich niet, maar ik moest van de verkoper eerst op mijn eigen schoenen door de winkel rennen, vervolgens op 3 nieuwe exemplaren en bij elk nieuw paar ook buiten even een rondje.. Op zich natuurlijk super en ben ik heel goed geholpen, maar die hitte!!

En deze week komt ook mijn hardloophorloge binnen! Yes! het wordt nog wel eens wat..!

afgelopen dinsdag weer conditie en krachttraining gehad en vanavond eigenlijk weer, maar ik twijfel.. Ik heb nog steeds spierpijn van afgelopen dinsdag en die hitte vind ik ook niet echt super...
mijn naam is laura, een hele lieve meid, als je in m'n ogen kijkt, weet je niet welke kant je op moet kijken..
Zo ik ben ook weer terug in het hete Nederland! Ik was in het buitenland voor werk maar heb toch nog wel kunnen lopen: 2 keer ongeveer 12 km met flink hoogteverschil. Het was wel fijn om zo lekker de stad te kunnen verkennen, en het lopen ging ook lekker. Helaas eenmaal weer in Nederland ziek geworden, waarschijnlijk doordat ik een nacht heb overgeslagen in het vliegtuig en door het temperatuursverschil (het was daar 15 graden). Dus ik heb mijn loop van dinsdag overgeslagen, vanavond hoop ik wel gewoon te kunnen trainen op de baan.

@Baukje: Wat een prestatie, zo'n afstand in 5 en half uur! Gefeliciteerd! Het lijkt mij ook wat ambitieus om met deze hitte en na 55 km zo stevig te trainen, maar misschien red jij dat wel En wat ontzettend balen van al je spullen! Lijkt me echt vervelend, hopelijk ben je wel verzekerd!

@Rozehanddoek: Ik heb dat ook hoor, dat het in het begin nog niet zo lekker gaat. Het duurt gewoon even voordat ik in het ritme kom, zeker 20 minuten.

Mijn garmin (610) vindt meestal wel snel het signaal, behalve als er veel hoge gebouwen om me heen zijn. Dan moet ik echt even op zoek gaan naar een plein of park, zodat hij de satellieten kan vinden.

@Sunlover: Jammer dat je wedstrijd niet door ging, maar begrijpelijk met deze hitte!

@Tyche: Groot gelijk dat je even een pauze houdt. Ik vind lopen met deze temperaturen ook niet fijn, tenzij je 's ochtends vroeg kunt lopen. Zondag wordt het geloof ik weer wat koeler, dat is voor het lopen wel prettiger!

@Laura: Wat goed dat je zowel je afstand als je tempo hebt verbeterd, super! Een loopgroep is inderdaad wel fijn, en gezellig!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Yes! Horloge is binnen! het is net een tamagotchi..!
Ik heb vanochtend om 8 uur een rondje van 7,5 km gelopen. Het was toen al heet maar nog net te doen. Ik had zo'n riem bij me met twee flesjes water. Dat was wel lekker.

Lopen jullie nog met deze warmte?
Leuk, een hardlooptopic!

Ben zelf in sept gestart en probeer 3 keer per week te lopen. Voornamelijk op de weg, maar soms ook lekker het bos in. Afgelopen zondag eens gek gedaan en met een trail (Veluwezoom 14km) meegedaan om te zien of ik dat wat vind. Voor herhaling vatbaar

Wel balen, ontzettend veel zin om te lopen, maar sinds dinsdag snotverkouden .. en dat met dit weer :/

Bikkels voor degene die met dit weer de hardloopschoenen aantrekken om op pad te gaan!
Wat vervelend baukje van de auto-inbraak. Zo stom ook, ze kunnen waarschijnlijk niets met al die hardloopspullen maar jij bent ze kwijt.

gioia leuk dat je op vakantie kon lopen. Naast een nieuwe omgeving is trainen met hoogteverschillen ook een mooie kans (al moet ik toegeven: de enige keer dat ik dat ooit heb gedaan heb ik een kilometer bergopwaarts gevloekt en toen maar opgegeven).

Laura, ik zou rustig aan doen, je hebt de afgelopen tijd al intensief getraind en die hitte is best heftig. Al kun je van trainen juist ook wel van je spierpijn afkomen, maar dat werkt vooral als je wat ontspannen loopt/fietst o.i.d.

Het is wel ideaal weer om een crosstraining te doen in het zwembad; jammer dat buitenbaden zo schaars zijn geworden.

geel_bloempje, welkom!

Ik heb vandaag toch gelopen ondanks mijn rustplannen. Het is hier helemaal niet zo warm, bewolkt, en er staat aardig wat wind dus het was prima te doen. Wel wat benauwd, heb het ook niet lang gemaakt maar het was lekker om onverwacht toch nog op pad te kunnen. Normaal loop ik 's ochtends, nu had ik er al 20 km fietsen op zitten dus mijn spieren waren lekker warm.
Ik ga vanavond niet trainen.

Lekker een stukje met de hond wandelen en haar even laten zwemmen.

Volgende week weer conditie en krachttraining.

Misschien morgen nog een heel klein rondje en zondag nog een oefenrondje lopen voor de 4M wedstrijd begin september. Aan die wedstrijd kan ik zelf helaas niet meedoen, maar het oefenrondje nog wel!
@Blije kip, ja dat was een heerlijke training.

@Sunlover, zo, wat heb jij veel km/ gelopen zeg!

@Geel_bloempje, welkom.

@Sientje, goed ja ik wil ook een keer in de ochtend lopen.

@Baukje, he wat vervelend dat er in jullie auto is ingebroken.

Ivm. vervangen directiesecretaresse heb ik afgelopen dinsdag 23 juni jl; voor het laatst gelopen.

Ik MOET morgen hardlopen, hahaha!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Bloemetje welkom hier. Wat leuk dat je ook bij de veluwezoomtrail was. Ik heb de 55km gelopen. Misschien hebben wel elkaar onbewust nog wel gezien.

Mohter dan wordt het echt tijd om weer aan de bak te gaan.

Ik vond het trainen vanavond prima om te doen. Stuk minder warm dan gisterenavond. Maar ik vond het programma sowieso te ambitieus zo kort na die 55km van afgelopen zondag en dan nog eens de warmte erbij. Dus dat aangegeven bij de trainer. Die stelde voor om ze inderdaad een stuk rustiger te lopen en desnoods een aantal minder. Wilde er maar 5 doen ipv 10 maar uiteindelijk toch 8x800 gelopen. En de tempo gewoon op gevoel lekker vlot zonder het gevoel te hebben bijna stuk te gaan. Oorspronkelijke richttijd was 3min20 voor de 800tjes. Maar ik ben veel rustiger begonnen met 3min34 en ze gingen steeds iets sneller zodat de laatste uiteindelijk toch nog zonder al te veel moeite in 3min20 ging.
Mijn vlotte duurloop zit er al op. Half acht vertrokken en toen ging het nog maar de temperatuur liep snel op dus eigenlijk had ik nog een uur eerder moeten gaan. Het bos gaf ook niet echt verkoeling, daar was het zelfs nog warmer dan in het buitengebied. Maar ik hem mijn rondje van 16,5km weer gehad. Tempo lag wel lager dan normaal gesproken bij een vlotte duurloop.Maar de inzet is er niet minder om geweest.

Advies voor diegene die vandaag nog willen gaan lopen, wachten tot vanavond na de onweersbui of anders lekker thuisblijven.
@Baukje gisteren weer niet gelukt om te gaan hardlopen en mijn hardloopspullen liggen op mijn werk, zucht.

Vanochtend uitgeslapen, heerlijk.

Goed bezig joh!

Zo mijn dochter en ik gaan straks lekker naar het strand.

Fijn weekend toegewenst.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven