Jongensnamen topic

08-02-2014 08:34 3072 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer tijd voor een nieuw topic.

Het vorige topic vind je hier: Jongensnamen topic

en hier
Wij zijn zelf eigenlijk nog helemaal niet bezig met zwanger worden, maar ik vind het heeeerlijk om alvast over namen na te denken. Mijn favoriet is Hugo, maar die is al genadeloos afgeschoten door vriend :(

We kwamen toen samen op Isaac. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik het écht leuk vind. Wat is jullie associatie met Isaac?

Een andere naam die we beiden leuk vinden is David, maar die vinden we beiden toch net wat te doorsnee.
Isaac vind ik erg bijbels, David ook maar toch iets acceptabeler, waarschijnlijk omdat je het vaker hoort. Als je zelf gelovig bent is dat natuurlijk prima, maar van deze namen vind ik Hugo ook absoluut het leukst!
quote:Zanahoria schreef op 26 juli 2015 @ 23:05:

Wij zijn zelf eigenlijk nog helemaal niet bezig met zwanger worden, maar ik vind het heeeerlijk om alvast over namen na te denken. Mijn favoriet is Hugo, maar die is al genadeloos afgeschoten door vriend :(

We kwamen toen samen op Isaac. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik het écht leuk vind. Wat is jullie associatie met Isaac?

Een andere naam die we beiden leuk vinden is David, maar die vinden we beiden toch net wat te doorsnee.

Mijn associatie met Hugo is "Victor Hugo" de schrijver van "Les miserables" en mijn associatie met Isaac is die van Isaac van Love Boat, zo ongeveer het tegenovergestelde van Hugo dus.

David vind ik niet leuk, te bijbels en in mijn regio (020) zou deze naam te fout uitgesproken worden.

Wat vind je zelf zo leuk aan Hugo? Wat associeer jij met Hugo?
Ik vind Tobias ook niet excentriek. Lars vind ik Scandinavisch.

Is "Lasse" misschien iets voor jullie?
Isaac en David beide te bijbels voor mij.

Hugo vind ik het leukst.

Is Duco misschien wat voor jullie?
Met Hugo heb ik niet echt een associatie, behalve dan dat ik een leuke, beetje stoere vent voor me zie

David vind ik zelf niet te bijbels. Het is natuurlijk wel bijbels, maar de naam wordt nu zoveel gegeven dat de bijbelse associatie een beetje verloren is gegaan.

Isaac is idd erg bijbels, en dat is ook deels de reden dat ik twijfel. Vriend is wel gelovig, ik niet. Nou merk ik wel dat ik bijbelse namen vaak toch best heel mooi vind. Salomon vind ik ook mooi, maar een beetje te pretentieus ofzo.

Victor vond ik leuk, maar is ook afgeschoten door vriend.

Duco is niet echt onze smaak.

Misschien moet ik vriend maar even pushen om wat namen te verzinnen haha, de meeste suggesties komen nu van mij. Hij vindt het gelukkig wel ook heel leuk om erover na te denken!
Hugo vind ik een prima naam, is wel populair aan het worden geloof ik. Maar vind het verder een mooie klassieke naam.

Isaac vind ik te ouderwets en te bijbels. Bij David heb ik dat minder, deze naam vind ik meer klassiek en tijdloos. Doorsnee vind ik het dan weer niet.

@Drika78; ik vind jouw namen allemaal te apart, sorry.

@Tinkerbell; uit jouw rijtje staat Jurre ook op ons lijstje. Mart vind ik ook leuk maar lijkt teveel op dochters naam.

@Vl43inder; Lasse vind ik eigenlijk best een hele leuke naam maar de associatie met Lassie vind ik te groot.
Salomon vind ik ook echt too much!

Andere bijbelse namen die wat vaker voorkomen: Lucas, Thomas, Boaz
Tobias vind ik echt een super naam. Mooier dan Lars. Lars is een degelijke naam verder maar wat saai.

Tobias is een bekende naam, niet excentriek maar juist klassiek. Naast klassiek heeft het ook iets speels. Het kan prima voor een kind en voor een volwassene.
Isaac vind ik ook een mooie naam.

Wel Bijbels inderdaad maar wel een gangbare naam.

Mijn oudste heet Solomon en die naam komt eigenlijk alleen voor bij Christelijke en Joodse mensen of in aangepaste vorm bij Moslims. Je zult vast ook wel seculiere mensen hebben die hun kind zo noemen maar dat is wel in de minderheid.

Isaac vind ik meer in de categorie David, Daniel, Jonas vallen. Namen die wel Bijbels zijn in origine maar die ook veel voorkomen bij mensen die niet gelovig zijn.

Als ik van iemand zou horen met een zoon Solomon zou ik gelijk denken dat het Christenen of Joden zijn. Echter als ik hoor dat iemand een kind heeft dat Isaac, David of Daniel heet dan zou ik helemaal niet die associatie hebben. Ik zou niet gelijk denken dat het gelovige mensen zijn.
Simon kan ook nog in het rijtje gangbare maar toch Bijbelse namen.

Ik vind 'm leuk
.
Daniël, Benjamin, Lucas, David, Ruben, Joas, prachtige Bijbelse namen vind ik.
Hoi allemaal!

Wij komen niet uit een jongensnaam. Ik ben nu 15 weken zwanger en we willen graag een naam voor een meisje en jongen klaar hebben liggen. Voor een meisje zijn we eruit: dat wordt Nora. Voor een jongen liggen we niet op een lijn. Ik ben een Tobias-liefhebber (grappig dat die naam hierboven ook al is genoemd!) maar mijn man kan er niet aan wennen. Hij vindt Marijn heel leuk maar ik vind dat niks voor een zoon van ons. Ik vind de naam te jolig klinken. Verder vinden we Aron een hele leuke naam, maar aangezien dat Nora achterstevoren is twijfel ik (want ik wil dat Nora een optie blijft voor een tweede kind als we nu een jongen krijgen - vinden jullie Nora en Aron kunnen voor broer en zus?). Ik vind Elias ook leuk, mijn man Eli, maar wil het kind dan geen Elias noemen en het afkorten tot Eli. Zucht :-). Ook vinden we beide Daniël en Julian erg mooi maar die namen kunnen niet omdat ze helaas in de directe omgeving gegeven zijn.

Kunnen jullie suggesties geven? We willen graag een niet al te lange naam ivm een lange achternaam en ook niets 'hip' (geen Fender, Storm, Rover, die kant op. Niks voor ons). Heel erg bedankt alvast!
anoniem_176786 wijzigde dit bericht op 27-07-2015 14:10
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Uit ervaring kan ik zeggen dat Tobias inderdaad een super jongensnaam is :-)

Jonas, Robin, Matthijs, Matthias, Olaf?
@barbabientje2

Ik zou voor Tobias gaan. Ik vind ook dat Lars wel een leuke naam is, maar ook een beetje saai. Dus zoals eerder geschreven een veilige keus. Tobias is niet mijn ding, maar ik vind het geen lelijke naam en het heeft wat eigens. Misschien is Laurens wat?

@Zanahoria Hugo vind ik persoonlijk wat kak, maar wel leuk. Bij Isaac denk ik als eerste aan Newton, dus niet direct een bijbelse associatie. Ik vind de namen Isaac en David prima passen in het volgende rijtje bijbelse namen die ook vrij veel voorkomen:

Adam, Abel, Seth, Chris, Nathan, Samuel, Aaron, Benjamin, Daniel, Lucas, Michael, Noah, Simon, Thomas.

Er zijn gewoon een hoop leuke bijbelse namen, voor mij zou dat geen reden zijn om te twijfelen aan een naam (en ik ben ook niet gelovig).

Nog andere mogelijkheden:

Floris, Yvo, Matthijs, Arthur, Oscar, Leon, Vincent, Julian, Rutger?
Ik vind Aron en Nora op zich best kunnen. Maar vooral zou ik je aanraden om een naam te kiezen die NU goed is, en niet vooruitlopen op een eventuele tweede. Misschien is dan je smaak veranderd, misschien hebben er dan al 4 mensen in je omgeving een dochter Nora genoemd, misschien komt die tweede er wel nooit, misschien krijg je een tweeling, je weet het gewoon niet.
quote:polala schreef op 27 juli 2015 @ 14:32:

Ik vind Aron en Nora op zich best kunnen. Maar vooral zou ik je aanraden om een naam te kiezen die NU goed is, en niet vooruitlopen op een eventuele tweede. Misschien is dan je smaak veranderd, misschien hebben er dan al 4 mensen in je omgeving een dochter Nora genoemd, misschien komt die tweede er wel nooit, misschien krijg je een tweeling, je weet het gewoon niet.

Of misschien krijg je alleen maar jongens! Wij hadden diverse meisjesnamen in gedachten, maar alleen maar zoons gekregen :( jongensnamen zijn een stuk lastiger, vinden wij.

Ben ik trouwens de enige die bijbelse namen echt not done vindt als je zelf niets met de bijbel hebt? Zoals laatst had een collega zijn zoontje Jona genoemd. De grapjes over een walvis waren niet van de lucht en hij begreep er niets van omdat hij dus niet gelovig is en het verhaal met de walvis niet kende. Best gênant, en ook vervelend voor het kind later, lijkt me.
quote:polala schreef op 27 juli 2015 @ 14:32:

Ik vind Aron en Nora op zich best kunnen. Maar vooral zou ik je aanraden om een naam te kiezen die NU goed is, en niet vooruitlopen op een eventuele tweede. Misschien is dan je smaak veranderd, misschien hebben er dan al 4 mensen in je omgeving een dochter Nora genoemd, misschien komt die tweede er wel nooit, misschien krijg je een tweeling, je weet het gewoon niet.Mee eens
@noctua

Misschien Ebian, Elmar, Ralph, Pascal, Ivo, Ivan?
Ik spreek toch geen Chinees?!
@Noctua

toevallig!

mijn neefje heet Roan en zijn kleine broertje heet Aron. ook dezelfde letters!

En als het een meisje zou zijn geweest zou ze ook Nora heten
quote:lovelola schreef op 30 november 2014 @ 00:09:

David vind ik zo moooooi! Alleen al bezet in vriendengroep :(Dus....? En als je het nu een fantastische naam vindt? Vriendengroepen kunnen veranderen en niemand kan een naam claimen. Ik zou mij er alleen druk over maken als bijvoorbeeld je broer of zus een kind met die naam heeft. Aan de andere kant, als je kijkt naar de gezinnen/families van een generatie terug, dan komen namen sowieso veel terug. Bij een vriend van mij deelt de naam hubertus (als eerste of als tweede naam) met 3 neven (en een oom en een opa ed).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Teemo schreef op 27 juli 2015 @ 14:26:

@Zanahoria Hugo vind ik persoonlijk wat kak, maar wel leuk. Bij Isaac denk ik als eerste aan Newton, dus niet direct een bijbelse associatie. Ik vind de namen Isaac en David prima passen in het volgende rijtje bijbelse namen die ook vrij veel voorkomen:

Adam, Abel, Seth, Chris, Nathan, Samuel, Aaron, Benjamin, Daniel, Lucas, Michael, Noah, Simon, Thomas.

Er zijn gewoon een hoop leuke bijbelse namen, voor mij zou dat geen reden zijn om te twijfelen aan een naam (en ik ben ook niet gelovig).

Nog andere mogelijkheden:

Floris, Yvo, Matthijs, Arthur, Oscar, Leon, Vincent, Julian, Rutger?

Arthur, Leon en Vincent zijn precies mijn smaak ja

Floris, Oscar en Yvo vind ik ook wel leuk, maar niet leuk genoeg.

Maar ik zal de bal helaas echt mijn vriend neer moeten leggen. Hij keurt tot nu toe alles af. Behalve Isaac dan, maar dan ben ik nog steeds niet van overtuigd.
quote:barbabientje2 schreef op 24 juli 2015 @ 16:06:

Ook ik kom hier om wat raad vragen. Wij verwachten een jongen en hebben nu nog 2 namen op ons lijstje staan waaruit we echt geen keuze kunnen maken: Lars en Tobias.

Mijn man vindt ze beide even leuk en ik switch steeds in voorkeur.

Wat zijn jullie associaties met beide namen??

Ik vind Lars echt veel leuker dan Tobias.

Associatie bij Lars is: populair en sportief jongetje, dat goed in de groep ligt. Kan het met iedereen vinden. Houdt van buiten spelen.

Associatie bij Tobias is: beetje een onzeker jongetje, meer op zichzelf. Jongetje dat niet zo goed is in gym en ook niet zo goed kan leren.

Nu moet ik bij Tobias ook direct denken aan Tobiasscholen. Scholen voor speciaal basisonderwijs (op antroposofische grondslag) en kan de naam niet los zien van het type 'zorgkind'.
quote:Zanahoria schreef op 26 juli 2015 @ 23:05:

Een andere naam die we beiden leuk vinden is David, maar die vinden we beiden toch net wat te doorsnee.Ik denk zowel bij David als Isaac aan jongetjes uit een joods gezin en dan eigenlijk ook nog een tamelijk religieus gezin. Zou ze dan ook niet snel kiezen als je niet joods bent. Hugo vind ik echt een mooie, klassieke naam. Misschien met een tikkeltje professor-imago (klasgenootje vroeger met deze naam kon heel goed leren, type nerd ook wel) Jammer dat je man die naam heeft afgeschoten.
Bij Lars heb ik de associatie met een laars. Alsof er dus laars staat met één a. En aan l'ars, dat lijkt Frans voor de aars. Zo heb je allemaal je rare associaties. Ik vind het overigens gewoon een normale naam.

Ik vind verder niet dat een naam die in de Bijbel staat dan meteen geclaimd is voor mensen die de Bijbel lezen. Voor de Bijbel er was heette diegene toch ook al zo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven